Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kertokaas te fiksut, miten saan arkiruokailumme muuttumaan

Vierailija
14.08.2012 |

Haluaisin, että söisimme arkena töiden jälkeen maukkammin ja paremmin. Lapseni (7 v ja 3 v) ovat kaikkiruokaisia, heille kelpaa kaikki.

Mutta minä: olen töiden jälkeen TODELLA nälkäinen ja väsynyt. Meidän arkiruokamme on sitten tällaista, kun täytyy saada äkkiä jotain: spaghettia jauhelihatomaattikastikkella (usein jokin valmis kastike sekoitettuna), eineksiä (lihaperunasoselaatikkoa, pinaattilättyjä tms), itsetehtynä jauhelihakeittoa, nakkisoppaa, tms. Joskus harvoin uunilohta tms (silloin mun täytyy vetää välipalaa ensin).

Olen niin väsynyt, että en jaksa arkena salaattia vääntää vaan tarjoilen lähinnä kurkkua, tomaattia, porkkanaa yms.

Lapset on hoikkia ja terveitä tälläkin, mutta itse kaipaan muutosta.

Eli miten te sen teette? Hyvää arkiruokaa nopeasti.

Kommentit (11)

Vierailija
1/11 |
14.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen sitä mieltä että arkinen iltaruoka saa kestää valmistaa max 30 minuuttia. En silti käytä lainkaan eineksiä. Aika usein meidän ruoat on jotain näistä:

- pastaa ja jokin kastike joka valmistuu suunnilleen samassa ajassa kun pasta kypsyy. Kastikkeen ja pastan kypsyessä ehdin tehdä yksinkertaisen vihersalaatin alkuruoaksi. Tänään tein pastaa johon sekaan tuli ihan vaan keitettyä parsakaalia, jonka keittämisen jälkeen paistoin chilillä ja valkosipulilla maustetussa öljyssä, ja lopuksi lisäsin vielä purkkisardelleja ja parmesaania. Oli hyvää ja valmistui sillä aikaa kun pasta kypsyi.

- joku keitto, jota teen pariksi päiväksi riittävän satsin ja leipää. Keiton kanssa meillä ei yleensä ole salaattia koska keittomme ovat joko kokonaan kasviskeittoja tai ainakin erittäin kasvispitoisia.

- ruokaisa salaatti. Näitä väsää ihan 10-15minuutissa, sen kun repii suoraan lautasille aineet. Vaikkapa salaatinlehtiä, sipulisilppua, kapriksia, vähän juustokuutioita, viinirypäleitä, cashewpähkinöitä, kastikkeeksi oliiviöljyä, balsamicoa, suolaa ja mustapippuria. Tai salaatinlehtiä, paprikaa, pinjansiemeniä äkkiä paahdettuna, keitettyjä munanpuolikkaita, mausteista salamia. Tai uunissa 10 minuutissa tulee halloumin, tomaatin ja munakoison viipaleita ja niistä voi koota salaatit lautasille, yksinkertainen hunajainen öljykastike ja yrttejä päälle. Leivän kanssa on ihan riittävä ruoka illaksi vaikkei ole lämmin.

- Risotto. Sitä pidetään vaativana mutta eihän siihen mene kuin alkuun sipulin pilkkomisaika ja sitten se mitä risottoriisi kypsyy, 16-18 minuuttia. (ne muut aineet voi pilkkoa sillä aikaa kun sipuli on jo hautumassa jne). Arkena risottomme kasvisliemi on valmiista fondi cupista ajan säästämiseksi. SIlti muuten käytämme ihan viiniä, oikeaa parmesania jne. Risoton kanssa meillä on aina joku kasvispitoinen alkupala. Vaikka dipataan kasvistikkuja oliiviöljyyn tai sitten simppeli salaatti.

- Nopeaan tulee myös kasvismuhennos ja joku paistettu liha/kala/muna viereen. YLeensä aloitan muhennoksen paistamalla öljyssä sipulia ja tomaattia, sitten paria muuta kasvista sekaan, vettä niin että peittyy juuri ja juuri, maustetaan kasviksiin sopivilla yrteillä ja mausteilla, kypsytetään ja tarjoillaan. Samaan aikaan voi toisella levyllä paistaa vaikka kalafileet tai pihvit. Ei tarvi edes alkusalaattia koska on jo paljon kasvista tuossa muhennoksessa.

- Raakana viipaleina paistetut perunat on myös tosi nopeita. Kun maustaa suolalla, mustapippurilla ja oreganolla ja paistaa hyvässä oliiviöljyssä kunnolla vähän ruskeaksi, ne on tosi hyviä. Viereen sitten jotain muuta nopeasti valmistuvaa. VAikka paistettua halloumia ja salaattia.

Arkisin meillä on yleensä jälkiruokana hedelmiä. Ne on terveellisiä, hyviä ja lisäävät aterian kasvispitoisuutta.

Vierailija
2/11 |
14.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tosi kiitollinen sulle.

En kuitenkaan usko noihin kykeneväni. Kasvissosekeittoon menee aika paljon eforttia (teen vkonloppuisin). Se kuoriminen, pilkkominen, keittäminen, maustaminen jne.

