Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kysymys morsiamen alttarille saattamisesta

Vierailija
06.08.2012 |

Voiko saattaja olla morsiamen (siis minun) 10 vuotias poika, kun isä ei ole elossa ja velipuolen kanssa ei olla kovin läheisiäkään?

Kommentit (24)

Vierailija
1/24 |
06.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mieluummin joku muu miespuolinen sukulainen tai läheinen, täysi-ikäinen siis ja ehkä sinua vanhempikin. Morsianta ei minusta voi luovuttaa tämän oma lapsi, koska lapsi ei luovu sinusta kuten isä luopuu tavallaan tyttärestään vanhan tavan mukaan.

Vierailija
2/24 |
06.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo asia voisi tosin lähentää teitä. Kunniatehtävä, nääs.

10- vuotias mielummin sulhaspoikana ja ojentelee sormusta.

Kävele miehen kanssa kahdestaan alttarille.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/24 |
06.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poikasi ei toivottavasti joudu luopumaan sinusta, vaikka löysitkin uuden miehen?!

Vierailija
4/24 |
06.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsekin mietin, että toiseen liittoon mennessäni ois kiva, jos poika saattais. Sen kanssa kuitenkin läheisempi kuin isän, ja sen elämään mun liitto vaikuttaisikin, sen hyväksynnän symboli olisi minusta tuo luovuttaminen.

Ekaan liittoon mentiin käytävä kahdestaan, en tykännyt ikinä siitä isä luovuttaa-ajatuksesta.

Vierailija
5/24 |
06.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Seurakunta saa itse päättää hyväksyykö se tuollaisen poikkeaman vihkikaavasta. Ja ihan oikeasti päätökset tuollaisissa asioissa ovat Suomessa todella kirjavia.

Vierailija
6/24 |
06.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

että teidän häät.

Vierailija
7/24 |
06.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

koska naiset ovat niin tyhmiä, että eivät voi olla tasa-arvoisia vaan tarvitsevat aina miehen päättämään asioista.

Saattava isä myös takaa sen, että kauppatavara on koskematon.

Siksi poikasi ei voi sinua saattaa.

Vierailija
8/24 |
06.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se mun velipuoli suostu siihen. Ja olisin kyllä halunnu saattajan. No voi pylly jos se ei mene niin. :( -ap

Vierailija
9/24 |
06.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni luontevinta tilanteissa, joissa ei ole isää saattamassa, on vaihtoehto, että morsian ja sulhanen kävelevät yhdessä koko matkan. Itse pidän tätä tapaa muutenkin kauniimpana ja luovuttamista turhan patriarkaalisena perinteenä.

Vierailija
10/24 |
06.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

MUTTA suhteellisen kornia, jos pieni lapsi luopuu äidistään.

Luovutusta ei tarvitse tapahtua ollenkaan.

Vierailija
11/24 |
06.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun nainen on jo kerran ollut naimisissa, hänen oikea luovuttajansa olisi oikeastaan ex-mies. Joka tapauksessa paikka on sukuun kuuluvan aikuisen miehen, ei pojan. Pojan paikka on sulhaspoikana.

On eroperheissä tavallista, että pikkupojalle annetaan perheen miehen asema aikuisen uskottuna ja näköjään jopa saattajana vihille. Se on kuitekin väärin lasta kohtaan. Aikuisen asemaan kohottaminen on haitaksi hänen kehitykselleen, vaikka hän olisikin rooliinsa tottunut ja pitäisi siitä.

Vierailija
12/24 |
06.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei kai sen nyt tarvitse tarkoittaa mitään äidistä luopumista. Eikö asian voisi ajatella niin, että se on kunnianosoitus saattavalta pojalta sulhaselle, ns. molemminpuolinen hyväksyntä?

Vierailija
13/24 |
06.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos ei terve aikuinen eronnut nainen osaa itse kävellä alttarille!

