Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kyttäättekö kassalla lyökö yrittäjä maksun kassaan?

Vierailija
12.08.2012 |

Tällainen tuli eilen mieleen, kun kävin hakemassa eräästä ravintolasta ruokaa mukaan. Yrittäjä ei lyönyt maksua ollenkaan kassaan. Vaan hymyillen antoi vaan maksupäätelaitteesta tulleen tositteen. Pitääkö asiakkaan vaatia kassakuitti, jos huomaa että yrittäjä yrittää myydä pimiänä? Mitä mieltä olette?

Kommentit (60)

Vierailija
21/60 |
12.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tekaistuilla kuiteilla lisää ostoja kirjapitoon

Mitä tahdot sanoa? Että on muitakin tapoja huijata verottajaa kuin myynti kirjanpidon ohi? Varmasti on, mutta kuittien väärentäminen on paljon työläämpää ja siitä jää helpommin kiinni kuin verottomasta myynnistä. Kuittien väärentämisestä jää todisteet vuosiksi kummittelemaan. Kirjanpidon ohi myymisestä ei jää mitään todisteita, kun pienyrittäjä myy oman työnsä tuotteita. Siksi se on niin suuri ongelma.

Vierailija
22/60 |
12.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

voi huijata miutta jos yritys myy ostamaansa tavaraa niin ei voi huijata lainkaan. Jokaisen ostetun tuotteen tulee olla myyty tai sitten varastoarvossa, jos ottaa itselle omaan käyttöön niin jokainen tuote (pienikin) tulee merkitä kirjanpitoon. Muuten jää verotarkastuksessa kiinni.

terveisin yrittäjä

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/60 |
12.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

voi huijata miutta jos yritys myy ostamaansa tavaraa niin ei voi huijata lainkaan. Jokaisen ostetun tuotteen tulee olla myyty tai sitten varastoarvossa, jos ottaa itselle omaan käyttöön niin jokainen tuote (pienikin) tulee merkitä kirjanpitoon. Muuten jää verotarkastuksessa kiinni.

terveisin yrittäjä

Vain siinä tapauksessa, että on tarkka varastokirjanpito kuten esim. ravintolassa alkoholeista tai jossain apteekissa. Eron pitää olla todella suuri, jotta myynnit-ostot-varastonarvovertailussa jää kiinni. Sattumalta tiedän tosielämästä yhden esimerkin.

Ja ihmisillä on myös rajaton luottamus tilintarkastajiin. Niitäkin on monenlaisia. Jotkut ovat todella tarkkoja eivätkä jätä kiveä kääntämättä. Jotkut ovat suurpiirteisiä. Olen työssäni tekemisissä monien tilintarkastajien kanssa ja joskus olemme tilintarkastuksen jälkeen löytäneet itse todella isoja virheitä, jotka ovat jäänet tarkastajalta huomaamatta.

Vierailija
24/60 |
12.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yrittäjiä kupataan niin raskaasti verottajan toimesta muutenkin, että ihan oikein on ottaa jotain sivuun.

Vierailija
25/60 |
12.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siinä vaiheessa kun ollaan Kreikan tilanteessa

Jos kebappini maksaa kahdeksan euroa ja saan sillä kahdeksalla eurolla juuri tilaamani kaltaisen kebapin, eikä tililtä kukaan veloita ylimääräistä, on minulle aivan sama mitä yrittäjä minun 8 eurollani tekee sen jälkeen.

Vierailija
26/60 |
12.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

terveisin yrittäjä

Entä jos pitsayrittäjää (heikko suomenkielentaito) ei voisi vähempää kiinnostaa koko kirjanpito, saati mahdollinen verotarkastus. Kuitteja ei ole, ei (tukku)ostoista, ei myynneistä.

Vierailija
27/60 |
12.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yrittäjiä kupataan niin raskaasti verottajan toimesta muutenkin, että ihan oikein on ottaa jotain sivuun.

Valita eduskuntaan, sieltä ne lait tulee.

Vierailija
28/60 |
12.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun sukulainen on kampaaja ja hänellä on sellainen kassakone, josta ei tule asiakkaalle kuittia. Kirjoittaa käsikuitin, jos joku tarvii (esim. palvelutalossa asuvat).

Vierailija
29/60 |
12.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä ihminen on lähtökohtaisesti ansainnut oman työnsä tulokset itselleen. Ei kiinnosta maksaa, jos sä haluat olla kotona kolme vuotta tai haluat, että sun kotikatu on asvaalttia. Tienaa ite rahat niiden maksamiseen.

Vierailija
30/60 |
12.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä ihminen on lähtökohtaisesti ansainnut oman työnsä tulokset itselleen. Ei kiinnosta maksaa, jos sä haluat olla kotona kolme vuotta tai haluat, että sun kotikatu on asvaalttia. Tienaa ite rahat niiden maksamiseen.

Haluatko Suomeen Usan mallin?

Vierailija
31/60 |
12.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

huomaan kyllä, jos maksua ei lyödä kassaan, tai kassaan lyödään eri summa. En tosin mitään huomauta.

Vierailija
32/60 |
12.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun sukulainen on kampaaja ja hänellä on sellainen kassakone, josta ei tule asiakkaalle kuittia. Kirjoittaa käsikuitin, jos joku tarvii (esim. palvelutalossa asuvat).

Entä jos sukulaisesi ei osaa käyttää konettaan?

Vierailija
33/60 |
12.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

En voi sietää veronkiertoa.

Ravintolamaailmasta tiedän sen verran, että aika nopeaan jää kiinni jos verottaja vain jostain keksii tehdä tarkastuksen. Ja niitä tehdään...

