Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mun pitää soittaa häissä pianoo. Jännittää ihan kamalasti, auttakaa!

Vierailija
10.08.2012 |

Toivottavasti morsian ei lue tätä, jos lukee, niin terve! :D

On todella kunnia, että pyydetään esiintymään häissä enkä semmoisesta kieltäydy.

Mutta (ja tämä ei ole tosiaan morsiamen ongelma eikä murhe!), jännitän ihan KAUHEASTI!

Olen jo viikon verran jännittänyt ja kiroillut ja tiedän, että huomenna olen aina paniikissa.

Paniikki on niin paha, että sit kun mun vuoro tulee, niin en tunnista edes nuotteja ja tuntuu kuin en olisi ikinä kappaletta soittanutkaan. Olen aivan kankea.

Aloitan kappaleen epävarmasti ja luultavasti aivan liian hitaassa tempossa ja kiroilen hiljaa mielessäni ja sadattelen. Soitan kankeasti ja kappaleen puolivälissä alan rentoutumaan. Sitten yht'äkkiä huomaan, että olen aivan omissa ajatuksissani eikä mulla ole hajuakaan mitä kosketinata pitäisi seuraavaksi painaa tai että missä kohtaa olen kappaleessa menossa. Yritän jotenkin haparoida eteenpäin ja syke pompsahtaa kahteensataan.

Jotenkin onnistun rämpimään kappaleen loppuun asti ja loppu on tökerö. Kädet tärisevät ja voisin oksentaa. Ja suunnattoman helpottunut.

Kotona soitan kappaleen sujuvasti ja saan siihen herkkää tunnetta mukaan, meinaa tulla itselleenkin tippa linssiin. Mitään tällaista en todellakaan pysty yleisölle tai hääparille välittämään.

Joudun soittamaan kirkossa, jossa yleisö todellakin keskittyy kuuntelemaan juuri minua. Olisi aivan eri asia soittaa vaikka sitten jälkipippaloissa! Kirkko kaikuu ja on hiljainen ja jokainen virhe, jonka teen tuntuu korostuvan potenssiin kymmenen.

Olen pahimman luokan perfektionisti ja sen takia jännitän. Ja sitten teen virheitä. Ja HÄPEÄN!!! Muuten en ole ollenkaan ujo.

Kommentit (16)

Vierailija
1/16 |
12.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta niukin naukin. Yritin suggeroida itseäni, että soitan vain hääparille lahjaksi ja se on minulta heille ja etten tee tahallani virheitä. Yritin pitää itseni levollisena ja iloisena heidän puolestaan. No, aloitin soiton ja sit rupes mun kädet tärisemään. Samoin jalat.

Pystyin nippanappa soittamaan (ihme kyllä, ei tullut virheitä) ja jopa tuomaan tunnetta soittoon. Henki siinä salpautui ja tuntui kuin pää ja pallea räjähtäisi. Tuntuukohan paniikkikohtauksen tuolta??

Enää en soita ilman propralia tai sitten kieltäydyn.

Loppuilta oli ratkiriemukas! :)))))

ap

Vierailija
2/16 |
10.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

hakee siskolta joku mieto rauhottava tai joku sellainen, jolla saa sykkeen alas?

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/16 |
10.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otat ennen esitystä niin ei kädet tärise eikä syke nouse. Turhaan jännität!

Vierailija
4/16 |
10.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurin osa ihmisistä ei havaitse liian hidasta tempoa tai kankeutta. Sen toki, jos painat ihan väärää kosketinta, mutta ei noita mainitsemisia pikkuongelmia. Hyvin harva harrastaa musiikkia siinä mittakaavassa. Itse kuulun tähän kategoriaan.

Oletko soittanut aiemmin isolle yleisölle ja miten meni? Jännititkö silloinkin? Osoittautuiko huoli turhaksi?

Vierailija
5/16 |
10.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen ammattipianisti ja valmistun pian pianonsoitonopettajaksi. Minulle on opetettu, että jollei kestä jännitystä, voi esitys mennä aivan pieleen. Silloin kannattaa käyttää esim. puolikas diapam tuntia ennen esiintymistä/konsertteja. Se on mun pianistipiireissä enemmän sääntö kun poikkeus että ennen isoa soolo konsertointia vedetään jotain. Tärisevien käsien kanssa on vaan mahdottomuus soittaa.

Vierailija
6/16 |
10.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvin se varmasti menee! Auttaisiko jos yrität ajatella esiintymistä enemmänkin lahjanasi hääparille kuin varsinaisena esiintymisenä? Ethän ole siellä "vain" esittämässä taitojasi vaan pikemminkin onnittelemassa hääparia musiikin kielellä. Yritä unohtaa muut kuuntelijat, soita vain morsiusparille. :)

Rohkeutta vain, kyllä sinä osaat! :)

Vierailija
7/16 |
10.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ystäväni lennikalle taipale vetää ennen kaikkaa puolen pulloa koskenkorvaa ;)

Vierailija
8/16 |
10.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

koulujen juhlissa, tosin silloin yleisön huomio kohdistuu niihin lapsiin, kuorolaisiin jne.

