Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kenen mielestä tosiaan teini on huonosti kasvatettu jos...?

Vierailija
15.08.2012 |

ei ole vielä 16v riittävän kypsä asumaan yksin? Kun mun mielestäni vielä harva sen ikäinen todella on riittävän kypsä yksin asumiseen (vaikka moni mamma muuta itselleen uskotteleekin).

Kommentit (40)

Vierailija
21/40 |
08.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietysti jotkut teinit pystyvät muuttamaan pois kotoa aiemmin kuin toiset, jos se vaikka koulun takia on pakollista, mutta kaikki eivät siihen pysty, eikä siihen voi loputtomasti kasvatuksella vaikuttaa. Tietysti tuossa iässä pitää olla jo hyvällä alulla kyky kantaa vastuuta omasta elämästään, mutta teinistä riippuen myöskin se aikuistuminen voi olla vasta melko alussa.

Jos on vielä pentu tossa vaiheessa niin huonosti menee. Kun alle kahden vuoden päästä pitää olla täysin aikuinen ja vastuussa kaikesta. Mutta täällä äidit varmaan hoitaa 18-vuotiaankin elämän. Pestään pyykit, annetaan rahaa jne. Ei ihme että ihmiset pitävät nyky nuoria luusereina

Ei ihminen yhdessä yössä aikuistu niin, että heti 18-vuotispäivänään on täysin aikuinen. Aikuistuminen on hidas prosessi, ei se tapahdu yhtäkkiä.

Siksi pitää olla aikuistunut jo paljon ennemmin. 18-vuotiaalla on kaikki oikeudet tehdä melkein mitä vaan. Lasten teosta, äänestämiseen ja viinan ostoon. Voi ostaa asunnon jne. Jos tämän ikäiselle annetaan oikeus tehdä näitä' pitää hänellä olla myös kykyä ottaa vastuu ja tehdä ne päätökset. Jos 18-viuotias ei kykene näihin niin ei hänellä pidä olla myöskään näitä oikeuksia. Sitten pitää nostaa ikärajaa. Vaikka 25 vuotta. Vasta sitten saa päättää omista asioista. Sitä ennen on täysin holhouksen alainen. Onko se sinun mielestä tarpeeksi vanha? Seuraavaksi sanotaan että sittenkin pitää auttaa. Koska se teidän lapsi sitten on aikuinen? 40 vuotiaana?

Vierailija
22/40 |
08.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskelevaa nuorta aikuista on velvollisuus auttaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/40 |
08.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietysti jotkut teinit pystyvät muuttamaan pois kotoa aiemmin kuin toiset, jos se vaikka koulun takia on pakollista, mutta kaikki eivät siihen pysty, eikä siihen voi loputtomasti kasvatuksella vaikuttaa. Tietysti tuossa iässä pitää olla jo hyvällä alulla kyky kantaa vastuuta omasta elämästään, mutta teinistä riippuen myöskin se aikuistuminen voi olla vasta melko alussa.

Jos on vielä pentu tossa vaiheessa niin huonosti menee. Kun alle kahden vuoden päästä pitää olla täysin aikuinen ja vastuussa kaikesta. Mutta täällä äidit varmaan hoitaa 18-vuotiaankin elämän. Pestään pyykit, annetaan rahaa jne. Ei ihme että ihmiset pitävät nyky nuoria luusereina

Ei ihminen yhdessä yössä aikuistu niin, että heti 18-vuotispäivänään on täysin aikuinen. Aikuistuminen on hidas prosessi, ei se tapahdu yhtäkkiä.

Siksi pitää olla aikuistunut jo paljon ennemmin. 18-vuotiaalla on kaikki oikeudet tehdä melkein mitä vaan. Lasten teosta, äänestämiseen ja viinan ostoon. Voi ostaa asunnon jne. Jos tämän ikäiselle annetaan oikeus tehdä näitä' pitää hänellä olla myös kykyä ottaa vastuu ja tehdä ne päätökset. Jos 18-viuotias ei kykene näihin niin ei hänellä pidä olla myöskään näitä oikeuksia. Sitten pitää nostaa ikärajaa. Vaikka 25 vuotta. Vasta sitten saa päättää omista asioista. Sitä ennen on täysin holhouksen alainen. Onko se sinun mielestä tarpeeksi vanha? Seuraavaksi sanotaan että sittenkin pitää auttaa. Koska se teidän lapsi sitten on aikuinen? 40 vuotiaana?

ensinnäkin 18-vuotiaana on vielä koulu kesken. Toiseksi, 18-vuotiaana on vasta NUORI aikuinen, täysi aikuisuus alkaa vasta joskus lähempänä kolmeakymmentä. Annetaan tuon ikäisten olla ihan rauhassa nuoria, kyllä sitä ehtii sitten olla aikuinen koko loppuikänsä.

