Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kenen mielestä tosiaan teini on huonosti kasvatettu jos...?

Vierailija
15.08.2012 |

ei ole vielä 16v riittävän kypsä asumaan yksin? Kun mun mielestäni vielä harva sen ikäinen todella on riittävän kypsä yksin asumiseen (vaikka moni mamma muuta itselleen uskotteleekin).

Kommentit (40)

Vierailija
1/40 |
15.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyllä kuule muuallakin kuin Helsingissä on elämää... On niitä lukioita, ammattikouluja, ammtattikorkeakouluja ja yliopstoja muuallakin, esim. Tampereella, Turussa ja Oulussa. En todellakaan päästä lapsiani 16 vuotiaina Helsinkiin opiskelemaan...Ja on sitä joukkoliikennettä myöskin Helsingin ulkopuolella ja myöskin Tampreeen, Turun ja Oulun ulkopuolellakin.... Ja kaikki ei halua lukemaan merenkulkua tai luonnonvara-alaa, vai mitä?

Vierailija
2/40 |
15.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapsi. ei mitään tolkkua. joo joo, jotkut on kypsiä, mutta silti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/40 |
08.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

miksi 16-vuotiaan pitäisi muuttaa kotoa? silloinhan on vielä lapsi. ei mitään tolkkua. joo joo, jotkut on kypsiä, mutta silti.

Jos kouluja ei ole kotikunnassa tai naapurikunnassa, silloin joutuu muuttamaan pois kotoa.

Vierailija
4/40 |
08.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millä se eläisi? Ei saisi opintorahaa eikä asumislisää. Ja opiskelijan tehtävä on opiskella eikä käydä töissä. Onneksi meidän kaupungissa on paljon opiskelumahdollisuuksia.

Vierailija
5/40 |
08.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanoisin, että HYVIN kasvatettu lapsi ei vielä 16-vuotiaana joudu asumaan yksin. Miksi ihmeessä teini-ikäisen lapsen pitäisi murehtia vuokria, ruokalaskuja, vakuutuksia yms.?

Minusta hyvään kasvatukseen kuuluu se, että lasta ei keinotekoisesti valmenneta itsenäiseksi ennen aikojaan, vaan hän saa keskittyä esim. opintoihin tuonikäisenä. Itsenäistymisvaihe tulee sitten vähän myöhemmin - toki tuon ikäisenkin kuuluu osata tiettyjä kodinhoitoon liittyviä taitoja, mutta ei vielä itsenäisesti ansaita rahaa ja vastata täysin taloudestaan.

Vierailija
6/40 |
08.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskeluiden vuoksi

miksi 16-vuotiaan pitäisi muuttaa kotoa? silloinhan on vielä lapsi. ei mitään tolkkua. joo joo, jotkut on kypsiä, mutta silti.

Jos kouluja ei ole kotikunnassa tai naapurikunnassa, silloin joutuu muuttamaan pois kotoa.

Sinun tapauksesi - eli se, että joutuu muuttamaan omilleen voidakseen käydä koulua - on eri asia. Se, että asuu kaukana kouluista ei ole hyvää, eikä huonoa kasvatusta. Se on olosuhde.

-20-

Vierailija
7/40 |
08.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mut 17,5 vuotiaana, kun omilleni muutin (nyt 18,5 v ), olin kyllä vähän pakostakin valmis kun kotitilanne niin sanoi. Muuten olisin kotona pidempäänkin halunnut olla. Mutta kyllä vain, en tunne yhtäkään ikäistäni vaikka Hesassa asun joka olisi ikäisenäni ollut valmis muuttamaan omilleen. Liian suurta vastuuta.

Vierailija
8/40 |
08.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

lähteä kotoa 15-18 vuotiaana, enkä omia lapsianikaan kyllä kotona passaa enää täysi-ikäisenä. Siinähän sitä oppii kun muuttaa omilleen, jos ei ole siihen mennessä oppinut. Järjetöntä paapomista täällä.

