Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kertooko joku sossuun, jos saa vaikka sukulaisilta rahaa?

Vierailija
09.08.2012 |

Siis jos saat rahaa käteisenä, niin ilmoitatko sen sossuun? Entä ilmoitatko sossuun, jos vaikka lapsen isovanhemmat antavat rahaa lapsen polkupyörän ostoa varten - eli eivät siis osta polkupyörää, vaan raha käy kädessäsi?

Pitäisiköhän tällaisetkin ilmoittaa?

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
09.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitäpaitsi tuossa tapauksessahan pyörä on lahja isovanhemmilta lapselle. Yhtä hyvin he olisivat voineet ostaa sen kaupasta ja antaa pyörän muodossa.

Vierailija
2/10 |
09.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis jos saat rahaa käteisenä, niin ilmoitatko sen sossuun? Entä ilmoitatko sossuun, jos vaikka lapsen isovanhemmat antavat rahaa lapsen polkupyörän ostoa varten - eli eivät siis osta polkupyörää, vaan raha käy kädessäsi?

Pitäisiköhän tällaisetkin ilmoittaa?

En itse usko että tuollaisia summia tarvitsee ilmoittaa. Varmaan sitten jos kyseessä olisi säännöllinen tulo tai suuri summa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
09.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä mun vanhemmat antaa meille useita tuhansia euroja vuodessa eikä kukaan ole koskaan ilmoitellut niitä yhtään mihinkään. Pidät vaan suus kiinni kaikista ylimääräsistä tuloista!

Vierailija
4/10 |
09.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietenkin ne pitää ilmoittaa, mutta 15 v. työkokemukseni perusteella kukaan ei ole vielä kertaakaan ilmoittanut.

Vierailija
5/10 |
09.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

koska muussa tapauksessa on riski, että se rahan antaja tai sen nähnyt henkilö kateellisena ilmoittaa. Tai vaikka ei ilmoja tuliskaan, niin me täältä sossusta soittelemme kaikki hakijan sukulaiset läpi, että onko ollut käteispanoja tässä kuussa :D

Vierailija
6/10 |
09.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta itse en ilmoita. Saatan siis saada 20-50€ synttäreinä tai matkarahat (vajaina ja vain joskus) kun käymme vanhemmilla. Eipä noista kauheasti vuodessa muodostu ja pelkään, että sossu alkaisi laskea niistä jotain "vanhemman vakituista avustamista", mikä ei todellakaan pidä paikkaansa. Eivät lainaa edes yllättäviin menoihin kuten pyykkikoneen rikkoutuessa tms, vaikka pyytäisin suoraan. 20-50€ synttärilahjoista koen, ettei kuulu ilmoittaa, koska ei kuuluisi ilmoittaa myöskään jos ostaisivat sen yöpuvun tai talvihaalarin suoraan.. Ja jotkut matkarahat on aivan satunnaisia ja vajaita, vähänkö harmittaisi jos niistä alettaisiin ottamaan jollain vakituisella arvaussysteemillä useamminkin rahoja vähemmälle...

Vierailija
7/10 |
09.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta tavallisia synttärilahjoja, isovanhempien antamia pyörärahoja tms. ei lasketa tuloksi, silloin kun ne oikeasti ovat satunnaisia.

Ei asia on, jos saat säännöllisesti rahaa/avustusta.

Tuo pesukoneen hajoaminen on muuten liian yleinen tapaus toimeentulotukiasiakkailla, niitä "hajoaa" joka kuukausi useampi omalla alueellani, joten älä ihmettele, jos siihen asiaan voidaan suhtautua nihkeän epäilevästi...

T.sos.työntekijä

Vierailija
8/10 |
09.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta tavallisia synttärilahjoja, isovanhempien antamia pyörärahoja tms. ei lasketa tuloksi, silloin kun ne oikeasti ovat satunnaisia.

Ei asia on, jos saat säännöllisesti rahaa/avustusta.

Tuo pesukoneen hajoaminen on muuten liian yleinen tapaus toimeentulotukiasiakkailla, niitä "hajoaa" joka kuukausi useampi omalla alueellani, joten älä ihmettele, jos siihen asiaan voidaan suhtautua nihkeän epäilevästi...

T.sos.työntekijä

Puhuin vanhemmistani ja siitä, etteivät lainaa koskaan mitään mihinkään.

Tt-tuesta olen joskus käsittänyt, ettei pesukoneessa edes avusteta jos taloyhtiössä on ilmainen pesutupa (kuten minulla on ollut aina sinä aikana, kun tt-tukea olen hakenut, pesukoneen rikkoutuessa ei ollut, mutta en ollut sossun asiakaskaan.)

Ja enkös juuri sanonut, etten saa mitään säännöllistä avustusta, mutta hyvähän sitä on selitellä sossuun. En kyllä muutenkaan saa tt-tuen kautta kuin 50€ kuussa plus satunnaiset lääkärit/reseptilääkkeet. Kaksi ensimmäistä vuotta kituutin näillä tuloilla hakematta tuota ttt:n täytettä. Kun hain ekan kerran tukalassa kuussa, virkailija itse kehotti hakemaan jatkossakin, enkä ole koskaan ajatellut, että olisivat mitenkään kyräileviä ja epäluuloisia. Nyt olen hakenut silmälaseja, saa nähdä menevätkö ne läpi.

Vierailija
9/10 |
09.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

koska muussa tapauksessa on riski, että se rahan antaja tai sen nähnyt henkilö kateellisena ilmoittaa.

no jos on kateellisen henkilön sana asiakkaan sanaa vastaan eikä missään tiliotteissa näy tietoa kyseisestä rahasta, niin eipä sossu sitä voi ottaa huomioon. Sossussa voidaan huomioida vain ne tulot, joista on tosite - tai no mahdollisesti nekin muut, joista asiakas kertoo. Mutta oletusten ja huhujen perusteella ei voi tehdä toimeentulotukipäätöksiä. Jos joku kolmas henkilö ilmoittaa, että henkilö X saa kuukausittain rahaa vanhemmiltaan, mutta henkilö X itse kiistää asian, ei sossu voi tehdä muuta kuin uskoa asiakasta.

Mut sähän olitkin provo, kuten viestin loppuosasta huomasi ;)

Vierailija
10/10 |
09.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiliotteessa näkyvä sen sijaan on selvä juttu. Perheellisellä saa olla n. 90€ säästössä ja sitä ei huomioida laskelmissa