HELSINGIN kotihoito, kokemukset tänne!
Olen kesällä helsinkiin muuttava 22v naisenalku. Olen lähihoitaja ammatiltani ja tällä hetkellä asun pienessä kaupungissa ja olen kotihoidossa töissä. Helsinkiin muutto tulossa kesällä ja mollia selatessa kotihoidossa on paljon paikkoja auki. Nyt tarvisin kaiken omakohtaisen tiedon ja kokemuksen tästä työstä helsingissä ja etenkin eri alueiden eroista. Laitospuolelle en halua töihin enää. Millanen helsingin kaupunki on työnantajana? Onko mitään etuja, onko työvuoro suunnittelut järkeviä vai jatkuvaa illasta aamuun yms? Tällä hetkellä olen yksityisellä töissä joten jo peruspalkka nousisi kaupungilla n.300e. Olen muuttamassa luultavasti kantakaupunkiin tai lähiympäristöön, onko kallio millainen alue olla kotihoidossa? Tottakai voi kertoa mistä alueesta vain, haluaisin löytää suht viihtyisän työpaikan ja kyselen siksi kokemuksia ettei olisi aivan hakuammuntaa. Myös alueet joissa asiakasvälit olisivat pidempiä (autolla kuljettavia) kävisivät hyvin, koska nytkin olen tottunut ajamaan vuoron aikana n.15-30km, firman autolla. Onko monilla alueilla työautoja? Nykyisessä työssäni käyntejä voi olla vuoron aikana pahimmillaan n.20 ja normaalisti n. 15, kiirettä siis pitää..
Kommentit (46)
Kallion alueen kotihoidon unohtaisin.. Siellä aikamoinen kiire mitä puskaradiosta kuullut. Itselläni löytyy kokemusta palvelutaloista kaupungilla ja niillä on aika paljonkin eroja keskenään osa leppoisia mutta osassa saa juosta hikihatussa. Seniörisäätiön kiertäisin kaukaa.
[quote author="Vierailija" time="16.02.2015 klo 23:48"]
Kallion alueen kotihoidon unohtaisin.. Siellä aikamoinen kiire mitä puskaradiosta kuullut. Itselläni löytyy kokemusta palvelutaloista kaupungilla ja niillä on aika paljonkin eroja keskenään osa leppoisia mutta osassa saa juosta hikihatussa. Seniörisäätiön kiertäisin kaukaa.
[/quote]
Piti vielä lisätä että kaupungilla palvelutalojen peruspalkka on 2077e ja siihen lisät päälle. Eli noin 2500e liksa kuussa kun tekee muutaman sunnuntain. Mutta siis sama palkka on kaupungilla melkein kuin kotihoidossa. Kaupunki on luotettava työnantaja, kannatan sitä!
Minä en ymmärrä mistä te revitte nämä jutut hoitajan raskaasta työstä. Enimmäkseen siisti sisätyö vaikka välillä paska haiseeki. Ja palkka hyvä työmäärään nähden. Nytkin lukea av:n keskusteluja 19€ tuntipalkalla. En enää ikinä vaihtas siihen vittumaiseen moton letkujen vaihteluun -30 pakkasessa jossain mörön perseessä.
[quote author="Vierailija" time="16.02.2015 klo 23:51"]
Minä en ymmärrä mistä te revitte nämä jutut hoitajan raskaasta työstä. Enimmäkseen siisti sisätyö vaikka välillä paska haiseeki. Ja palkka hyvä työmäärään nähden. Nytkin lukea av:n keskusteluja 19€ tuntipalkalla. En enää ikinä vaihtas siihen vittumaiseen moton letkujen vaihteluun -30 pakkasessa jossain mörön perseessä.
[/quote]
Sulla voikin olla hyvä työpaikka. Kierrelleenä kymmenia eri paikkoja erot ovat järkyttäviä... 2/10 paikasta on sellaisia joissa onkin rentoja. Sinulla on hyvä tuuri ollut ja ole kiitollinen työpaikastasi. On monia hoitajia jotka ihan oikeasti tekevät selkä vääränä minimi miehityksellä kauheessa kiirreessä.