Jos on ikää ajaa ajokortti, mennä naimisiin, ostaa viinaa ja tupakkaa, olla ehdokkaana vaaleissa ja äänestää, niin kyllä pitää osata asua yksin.

Vierailija
9/40 |
08.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika monella pienellä paikkakunnalla on koulutustarjonta sellainen, että jos peruskoulun jälkeen on muutettava muualle. Oma tyttöni halusi erikoislukioon ja muutti 150km päähän. Ei hän vielä aikuinen ole, tai täysin itsenäinen, tietenkään.

Vierailija
10/40 |
08.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja eipä ole kypsä muuttamaan omilleen.

Saa muistutella arkiaskareista. Kaikkia kotitöitä ei halua tehdä. Ruoanlaitto on hakusessa.

Hänen pitää oppia tekemään perusruokia ennen kotoa muuttoa sen olen päättänyt ja myös leipomisen taitoja.

On lukion toisella ja saa asua kotona niin kauan kuin on tarpeen ja tahtoo asua täällä.

Vierailija
11/40 |
08.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saksassa, vaikkei osannut kieltä yhtään. Eikä oikein englantiakaan :) Hän olisi halunnut välttämättä sisäoppilaitokseen yläkouluun, mutten päästänyt. Sanoin, että jos vielä lukioon mennessä haluaa johonkin erityiskouluun, saa mennä. Hän on hyvin järkevä, omatoiminen jne. ja vaikka pahaa tekee, ajattelen, että mun tehtäväni ei ole rajoittaa hänen elämäänsä. Sisäoppilaitokseen en vielä päästänyt, koska haluan pitää lapseni vielä kotona ja kokea murrosikänsä ja nähdä hänen selviytymisensä siitä.

Meidän vuotta nuorempi keskimmäinen ei olisi missään määrin valmis lähtemään yksin koulua pitemmälle, puhumattakaan mistään muutosta kotoa pois.

Mun mielestä kyse on aivan lapsesta ja hänen luonteestaan. Tosin en mä edes olettaisi, että 16v pärjäisi taloudellisesti omillaan, mun mielestä vanhempien tehtävä on kustantaa opiskelut.

Vierailija
12/40 |
08.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietysti jotkut teinit pystyvät muuttamaan pois kotoa aiemmin kuin toiset, jos se vaikka koulun takia on pakollista, mutta kaikki eivät siihen pysty, eikä siihen voi loputtomasti kasvatuksella vaikuttaa. Tietysti tuossa iässä pitää olla jo hyvällä alulla kyky kantaa vastuuta omasta elämästään, mutta teinistä riippuen myöskin se aikuistuminen voi olla vasta melko alussa.

Vierailija
13/40 |
08.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun osaa hoitaa asiansa ihan itse ja myös elättää itse itsensä. Miten moni 16v yksin asuva meneekään kotiin hakemaan rahaa, viemään sinne pyykkinsä ja pyytää äitiään soittamaan verotoimistoon? Itse tunnen aika monta 16-kesäistä ja niistä joka ikinen on ihan teiniasteella vielä.

No, minun tyttöseni sittenn oli täysin kypsä muuttamaan kotoa omilleen 16 vuotiaana, lukion ekalla. Hän meni kavereittensa kimppakämppään, kävi töissä siivoojana ja sittemmin kaupassa. Sieltä hän muutti HOAS.n solukämppään ja lukion 2. lk:lla hoasin yksiöön / kaksioon mikä lie se sitten nimeltään. Kävi töissä. Pyykkejä en antanut pestä itse, koska hänellä ei alkuun ollut pyykkikonetta ja HOAS.in pesulan pesukone toimi kortilla, jonka saa alaikäinen vanhempien suostumuksella. En suostunut, tyttö oli vihainen.Pesin pyykin; hain likaiset, palautin puhtaat ja silitetyt. Sillä tavalla näin hänet kerran viikossa, se oli se tekosyy. Lisäksi hän sai puoliosrvon eläkkeen palkan ja opointorahan lisäksi, ihan hyvin pärjäsi. Nyt tuosta on yli 10 vuotta, tyttö on 27 v, asuu omillaan edellee, opiskelee korkeakoulutkintoa, käy töissä, olemme edelleenkin hyvissä väleissä. Muutto kotoa 16 vuotiaana johtui siitä, että lapsi halusi erittäin vahvasti itsenäistyä, minulle se sopi erinomaisen hyvi - meillä oli melko huonot välit, ja molemmat olimme erittäin tyytyväisiä siihen, että hän muutti kotoa pois. Meidän välimme paranivat huomattavasti heti poismuuton jälkeen.

