Pesetkö sukat ja pikkarit kerralla
Pesetkö esim. Poikien koulusukkia ja pikkareita samassa koneellisessa ja missä asteessa.
Kommentit (291)
[quote author="Vierailija" time="24.01.2015 klo 20:41"]
[quote author="Vierailija" time="24.01.2015 klo 20:39"]Olen 40 vuotias ja kyllä ihmettelen kun olen elävänä näin pitkälle päässyt. Viiteen vuoteen en ole ollut töistä päivääkään sairaslomalla, yhtäkään hiivatulehdusta en ole kärsinyt ja jalkasilsaakaan ei ole ollut vaikka pesen vaatteeni 40 asteessa. Siinä samassa pyykissä on lasteni ja mieheni vaatteet sulassa sovussa. Ja hitsi sentään, juon tässä samalla muuten lonkeroa suoraan tölkistä ja en ole desinfionut edes tölkkiä!! Siihenhän on voinut ties kuka koskea kakkaisilla sormillaan! Apua, nyt alkoi pelottamaan ihan todella... :-/ [/quote] Nyt puhutaan pyykistä.
[/quote]Niin? Olen elossa vaikka pyykkini 40 asteessa pesen. Teen myös kaikkea muuta likaista ja silti olen elossa ja aika onnellinenkin vielä. Käykö kateeksi? :)
[quote author="Vierailija" time="24.01.2015 klo 20:43"]
[quote author="Vierailija" time="24.01.2015 klo 20:37"]
[quote author="Vierailija" time="24.01.2015 klo 20:34"]Onko täällä kukaan väittänytkään, etteivät bakteerit kuolisi? Eivät varmaan kuolekaan, mutta mitä väliä? Onneksi eivät kuole, olisihan se jo haitaksi jos kaikki olisi täysin steriiliä. Bakteereita tarvitaan. Jokaisessa on reilun kilon verran bakteereita.[/quote]
Totta. Jokapaikassa muhivat bakteerit ovat ihmiskunnan siunaus. Kysy vaikka afrikkalaisilta.
[/quote]
Rassisti :-O
[/quote]
Kaukana siitä.
[/quote]
Ainakin flirttailet rasismuksen kanssa! Muille: Ilmiantakaa tää kirjoittelija!
[quote author="Vierailija" time="24.01.2015 klo 20:38"]Mummo ja vaari eli yli 90 vuotiaiksi[/quote]
Arvasin, että joku heittää tähän kommenttiin tämän kortin. Onnea heille. Fakta on kuitenkin se, että ennen eliniänodote oli huomattavasti alhaisempi kuin nykyään. Ja pitkälti juuri huonomman hygienian takia.
[quote author="Vierailija" time="24.01.2015 klo 20:44"]Tehän olette kuin muuan opiskelukaveri, vanhapiika. Ylioppilaskylässä oli suhteettoman suuret pesukoneet, joten pesimme kimpassa useamman ihmisen pyykit kerralla. Tämä vanhapiika ei suostunut antamaan alushousujaan samaan koneelliseen minun kämppäkaverini poikaystävän kalsareiden kanssa! Me, joilla oli veljiä, emme käsittäneet moista sievistelyä lainkaan. Ei niistä toisen sukupuolen pöksyistä mitään tartu.
[/quote]
No en mäkään olis antanu omia vaatteita toisten sekaan.
[quote author="Vierailija" time="24.01.2015 klo 20:46"]
[quote author="Vierailija" time="24.01.2015 klo 20:38"]Mummo ja vaari eli yli 90 vuotiaiksi[/quote]
Arvasin, että joku heittää tähän kommenttiin tämän kortin. Onnea heille. Fakta on kuitenkin se, että ennen eliniänodote oli huomattavasti alhaisempi kuin nykyään. Ja pitkälti juuri huonomman hygienian takia.
[/quote]
Eipäs vaan lapsikuolleisuuden takia.
