vauvan riski saada 1tyypin diabetes
en oikein tiennyt mihin olisin tämän viestin laittanut niin laitoin tänne :) eli en siis ole vielä edes raskaana mutta yritys on kova ja olenkin miettinyt seuraavaa asiaa: mieheni sairastaa ykköstyypin diabetesta ja olen miettinyt tietääkö kukaan,onko omalla ruokavaliollani merkitystä siihen sairastuuko lapsi herkemmin diabetekseen myöhemmin? vaikuttaako esim. oma herkuttelu lapseen raskausaikana tältä kantilta? olisin valmis jättämään kaiken herkun raskauden aikana pois jos vain tietäisin että siitä olisi jotain apua. onko täällä muuten ketään jonka lapsi sairastaa diabetesta?
Kommentit (4)
olen aina jotenkin luullut että lapsen riski sairastua on jotain 50% mutta jos riski on noin pieni niin huoli pienentyi kyllä :D ah,kylläpä helpotti :)
Nyt kun aloin asiaa tarkistamaan... Niin diabetesliiton sivuilta löytyi periytyvyydestä, että jos 1. tyypin diabetes äidillä periytyvyys lapselle 5% ja jos isällä niin periytyvyys lapselle 8%. (Itse olen kyllä kuullut jostain sen 6%, vanhemmilta lapsille periytyvyys, jäänyt niin vahvasti mieleen.)
Mutta todennäköisempää on, että se lapsi ei sitä koskaan saa kuin, että se lapsi sen saa.
http://www.diabetes.fi/diabetestietoa/tyyppi_1/lasten_saaminen/diabetek…
ero on silti niin pieni etteipä se merkitse varmaankaan hurjasti :)
Siis 1 tyypin diabeteksen periytyvyys on muistaakseni vanhemmalta lapselle jotain 6% luokkaan, eli aika pieni. Joten periaatteessa se tulee tai ei tule. Tällä periaatteella meillä eletään, meillä myös miehellä 1 tyypin diabetes.
Sinun ruokavaliosi vaikuttaa tietysti omaan terveyteesi ja siihen kasvatatko riskiä saada raskausaikaisen diabeteksen vai et, mutta ymmärtääkseni sillä ei ole mitään tekemistä 1 tyypin diabeteksen kanssa, tuleeko sitä lapsellesi vai ei. Toki liialla makean syönnillä on riski saada isokokoinen lapsi, mutta se mahdollisuus on kaikilla. Sokerirasitukseen pääsee odottajista, paikkakunta kohtaisia eroja on, mutta pääsääntö on ymmärtääkseni ikä +25v, paino BMI25 tai yli ja sukurasitus 2.tyypin diabetekseen. Ilmeisesti on paikkakuntia, joissa testataan kaikki odottajat ja sitten on paikkakuntia, joissa ei testata yli 25v hoikkia odottajia, mutta sokerirasitus tehdään joko iän tai painon perusteella tai odottajan sukurasitteen perusteella eli lähisuvussa vanhemmat, sisarukset tai isovanhemmat, jollain on 2.tyypin diabetes.
1. tyypin diabetes on autoimmuuni sairaus ja sitä ei oikein tiedetä miksi haima lopettaa insuliinin tuoton niin vain tapahtuu ja siihen ei hirveästi pysty vaikuttamaan. Ja Itselläni ei raskausaikana eikä lapsen syntymän jälkeenkään mitenkään ole "puututtu" siihen, että mikä on meidän lapsen mahdollisuus saada 1.tyypin diabetes. Silloin kun esikoinen syntyi niin itse pyydettiin, että syntymän jälkeen sairaalassa mitataan vauvan verensokerit, että jos siellä jotain olisikin (sitä ei olisi tehty automaattisesti, koska minulla ei ollut raskausajan diabetestä, vaikka sukurasite siihen olikin), mutta nyt on toinen syntyväksi lokakuussa ja taidanpa olla sitä mieltä ettei meidän pikkuvauvasta verensokereita sairaalassa mitata, jos en huomaa lapsessa mitään selvästi hälyyttävää.
Tuli paljon ja epäselvää tekstiä, mut jos sieltä jotain olisi ymmärrettävissä.. Ja jos jollain on parempaa tietoa niin saapi korjata. Tämä perustuu ihan omaan lukemiseen tai kuulemiseen ja siihe mitä on jäänyt päähän tämmöset mielikuvat meikäläisellä asiasta on.. ;)
Enpä ole asialla enää itseäni vaivannut, eikä ole tainnut meillä miestäkään enää vaivata, kun ei ole asiasta puhunut, esikoista odottaessani meillä mies pelkäsi tosi paljon, että entä jos vauva saa hänen sairautensa.. Olen yrittänyt lohduttaa sitä, että meidän lapsilla taitaa olla suurempi todennäköisyys sairastua 2. tyypin diabetekseen (minun puolen sukurasitteen takia) kuin 1. tyypin diabetekseen mieheni sairaudeen takia.
S + pikkuvauva rv 30+3