Poika luovuttaa sut pois miehelle on kuin hylkäisit pojan saadaksesi miehen. Mä ainakin olisin ihmeissäni ja tyrmistynyt.

Jopa Victorian häissä jäännettä ihmeteltiin:

Ruotsalaispappien mielestä morsiamen luovutus isältä sulhaselle ei sovi pohjoismaiseen tasa-arvon ideaan; tapa kun kuvastaa tyttären siirtämistä kuin kauppatavarana isän suvulta sulhasen omaisuudeksi. Papit pelkäävät, että kruununprinsessa Victorian perässä muutkin ruotsalaismorsiot haluavat isukit saattamaan alttarille. Lehdistössä Victorian valinta on nimetty Altargateksi, ja prinsessaa arvostellaan vanhakantaiseksi.

MeNaiset

Vierailija
14/24 |
06.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei kai sen nyt tarvitse tarkoittaa mitään äidistä luopumista. Eikö asian voisi ajatella niin, että se on kunnianosoitus saattavalta pojalta sulhaselle, ns. molemminpuolinen hyväksyntä?

mutta kun mietin tilannetta kirkossa, jossa morsian valkoisissa kävelee kohti alttaria 10-vuotiaan poikansa saattaman, niin minua hymyilyttää.. Ei hyvä.

Pojalle joku muu rooli, antakoon vaikka sormuksen.

Vierailija
15/24 |
06.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni luontevinta tilanteissa, joissa ei ole isää saattamassa, on vaihtoehto, että morsian ja sulhanen kävelevät yhdessä koko matkan. Itse pidän tätä tapaa muutenkin kauniimpana ja luovuttamista turhan patriarkaalisena perinteenä.

kummisetä voisi olla saattajana, mikä tytöt haluavat tuon perinteen häihinsä.

Ap:n häissä morsian voi kävellä yksinään, jos ei kelpaa kävellä yhdessä sulhansen kanssa.

Vierailija
16/24 |
06.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siinä olis jotain hyvää symboliikkaa.

Vierailija
17/24 |
06.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kun eipä ole kummisetääkään ;)

Vierailija
18/24 |
06.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se mun velipuoli suostu siihen. Ja olisin kyllä halunnu saattajan. No voi pylly jos se ei mene niin. :( -ap

Jos olit valmis siihen, että pikkupoika saattaa, tuossa ei voi olla kyse saattamisen symbolisesta merkityksestä. Eli ota saattajaksi nainen (äiti, sisko).

Vierailija
19/24 |
06.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toinen asiallisesti kysyy kun ei tiedä, onko tuollainen ylipäätään mahdollista. Ja mitä saa vastaukseksi? Syyllistämistä, räkytystä ja veetuilua!! Haloo taas!

Vierailija
20/24 |
06.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuokin oli yksi kanta, että eroperheiden pojat ottavat aikuisen roolin. Varmasti totta, mutta en nyt ole ihan varma, pilaako kertaluonteinen esiintyminen juhlassa nuoren. Minusta se olisi enemmän sellainen 'luovutan äitini sinkkuudesta avioliittoon, meistä tulee uusi perhe'.

Naisen omaisuutena luovuttamista ei tarvitse ajatella, joskus jotain saa tehdä ihan huvikseen, siksi että se tuntuu tai näyttää hyvältä.

Itse tuskin uudestaan avioidun, ennen kun poikani on aikuinen tai melkein. Silloin se vois olla ihan kaunis, vähän erikoinen temppu tulla alttarille yhdessä, tai vaikka molempien lasteni välissä. Sitä voisivat sitten siirtyä best maniksi ja kaasoksi, osoittaisivat kaikilla tavoilla hyväksyvänsä äidin uuden liiton.

Mutta on mun silti pakko sanoa, että kaunein tapa on tulla yhdessä alttarille.

Mutta tee ihan niinkuin haluat, teidän häät, teidän tapa, teidän perusteet.