[quote author="Vierailija" time="24.01.2015 klo 20:45"]
[quote author="Vierailija" time="24.01.2015 klo 20:34"]Onko täällä kukaan väittänytkään, etteivät bakteerit kuolisi? Eivät varmaan kuolekaan, mutta mitä väliä? Onneksi eivät kuole, olisihan se jo haitaksi jos kaikki olisi täysin steriiliä. Bakteereita tarvitaan. Jokaisessa on reilun kilon verran bakteereita.[/quote]
Totta. Jokapaikassa muhivat bakteerit ovat ihmiskunnan siunaus. Kysy vaikka afrikkalaisilta.
[/quote]
[/quote]
Kaukana siitä.
[/quote]
[/quote]
Ilmiannoin sinut. Solvaat ihmisiä rasisteiksi vailla mitään perusteita sekä viljelet jatkuvaa ad hominem kommentointia.
[quote author="Vierailija" time="24.01.2015 klo 19:44"]
[quote author="Vierailija" time="24.01.2015 klo 19:36"]
Miten te uskallatte käyttää alusvaatteita ollenkaan jos niissä on jotain niin epähygieenistä että niitä ei pyykkikoneessa puhtaaksi saa?
[/quote]
Tottakai ne puhtaaksi tulee, en vaan halua että alusvaatteet tai sukat lilluu samassa pesuvedessä päällysvaatteiden kanssa. Se ajatus on jotenkin ällö, varsinkin jos sukat olisi muun pyykin seassa.
-12
[/quote]
Ihanaa kun saa taas hyviä nauruja! Varsinainen uusavuttomuuden kerma pyörii täällä. Miten helvetin paskaisia ja saastaisia te ihmiset olette kun ette voi omia vaatteitanne pestä normaalisti??
[/quote]
Tiedätkö mitä uusavuton tarkoittaa? Nähtävästi olen tarkempi ja hygieenisempi tavoissani kuin sinä jos sinulle normaalia on tunkea samaan koneelliseen niin alusvaatteet kuin päällysvaatteetkin.
-12
[quote author="Vierailija" time="24.01.2015 klo 19:24"][quote author="Vierailija" time="24.01.2015 klo 19:22"]Mitä mä oikein luin?? Ihanko oikeasti jengi pesee erikseen alusvaattteet? Mahtaa teillä olla niitä miljoona, etä kone täyttyy vai onko täällä pelkkiä satajalkaisia lessuja? 40 asteessa pestään erikseen sekä 60 astetta vaativat. Ei tämä mitään rakettitiedettä ole rakkaat siskot.
[/quote]
Tottakai erikseen. Ne ei saa olla kosketuksissa muihin.
[/quote] onko teillä kammoisilla housujen ja pikkareiden välillä joku muovi, ettei housut vaan kosketa pikkareita? Onko alushousuille oma pyykkikori?
Nämä typerät pyykinpesusäännöt on jotain isoäidin aikaista jäämistöä. Silloin kun ei ollut kunnon pesukoneita niin tuo lienee ollut järkevää. En pistäisi samaan nyrkkipyykkiin alusvaatteita ja päällysvaatteita. Mutta ei enää nykyään väliä kun on kunnon koneet ja pesuaineet. Juu, mun anoppi lajittelee jollain ihme logiikalla. Ihan huuli pyöreänä sitä olen ihmetellyt kun meillä kotona lajiteltiin vain värin ja asteen mukaan. Ja itsekin olen tätä käytäntöä pitänyt. Tosin urheiluvaatteet pesen erikseen 60 asteessa vastoin pesulapun ohjetta, niin kamalalle haisee teinipoikien treenikamppeet.
Sukat ja pikkuhousut värin mukaan lajiteltuina 60 asteessa, rintaliivit väreittäin lajiteltuina 40 asteen käsienpesuohjelmalla.
[quote author="Vierailija" time="24.01.2015 klo 20:59"]Sukat ja pikkuhousut värin mukaan lajiteltuina 60 asteessa, rintaliivit väreittäin lajiteltuina 40 asteen käsienpesuohjelmalla.
[/quote]
Niin ja siis sukkien ja pikkareiden kanssa pesen toki muuta samanlaista pesua kaipaavaa pyykkiä.
