Minkä ikäisen voi lähettää yksin kauppaan 250 m päähän?
Pitää ylittää vilkasliikenteinen katu ja tietysti selvitä itse ostoksista rahoineen ja vaihtoineen. MIssä iässä onnistuu?
Kommentit (14)
osaa vielä laskea oikein vaihtorahaa. Pitää antaa tarkka summa mukaan.
meidän vähän vajakki pentu, poika hoiteli kauppa-asiat viisivuotiaana.
...lapsia. Itse kuljin jo 8 vuotiaana kaverin kanssa naapurikunnan "suurkaupungissa" ja matkaa oli 27 kilometriä. Linkkarilla mentiin ja kaupois kierrettiin sit koko päivä. Pari vuotta myöhemmin jo liftillä.
mitä eroa on hakea maitoa 2 km päästä jossain maaseudulla jossa vanhat autorotiskot haisevat pihoissa eivätkä liiku kovaa vauhtia päällystettyjä teitä pitkin kuten oikeissa kaupungeissa.
Se on tiedättekö ihan eri asia.
Siinäpä se kun "naapurikunta-asukit" eivät käsitä
mitä eroa on hakea maitoa 2 km päästä jossain maaseudulla jossa vanhat autorotiskot haisevat pihoissa eivätkä liiku kovaa vauhtia päällystettyjä teitä pitkin kuten oikeissa kaupungeissa.
Se on tiedättekö ihan eri asia.
Kaupungissa on sellaiset jutut, mitä ne nyt olikaan... Jalkakäytävät. Niin ja Taajama liikennemerkin alueella ei tainnut saada ajaa yli 70km/h. Niin ja Kaupungissa olen nähnyt sellaisia tolppia missä on valoja, miksi niitä nyt sanotaankaan ... Liikennevaloja. Niitä on jopa jalankulkioillekkin.
Noh niin
Kyllä meillä on 5 vuotiaskin käynyt yksin kaupassa. Matkaa on 500m ja yksi vilkasliikenteinen katu pitää ylittää. Siinä on liikenne ja jalankulkuvalot.
meillä jotkut 5 veet osaa ostaa maitoa. Tosin voi olla vielä hankalaa. Tuota nuoremmat eivät musta oikein vielä tajua rahan arvoa.
Riippuu vähän lapsestakin, sellaiset, jotka osaavat kommunikoida ja kysyä, pärjäävät hyvin. Sellaiset, jotka ei uskalla puhua tai ovat kovin ujoja, pärjäävät vähän huonommin, jos pitää selvitellä jotain asiaa. Joskus lapsi joutuu esimerkiksi kysymään, mistä joku tuote löytyy, silloin reippaus auttaa.
Kuusivuotiaat osaa mielestäni jo ja koululaiset viimeistään. Harjoitella tietysti pitää.
Joskus oli äiti/isä lähettänyt jonkun ressukkalapsen kauppaan hakemaan tarpeita mutta ei ollut laittanut kassia matkaan eikä lapsi oikein tuntunut tajuavan, että mistä sen kassin olisi pitänyt tulla. Oli vähän turhan hämmennyksissä lapsiparka. Taisi sitten kerätä syliinsä ne ostokset.
ja juu, kyllähän minä autan lapsiakin jos kerkiän, en vaan aina tosiaan ehdi mutta sitten syrjäsilmällä olen huomannut jonkun mietteliään näköisen lapsen, niin kuin tuo esimerkkini.
niin 5-7 vuotiaana.
ujomman ja aremman, tai sitten ylivilkkaan helposti omille teilleen jäävän lapsen soisin hoitavan tollasen asian vasta 8-9vuotiaana.
ehkä ekaluokkalaisena.