Saako baarimikko olla myymättä jos joku selkeästi raskaana oleva nainen ostaa siiderin?
Eli hoikka, vartalonmyötäisiin pukeutunut selvästi raskaana oleva ostaa useamman kerran illan aikana alkoholia baaritiskiltä. Itse myös juo ne.
Kommentit (58)
Pitäisi kieltää laissa. Olisihan sitä vaikea valvoa.. Mutta silti. Laki kieltää alaikäisten alkoholin nauttimisen, niin miksi äiti saa altistaa lapsensa viinalle raskausaikana, kun syntymän jälkeen on selkeästi laitonta antaa lapselle alkoholia?
että järki pitäisi olla ihmisillä itsellään päässä eikä lainvalvojan käsissä!
Miettikää nyt; neuvolasta sulle lyödään kiellettyjen ruokien lista käteen, olisiko sitten niin, että ruokakauppa kieltäytyisi sulle myymään kyseisiä ruoka-aineita, koska olet raskaana? Samasta asiastahan tässä on kyse!
Eihän sitä alkoholia ole laissa kielletty käyttämästä (raskaanakaan)! Tai tupakkaa. Ei ole perustetta olla myymättä. Baaritiskillä on ihan turha alkaa moraalinvartijaksi.
ootsä ihan oikeasti noin kyvytön huolehtimaan itsestäsi?
olen myynyt myös raskaana olevalle tupakkaa.
Jokainen itse on velvollinen huolehtimaan itsestään.
Ollessani raskaana kerran ruokakaupassa kassa arvosteli kun ostin suklaata. Sanoi enköhän ole syönyt jo tarpeeksi tätä. Minä jäin suu auki ihmettelemään, lopulta pyysin soittamaan johtajan paikalle. Kieltäytyi ja tuli vartija paikalle. Sanoin minua on loukattu, vaadin jutella jonkun vastaavan kanssa. Kaupan johtaja tuli ja kerroin mitä on tapahtunut. Suklaa oli vielä taloussuklaata, eli ei mitään sellaista, jonka olisin syönyt ns raakana.
Lähdin pois ja en ole ikinä käynyt sen jälkeen siinä kaupassa. Tietty raskaushormoonit aiheuttivat osan asiasta, mutta törkeää se oli, vaikkakin olen ylipainoinen ihminen.
Joten minä en arvostele työssäni ketään mitä asiakas tekee, kunhan se on laissa sallittua.
Pitäiskö kaupan myyjän kieltäytyä myymästä kortuja "sä et tolla naamalla saa pesää ollenkaan, joten et sä näitä tartte."
tarjoilija sai 500 euron sakot, kun oli kysynyt mustalaisilta henkkareita baarissa, eivät olleet niitä näyttääneet niin tarjoilija ei ollut myynyt. Eli kyllä tuota syrjintäkorttia käytetään melko härskisti jos ei kuulu kantaväestöön.
Valinta ei kuitenkaan saa tapahtua rasistisin perustein. Jos mustalainen on raskaana ja jättää myymättä raskauden takia, ei kenelläkään ole mitään sanomista. Ainakaan, jos raskauden takia ei toisillekaan myydä.
Pitäisi kieltää laissa. Olisihan sitä vaikea valvoa.. Mutta silti. Laki kieltää alaikäisten alkoholin nauttimisen, niin miksi äiti saa altistaa lapsensa viinalle raskausaikana, kun syntymän jälkeen on selkeästi laitonta antaa lapselle alkoholia?
Enpä usko että kovin helposti saa tehtyä rikosilmoitusta siitä ettei ole saanut baarista alkoholia raskaana ollessaan. Voi varmasti yrittää, mutta luulen että poliisilaitokselta annetaan hatkat. Ja kuka nyt oikeasti viitsisi edes yrittää?
En myöskään usko että sellainen ihminen, jolla on pitkälle edenneen raskauden jälkeen kuollut vauva mahaan, tulee baariin julkisesti ryyppäämään. Ei siinä ole sellaisessa tilassa, että jaksaisi ottaa vastaan vielä sen ihmisten paheksunnan kaiken päälle.
Kieltäytyisin siis myymästä jos olisi ihan selkeä tapaus. Ongelma on siinä että ei kaikilla raskaus näy päälle päin, ja monella on pömppis ilman raskauttakin.
tarjoilija sai 500 euron sakot, kun oli kysynyt mustalaisilta henkkareita baarissa, eivät olleet niitä näyttääneet niin tarjoilija ei ollut myynyt.
Mitä iloa näiden satujen kirjoittamisesta on?