[quote author="Vierailija" time="24.01.2015 klo 20:24"]
[quote author="Vierailija" time="24.01.2015 klo 20:12"]
[quote author="Vierailija" time="24.01.2015 klo 20:06"]
Kyllähän ne alkkarit ja sukat voi pestä muiden vaatteiden seassa, jos pesee kaiken 60 asteessa. Se nyt vaan on tutkittu juttu, ettei 40 asteen pesu puhdista pyykkiä bakteereista. 60 asteessa kuolee suurin osa, kun taas 40 asteessa korkeintaan osa huuhtoutuu pois. Pieni osa. Jos siis pesen alkkarit ja sukat muiden vaatteitten kanssa 40 asteessa, niin siellä ne kaikki likoaa samassa peppubakteeri-valkovuotoliemessä. Eikä ne bakteerit 40 asteessa mihinkään häviä. Ei kiva. Mut jos joku haluaa haisevia vaatteita, niin mikäs siinä. Paidat ja housut sen sijaan ei ole yhtä likaisia alunperinkään, joten 40 asteen pesu puhdistaa niitä yleensä ihan tarpeeksi. Alkkareita ja sukkia ei puhdista.
Oliko tämä nyt tarpeeksi hyvin rautalangasta väännetty?
[/quote]
No kyllä mulla ainakin paidat ja hameet on likaisempia kuin alkkarit :0 en ole mikään visvapillu. alapään hygienista huolehdin ja alkkarit ei osu muuta kuin omaan alapäähän, paita ja hame osuu kodin ulkopuolisiin asioihin, kuten esim bussin penkkiin. väitän, että bussin penkki on miljoona kertaa likaisempi kun mun pimppi. Ei terve alapää ole likainen.
[/quote]
Alapäässä on aina ulostebakteereita, vaikkei näkyvää likaa olisikaan. Siellä on myös kuuma ja kostea ilmasto, jossa ne bakteerit lisääntyy ja imeytyy hyvin kankaaseen. Sama kenkien sisällä, ja sukilla myös kuljetaan lattioilla, jotka on väistämättä kodin likaisimpia pintoja. Se, että sun hame tai paita osuu vähän aikaa kuivaan penkkiin, ei ole sama asia. Mutta toki niitäkin kannattaa pestä välillä 60 asteessa, jos pystyy. Monia vaan ei pysty, joten ei voi mitään. Puhtaampana ne pysyy, jos et pese niitä alkkareitten kanssa vielä kaiken lisäksi. Ja jos ne on sun mielestä paljon alkkareita likaisempia, niin sitten ei varmaan kannata siirtää sitä likaa niihin alkkareihin, jotka on sun alapäätä vasten. 40 asteen pesussa se siirtyy väistämättä.
[/quote]
Huoh, mutta kun mikään lika ei SIIRRY pesukoneessa pyykistä toiseen :D siksi pesen kaiken sekaisin, hameet, paidat, kestositeet. Ja mistä niitä ulostebakteereja tulee kun pesen perseen aina kakkoshädän jälkeen? Onhan niitä ulostebakteetereja samalla lailla siinä bussin penkeissäkin, joku koskenut esim kenkäänsä ja sitten bussin penkkiin. Joten edelleen hame on likaisempi kun mun alkkarit.
En jaksa lukea kaikkia vastauksia niin sori jos on toistoa. Meillä pestään kahenlaisia koneellisia arkena, toiseen 40' kaikki normivaatteet pyöriin ja toiseen 60' kaikki vauvan vaatteet jotka koskee ihoa(bodit,potkarit,yökkärit), kaikkien perheenjäsenten alusvaatteet, yökkärit, sukat, lakanat ja pyyhkeet. Kaikki suloisessa sekamelskassa keskenään! ;) pesuasteilla on väliä, mut muuten en nää järkeä erotella, toki jos jokin vaate päästää väriä nii sitte katon vähän että suunnillee samansävyiset pesis yhessä. Sitä mukaan pestään, miten pyykkiä kertyy täysiin koneellisiin, eli tässä 5-henk taloudessa päivittäin. Erikseen sit jemmaan esim.hienopesua tarttevia ja esim.ulkovaatteet pesen erikseen sillon kun tarvis pesulle on.
