Sen jälkeen, kun olette makasaneet kuukausituloistanne ns. pakolliset menot eli
verot, asumiskustannukset, sähköt ym. ns. "kiinteän" tuntuiset menot, niin paljonko teille jää keskimäärin käytettäväksi perheeseen, esim. ruokaan, vapaa-aikaan, harrastuksiin, omiin menoihin, vaatteisiin, kenkiin jne?
Kommentit (18)
joten jätin osan laskuista maksamatta
lapsilisineen on noin 2800 euroa kuussa, siitä talolaina, vakuutukset, automaksut + polttoaineet, lastenhoitomaksut jne. Ruokarahaa noin 400-500 euroa kuussa. Meitä on 4 henkeä. Ei paljoa ostella mitään.
lasku/lainatilille 1000e
säästötilille 300e
Loput käytän, eli 1400e
Vero n. 1700, asumiskulut n. 160, johon lasken sähkön, vakuutukset 90. puh/netti n.200, sijoitukset 1500 jää n. 2300 pakollisten menojen jälkeen.
verot, asumiskustannukset, sähköt ym. ns. "kiinteän" tuntuiset menot, niin paljonko teille jää keskimäärin käytettäväksi perheeseen, esim. ruokaan, vapaa-aikaan, harrastuksiin, omiin menoihin, vaatteisiin, kenkiin jne?
3500 € jää pakollisten jälkeen käteen, eli ruokaan jne.
Tulomme menevät miehen kanssa yhteiseen pottiin. Meidän yhteiset nettotulot on hyvät, yli 8000 euroa kuussa, joten kyllä siitä jää ihan reilusti mihin vain. Mulla on paljon isompi palkka kuin miehelläni, joten en "hänen rahojaan" tuhlaa omiin kenkiini.
Katson kiinteiksi menoiksi myös netin ja puhelimen. Tuo 500 jakautuu niin, että 50 e menee ruokaan, 200 vaatteisiin, 100 kampaajalle, 50 terveyteen ja kauneuteen, 100 aikuiselle lapselle, 50 harrastuksiin ja 50 kodin hankintoihin.
Ruokaan menee noin vähän siksi, että hoidan meillä kaikki asumismenot ja mies sitten ostaa ruuat. Tuolla 50 eurolla ostan ruokaa työpäivien aikana.
Miehen nettotulot ovat noin 4000 eur, minun 3000 eur / kk. Lainat on maksettu jo monta vuotta sitten, joten pakolliset menot ovat alle tonnin.
Asumismenot 2500e (sis. laina, vastike ja vesi), sähkö 100e?, vakuutukset 200e, autoon 100e, puhelimiin 50e, netti 20e, hesari 30(?)e, jolloin ruokaan, vaatteisiin, hurvitteluun taitaa jäädä 3000e/kk.
Perheessä 2 aikuista, yksi vauva.
Kiinteitä kuluja paljon. Laina, vastike, mökki, sähköt, 2 autoa ja niiden kulut, lastenhoitjan palkka ja eläkemaksut, siivoojan palkka, 2 lapsen harrastukset jne. Nettotulot yli 8000€/kk ja kaikki menee. Laina isoin erä 3000/kk mutta lastenhoitaja ja siivouskin syö yli 1200€/kk.
mut toimeen tulen hyvinkin. Palkka on ~1200€/kk, josta käteen jää vajaa 700€ ulosottomiehen jälkeen. Tästä maksan vuokran 250€, veden 16€, sähkön, netin ja ostan kympillä puheaikaa. Tuokin alkaa olemaan jo luksussumma, kun ennen olen tullut toimeen 399€/kk, josta piti maksaa kaikki laskut sun muut. Yks mun tuttu saa 3000-5000€/kk hommista riippuen, ja silti se aina narisee et "ei oo rahaa taaskaan ennen kun palkka tulee". Tuo ihminen on vielä lapseton joten siihenkään ei mene rahaa. En tajua.
mut toimeen tulen hyvinkin. Palkka on ~1200€/kk, josta käteen jää vajaa 700€ ulosottomiehen jälkeen. Tästä maksan vuokran 250€, veden 16€, sähkön, netin ja ostan kympillä puheaikaa. Tuokin alkaa olemaan jo luksussumma, kun ennen olen tullut toimeen 399€/kk, josta piti maksaa kaikki laskut sun muut. Yks mun tuttu saa 3000-5000€/kk hommista riippuen, ja silti se aina narisee et "ei oo rahaa taaskaan ennen kun palkka tulee". Tuo ihminen on vielä lapseton joten siihenkään ei mene rahaa. En tajua.
eipä tässä paljon ole vaatteita ja harrastuksia harrastettu. Nytkin on kengät rikki, mutta niillä vaan mennään.
Mitä sä syöt, missä asut, onko lapsia?
Syön ihan normaalia kotiruokaa, Etelä-Savossa, ei ole lapsia. Harrastuksiin ei mene rahaa juurikaan, en käy baareissa/juo muutenkaan (poltan kyllä röökiä satunnaisesti), kuljen matkat kävellen tai pyörällä, jne. Ihan hyvin pärjää ja rahaa jää vielä jäljelle ennen seuraavan palkan tuloa. Oon aina tottunu pärjäämään vähällä. Silti saan kyllä ostettua vaatteita kun tarve vaatii, ostelen meikkejä, värjään hiuksia yms. Vähällä pärjää jos on pakko :)
pakollisten menojen jälkeen. Miehestä en tiedä, en ole koskaan kysynyt.
n.450 e.Asumiskustannuksissa mies maksaa enemmän koska hänellä suuremmat tulot.Perheessä myös lapsi.
Olen yksinhuoltaja eli vain mun tulot, nettona noin 2100 euroa kuussa. Tästä vähennetänä seuraavat kulut:
- 850 euroa asumisoikeusmaksuun (sis. 150 euroa lainanlyhennystä)
- 250 euroa autolainan lyhennykseen (auto työssä välttämätön)
- puhelin (laitteen osamaksu+liittymä) 25 euroa
- netti 30 euroa
- sähkö noin 30 euroa
- autovakuutus ja bensat keskimäärin noin 150 euroa kuukautta kohti
- vanhan kulutusluoton lyhennys 90 euroa kuussa
näiden jälkeen käteen jää 700 euroa kuussa ruokaan ja muuhun elämiseen.