Uskaltaisinko hakea Belgiaan töihin?
Huomasin ilmoituksen työpaikasta, johon mulla riittäis pätevyys, mutta rohkeus meinaa pettää!
Olen yh, lapsi on 2,5-vuotias ja pelottaa se, että en pärjää yksin ja oikeastaan jo pelkkä ajatus muutosta ja koko ruljanssista väsyttää.
Ja toisaalta olisi varmaan todella epäreilua viedä lapsi pois tuttujen ihmisten luota (isänkin luota).
Tilaisuus vaan olisi mahtava!!
Kommentit (18)
Toisaalta kun hakee tommoseen, niin pitäähän sitä ajatuksen tasolla vähän varautua, että mitäs jos pääsiskin...
ap
Jos oikeasti et menemistä edes ole valmis harkitsemaan, koska esim. lapsi joutuisi liian kauas isästään, niin älä tuhlaa rekrytoijien aikaa edes hakemalla.
Taapero oppisi tuon ikäisenä ihan luontaisesti ranskaa ja/tai flaamia. Miten valtava lahja se olisi lapselle!
9
Luulisi noin kauan täällä asuneen tietävän maan kolme virallista kieltä: ranska, saksa ja hollanti. Flaami on pieni hollannin murre, jota puhutaan pienellä alueella Pohjois-Flanderissa.
Mieti käytännön juttuja sitten, jos pääset edes haastatteluun.
Tsemppiä!
Tiedän, kiitos, Belgian viralliset kielet :) Tiedän myös senkin, ettei kukaan belgialainen sano puhuvansa hollantia vaan nimenomaan flaamia - flamand, Flämisch, Flemish, flamländska.
Flaamia puhuu 60 prosenttia belgialaisista, vaikka alueellisesti Flander on hieman Walloniaa pienempi.
9
Tiedän, kiitos, Belgian viralliset kielet :) Tiedän myös senkin, ettei kukaan belgialainen sano puhuvansa hollantia vaan nimenomaan flaamia - flamand, Flämisch, Flemish,
Mun hollanninkielinen mieheni, hänen sukunsa ja ystävänsä ja useat kollegani puhuvat kyllä nederlandsia tai néerlandaisia.
Väärässä kyllä olet. Kyllä sanovat puhuvansa flaamin kielestä, eivät hollantia. Belgialaiset haluavat nimenomaan korostaa olevansa eri maasta ja puhuvansa eri tavalla kuin hollantilaiset. Ja jokainen pitemmän ajan Belgiassa viettänyt erottaa helposti hollantilaisen ja belgialaisen puheen toisistaan, joten onhan se hyväkin asia, että niillä on eri nimitys käytössä.
[quote author="Vierailija" time="08.08.2012 klo 08:44"]parempi kasvaaa elää ja asua Belgiassa kuin Suomessa. Siellä et näe kännääviä ostarin kulmilla heiluvia nuoria, ei sellaista alkoholikulttuuria kuin täällä, elämä siellä leppoisempaa, ilmasto, muut euroopan maat lähempänä jne.jne.
Mutta, en ehkä minäkään veisi lasta tuttujen ihmisten ja isän luota kauas. Nyt tietysti olisi hyvä mahis koska lapsesi pieni ja helppo palata eskariin tai kouluun Suomeen jos haluaa. Eikä lapsella vielä kavereita jne[/quote]
Samaa mieltä, Brysselissä asuneena. Tosi kiva paikka asua, lähellä kaikkea, voi matkustella helposti, junallakin. MUTTA tietenkään en lähtisi juttelematta ensin lapsen isän kanssa. Vai onko sulla yksinhuoltajuus? Mutta jos hälläkään ei asiaa vastaan mikään olisi, niin sinne vaan!! :) Lentoja on päivittäin, eikä kestä kuin reilut kaksi tuntia, joten helposti voisi lapsi olla isällään vaikka yhden viikon kuukaudesta tai miten nyt sitten ikinä saisittekaan järjestymään.
Käytännössä tarkoittaisi ettei lapsi voisi tavata isäänsä kuin max kerran vuodessa. Mitäs isä tästä tykkäisi. Ei kenenkään tulot riitä jatkuvasti lentelemään ja maksamaan hotellimajoituksia. Noin pientä ei voi pistää itsekseen koneeseenkaan.