Joskus pesen sukat+alkkarit ensin 60 asteen pikaohjelmalla, sitten muu pyykki joukkoon ja normi 60 astetta. Usein kaikki iloisesti samaan.
Kukaan ei vieläkään ole kyennyt kertomaan mitä kamalaa siitä on koskaan kenellekään seurannut, että on pessyt alushousut muun pyykin seassa?
[quote author="Vierailija" time="24.01.2015 klo 20:49"]
[/quote]
[/quote]
Kaukana siitä.
[/quote]
[/quote]
Ilmiannoin sinut. Solvaat ihmisiä rasisteiksi vailla mitään perusteita sekä viljelet jatkuvaa ad hominem kommentointia.
[/quote]
Joko olet salahumoristi tai täysin huumorintajuton ;D
[quote author="Vierailija" time="24.01.2015 klo 21:20"]
Kukaan ei vieläkään ole kyennyt kertomaan mitä kamalaa siitä on koskaan kenellekään seurannut, että on pessyt alushousut muun pyykin seassa?
[/quote]
Minulle tuli avioero, masennus ja paino putosi, mutta en ole varma, johtuuko se juuri tuosta.
[quote author="Vierailija" time="24.01.2015 klo 20:39"]Olen 40 vuotias ja kyllä ihmettelen kun olen elävänä näin pitkälle päässyt. Viiteen vuoteen en ole ollut töistä päivääkään sairaslomalla, yhtäkään hiivatulehdusta en ole kärsinyt ja jalkasilsaakaan ei ole ollut vaikka pesen vaatteeni 40 asteessa. Siinä samassa pyykissä on lasteni ja mieheni vaatteet sulassa sovussa.
Ja hitsi sentään, juon tässä samalla muuten lonkeroa suoraan tölkistä ja en ole desinfionut edes tölkkiä!! Siihenhän on voinut ties kuka koskea kakkaisilla sormillaan! Apua, nyt alkoi pelottamaan ihan todella... :-/
[/quote]
Tää on jo lasun paikka. Ei hemmetti lapsen vaatteita saa pestä sun alusvaatteiden kanssa.
[quote author="Vierailija" time="24.01.2015 klo 20:53"][quote author="Vierailija" time="24.01.2015 klo 19:24"][quote author="Vierailija" time="24.01.2015 klo 19:22"]Mitä mä oikein luin?? Ihanko oikeasti jengi pesee erikseen alusvaattteet? Mahtaa teillä olla niitä miljoona, etä kone täyttyy vai onko täällä pelkkiä satajalkaisia lessuja? 40 asteessa pestään erikseen sekä 60 astetta vaativat. Ei tämä mitään rakettitiedettä ole rakkaat siskot.
[/quote]
Tottakai erikseen. Ne ei saa olla kosketuksissa muihin.
[/quote] onko teillä kammoisilla housujen ja pikkareiden välillä joku muovi, ettei housut vaan kosketa pikkareita? Onko alushousuille oma pyykkikori?
[/quote]
Itse asiassa on oma kori. Pyykki kaapissa kolme koria joista yksi lasten vaatteille (pesen erikseen), yksi meidän päällysvaatteille ja yksi slusvaatteille.
[quote author="Vierailija" time="24.01.2015 klo 19:44"]
[quote author="Vierailija" time="24.01.2015 klo 19:36"]
Miten te uskallatte käyttää alusvaatteita ollenkaan jos niissä on jotain niin epähygieenistä että niitä ei pyykkikoneessa puhtaaksi saa?
[/quote]
Tottakai ne puhtaaksi tulee, en vaan halua että alusvaatteet tai sukat lilluu samassa pesuvedessä päällysvaatteiden kanssa. Se ajatus on jotenkin ällö, varsinkin jos sukat olisi muun pyykin seassa.
-12
[/quote]
Ihanaa kun saa taas hyviä nauruja! Varsinainen uusavuttomuuden kerma pyörii täällä. Miten helvetin paskaisia ja saastaisia te ihmiset olette kun ette voi omia vaatteitanne pestä normaalisti??