jos sinun teinisi kykeni tuohon. Kaikki eivät kuitenkaan kykene. Lukio-opiskelu on sen verran vaativaa ja aikaavievää, ettei siinä välttämättä jää kovin paljon aikaa tai voimia käydä töissä opiskelun ohella.

Kyllä ton ikäisen on omat asiansa pystyttävä hoitaan. Mitä sitten kahden vuoden päästä kun hän on 18? Kun vanhenpien ei pidä enää mitenkään puuttua lapsensa elämään? Nykyään lapset eivät ota mitään vastuuta itse. Eletään vielä 25 vanhempien nurkissa. KUn on niin raskasta olla yksin. Oman elämän elatus ja omien asioiden hoitaminen on niin raskasta. Minä vaadin että 16 vuotias hoitaa jo omat asiansa. 18 vuotiaana on turha tulla pyytämään rahaa tai hoitamaan omia asioitaan. Apua tietenkin saa jos on avun tarpeessa. Mutta mitään kotitöitä, taloudellista apua tai hänen asioidensa hoitamista en tule harrastamaan. Ihmisen on vain otettava vastuu omasta elämästään. Tälläinen opiskeleva 25 vuotias joka asuu vanhempiensa kanssa on lapsellisempi kuin 15 vuotias.

Vierailija
14/40 |
08.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun osaa hoitaa asiansa ihan itse ja myös elättää itse itsensä. Miten moni 16v yksin asuva meneekään kotiin hakemaan rahaa, viemään sinne pyykkinsä ja pyytää äitiään soittamaan verotoimistoon? Itse tunnen aika monta 16-kesäistä ja niistä joka ikinen on ihan teiniasteella vielä.

sehän on teini ja kuuluu ollakkin, mutta tätä varmaan juuri tarkoititkin

Vierailija
15/40 |
08.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saksassa, vaikkei osannut kieltä yhtään. Eikä oikein englantiakaan :) Hän olisi halunnut välttämättä sisäoppilaitokseen yläkouluun, mutten päästänyt. Sanoin, että jos vielä lukioon mennessä haluaa johonkin erityiskouluun, saa mennä. Hän on hyvin järkevä, omatoiminen jne. ja vaikka pahaa tekee, ajattelen, että mun tehtäväni ei ole rajoittaa hänen elämäänsä. Sisäoppilaitokseen en vielä päästänyt, koska haluan pitää lapseni vielä kotona ja kokea murrosikänsä ja nähdä hänen selviytymisensä siitä.

Meidän vuotta nuorempi keskimmäinen ei olisi missään määrin valmis lähtemään yksin koulua pitemmälle, puhumattakaan mistään muutosta kotoa pois.

Mun mielestä kyse on aivan lapsesta ja hänen luonteestaan. Tosin en mä edes olettaisi, että 16v pärjäisi taloudellisesti omillaan, mun mielestä vanhempien tehtävä on kustantaa opiskelut.

Vanhempien tehtävänä on maksaa lapsen elämä 18-vuotiaaksi asti. Sen jälkeen hän on täysin omillaan. Jokkisn yli 18 vuotiaan pitäisi tehdä töitä. Vaikka opiskelisi.