Pari ongelmaa noissa sun ehdotuksissa on: en ikinä käyttäis purkkisardelleja (mitä ne ees on, kuullostaa suolaisilta), halloumia, salamia pidän myös aika suolaisina lapsille.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/11 |
14.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ruoka edellisenä iltana. Kun oot jo syöny. Töistä tultua lämmitätte edellisenä päivänä tehdyn/esivalmistellun ruoan.

Vierailija
4/11 |
14.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei minustakaan ekan kirjoittajan ruuissa vikaa ole, mutta kakkoselle kiitos vaihtelua tuovista resepteistä.

Mulla on yksi sellainen vinkki, että usein kun teen ruokaa, keitän sitä "hiilihydraattilisuketta" siis esim pastaa, perunaa, riisiä, ohraa yli tarpeen, kaksinkertaisen määrän ja teen siitä jotain seuraavana päivänä:

perunoista salaattia tai tortillaa (sitä perunamunakasta)

makaronista laatikkoa tai salaattia (lisäksi kasviksia, kinkkua tai juustoa, tonnikalaa jne)

riisistä jotakin laatikkoa, wokkiruokaa, tai salaattia

keitetyistä ohranjyvistä myös salaattiin, keittoihin (seljanka-tyyppisiin, joihin voi lisätä tomaattimurskaa, mausteita, makkaraa, kasviksia)

Tällä tavalla ennakoimalla tuntuu, että seuraavan päivän ruoka syntyy nopeammin.

Vierailija
5/11 |
14.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eineksiä emme syö, koska pienituloisina itsetehdyllä ruualla säästää paljon (ja on terveellisempää). Itse en todellakaan jaksa tehdä joka päivä ruokaa, vaan teen ruokaa kerrallaan niin, että syömme sitä pari, joskus kolmekin päivää, eihän näistä arkena tule kuin kaksi (max kolme) ruokailua samalla ruualla. Ja esim. lempiruokia lapsemme söisivät vaikka viikon putkeen, jos vain annettaisi.

Teen aina sunnuntaina ma-ti tarkoitetun ruuan, ja seuraavan kerran sitten ti-iltana, tai ke-iltana keskiviikoksi ja torstaiksi tarkoitetun ruuan. Ja sitten perjantaina syömme jotain juhlavampaa/kivempaa, esim. paahtopaistia tai noutoruokaa esim. kiinalaista. Ja viikonloppuna lauantaina teen viikonlopun ruuat, jotka kanssa on usein jotain juhlavampaa.

Arkiruokia meillä on keittoruuat (siskonmakkarakeitto, nakkikeitto, lihakeitto, jauhelihakeitto, hernekeitto, kaalikeitto, kalakeitto jne), laatikkoruuat (kaalilaatikko, kinkkukiusaus, liha-perunalaatikko, jauhelihakiusaus, silakkalaatikko, makaroonilaatikko), sekä muut helpot ruuat; lihapullat ja muusi, spagettikastike ja makarooni, uunilohi ja perunamuusi. Mielestäni kaikki nämä on helppoja ja nopeita.

Jos työpäivän jälkeen on verensokerit alhaalla, ota ensin esim. kinkkuvoileipä ja tee, ja ala vasta sitten tehdä perheelle ruokaa.

Meilläkin jos esim. kaupassa käynti on viivästyttänyt ruokailua, niin annan lapsille ensihätään voileivät ja maitoa, ja alan heti tehdä ruokaa,jos edelisenä päivänä jostakin syystä on ruoka jäänyt laittamatta. Lapsilla menee nälkä ohi hetkeksi omenalla ja voileivällä, ja ruoka syödään esim tuntia myöhemmin.

Kannattaa myös suunnitella etukäteen milloin teet ruuat, milloin taas käydään kaupassa töiden jälkeen, ja suhteutat ne muihin menoihin.

Meillä syödään siis lähes aina kotiruokaa, ja rutiinit ja kokemus ruuanlaitossa nopeuttaa ja helpottaa, ruoka tulee niin sutjakkasti arkisin, että ei missään nimessä vaihdettaisi kalliisiin eineksiin! Kotona olemme arkisin klo 16.30-17.30 välisenä aikana.

Vierailija
6/11 |
14.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tosi kiitollinen sulle.

En kuitenkaan usko noihin kykeneväni. Kasvissosekeittoon menee aika paljon eforttia (teen vkonloppuisin). Se kuoriminen, pilkkominen, keittäminen, maustaminen jne.

Pari ongelmaa noissa sun ehdotuksissa on: en ikinä käyttäis purkkisardelleja (mitä ne ees on, kuullostaa suolaisilta), halloumia, salamia pidän myös aika suolaisina lapsille.

Tuoho pilkkomiseen voi käyttää myös apuna yleiskonetta jos ei viitsi itse. Minä pilkon, mutta se ei hidasta juuri ruoan valmistumista koska en pilko kaikkea valmiiksi ennen kuin ekat aineet on jo kypsymässä. Toisaalta mulla tosiaan on niin että ei haittaa vaivannäkö, kunhan sitä vaivannäköä ei ole ruoasta kauaa, en aio uhrata tuntia keittiössä arki-illalla mutta sen puoli tuntia voin pilkkoa ja säätää.

