Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Uusi täällä

14.08.2012 |

Hei! Olen yhden lapsen äiti ja plussasin juuri toisesta :) Tällä palstalla en ole aiemmin kirjoitellut, joten toivottavasti sulaudun joukkoon!

Heti näin raskauden alkuun (nyt viikkoja täynnä vasta noin 5) on huoleni jo suuri. Olen veriryhmältäni Rh(-) ja ensimmäinen lapseni on Rh(+). Synnytyssairaalassa olivat papereihin sekoittaneet veriryhmämme keskenään ja näin ollen muistelen, etten ole saanut anti-D-immunoglobuliinirokotetta...

Onko jollakulla kokemuksia veren vasta-aineista raskauden aikana? Neuvolassahan tämä asia sitten vasta verikokeiden myötä selviää, mutta eihän ajatus lähde päästä pois, kun sen on kerran sinne saanut :D

Kommentit (3)

Vierailija
1/3 |
19.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin yhden lapsen äiti ja plussasin (toivottavasti on plussa, oli ihan haalea) juuri toisesta :) JA itsekään en ole paljon kirjoitellut täällä JA minäkin olen veriryhmältäni Rh miinusta , ja ensimmäinen lapseni plussaa. Mutta hei, mikä tuo rokote on? En ole koskaan kuullutkaan...

Vierailija
2/3 |
19.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos haluatte tulla mukaan Tonskan eli toisen lapsen odottajiin, niin siihen pinoon mielellämme otettais lisää keskustelijoita. Tervetuloa!

Itse olen rh neg. myös, mut meidän esikoinen taitaa olla myös sama. Pitäskin ihan tarkistaa... Verikokein nytkin seurataan niitä vasta-aineita täs odotuksessa.

Dajm75, rv 31+4

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/3 |
21.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei oikeastaan ole rokote, vaikka sitä sanaa siitä usein käytetään. Se on sellainen aine, joka estää rh- verisiä muodostamasta vasta-aineita rh+ antigeeneja vastaan.

Eli kun synnytyksessä (ja usein jo raskauden aikana) vauvan ja äidin veret sekoittuvat, niin rh+ verta saatuaan rh- äidin elimistö katsoo tuon +antigeenin vieraaksi aineeksi ja alkaa muodostaa sitä kohtaan vasta-ainetta (jonka avulla se sitten ensi kerralla hyökkää tuota vierasta ainetta kohtaan). Anti-D immunoglobuliinin avulla äidin elimistöä hämätään, eikä vasta-ainemuodostusta tapahdu. Tämän vuoksi seuraava rh+sikiö ei joudu äidin oman elimistön hyökkäyksen kohteeksi :) Toivottavasti sain tarpeeksi selkokielellä kirjoitettua!