Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mun sisko tekee lapsestaan uusavuttoman

Vierailija
08.08.2012 |

Oltiin viikko suvun mökillä, ja katselin sitä touhua vierestä.

Lapsi on 10-vuotias, ja minä en ihan oikeasti tiennyt osaako hän edes puhua kunnolla. Ok, ihminen voi olla ujo, mutta onko ihan normaalia että 10-vuotias lapsi juoksee jatkuvasti äitin (eli siis siskoni) taakse piiloon, pitää äitiä kokoajan kädestä kiinni eikä uskalla vastata kysymyksiin. Siis sukulaisten seurassakaan. Ja tämä kuulemma on ihan normaalia!

Lapsi ei osannut tehdä mitään itse. Siskoni kertoi mitä pitää laittaa päälle, pilkkoi lihan valmiiksi, muusasi perunat, kaatoi juotavaa, kysyi otatko lisää, jaksatko syödä.

Kaikista järkyttävintä oli siskoni jatkuva "Tarvitseeko X:n käydä pissalla?". Haloo?! Siskoni malttoi jättää lapsensa jopa tunniksi yksin miehensä kanssa, ja koko sen ajan mieskin hoki "tarviiko käydä pissalla". Kun piti käydä vessassa niin siskohan meni lapsensa mukaan, "kun meidän X ei ole tottunut ulkovessaan". Ja siis kävi joka kerta mukana siellä vessassa!

Poika tuli jopa yöllä herättämään siskoni koska pitää päästä vessaan. Olin aivan ihmeissäni, kyllä minun ja veljeni lapset osasivat toimia ihan itsenäisesti vaikka ovat osa nuorempiakin! Siskon lapsi ei uskaltanut edes serkkujensa kanssa leikkiä, vaan istui äitin vieressä.

Arghh..

Kommentit (17)

Vierailija
1/17 |
08.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei halua käydä yksin ulkohuusissa koska pelkää käärmeitä joita mökillä on joka kesä

Vierailija
2/17 |
08.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos ulkovessaan pitää mennä. Muuten kuulostaa lupaavalta peräkammarin aikamiespojalta. :-(

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/17 |
08.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

etkö ole siskosi kanssa niin läheinen että voisit keskustella asiasta hänen kanssaan.

Selvästi tuolla lapsella on jotain häikkää tai se häikkä on vanhemmissa jotka pitävät lastaan edelleen vauvana.

Harmillista.

Ei ole normaalia.

Vierailija
4/17 |
08.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisikohan kuitenkin niin että lapsi itse on jotenkin vähän semmoinen ettei vielä itse oikein pärjää ja sen takia siskosi käyttäytyy noin? Meinaan kyllä luulen että useimmat 10-vuotiaat alkaisivat itse aktiivisesti jo kapinoidakin tuollaista äidin holhoamista vastaan, kun koulussakin ovat oppineet toimimaan jo itsenäisemmin.

En usko että lapsesta saa helposti TEHTYÄ tuollaista. Mutta tietysti lapsen tiettyjä temperamentin piirteitä kuten ujoutta ja arkuutta voi valitettavasti vahvistaa vahingossa sillä että tekee niistä kauhaen numeron ja kohtelee arkaa lasta kuin autettavaa aivovammaista. Tosin jos se lapsi koulua käy ja siellä pärjää itse niin tuskinpa tuosta pysyvää haittaa on.

Vierailija
5/17 |
08.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkään en uskaltanut avautua sukulaisilleni, tarhantätille, naapureille...aikuisille paitsi omille vanhemmilleni ja isovanhemmille 10-vuotiaana, mutta 15-vuotiaana olin jo ulkomailla kielikoulussa.

Vierailija
6/17 |
08.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkään en uskaltanut avautua sukulaisilleni, tarhantätille, naapureille...aikuisille paitsi omille vanhemmilleni ja isovanhemmille 10-vuotiaana, mutta 15-vuotiaana olin jo ulkomailla kielikoulussa.

Vaikka se ujo olikin, ei me kaiken aikaa pidetty käsistä kii, kuten ap:n sisko... muka, joo!