Vierailija
16/40 |
08.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

sehän on teini ja kuuluu ollakkin, mutta tätä varmaan juuri tarkoititkin

Mutta vanhempi ei saa kuitenkaan huolehtia kaikesta. Pitää muistaa kuitenkin että kun lapsi täyttää 18 vuotta hänen on osattava kaikki itse. Sillon ei enää voi pyytää vanhempia tekemään mitään. maksamaan euroaqkaan, hoitamaan yhtäkää asiaa eikä auttamaan missään. Joten kauheasti ei kannata huolehtia 16 vuotiaasta. Kun 18- vuotiaana hän on täysin aikuinen.

Vierailija
17/40 |
08.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietysti jotkut teinit pystyvät muuttamaan pois kotoa aiemmin kuin toiset, jos se vaikka koulun takia on pakollista, mutta kaikki eivät siihen pysty, eikä siihen voi loputtomasti kasvatuksella vaikuttaa. Tietysti tuossa iässä pitää olla jo hyvällä alulla kyky kantaa vastuuta omasta elämästään, mutta teinistä riippuen myöskin se aikuistuminen voi olla vasta melko alussa.

Jos on vielä pentu tossa vaiheessa niin huonosti menee. Kun alle kahden vuoden päästä pitää olla täysin aikuinen ja vastuussa kaikesta. Mutta täällä äidit varmaan hoitaa 18-vuotiaankin elämän. Pestään pyykit, annetaan rahaa jne. Ei ihme että ihmiset pitävät nyky nuoria luusereina

Vierailija
18/40 |
08.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samoin siskoni. Siskoni meni erityislukioon ja minä ammattikouluun. Molemmat muutettiin yli 200km päähän vanhemmista.

Minulle se oli ihan oikea ratkaisu. Tarvitsin tilaa ympärilleni vaikeiden teinivuosien takia (olin kyllä hyvin kunnollinen ja kiltti nuori, samoin siskoni). Siskoni taas koki pienen paikkakunnan lukion liian helppona ja halusi enemmän haastetta erityislukiosta.

Asuimme opiskelijasoluissa (eri kaupungeissa siis), vanhempamme maksoivat vuokran, ruuat, koulukirjat, puhelinlaskut ja tarvittaessa sai ruokarahaa tms. Soittelimme alkuun useita kertoja viikossa ja aluksi meni joka viikonlopuksi myös kotiin. Hieman tulehtuneet välit vanhempiini paranivat muutaman vuoden sisällä.

Olen niin kiitollinen, että vanhempani luottivat minuun ja kannustivat minua omilleen kun sitä selvästi halusin koulutuksen takia. Siltikään en koskaan kokenut, että minut olisi hylätty tai minusta olisi haluttu eroon. Uskon äidille olleen jopa rankemmaa se, että muutin pois kotoa kuin että olisin asunut kotona, sillä hän varmasti murehti enemmän kuin ei ollut päivittäistä kontaktia.

Kaikista ei varmasti olisi ollut asumaan omillaan tai olisi tarpeeksi luotettavia. Silti on aika typerää väittää ettei kenestäkään 16-vuotiaasta, rakastetusta ja huolehditusta nuoresta olisi asumaan itsenäisesti.

Vierailija
19/40 |
08.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on vielä pentu tossa vaiheessa niin huonosti menee. Kun alle kahden vuoden päästä pitää olla täysin aikuinen ja vastuussa kaikesta. Mutta täällä äidit varmaan hoitaa 18-vuotiaankin elämän. Pestään pyykit, annetaan rahaa jne. Ei ihme että ihmiset pitävät nyky nuoria luusereina

Ei ihminen yhdessä yössä aikuistu niin, että heti 18-vuotispäivänään on täysin aikuinen. Aikuistuminen on hidas prosessi, ei se tapahdu yhtäkkiä.

Vierailija
20/40 |
08.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin moni täällä vaatii, että heti 18-vuotiaana on osattava kaikki? Onpa kylmiä ihmisiä. Sitä paitsi, siinä iässä on yleensä vielä lukio tai amis kesken.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kolme viisi