Ja olen soittanut muissakin tilaisuuksissa ja AINA jännitän yhtä paljon ja teen samat virheet. Ei helpota yhtään.

Ja vaikka kuinka mielikuvaharjoittelen, niin se ei auta.

Propralia siskollani olisi, mut tekeekö se muutenkin tönköks? Nimittäin jos esim olen juonut pari siideriä tai olen väsynyt, niin hienomotoriikka kärsii enkä oikein pysty soittamaan.

ap

Vierailija
9/16 |
10.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen ammattipianisti ja valmistun pian pianonsoitonopettajaksi. Minulle on opetettu, että jollei kestä jännitystä, voi esitys mennä aivan pieleen. Silloin kannattaa käyttää esim. puolikas diapam tuntia ennen esiintymistä/konsertteja. Se on mun pianistipiireissä enemmän sääntö kun poikkeus että ennen isoa soolo konsertointia vedetään jotain. Tärisevien käsien kanssa on vaan mahdottomuus soittaa.

nimenomaan heidän ystävänsä soittaa. Kai se on se tunnearvo sit isompi kuin taiteellinen :D Täytyy sanoo, että aika paskan lahjan multa saavat :D Mulle kävis kyllä mieluummin jonkin ammattilaisen kuuntelu. Mun soittotaito on vielä aika pimputtelun luokkaa... :/

ap

Vierailija
10/16 |
10.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

koulujen juhlissa, tosin silloin yleisön huomio kohdistuu niihin lapsiin, kuorolaisiin jne.

Ja olen soittanut muissakin tilaisuuksissa ja AINA jännitän yhtä paljon ja teen samat virheet. Ei helpota yhtään.

Ja vaikka kuinka mielikuvaharjoittelen, niin se ei auta.

Propralia siskollani olisi, mut tekeekö se muutenkin tönköks? Nimittäin jos esim olen juonut pari siideriä tai olen väsynyt, niin hienomotoriikka kärsii enkä oikein pysty soittamaan.

ap

Vierailija
11/16 |
10.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei vapisuta tai tärisytä :)

97% kirkkovieraista keskittyy katsomaan sitä morsiusparia sinunkin esiintymisesi aikana, ja todella harva on niin musikaalinen että erottaa tempon vaihtelut tai pienet virhelyönnit.

Tsemmpiä!

Vierailija
12/16 |
10.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Propral ei aiheuta paljonkaan sivuvaikutuksia, joten se on ihan turvallinen valinta.

Hääpari halusi sinut soittamaan, ei kalseaa ammattilaista. Amatööriltä voi odottaa virheitä, eikä yksi havaittavakaan virhe ole mikään maailmanloppu, kunhan jatkat vain soittamista. Virheet tekevät esiintymisestäsi inhimillisemmän, joten lopeta niiden murehtiminen. Olet vain yksi pienenpieni osa hääparin päivän ohjelmasta, joten vaikka kaikki menisi pieleen, heillä on monta ohjelmanumeroa edessä. Riittää, että teet parhaasi ja on selvää, että teetkin tekstisi perusteella.

Vierailija
13/16 |
10.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos todellakin lähes kaikki esiintyvät muusikot vetelis pillereitä naamaan ennen esiintymisiä. Ymmärrän sen jos on jokin oikeasti soittamisen mahdottomaksi tekevä stressioire, mutta muuten en oikein. Itse olen valmistunut pianonsoitonopettajaksi ja työskentelen paljon muusikkona. Olen kokeillut lääkkeitä, mutta kokenut vain heikentävän keskittymiskykyäni. Jännitän kyllä aivan kamalasti, joskus jalka on tutissut niin, ettei meinannut pedaalilla pysyä ;) Joskus unohdan missä olen menossa ja soitan jotain vain, kertaan jonkin pätkän tms, kunnes pääsen taas kärryille.

Yksi vinkki olisi sellainen, että jos häissä on mukana joku tuttusi, muu kuin hääpari, esim sukulainen tai kaveri, valitse siis yksi tuttu ihminen, joka tulee seisomaan pianon lähelle. Hän voisi mielellään seistä siinä samassa paikassa kuuntelemassa jos ehdit harjoitella ennen seremoniaa. Sitten esiintyessäsi ajattelet vain soittavasi kappaleen hänelle. Samalla tavalla kuin harjoitellessasi. Ja muistat hengittää!!! Hyvin se menee, kun vain yrität keskittyä aina tulevaan osaan kappaleessa, etkä jää yhtään miettimään, mitä tuli jo soitettua.

Vierailija
14/16 |
10.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin olisin niin ylpee etten kyllä jännittäisi edes kirkossa. :D

Vierailija
15/16 |
10.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

tunne muita kuin hääparin. No, ensviikolla se on jo ohi.

ap

Vierailija
16/16 |
04.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiks lenni kalle taipale oo voice of finlandin bändin johtaja tai joku sellane? :D