Surettaa ap sun puolesta, ettet tiedä asioista mitään, ja ihan oikein, eihän ne sulle kuulukaan. Jatka vaan ihmettelyä.

Vierailija
7/17 |
08.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole ihan normaali ei, mutta mitään "oikeaa" vikaa lapsessa ei ole. Pärjää lukuaineissa ihan hyvin, mutta käytännönaineet tuottavat hankaluuksia.

Kun siskoni oli aluksi väsännyt lapselleen mokkapaloja (koska meidän X niin tykkää niistä, pakkohan lapsiraukalle on niitä tehdä) niin lapsi alkoi päikkäreille. Se oli itseasiassa ainoa hetki kun onnistuin puhumaan siskoni kanssa kunnolla kaksin. Kysyin eikö lapsi pärjää yksin ja siskoni alkoi heti kertomaan kuinka "X on niin herkkä ja ujo, eikä ole oikein tottunut olemaan yksin.." Jaa, no miksiköhän. Samalla siskoni kertoi kuinka koulussa opettaja oli soittanut ja ollut huolissaan kun poika ei selviä normaaliaskareista, ei esimerkiksi selviä puutöistä tai käsitöistä. Siskoni oli aivan raivoissaan koska hänen lastaan ei ymmärretä. Ihmetteli myös miten meidän ja veljen lapset ottivat itse ruokaa jos heidän oli nälkä.

Mua jotenkin säälittää ja raivostuttaa.

Vierailija
8/17 |
08.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka se ujo olikin, ei me kaiken aikaa pidetty käsistä kii, kuten ap:n sisko... muka, joo!

Surettaa ap sun puolesta, ettet tiedä asioista mitään, ja ihan oikein, eihän ne sulle kuulukaan. Jatka vaan ihmettelyä.

Kyllä ujo saa olla! Ei siinä mitää. Mutta tuo että ei osaa tehdä mitään. Ei osaa mennä itse vessaan, ei osaa ottaa itse ruokaa, ei osaa ottaa itse juomaa, ei halua leikkiä vaikka pyydettäisiin, ei osaa vielä täysin pukeutuakkaan.

Niin ja joku sanoi ettei lapsi uskalla mennä ulkovessaan koska on käärmeitä.

No, meillä ei ole käärmeitä, tai ei ainakaan olla ensimmäistäkään koko mun elinaikanani.

Vierailija
9/17 |
08.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä ujo saa olla! Ei siinä mitää. Mutta tuo että ei osaa tehdä mitään. Ei osaa mennä itse vessaan, ei osaa ottaa itse ruokaa, ei osaa ottaa itse juomaa, ei halua leikkiä vaikka pyydettäisiin, ei osaa vielä täysin pukeutuakkaan.

No, meillä ei ole käärmeitä, tai ei ainakaan olla ensimmäistäkään koko mun elinaikanani.

Jos on, niin pakkohan hänen on *osata* esim. vessaanmeno, ruoan otto jne. Kerroit kuitenkin kouluvaikeuksista vain vaikeudet tietyissä käytännön oppiaineissa - ja niitä vaikeuksia on monella muullakin, minullakin oli ja olen vieläkin "peukalo keskellä kämmentä" -ihminen. Luulisi että koulussa olisi valtavasti vaikeuksia jos hän tosiaan ei osaisi käydä itse vessassa tai syödä?

Vierailija
10/17 |
08.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

etkö sanonut suoraan että miksi passaat kaiken valmiiksi?

onko ainoa lapsi?

Vierailija
11/17 |
08.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on, niin pakkohan hänen on *osata* esim. vessaanmeno, ruoan otto jne. Kerroit kuitenkin kouluvaikeuksista vain vaikeudet tietyissä käytännön oppiaineissa - ja niitä vaikeuksia on monella muullakin, minullakin oli ja olen vieläkin "peukalo keskellä kämmentä" -ihminen. Luulisi että koulussa olisi valtavasti vaikeuksia jos hän tosiaan ei osaisi käydä itse vessassa tai syödä?