Vierailija
24/40 |
08.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elatustukilain mukaisesti vanhemmat vastaavat 18 vuotta täyttäneen lapsensa koulutuksesta aiheutuvista kustannuksista, mikäli se harkitaan kohtuulliseksi (Laki lapsen elatuksesta 3 § 2 mom).

Vierailija
25/40 |
08.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

olla 16v iässä kypsä asumaan yksin, jos ei halua syrjäytyä. Kouluun ei välttämättä pääse julkisilla liikennevälineillä tai paikkakunnalla ei ole oppilaitosta, jossa voi opiskella toiveammattiinsa (vaikka merenkulku, luonnonvara-ala jne.).

Asiat pääkaupungista katsottuna ovat hurjan yksinkertaisia, mutta jo 50 km päässä nuoret joutuvat vakavissaan miettimään, ryhtyvätkö luusereiksi vai muuttavatko pois kotoa. KOuluja lakkautetaan, elämää metropolialueen ulkopuolella hankaloitetaan, joten on pakko lähteä.

No johan on! Kyllä sitä on opiskelumahdollisuuksia muuallakin kuuin Helsingissä. Aika harvoin kai joutuu muuttamaan 16-vuotiaana kotoa opiskelujen takia, yleensä löytyy lukio tai ammattikoulu kohtuullisen matkan päästä. Tietysti osa pyrkii sellaiseen opiskelupaikkaan että pitää muuttaa, mutta suurin osa opiskelee 16-vuotiaana kotoa käsin.

Eikä Helsinki ole ainoa vaihtoehto, on sitä elämää muuallakin.

Vierailija
26/40 |
08.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun osaa hoitaa asiansa ihan itse ja myös elättää itse itsensä. Miten moni 16v yksin asuva meneekään kotiin hakemaan rahaa, viemään sinne pyykkinsä ja pyytää äitiään soittamaan verotoimistoon? Itse tunnen aika monta 16-kesäistä ja niistä joka ikinen on ihan teiniasteella vielä.

No, minun tyttöseni sittenn oli täysin kypsä muuttamaan kotoa omilleen 16 vuotiaana, lukion ekalla. Hän meni kavereittensa kimppakämppään, kävi töissä siivoojana ja sittemmin kaupassa. Sieltä hän muutti HOAS.n solukämppään ja lukion 2. lk:lla hoasin yksiöön / kaksioon mikä lie se sitten nimeltään. Kävi töissä. Pyykkejä en antanut pestä itse, koska hänellä ei alkuun ollut pyykkikonetta ja HOAS.in pesulan pesukone toimi kortilla, jonka saa alaikäinen vanhempien suostumuksella. En suostunut, tyttö oli vihainen.Pesin pyykin; hain likaiset, palautin puhtaat ja silitetyt. Sillä tavalla näin hänet kerran viikossa, se oli se tekosyy. Lisäksi hän sai puoliosrvon eläkkeen palkan ja opointorahan lisäksi, ihan hyvin pärjäsi. Nyt tuosta on yli 10 vuotta, tyttö on 27 v, asuu omillaan edellee, opiskelee korkeakoulutkintoa, käy töissä, olemme edelleenkin hyvissä väleissä. Muutto kotoa 16 vuotiaana johtui siitä, että lapsi halusi erittäin vahvasti itsenäistyä, minulle se sopi erinomaisen hyvi - meillä oli melko huonot välit, ja molemmat olimme erittäin tyytyväisiä siihen, että hän muutti kotoa pois. Meidän välimme paranivat huomattavasti heti poismuuton jälkeen.

jos sinun teinisi kykeni tuohon. Kaikki eivät kuitenkaan kykene. Lukio-opiskelu on sen verran vaativaa ja aikaavievää, ettei siinä välttämättä jää kovin paljon aikaa tai voimia käydä töissä opiskelun ohella.

Heh.

