Erotatko vaaleanpunaisen ja aniliininpunaisen toisistaan?
Tällainen asia hivenen vaivaa, kun itse inhoan vaaleanpunaista, siis sellaista possunpinkkiä, haaleanvaaleaa, mukasöpöä. Samalla kuitenkin tykkään aniliininpunaisesta, siis sellaisesta kunnon tummasta aniliininpunaisesta, joka ei ole vaalea lainkaan, vaan ainoastaan tietty punaisen sävy.
Olen vain huomannut, että monen ihmisen mielestä tässä on ristiriita. Kun ihmiset tietävät, että inhoan vaaleanpunaista, niin sitten he ovat vahingoniloisesti kommentoimassa jotain aniliinipunaista hankintaa tyyliin "No, onkos se mieli nyt muuttunut?" tai "Hankitte sittenkin tytölle vaaleanpunaista, heh, heh".
Juu, ei - en voi sietää vaaleanpunaista, eikä tulisi mieleenkään hankkia vaaleanpunaista lapselle ainakaan ennen kuin osaa itse sellaista pyytää. Sen sijaan aniliininpunainen on oikein mukava väri ja pidän siitä, joten tottakai voin hankkia myös lapselleni aniliininpunaista.
Onko tässä nyt jonkun mielestä joku ristiriitä? Voiko joku selittää? Vai onko osa ihmisistä vain niin värisokeita, ettei erota vaaleanpunaista ja aniliininpunaista toisistaan?
Kommentit (24)
englannin sanan pink vaaleanpunaiseksi (jotkut jopa kakkosvaihtoehtona roosaksi), joten sanoisin, että suomen sanoilla pinkki ja vaaleanpunainen ei kyllä voi olla mitään oikeaa eroa. Pinkki on lainasana englannista ja sen suomenkielinen vastine on vaaleanpunainen.
Itse erottaisin nämä eri väreiksi:
- Aniliininpunainen = fuksia
- Vaaleanpunainen = pinkki
- Vanha roosaSe, mitä tarkoitetaan roosalla, onkin sitten jo vaikeampi juttu. Itse en käytä sanaa, mutta mieltäisin sen kutakuinkin samaksi kuin vanha roosa.
Itselläni kestää aina hetki tajuta, että joku on voinut puhua pinkistä ja tarkoittanutkin vaaleanpunaista:D
Minulle ovat ihan selvää pässinlihaa pinkki, vaaleanpunainen, aniliininpunainen, vanha roosa.
Mutta entäpä fuksianpunainen, onko se teille sama kuin aniliini?
Entä roosa? Se on minulle vähän epämääräinen yleisnimitys. Koska vanha roosa on murrettu vaaleanpunainen, mikä on roosa? Pelkkä vaaleanpunainen?
vaan päivänselvä aniliininpunainen.
Vaaleasta tuossa ei ole jälkeäkään.
Barbien pinkki on maailman kamalin punaisen sävy... mutta tutkitusti pikkutyttöjen mieleen.
Siis se barbie-logon ja varusteiden väri.
Lapsella on esimerkiksi yksi vaate, joka on väriltään suurinpiirtein tämän linkin takaa aukeavan mekon yläosan väristä. Väri on siis minusta todella tumma. Kuitenkin sitä on useampi ihminen pitänyt vaaleanpunaisena ja kommentoinut ikäänkuin olisin luistanut periaatteestani olla ostamatta vaaleanpunaista.
http://www.spektrishop.fi/tuotteet.html?id=2/33
ap