En tiedä käykö siellä vessassa tai miten ruoanotto onnistuu mutta ainakaan kilometrin koulumatkaa ei kulje itse. On eri asia olla peukalo keskellä kämmentä (häslä) kuin oikeasti uusavuton.

Vierailija
12/17 |
08.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

etkö sanonut suoraan että miksi passaat kaiken valmiiksi?

onko ainoa lapsi?

Ja jotenkin en saanut sitä suustani ulos. Koska olen pitänyt siskoani järkevänä ihmisenä.

ap

Vierailija
13/17 |
08.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sillä niin isoa karhunpalvelusta hänelle tässä tehdään. Ujous on nyky-yhteiskunnassa niin iso taakka, varsinkin pojalle, että siitä pitäisi pyrkiä pääsemään eroon kaikilla mahdollisilla keinoilla. Luontaisen ujouden vahvistaminen tällä tavalla on todella iso virhe.

Vierailija
14/17 |
08.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sillä niin isoa karhunpalvelusta hänelle tässä tehdään. Ujous on nyky-yhteiskunnassa niin iso taakka, varsinkin pojalle, että siitä pitäisi pyrkiä pääsemään eroon kaikilla mahdollisilla keinoilla. Luontaisen ujouden vahvistaminen tällä tavalla on todella iso virhe.

Siskoni on vielä kaiken lisäksi psykologinen sairaanhoitaja..

Vierailija
15/17 |
08.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän tapaus vaikuttaa juuri uusavuttoman kasvattamiselta, eli siskosi pitäisi vähän skarpata - lapsen on ilo oppia ja osata itse. Toisaalta taas monet jutut kuulostivat ihan normaaleilta: minäkin arastelin lapsena tosi pitkään yhtään vieraampia ihmisiä (joihin mm. tädit lukeutuivat), minulta on kysytty haluanko lisää ruokaa (kysyn niin jopa mieheltänikin, minusta se on ihan normaalia), ennen jonnekin lähtöä huomautan 9-vuotiaalleni "käyhän vessassa" jne. jne. Ero on tietysti siinä, että oppiiko lapsi myös itse toimimaan ja ajattelemaan. Jos tällainen onnistuu, voi minusta huoletta hemmotellakin, on se kuitenkin yksi tapa osoittaa rakkautta.

Vierailija
16/17 |
08.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä käykö siellä vessassa tai miten ruoanotto onnistuu mutta ainakaan kilometrin koulumatkaa ei kulje itse. On eri asia olla peukalo keskellä kämmentä (häslä) kuin oikeasti uusavuton.

Toisaalta se on vasta 10 v, ei minusta senikäistä voi uusavuttomaksi sanoa. Enkä usko että tämä lapsi enää edes olisi normaalissa koulussa jos hän oikeasti ei osaisi noita jo paljon pienemmälle lapselle kuuluvia perustaitoja joita sanot häneltä kotioloissa puuttuvan.

Ehkäpä hän vaan on kotona ajautunut sellaiseen rooliin että antautuu hössöttävän äidin vauvaksi, mutta voi olla ihan erilainen kodin ulkopuolella. Ujo varmaan, kun kerran sellainen temperamentiltaan on, mutta tuskin sellainen jolle ruoka pitää annostella ja paloitella ja joka pitää aikuisen käyttää vessassakin. En pidä tuon lapsen äidin toimintaa siis mitenkään ihannoitavana, mutta en myöskään usko että hän sillä lapselle mitään vakavaa haittaa tekee juurikin siksi että se lapsi sentään näkee maailmanmenoa muuallakin kuin vain siellä kotona.

Vierailija
17/17 |
08.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta normaali luokalla koulussa ja ujo ja arka.

Ja kaks pienempää veljeä on ihan toista maata itsenäisempiä ja rohkeampia ja oma-aloitteisia. Tyttö on tullut minuun ja uskon sen reipastuvan murrosiän myötä viimeistään joten anna olla. Ei ole uusavuton tms.

Tyttönikin sille päälle sattuessaan laittaa ruokaakin kotona ja muuta mutta mökillä mm ulko huussi pelottaa :)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kuusi seitsemän