Sanoin tuolloin, että tytär harrastaa lukiota yhdessä muiden lukuisten harrastusensa joukossa. Eikä lukio edes ollut se ykkösasia tärkeysjärjestyksessä, se oli eräs harrastus, missä oli ollut 7 vuotiaasta asti missä jatkoi sitten ns. eteenpäin. Ja oppilastoimikunta, pari muuta harrastusta, ja sitten työ ja sitten sielä kaukana listan lopussa se lukio.

Ei hän mitään kuuden Ällän papereita tuonut, ihan tavalliset keskitason paperit. Ja lukio venähti; hieman ennen lukion alkamista nuoren elämään tuli valtavan iso menetys ja suru, joka vaikeutti opiskelua. Eka vuosi meni ihan harakoille. Yhden pakollisen lukioaineen hän reputti ja siksi tuli puoli vuotta lisää. Kävi siis lukiota 4,5 vuotta.

Tällä hetkellä opiskelee korkeakoulutasoista tutkintoa ja käy töissä.

Niin, ja tyttäreni meni joskus lukion jälkeisen opiskelupaikan alkuaikoina muutamalle asiantuntijalle, taisteli ajan neuropsykiartille ja siellä se oli, se minkä äiti oli aina tiennyt, mutta tytär ei ollut hyväksynyt ennenkuin tuossa vaiheessa; hänellä on ADHD.

Ilman lääkitystä, ilman ette kumpikaan meistä olisi saanut apua tai tukea, neuvoja, tuo ylivilkas, keskittymiskyvytön lapsi on selvinnyt yhteiskuntakelpoisesti korkeakoulututkintoa suorittamaan.

Mitä hän olisikaan, jos se keskittymiskyky olisi normaali?!

Olen ylpeä tyttärestäni ja itsestäni.

Vierailija
27/40 |
15.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun osaa hoitaa asiansa ihan itse ja myös elättää itse itsensä. Miten moni 16v yksin asuva meneekään kotiin hakemaan rahaa, viemään sinne pyykkinsä ja pyytää äitiään soittamaan verotoimistoon? Itse tunnen aika monta 16-kesäistä ja niistä joka ikinen on ihan teiniasteella vielä.

Vierailija
28/40 |
15.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

joskus se voi olla pakko muuttaa pois, vaikkei haluaisikaan. Katsos kun ei niitä opiskelupaikkoja välttämättä ole pienillä paikkakunnilla kovin paljoa.

Vierailija
29/40 |
15.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

joten kypsä olin.

Vierailija
30/40 |
15.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

pärjätä yksin. Tuossa iässä lipsahtaa herkästi touhu pelkän huvittelun puolelle, jos kukaan ei ole katsomassa perään. Tunnen itsekin näitä äitejä, jotka ovat vaan niin kyllästyneitä äitiyteen, vastuuseen ja kasvattamiseen, että ovat valmiita oman mukavuudenhalunsa takia heittämään lapsen ulos kodisa. Viimeisin on tyttö, joka sanoi saavansa mammalta 15-vuotiaslahjaksi asunnon ja muuttavansa siihen. Yh-äitiä kiinnostaa paljon enemmän poikaystävät ja "oma aika".

Vierailija
31/40 |
15.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

osa voi olla mutta toivottavasti kauhean moni ei joudu asumaan opiskelun tai muun syyn takia vielä pois kotoa.

Vierailija
32/40 |
15.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

nyt olen 18. Mut on tosta näkokulmasta sitten kasvatettu hyvin. Toista voisin sanoa. Se, että joutuu aikuistumaan pikkulikkana, ei ole hyvää kasvatusta. Moni muukin nuori kärsii jokapäiväisestä heitteillejätöstä. Mielellään olisin kotona asunut pidempäänkin, mikäli vain olisin ollut myös äidilleni osa perhettä. :-)

Vierailija
33/40 |
15.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

muuttamaan pois kotoa. vaikka ihan normaali nuori onkin. onneks ei tartte, käy ainakin lukion vielä kotoa käsin. yliopistonkin saa täältä käydä, jos tänne jää.

Vierailija
34/40 |
15.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, minun tyttöseni sittenn oli täysin kypsä muuttamaan kotoa omilleen 16 vuotiaana, lukion ekalla.

Hän meni kavereittensa kimppakämppään, kävi töissä siivoojana ja sittemmin kaupassa.

Sieltä hän muutti HOAS.n solukämppään ja lukion 2. lk:lla hoasin yksiöön / kaksioon mikä lie se sitten nimeltään.

