Lääkäri oli kirjoittanut epiksiiriis seuraavaa. :(
Status: Jonkin verran ylipainoa!
Siis mitä tuo jonkin verran tarkoittaa, lääkäri ei tiedä mittojani. BMI on 25,1, eli kyllä olen lievästi lihava tosin normaalin painon ja lievän lihavuuden raja on juurikin 25. Ärsyttää. :(
Kommentit (12)
Se on olennaista epikriisiin kirjattavaa tietoa, samoin kuin 'hoikka', 'perusterve', 'asiallinen' jne. Havaintoja, faktoja, jotka vaikuttavat hoitoon.
Sairaalan naislääkäri oli kirjoittanut epikriisin ensimmäiselle riville Obeesi, muutoin perusterve 37-vuotias nainen. Paino oli silloin 88 kiloa ja pituutta on 173.
sellaista voi olla, vaikka olisi normaalipainoinen. Kannattaa ketsoa ehkä mieluummin peiliä kuin vaakaa.
Sairaalan naislääkäri oli kirjoittanut epikriisin ensimmäiselle riville Obeesi, muutoin perusterve 37-vuotias nainen. Paino oli silloin 88 kiloa ja pituutta on 173.
Itse oon 173cm ja painan 58kg, oon normaalipainoinen, kyllä tuo kuulostaa reilulta ylipainolta.
Ehkä lievä ylipaino olisi tuossa ollut asiallisempi ilmaus. Mittasiko ja punnitsiko lääkäri sinut?
Itselläni on vastaanottohuoneessa sekä pituusmitta, että vaaka. Mittaan ja punnitsen kaikki, joiden kohdalla on pienikin epäily ylipainosta ja joiden sairauden hoitoon ylipaino sattaa vaikuttaa. Tulee siitäkin sanomista, vaikka tulokset näin ovat mielestäni objektiivisia, vertailukelpoisia ja kaikille oikeudenmukaisia. Osa kuitenkin haluaisi mieluummin kertoa omat valheensa pituudesta ja painosta (kokemukseni mukaan pituus valehdellaan 2-10 cm ylöspäin ja paino 2-30 kiloa alaspäin), mistä tulee useita pykäliä pienempi painoindeksi.
Pahin mitä olen saanut, oli kirjallinen valitus siitä, että olen vääristellyt lukemat sairaskertomukseen, ihan kuin minulla olisi jotain tarvetta tehdä niin ??!! (Sitäpaitsi kyseisellä potilaalla oli kymmeniä muitakin merkintöjä aiheesta jotka noudattivat ihan samaa kaavaa, BMI oli yli 40). Onneksi on fiksu esimies, joka osaa tunkea nämä sinne Ö-mappiin.
Painoindeksi vaikuttaa hyvin moniin sairauksiin ja niiden hoitoon. Monet erikoisalat myös vaativat jo lähetetietoihin merkinnän painoindeksistä tai normaalista painosta, mikä on ihan oikein jos ja kun se kerran vaikuttaa hoitoon.
Mikä ihme siinä oikein on, että lihavat haluavat olla sairaita silloin, kun sen varjolla voi sysätä syyn lihavuudesta sairaudelle, mutta sairaudeksi lihavuutta ei millään voida hyväksyä silloin, kun se muiden sairauksien tavoin vaikuttaa hoitoihin ja ennusteeseen? Sitäpaitsi lihavuus kuuluu niihin elintapasairauksiin, joiden syntyyn ja kulkuun potilas itse pystyy hyvin suuressa määrin vaikuttamaan. Muita tällaisia sairauksia ovat esim. alkoholin, tupakan ja huumausaineiden aiheuttamat sairaudet.
vatsassani ei ole makkaroita, vatsa on aina ollut ainoa asia kropastani mitä rakasta, koska se on littana. Ylimääräistä on reisissä, ollut aina, tiedän, että pitäisi pyöräillä niin saisi sen pois, mutta ei ole sellaiseen aikaa työssäkäyvänä 3 alle kouluikäisen yksinhuoltajana. :( Minulla on myös isot rinnat (D kuppi). Järkytyin tuosta, että jonkin verran ylipainoinen, olisi sitten vaikka lukenut että vähän ylipainoinen. :/
ap
eikä mitannut pituutta, ei edes kysynyt painoa ja pituutta. Olisin sen toki kertonut.
ap
Itse oon 173cm ja painan 58kg, oon normaalipainoinen, kyllä tuo kuulostaa reilulta ylipainolta.
Onko sillä väliä lukeeko siinä vähän ylipainoa tai jonkin verran ylipainoa? Mitähän kaikki muut kanssaihmiset arvioivat painoasi, jokaisella on varmasti koostasi mielipide. Voi olla tosiaan ikävä kuulla se ääneen tai lukea se paperilta.
vatsassani ei ole makkaroita, vatsa on aina ollut ainoa asia kropastani mitä rakasta, koska se on littana. Ylimääräistä on reisissä, ollut aina, tiedän, että pitäisi pyöräillä niin saisi sen pois, mutta ei ole sellaiseen aikaa työssäkäyvänä 3 alle kouluikäisen yksinhuoltajana. :( Minulla on myös isot rinnat (D kuppi). Järkytyin tuosta, että jonkin verran ylipainoinen, olisi sitten vaikka lukenut että vähän ylipainoinen. :/
ap
Jos itse sanelen epikriisiä tai muuta, niin saatan ihan fiiliksestä riippuen sanoa "jonkin verran" tai "vähän". Ei kannata moisesta muotoseikasta ihan kauhean isoja johtopäätöksiä vetää.
Ylimääräistä on reisissä, ollut aina, tiedän, että pitäisi pyöräillä niin saisi sen pois, mutta ei ole sellaiseen aikaa työssäkäyvänä 3 alle kouluikäisen yksinhuoltajana. :( Minulla on myös isot rinnat (D kuppi). Järkytyin tuosta, että jonkin verran ylipainoinen, olisi sitten vaikka lukenut että vähän ylipainoinen. :/
ap
Ei ne reidet pyöräilemällä pienene, vaan laihduttamalla. Syö vähemmän kaloreita.
Minusta "jonkin verran ylipainoa" tarkoittaa täsmälleen samaa kuin "vähän ylipainoa". Ei ehkä kannata takertua lillukanvarsiin.
Sinänsä totta siis