Kannattaa tehdä keikkaa eri alueilla ja katsoa millainen paikka sopii itselle.
Lisäksi pelottaa tietyt alueet etenkin iltavuoroissa jossain levottomilla alueilla..
Kotihoito on ihanaa työtä. Mutta jos haluaa päästä helpolla, niin kannattaa etsiä toinen ammatti. Kotihoito vaatii myös tietynlaisen luonteen. Pitää sietää epäjärjestystä ja muuttuvia tilanteita. Olet vieraana asiakkaan kotona. Ergonomia on usein huonompaa kuin osastotyössä ja toki tilanteet usein yksinäisiä. Lisäksi suunnitelmat menee usein aivan uusiksi. Kuitenkin työ on paljon palkitsevampaa kuin osastoilla ja laitoksissa. Ja vanhukset on 99% ihania!
Minä olen ollut kallion kotihoidossa..sörnäistä, vallilaa ym. Kiirettä on pidellyt välillä ihan olan takaa, mutta välillä ollut lepposempaakin! Ja riippuuhan se siitäkin, miten nopeesti liikkuu välimatkat..jotkut vanhat oli niin hitaita ja sitten ihmettelivät kun aika ei riitä! Ei tarvinut kun ihan muutaman kerran parin vuoden aikana jäädä ylitöihin kumminkaan. Työ on välillä lepposta ja mukavaa, joskus taas ihan hirveetä! Työporukkakin vaikuttaa aika paljon, vaikka kotihoidossa pääsäääntösesti yksin liikutaankin :) itse kävelin välimatkat niin sai hyvää hyötyliikuntaa samalla..asiakkaista osa ei niin kivoja, osa taas ihania mummoja ja pappoja, niinku varmaan joka paikassa :)
Kiirettä pitää Hgissäkin. En nyt osaa alueista tarkemmin kertoa, kuitenkin monesa paikkaa kaupungissa liikutaan jalkaisin. Itse teen nyt sh sijaisuutta kotihoidossa. Ei oikein vedä hoitajia, työtä on tarjolla. Minäkin teen nyt opintojen ohella vaan lyhyen sijaisuuden.
Itse viihdyn hyvin Vantaalla kotihoidossa. Olen sairaanhoitaja. Vantaalta hyvät kulkuyhteydet Helsinkiin. Tule vain kotihoitoon töihin. Alueissa paljon eroja Helsingin kuten Vantaankin puolella.
Rankkaa on ja painaa saa kuin aropupu. Olin kouluaikana Munkkivuoren/ Munkkiniemen alueella. Siellä liikuttiin suurimmaksi osaksi pyörillä, myös talvella. Länsi on ehkä vähän mukavampi kuin itäpuoli kaupungista. Kamala kiire kokoajan. Nuorta reipasta verta kyllä tarvitaan:) työt ei lopu myöskään.
Ammattitaidotonta sakkia, koulutuksena joku kotiapulainen / kodinhoitaja tms, lisäksi ovat jatkuvasti sairaslomalla..
Terveydenhoitaja
En ole ikinä kuuna päivänä nähnyt niin riitaisia palavereja kuin kotihoidossa. En koskaan menisi sinne töihin.
[quote author="Vierailija" time="15.02.2015 klo 20:53"]En ole ikinä kuuna päivänä nähnyt niin riitaisia palavereja kuin kotihoidossa. En koskaan menisi sinne töihin.
[/quote]
Minne nuoren lähihoitajan sitten kannattaisi mennä töihin? Laitospuoli ei kiinnosta, se on fyysisesti virlä satakertaa raskaampaa. Sairaalapaikkoja on vähän auki. Sairaanhoito ja huolenpito suuntautumisena jotrn mielenterveys ja päiväkoti paikat voi unohtaa.
Kiitos paljon vastauksista, onko kertoa tarkempia tietoja käyntimääristä ja välimatkoista yms?:) ap