Kävi töissä. Pyykkejä en antanut pestä itse, koska hänellä ei alkuun ollut pyykkikonetta ja HOAS.in pesulan pesukone toimi kortilla, jonka saa alaikäinen vanhempien suostumuksella. En suostunut, tyttö oli vihainen.Pesin pyykin; hain likaiset, palautin puhtaat ja silitetyt. Sillä tavalla näin hänet kerran viikossa, se oli se tekosyy.

Lisäksi hän sai puoliosrvon eläkkeen palkan ja opointorahan lisäksi, ihan hyvin pärjäsi.

Nyt tuosta on yli 10 vuotta, tyttö on 27 v, asuu omillaan edellee, opiskelee korkeakoulutkintoa, käy töissä, olemme edelleenkin hyvissä väleissä. Muutto kotoa 16 vuotiaana johtui siitä, että lapsi halusi erittäin vahvasti itsenäistyä, minulle se sopi erinomaisen hyvi - meillä oli melko huonot välit, ja molemmat olimme erittäin tyytyväisiä siihen, että hän muutti kotoa pois. Meidän välimme paranivat huomattavasti heti poismuuton jälkeen.

Vierailija
35/40 |
15.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

olla 16v iässä kypsä asumaan yksin, jos ei halua syrjäytyä. Kouluun ei välttämättä pääse julkisilla liikennevälineillä tai paikkakunnalla ei ole oppilaitosta, jossa voi opiskella toiveammattiinsa (vaikka merenkulku, luonnonvara-ala jne.).

Asiat pääkaupungista katsottuna ovat hurjan yksinkertaisia, mutta jo 50 km päässä nuoret joutuvat vakavissaan miettimään, ryhtyvätkö luusereiksi vai muuttavatko pois kotoa. KOuluja lakkautetaan, elämää metropolialueen ulkopuolella hankaloitetaan, joten on pakko lähteä.

Vierailija
36/40 |
15.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, minun tyttöseni sittenn oli täysin kypsä muuttamaan kotoa omilleen 16 vuotiaana, lukion ekalla. Hän meni kavereittensa kimppakämppään, kävi töissä siivoojana ja sittemmin kaupassa. Sieltä hän muutti HOAS.n solukämppään ja lukion 2. lk:lla hoasin yksiöön / kaksioon mikä lie se sitten nimeltään. Kävi töissä. Pyykkejä en antanut pestä itse, koska hänellä ei alkuun ollut pyykkikonetta ja HOAS.in pesulan pesukone toimi kortilla, jonka saa alaikäinen vanhempien suostumuksella. En suostunut, tyttö oli vihainen.Pesin pyykin; hain likaiset, palautin puhtaat ja silitetyt. Sillä tavalla näin hänet kerran viikossa, se oli se tekosyy. Lisäksi hän sai puoliosrvon eläkkeen palkan ja opointorahan lisäksi, ihan hyvin pärjäsi. Nyt tuosta on yli 10 vuotta, tyttö on 27 v, asuu omillaan edellee, opiskelee korkeakoulutkintoa, käy töissä, olemme edelleenkin hyvissä väleissä. Muutto kotoa 16 vuotiaana johtui siitä, että lapsi halusi erittäin vahvasti itsenäistyä, minulle se sopi erinomaisen hyvi - meillä oli melko huonot välit, ja molemmat olimme erittäin tyytyväisiä siihen, että hän muutti kotoa pois. Meidän välimme paranivat huomattavasti heti poismuuton jälkeen.

jos sinun teinisi kykeni tuohon. Kaikki eivät kuitenkaan kykene. Lukio-opiskelu on sen verran vaativaa ja aikaavievää, ettei siinä välttämättä jää kovin paljon aikaa tai voimia käydä töissä opiskelun ohella.

Vierailija
37/40 |
15.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

voi vittu!

Vierailija
38/40 |
15.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

jotta saattoi kuljettaa lapset kouluun ja sieltä pois. Ansiosidonnainen päiväraha oli varsin mukava ja kattoi kulut. Kun vanhin sai ajokortin, palasin töihin ja lapsille ostettiin auto.

Vierailija
39/40 |
15.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakko ihmetellä!

Vierailija
40/40 |
15.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli käytännössä sisäoppilaitokseen ensi vuonna. Sairauden takia numerot on jääneet niin heikoiksi, että jo tässä vaiheessa ysiluokkaa tiedetään, ettei niillä ilman kymppiä lukioon mennä. oman paikkakunnan kymppiluokat ei kuitenkaan ole kovin palkitsevassa maineessa...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kuusi yksi