HELSINGIN kotihoito, kokemukset tänne!
Olen kesällä helsinkiin muuttava 22v naisenalku. Olen lähihoitaja ammatiltani ja tällä hetkellä asun pienessä kaupungissa ja olen kotihoidossa töissä. Helsinkiin muutto tulossa kesällä ja mollia selatessa kotihoidossa on paljon paikkoja auki. Nyt tarvisin kaiken omakohtaisen tiedon ja kokemuksen tästä työstä helsingissä ja etenkin eri alueiden eroista. Laitospuolelle en halua töihin enää. Millanen helsingin kaupunki on työnantajana? Onko mitään etuja, onko työvuoro suunnittelut järkeviä vai jatkuvaa illasta aamuun yms? Tällä hetkellä olen yksityisellä töissä joten jo peruspalkka nousisi kaupungilla n.300e. Olen muuttamassa luultavasti kantakaupunkiin tai lähiympäristöön, onko kallio millainen alue olla kotihoidossa? Tottakai voi kertoa mistä alueesta vain, haluaisin löytää suht viihtyisän työpaikan ja kyselen siksi kokemuksia ettei olisi aivan hakuammuntaa. Myös alueet joissa asiakasvälit olisivat pidempiä (autolla kuljettavia) kävisivät hyvin, koska nytkin olen tottunut ajamaan vuoron aikana n.15-30km, firman autolla. Onko monilla alueilla työautoja? Nykyisessä työssäni käyntejä voi olla vuoron aikana pahimmillaan n.20 ja normaalisti n. 15, kiirettä siis pitää..
Kommentit (46)
Oletko ajatellut palvelutaloa? Silloin kun itse työskentelin lähihoitajana tykkäsin kovasti olla palvelutalossa! Helsingistä pääsee myö nopeasti Espoon puolelle töihin, jos olisi enemmän valinnanvaraa?
[quote author="Vierailija" time="15.02.2015 klo 21:41"]Oletko ajatellut palvelutaloa? Silloin kun itse työskentelin lähihoitajana tykkäsin kovasti olla palvelutalossa! Helsingistä pääsee myö nopeasti Espoon puolelle töihin, jos olisi enemmän valinnanvaraa?
[/quote]
Palvelutalot voisivat olla ihan ok. Itsenäisyydestä tykkään kotihoidon puolella. Lisäksi palvelutalot ainakin täälä olvat yleensä yksityisiä ja se palkkakin on n. 300e huonompi.
Helsingissä on myös yksityisiä firmoja, jotka hakee kotihoidon työntekijöitä, ainakin vähän aikaa sitten oli vielä mol.fi:ssa auki paikkoja... Varmaan suurimmat firmat ovat ok, eikä työ niin rankkaa. Helsingissä on kotihoidossa aika huono tilanne monessa paikassa, Espoossa kait vähän parempi vielä toistaiseksi...
Käy katsomassa se kotihoito. Sinun kaltaisia reippaita nuoria siellä tarviittais :) Voit aina hakea muuta, jos et viihdy. Pääkaupunkiseudulla löytyy kyllä töitä! mol.fi
[quote author="Vierailija" time="15.02.2015 klo 22:22"]http://www.hs.fi/sunnuntai/a1423809755859
[/quote]
Ei kyllä vaikuta hirveen odottamisen arvoiselta.. :/ onko helsingissä kaupungin palvelutaloja, mikäs se kustaankartano on ja missä päin helsinkiä?
Olin itä-helsingissä kotihoidossa jonkin aikaa. Työhaastattelussa luvattiin vaikka mitä. Mikään ei pitänyt paikkaansa. Huonolla perehdytyksellä lähdettiin töihin ja kiire oli hirveä. Hiki päässä sai hosua ja juosta välimatkat,että pysyi aikataulussa. Asukkaat hoidettiin nopeasti ja hosumalla, mitään ylimääräistä ei kerinnyt. Ei ollut aikaa jutella eikä kysellä kuulumisia. Sinne jäi huonokuntoiset, yksinäiset ihmiset oven taakse omiin oloihinsa, kun täytyi juosta seuraavaam paikkaan. Toimistolla ei tutustunut kehenkään kunnolla, aina oli uusia keikkalaisia tms. Sairauslomia jatkuvasti, sijaisia ei saanut, työt jaettiin paikallaolijoiden kesken. Olin aivan loppu jokaisen työpäivän jälkeen. Ensimmäisen palkan saatuani päätin, että tämä riittää, palkka oli niin surkea. En opiskellut orjatyövoimaksi. Nykyisin työskentelen pienessä ryhmäkodissa, jossa työ on kevyttä sekä ilmapiiri on mukava eikä tarvitse hiki päässä juosta paikasta toiseen.
Moi ja anteeksi vanhan aiheen herättämisestä. Olen yli kolmekymppinen mies joka on valmistumassa lähäriksi. Helsinki kiinnostaa työkenttänä ja olen miettinyt sinne muuttamista. Onko typerä ajatus ja työllistyykö mieshoitaja Helsingissä?