Eli ensimmäinen etappi on se, jos ei alkoholimyyntiraportit vastaa ostoja. Ravintolan täytyy raportoida myynti ja ostot rekisteröityvät automaattisesti alkon ja tukkujen kautta. Aika nopeasti tulee kysely jos ei tiedot vastaa toisiaan.

Toinen ravintoloitsijoiden hölmöys on se, että ei lyö kortilla ostoja kassaan. Tiedän yhden ravintolan, joka jäi tästä kiinni, verottaja kävi korttimaksut läpi ja huomasi että myynti ei täsmännyt. Konkka ja tuomio tuli.

Vierailija
34/60 |
12.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yllättävän moni asia muuttuu tarpeettomaksi, kun siitä joutuu itse maksamaan. Mielestäni olisi parempi, jos julkinen sektori olisi pienempi ja työnteosta/yrittäjyydestä jäisi enemmän käteen.

Yrittäjän itselleen maksama palkka on jo tavallaan jo kertaalleen verotettua. Pienyrittäjät eivät veroketkuilulla pääse rikastumaan. Pitserian kuittien kyttääminen on pelkkää idiotismia ja ilkeyttä, kun ne todella merkittävät veronkierrot tehdään ihan lakien ja asetusten puitteissa suuryritysten lakimiesten ja talousjohtajien toimesta.

En muuten ole itse yrittäjä.

Vierailija
35/60 |
12.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuli vielä mieleen yksi ravintolamaailman veronkiertojuju. Kaksi kassakonetta, toisen myynti viedään kirjanpitoon - ja toisen ei. Vanha kikka.

Vierailija
36/60 |
12.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yllättävän moni asia muuttuu tarpeettomaksi, kun siitä joutuu itse maksamaan. Mielestäni olisi parempi, jos julkinen sektori olisi pienempi ja työnteosta/yrittäjyydestä jäisi enemmän käteen.

Yrittäjän itselleen maksama palkka on jo tavallaan jo kertaalleen verotettua. Pienyrittäjät eivät veroketkuilulla pääse rikastumaan. Pitserian kuittien kyttääminen on pelkkää idiotismia ja ilkeyttä, kun ne todella merkittävät veronkierrot tehdään ihan lakien ja asetusten puitteissa suuryritysten lakimiesten ja talousjohtajien toimesta.

En muuten ole itse yrittäjä.

Mutta kannatan niiden pitsanpaistajien yms tarkastuksia, koska mielestäni ei pidä antaa signaalia, ettei kaikkien tarvise noudattaa lakeja.

Siinä olet oikessa, että suurimmat menetykset tulevat "verosuunnittelusta".

Vierailija
37/60 |
12.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

En voi sietää veronkiertoa.

Ravintolamaailmasta tiedän sen verran, että aika nopeaan jää kiinni jos verottaja vain jostain keksii tehdä tarkastuksen. Ja niitä tehdään...

Eli ensimmäinen etappi on se, jos ei alkoholimyyntiraportit vastaa ostoja. Ravintolan täytyy raportoida myynti ja ostot rekisteröityvät automaattisesti alkon ja tukkujen kautta. Aika nopeasti tulee kysely jos ei tiedot vastaa toisiaan.

Toinen ravintoloitsijoiden hölmöys on se, että ei lyö kortilla ostoja kassaan. Tiedän yhden ravintolan, joka jäi tästä kiinni, verottaja kävi korttimaksut läpi ja huomasi että myynti ei täsmännyt. Konkka ja tuomio tuli.

Silloin varastetaankin asiakkaalta eikä verottajalta. Ja yleensä niin tekee tarjoilija, joka haluaa vetää välistä omaan pussiin.

Vierailija
38/60 |
12.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei siis ole pimeää toimintaa, sillä maksupääte on suorassa yhteydessä pankkiin ja luottokuntaan.

T:yrittäjä

Vierailija
39/60 |
12.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

jokainen maksukorttimaksu on verollinen. Ihan sama, antoiko kuitin vai ei, niin sinne menee kirjanpitoon. Ainoastaan käteismaksuja voi kiskoa pimeänä.

Älkääkä te ihan oikeasti kadehtiko pienyrittäjiä nykyään. Ne elää ihan minimipalkalla ja verotus tappaa kaiken tästä yhteiskunnasta. EU:n myötä pitäisi täälläkin höllätä ja hyväksyä se, ettei kaikkea tarvi niin kytätä. Mitä hyötyä? Jäsenmaksut vaan kasvaa ja valtiontalous on entistä vahvempi, jotta byrokratiaa voidaan kasvattaa, virkamiesten palkkoja nostaa ja dumpata rahaa Euroopan kriisivaltioihin sitä enemmän, mitä paksumpi valtion kassa.

Kreikkalaisista sanottiin niin hyvin, että "valtio köyhä, kansa rikas". Todellisuus on, että pimeänä pyörivä raha jää tänne. Ei se mihinkään katoa vaan jatkaa kulutukseen. Oletteko koskaan miettineet, että miksi meillä ei kyseenalaisteta koko harmaan talouden kyttäysjärjestelmää? Onko se nyt suurin synti, jos joku myy pienen palvelun toiselle ja menee niillä rahoilla syömään ulos ravintolaan? Lisäisi Suomessakin toimeliaisuutta, jos ei ihan kaikkea tarvisi ilmoitella.

Niin, mieheni ala on sellainen, että ostokset on suuria ja kaikki menee kortille. Itse olin aiemmin sitä mieltä, että verojen maksaminen ja harmaan talouden kyttääminen on kunnia-asia. Nyt olen alkanut miettiä, että ollaanko me sittenkin väärässä ja suurin osa maailman ihmisistä oikeassa...

Vierailija
40/60 |
12.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

www.mustatulevaisuus.fi sinne katsomaan ohjeita miten kitkeä harmaata taloutta, kun täällä joku kysyin mihin voi käräyttää..