Laki ei tietääkseni kiellä raskaana olevalle naiselle alkoholin, eikä tupakan myymistä.
Ei hän ole mikään moraalinvartija. JOs raskaana oleva haluaa myrkyttää synytmätöntä lastaan niin...
tietysti
mut jos suomalaiselle ois käyny noin niin ihan varmasti ite olis joutunu maksajaksi
myynyt ruokapaikassa 6cl viiniannoksia raskaana olevalle ja asiakas itse pyysi kyseinen annoksen, maun takia. Mutta raskaana olevat mammat ryypätköön kotonaan kännejään ja puolen litran sidukoitaan, jos haluavat. Minä en myy. Ja moni raskaana ollut asiakas on huokaillut hyvän pihviannoksen perään, mutta eivät ole tilanneet, koska oikea pihvi ei ole hyvänmakuinen kypsänä. Siinä teille, jotka puolustelivat pihviviinin juomista.
Ja edelleen myyjä saa valita asiakkaansa. Pari kertaa olen tehnyt senkin virheen, että olen kieltäytynyt vammaiselle alkoholin myymisen. Luulin että henkilöt olivat humalassa. Onneksi he saivat suunsa auki, ja pahoittelujen jälkeen myin.
Tosiaan kaikkea ei voi nähdä, eikä tietää. Ainoa mitä tiedän, on että päihtyneelle, eikä alaikäiselle ei myydä (no tietty tiedän muutakin), ja ainoa arvio on minun oma käsityskykyni, joten joskus virheitä sattuu ja tapahtuu. Pelisilmää saa vain kokemuksen kautta. Joskus ihmiset loukkaantuu, joskus ymmärtävät jopa työntekijän kannan asiaan, sellaista se tällä alalla on.
Ja jos olisin kaupan kassalla töissä, niin en siellä paheksuen myisi viinaa tai muuta, koska enhän voi tietää, että kenelle juomat/tupakat menee. Baarissa voin kieltäytyä myymästä, jos raskaana oleva on muka hakemassa jollekkin, niin se henkilö voi hakea sitten itse. Jos se kalja vaikka menee sen jälkeen sille raskaana olevalle, niin en voi mitään, mutta tuskin sitten enää edes jäisivät meidän paikkaamme juomaan ja se ei noissa marginaalitapauksissa edes haittaisi.
tarjoilija sai 500 euron sakot, kun oli kysynyt mustalaisilta henkkareita baarissa, eivät olleet niitä näyttääneet niin tarjoilija ei ollut myynyt.
Mitä iloa näiden satujen kirjoittamisesta on?
Vuosiluvut ei ole koskaan ollut mun vahvin puoli :) ei voi siis muuta sanoa, ku typerä työntekijä ollut, kun on ääneen sanonut rasismisen perusteen ja sen jälkeen vielä koittanut valehdella asiasta.
[quote author="Vierailija" time="16.08.2012 klo 01:34"]
mutta tarjoilija saa valita asiakkaansa. Itse en myisi raskaana olevalle. Jos joku on sinne kohtuun kuollut, niin tulkoot kaavinnan jälkeen takaisin. En halua ottaa omalletunnolleni sitä, että olen ollut välikädessä mahdollisessa vammauttamisessa. Uskon että päätökseni toisi enemmän asiakkaita, kuin karkottaisi niitä. Kuinka idiootilta se kuulostaa, kun joku äippä itkee ystävälleen julmasta maailmasta, kun ei saa edes raskaana juoda :D Ja se joka sanoi, että jokainen vastatkoon itsestään, niin ei se sikiö hirveesti voi itseään puolustaa, joten se siitä näkökulmasta.
[/quote]
no enpä tiiä tuosta arkipäivänsankaruudesta ei kaikkien tarvii toisia hollata. Kaikki pitää huolta itestään. Paitsi valtio ja verottaja. ne holehtii muista. ok eettisesti tää on vaikea kysymys mutta nirppanokaksi haukkuvat jos kylillä rupeat toisten tekemisiä kommentoimaan.
niin selvisi, että tarjoilija oli muuttanut kertomustaan myöhemmin. Ihan asiallisesta asiasta on syytetty, jos on poliisillekkin sanonut, että romaneille ei myydä. Jotenkin tuntuu, että tyttö on ollut kovin nuori ja vastavalmistunut, kun on uskaltanut suoraan sanoa, että rasistisista syistä ei myy.
Jutussa kylläkin mainittiin, että oli syntynyt vuonna 1955....
Jotenkin tuntuu, että tyttö on ollut kovin nuori ja vastavalmistunut, kun on uskaltanut suoraan sanoa, että rasistisista syistä ei myy.