Tule Espooseen, varmasti työllistyt kotihoidossa.
Mieshoitajat työllistyy minne ne haluaa
Kiitos vastauksista. Yritän hakea Helsingin lisäksi töitä Espoosta. Kiitos sinulle joka Espoota ehdotit.
Meille ainakin etelään eräälle lp-alueelle olis hyvinkin toivottavaa saada lisää miestyövoimaa! Yksi mieshoitaja vaan tällä hetkellä 😊 kannattaa haastattelussa kysellä henkilöstön vaihtuvuudesta, se yleensä kertoo paikasta yleensäkin. .. Itse olen nyt nykyisessä tiimissä ollut 1.5 vuotta ja sinä aikana ei ole kuin yksi lähtenyt omasta halustaan ja pari luonnollisen syyn takia, toinen eläkkeelle ja toinen äitiyslomalle.
Olen tehnyt vuosikymmeniä keikkaa pääkaupunkiseudun sairaaloissa ja kotihoidossa. Pakko sanoa että meno Helsingin ja Espoon kotihodossa on todellla rankkaa. Töitä on ihan sumeasti . Yksikkökohtaiset erot voivat tosin olla suuret.
Helpommalla pääsee yleensä osastolla. Eli henkilöstömitoitus on siellä yleensä paremmin kohdallaan. Ei tosin Helsingin kaupungin sosiaaliviraston paikoissa kuten Kustaankartanossa jossa mennään tosiaan kuin se Aropupu. Ihan hullun hommaa on ollut. Kannattaa käydä keikalla ks paikassa ennen sitoutumista pidenpään pestiin.
Kotihoidossa ovat keikat olleet sellaisia Espoossa ettei paikasta toiseen siirtymiseen ole varattu aikaa kuin minuutti pari vaikka matkaa on esim 5 kilometriä. Pihistät siinä sitten tiukoista hoitoajoista vielä matka-ajankin (jonka asiakas on maksanut hoitoajaksi). Keikkoja kun on 15 aamuvuorossa voi vain miettiä milloin se ruokatauko on. Parkkipaikkakin on usein kiven alla ja sakot maksat itse. Joskus tämä tiukan listan ilo on vain meillä sijaisilla, toisissa paikoissa vakkareiden työ on sellaista joka päivä.
Espoossa on myös hyvin toimivia yksiköitä joissa työmäärä on kohtuullinen.
Vierailija kirjoitti:
Tule Espooseen, varmasti työllistyt kotihoidossa.
Sekä Helsinkiä että Espoota paljon tehneenä suosittelen lämpimästi Espoon kotihoitoa, paljon inhimmillisemmät työolot.
Itse olen ollut parissa paikassa kotihoidossa ja joo, onhan siellä kiirettä, mutta kyllä mä olen aina työni kerinnyt tekeä. Olen tosin ollut sellaisessa työpaikassa, missä sai vuosi tolkulla painaa peräsuoli pitkällä, niin siihen verrattuna kotihoidossa olo on mielestäni lepposaa. Hektistä toki.
Eihän se toki ole inhimillistä, että osalle on mitotettu liian lyhyitä aikoja, mutta sitten taas monesti jos jossain on mennyt vähän pidempään niin toisaalla on saattanut saada kiinni aikataulusta, esim jos asiakkaalla on vaan lääkejako/lääkkeiden anto. Osalla mielestäni se kiire on vähän tekemällä tehtyä eli kun tullaan jo sillä asenteella töihin, että kauhea kiire, niin sellaiseksihan se usein menee.
Ja ainakin niillä alueilla, jossa olen ollut niin ne asiakkaat, joille on jo maksimi käynnit päivässä eikä nekään tahdo riittää, pyritään saamaan paikka jostain palvelutalosta tai muusta vastaavasta. Puhutaan paljon, ettei paikkoja ole, mutta kyllä niille huonokuntoisimmalle löytyy paikat mikäli vain omaisetkin ovat samaa mieltä laitoshoidon tarpeellisuudesta, monesti omaiset vaan saattavat elellä jossain harhaluuloissa, että kyllä se äiti/isä vielä siitä.
Toki olisi kiva, ettei hyväkuntoistenkaan vanhusten ei tarvitsisi nököttää kotonaan vaan pääsisivät halutessaan tuetun asumisen /palvelutalojen piiriin.
Ihan hirveetä, ei kunnon perehdytystä ainakaan hels.kaupungin paikassa, kalliossa.
Olin Vasta valmistunut, reppu selkään vaan ja lähde juoksemaan.
Kun ei ole muutkaan saanu perehdytystä, miks minäkään saisin ?? se oli kanta asiaan ja naurun aihe.
Minulle tuli kammo.
Kallio aivan hirvee , eikä saa perehdytystä.
Kiire kova. Kateellista porukkaa.
Huono työilmapiiri, selkään puukotusta.
Up