Miksi meidän tummat pyykit haisee?
Tummat pyykit haisee märkänä ihan hirveälle! Valkoiset, punaiset ja lakanat ym eivät haise millekään.
Pestyäni tummat pyykit laitan ne heti kuivumaan. Märkänä haisevat järkyttävälle ja jos kuivaan ne esim ulkona auringossa niin kuivana hajua ei enää ole. Sisällä jos joudun kuivattamaan niin haisevat vähän kuivanakin :/ Mistä tämä voi johtua ja miten siitä pääsee eroon??
Kommentit (21)
joka kuolee auringossa. Kuten kakkonen sanoi, 60 asteen pesu silloin tällöin auttaa. Samoin auttaa etikka huuhteluaineena ja mahdollisimman ilmava kuivaus.
hajustaa koko pyykin. Laita koko läjä sankoon etikkavesihuuhteluun. Sitten pesu ja huuhteluaineeksi etikkaa. Jotkin keinokuituvaatteet voi olla kokonaan pilalla. Roskiin pahimmat vaan ennen kuin pilaatte loputkin.
Miehen paidat haisee pahimmalle. Nimenomaan ne tummat ei muun väriset.
Eihän etikka haalenna värejä?
Eli tummat ja vain tummat haisee.. tunkkainen, homehtuneen haju. Pyöritän lähes poikkeuksetta myös tummat aina 60 asteessa. Tai siis näin ollaan tehty nyt ainakin puolisen vuotta, kun kuvittelin että se auttaisi hajuongelmaan. Vaan eipä auta.
Ulkona kun kuivattaa, niin luulen että ihan se kunnon tuuletus minkä vaate saa, vie hajun pois.
laita vuorokaudeksi likoamaan etikkaveteen. Laitan puoleen ämpärilliseen pari desiä etikkaa, joten laske siitä (silmämääräisesti).
Etikkaliotuksen jälkeen takaisin pesukoneeseen - haju on poissa. Tämä toimii joka kerta!
Joskus yksittäinen vaate alkaa taas haista, vaikka muu pyykki ei haisisi. Tällöin laitan vain haisevan vaatteen pieneen määrään etikkavettä likoamaan ja pesen, kun ehdin.
Lenkki- ja urheiluvaatteet kannattaa pestä muusta pyykistä erillään. Meidän pyykki on aluperin alkanut haista miehen lenkkivaatteiden takia.
Myös pesukone kannattaa käyttää 95 asteessa välillä sitruunahapon kanssa.
Mä olen luullut, että tummissa vaatteissa se itse väriaine on niin pahan hajuista. Onhan se outoa, ettei muun väriset haise, jos kyse olisi vain hiestä tai väärästä pesulämpötilasta tai pesukoneen epäpuhtaudesta.
Laitetaanko etikkaliemessä likoamisen jälkeen vaate märkänä koneeseen?
mutta aloin käyttämään huuhteluaineena vain etikkaa, niin eipä haise enää. (eikä haise pyykit etikallekkaan)
Meilläkin juuri tummat pyykit haisevat, ei vaaleat.
mutta ne on yksittäiset mustat paidat, jotka haisee. Tuliaisina ulkomailta, ja epäilen kyllä, että niiden väriaineissa on jotakin, mikä hajun aiheuttaa. Jos tiettyjä paitoja ei ole mustien pyykissä, ei pyykki haise. Jos ovat mukana, haju tulee jo, kun avaa pesukoneen luukun.
olin jo laittamassa kaikkia roskiin mutta päätin pestä kaikki haisulit 90 asteessa. Haju lähti ja vaatteet vielä ihan käytttö kelpoisia. Niissä oli varmaan jotakin bakteerikasvustoa.
Pyykit alkavat helposti haiskahtaa, jos ne eivät saa kuivua tarpeeksi ilmvasti ja tilavasti. Hitaasti kuivuminen tekee myös hajua. Meillä pyykit haiskahtavat eniten kesäisin, kun ilma on muutenkin kosteaa. Tumma pyykki haisee meilläkin, mutta olen selittänyt sen sillä, että sitä on eniten, eli isompi ja märempi kasa koneessa muhimassa, heh. Haju ei ole niin vahva, mitä nopeammin olen saanut pyykit kuivumaan. Talvella hajuongelma helpottaa, rutikuivassa huoneilmassa.
Likainen pesukone myös hajustaa pyykkiä. Siihen auttaa koneen pesu sitruunahapolla, ohje esim. Marttojen sivuilta.
Vaalea pyykki koostuu usein ei-niin-bakteeripitoisista vaatteista.
Mustia nämäkin. Auttaisiko tosiaan, jos laittaisi huuhteluaineeksi etikkaa? Ihan raakaa etikkaako? Paljonko sitä pitää laittaa 8kg:n koneeseen?
Hei nyt ku sanoit ni tää on ihan totta
Tummat pyykit ei haise hyvältä
Sanytol desinfiointiaine vaatteille auttaa. Itse olin jo itkun partaalla pyörittäessäni samoja vaatteita useamman viikon ja suurperhe kyseessä.
Sumutinpulloon etikkavettä ja sumuttaa kainalot, persaukset yms vaatteista ja antaa vaikuttaa hetken ja sitten koneeseen ja laittaa sen 1dl raakaa etikkaa 10% huuhteluainelokeroon jne. Haju on bakteerikasvustoa, joka alkaa erityisesti märkänä haista, kuten hiki. Toimii myös urheiluvaatteisiin.
Sininen ja musta voi olla väriaine, se haisee. Riippuu mitä se väriaine on ja irtoaako sitä miten paljon. Kalliistakin voi irrota esim. farkut.
silloin tällöin, eikä enää haise.