Vai jättäisitkö lapsen isälleen? Lapsi vieraas maassa olisi riesa eikös niin.
Jos ei ole aikomustakaan muuttaa niin miksi edes haet?
Varaudu ottamaan mukaan legalisoidut kopiot kaikista mahdollisista ja mahdottomista sertifikaateista ja todistuksista, mielellään enemmän kuin yksi kutakin, sillä Belgian paperisota voi olla jotain aivan järkyttävää. Brysselissä sentäs ollaan jo vähän totuttu ulkomaalaisiin mutta muualla se voi olla tuskallista.
Muuten ei mitään ongelmaa jos kerran itse haluat lähteä ja tämä on hyvä tilaisuus.
Yksityisestä puolesta on kyse.
ap
parempi kasvaaa elää ja asua Belgiassa kuin Suomessa. Siellä et näe kännääviä ostarin kulmilla heiluvia nuoria, ei sellaista alkoholikulttuuria kuin täällä, elämä siellä leppoisempaa, ilmasto, muut euroopan maat lähempänä jne.jne.
Mutta, en ehkä minäkään veisi lasta tuttujen ihmisten ja isän luota kauas. Nyt tietysti olisi hyvä mahis koska lapsesi pieni ja helppo palata eskariin tai kouluun Suomeen jos haluaa. Eikä lapsella vielä kavereita jne
Käytännössä mulla ei ole mitään mahdollisuutta päästä, paikkaa hakee varmasti kymmeniä tai satoja mua pätevämpiä. Mutta saanpahan harjoitusta engl. kielisen työhakemuksen kirjoittamisesta ja tuleepahan kopioitua kaikki todistukset sähköiseen muotoon.
Toisaalta kun hakee tommoseen, niin pitäähän sitä ajatuksen tasolla vähän varautua, että mitäs jos pääsiskin...
ap
Eures-haustako? Itse etsiskelen myös ympäri Eurooppaa töitä, mutta en oikein löydä mitään sopivaa.
Ja sen takia varmaan hakijoita on pilvin pimein...
ap
Pääseehän sieltä sitten pois, ja olet saanut loistavaa työkokemusta ulkomailta.
Belgiaan nyt niin pitkä matka ole muutenkaan, halukkaat voivat lennähtää sinne teitä tapaamaan ja toisinpäin.
Hae, muuten voi harmittaa myöhemmin ettet lähtenyt edes kokeilemaan kun tilaisuus oli.
Ilman muuta kannattaa hakea, rohkeasti vaan! Tuon kakkosen puheet siitä, että Brysselissä ollaan "jo vähän totuttu ulkomaalaisiin" on ihan höpöpuhetta - brysseliläisistä on jo yli neljäsosa ulkomaalaisia, että kyllä meihin on kovasti hyvin totuttu :D Eikä se paperisota mitään niin järkyttävää ole, vähän erilaisempaa vaan kuin Suomessa.
Meitä suomalaisia asuu täällä paljon, saat varmasti apua. On aktiivinen Suomi-klubi sekä merimieskirkon palvelut. Oikeastaan menet minne vaan niin törmäät suomalaisiin :D
Olen itse asunut Belgiassa reippaasti yli kymmenen vuotta, joten jos haluat kysyä jotain... :)
Olen itse ollut töissä Brysselissä, paikallisella sopimuksella ja verot Belgiaan maksaen.
En kyllä yh:nä lähtisi, koska sikäläinen yhteiskunta on hieman toisenlainen ja arki voi olla aika rankka pienen lapsen kanssa. Verotus on erittäin kova, koska yhteiskunta toimii yhteisverotuksen pohjalta.
Eiköhän se yh:n arki pienen lapsen kanssa ole rankkaa missä vaan? Ainakin sääolosuhteiden puolesta Belgiassa on helpompaa: ei tarvitse rämpiä rännässä tai kahlata hangessa, eikä yrittää tarjeta 25 asteen pakkasessa. Kevätkin alkaa pari kuukautta aikaisemmin kuin Suomessa ja kesä jatkuu pitempään.
Taapero oppisi tuon ikäisenä ihan luontaisesti ranskaa ja/tai flaamia. Miten valtava lahja se olisi lapselle!
9