Tupakoin enkä tiennyt olevani raskaana
Tein raskaustestin eilen aamulla ja plussaa näytti. Kyseessä on " iloinen vahinko" , mutta nyt pelottaa toden teolla se, että olen tupakoinut
vaihtelevia määriä raskauden alkuaikoina (välillä olen ollut päiviä ilman, mutta joskus on mennyt kymmenenkin röökiä päivässä). Minulla täytyy olla vähintään 10. raskausviikko meneillään, koska sen jälkeen ei hedelmöitys ole ollut ajallisesti mahdollinen. Kuukautiset ovat tulleet normaalisti, näin jälkikäten ajatellen ne ovat olleet ehkä tavallista niukemmat ja kivuliaammat. Testin tein siksi, koska viime aikoina olen ollut todella huonovointinen etenkin aamusin ja alavatsassa on tuntunut
" juilintaa" . Soitin heti testin teon jälkeen neuvolaan ja sain ajan ensi viikoksi, mutta eikös ultraan pääse vasta myöhemmin? Onko
kenelläkään ollut vastaavaa tilannetta, entä onko kenelläkään tietoa miten tupakointi alkuvaiheessa vaikuttaa sikiöön? Juonut en onneksi ole
paria saunakaljaa enempää viimeiseen pariin kuukauteen, mutta tuo tupakoinnin vaikutus sisällä kasvavaan pikkuiseen vei yöunetkin viime
yönä.
Kommentit (6)
kun en itekkään ollut varma mun raskauden kestosta. Sillon lääkäri mulle sanoi että sillä ei oo niin kauheesti väliä mitä teet ennen kun saat tietää, siitä on turha kantaa huonoa omatuntoa, vaan tärkeempää on se mitä teet saatuasi tietää.
Kuten aikaisempi kirjoittaja jo totesi, sikiö on alkuraskaudessa (sillion, kun et vielä itse tiedä raskaudesta) turvassa, joten älä turhaan huolehdi, vaan kerää voimia raskauteen. Myöhemmin jokaikinen tupakka sen sijaan vaikuttaa vauvaan. Myöhemmin lapsi voi helpommin saada astmaa, allergioita, oppimisvaikeuksia ym. Nostan siis kaikille tupakoimattomille äideille hattua hyvästä päätöksestä. Lapsen parastahan se ajattelette! :)
Terv. TH
Eli ketjun aloittaja kysyi, onko alkuraskauden tupakoinnilla ollut vaikutusta sikiöön (eli tässä vaiheessa kyseessä on mitä ilmeisemmin vielä ollut alkio?).
Kuten me kaikki tiedämme, tupakan vaarat kulkeutuu sikiöön verenkierron kautta, ja äiti on yhteydessä sikiöön istukan välityksellä. Istukka aloittaa ns. toimintansa (verenkierto yhdistyy) sikiön ollessa n.6viikkoa vanha, eli tällöin äidillä on raskausviikkoja kasassa 8. Samoihin aikoihin siis alkaa se kuuluisa pahoinvointikin odottajilla yleensä. Johtuu siis istukan toiminnasta, hyvä merkki siis.
Eli on se luontoäiti hoitanut asiat niin, että jos sitä viinaa tai tupakkaa tulee käytettyä aivan alkuraskaudessa, jolloin ei edes käytännössä tiedä vielä odottavansa, niin alkio on hyvässä turvassa siellä äidin kohdussa kaukana pahasta maailmasta, eikä saa myrkkyjä itseensä, ennen kuin vasta rv8.
Mutta tämä " rv8-takuu" ei sitten suojele miltään muilta vaarallisilta aineilta, esim. huumeet, lääkkeet jne. jotka jäävät verenkiertoon pidemmäksi aikaa.
Hyvää masunkasvattelua, ja tsemppia tupakattomaan elämään! Nauti odotuksestasi!!! :)
itselleni kävi aikoinaan samanlailla kuin sinulle.
Olin jopa käyttänyt alkoholia runsaammin, kun en tiennyt raskaudesta.
Ihan normaalisti kasvoi masussa ja voi nytkin hyvin!! Poltin alkuraskaudesta noin 7-10 tupakkaa päivässä. Turhaan olet huolissasi!! Lopetin vähitellen tupakan kokonaan!!
Itse olen rv 6 ja poltettua tulee 3 savuketta per päivä.Tavoitteenani on savuton raskaus.
Itsekin lopetin joskus rv 7 tai 8, helppoa se ei ollut. työkaverit ja kotiväki sai tuta ärtyisyyden. Lopettamiseen kyllä vaikutti paljolti ympäristön kannustus/painostus ja neuvolasta saadut nicoretten peloittelu -lehtiset, joissa kuvailtiin kuinka sikiö pyörii joka tupakan jälkeen tuskissaan ja saa happivajetta. ehkä visualisoin sen mielessäni turhankin hyvin.
Kyllähän sitä vieläkin miettii miten alkuraskauden tupakointi on saattanut vaikuttaa lapseen, mutta yritän muistaa myös sanonnan, että on turha itkeä kun paskat on jo housuissa. ETTÄ KYLLÄ SE SIITÄ! Ultrissa on ainakin pyörinyt normaalin oloinen penska ja terhakkaat sydänäänet. Äiti on saanut haukkuja painonlisästä, mutta sentään laps on terve ja kasvaa normien mukaan! jess!
Tsemppiä kaikille lopettamisen kanssa tuskaileville, ei ole helppoa ei! Nyt oon ollut puoli vuotta polttamatta ja vieläkin iskee silloin tällöin röökinhimo päälle, onneksi se menee nykyään nopeasti ohi. Tarkoituksena on pysytellä savuttomana jatkossakin, tuntuisi älyttömältä aloittaa uudestaan.