Toisaalta on niitä vähän pilkkomista vaativiakin keittoja, esimerkiksi erilaiset papu-, herne- ja linssikeitot ja valmiita pilkottuja keittovihanneksia saa pakattuna.

Tuo meidän tän päivän pasta-annos sardelleineen oli vain yksi esimerkki hyvin nopeasta annoksesta, vastaavia on tosi paljon. Onhan nuo sardellit suolaisia, samantapainen tuote kuin silli purkissa mutta niitä käytetäänkin hyvin vähän mausteeksi. Samoin noista halloumista ja salamista ajattelen että koska pääosa on kasviksia niin ei se pieni määrä suolaisehkoa haittaa lapsiakaan.

Mutta tosiaan noita nopeita salaatteja voi tehdä ihan mistä vaan ilman suolaisia aineitakin. Pääasia on että mukana on kasviten lisäksi jotain proteiinilähdettä, olipa se papua, lihaa, kalaa tai juustoa, koska muuten salaatti ei pidä nälkää ja on enemmänkin pelkkä lisuke.

Mutta joo en pidä einesten käyttöä mitenkään kauheana asiana, varsinkaan pakasteissa ei edes juuri käytetä lisäaineita. Mä vaan tykkään itse niin paljon tuoreiden mausta että yleensä pilkon arkisinkin aineet itse tuoreesta, mutta en usko että on mitenkään pahasta toimia toisin.

Vierailija
7/11 |
14.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

se ongelma on sinun suunnaton nälkä töistä tullessa? Ehkä siihen on yksinkertainen ratkaisu, eli syö iltapäivällä joku kunnollinen välipala eli ei kahvin kittaamista, viineriä, hillomunkkia, suklaapatukkaa tms. vaan esim. täysjyväruisleipä kinkun/kalkkunan kera, raejuustoa, aamulla (tai illalla) keitettyä kananmunaa (jonka kuorit tietysti vasta nyt), porkkanaa, banaania, omenaa, pähkinöitä/manteleita ym. Muista myös juoda riittävästi nestettä iltapäivän aikana. Jos syöt välipalan siinä kahden-kolmen välillä, pitäisi jaksaa ruokaan saakka eli sinne viiteen-kuuteen ihan kevyesti.

Vierailija
8/11 |
14.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

minä en ole iltaisin väsynyt kun alan laittaa ruokaa, koska nukun ihan reilusti päiväunet töistä tultuani ja alan laittaa päivällistä vasta tunnin päikkyjen jälkeen. Lapset syö välipalan iltapäivällä joten heillä ei ole huutava nälkä aikaisin. Mies ja minä taas emme kaipaa välipaloja joten emme niitä syö, mutta jos töistä tullessa on huutava nälkä niin ehkä voisi ottaa välipalan iltapäivään? Meillä syödään päivällinen vasta klo 20-21 kun ollaan iltavirkkuja koko porukka.

Kylläpä tuntuu nyt olo laiskalta mammalta kun tunnustin että kun tulen töistä, painun suoraan petiin nukkumaan :-) Mutta toisaalta, sen ansiosta olen energinen loppuillan, enkä nuutunut raato mitä olisin ilman päiväunia.

Vierailija
9/11 |
14.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

minä en ole iltaisin väsynyt kun alan laittaa ruokaa, koska nukun ihan reilusti päiväunet töistä tultuani ja alan laittaa päivällistä vasta tunnin päikkyjen jälkeen. Lapset syö välipalan iltapäivällä joten heillä ei ole huutava nälkä aikaisin. Mies ja minä taas emme kaipaa välipaloja joten emme niitä syö, mutta jos töistä tullessa on huutava nälkä niin ehkä voisi ottaa välipalan iltapäivään? Meillä syödään päivällinen vasta klo 20-21 kun ollaan iltavirkkuja koko porukka.

Kylläpä tuntuu nyt olo laiskalta mammalta kun tunnustin että kun tulen töistä, painun suoraan petiin nukkumaan :-) Mutta toisaalta, sen ansiosta olen energinen loppuillan, enkä nuutunut raato mitä olisin ilman päiväunia.

Vierailija
10/11 |
14.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

aloittaa siitä, että muutat omia lounas/välipalatottumuksiasi niin, että et ole ÄLYnälkkäinen töistä palattuasi, vaan siihen riittäisi pieni välkkäri/hedelmä tms, ja myöhemmin aloitat kokkailun.

joten sit sulle olisi aikaa ja halua paneutua kokkaukseen.

Vierailija
11/11 |
14.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me syödään juuri tuon takia välipala heti töistä tullessa. Smoothie, voileipä tms joka valmistuu muutamassa minuutissa. Iltaruoka meillä on yleensä seitsemältä. Koko perhe on yhdessä ja harrastukset ohi. Meillä ei ole enää iltapalaa erikseen.