Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Herpeksen estolääkitys, millä raskausviikolla aloitus?

Vierailija
06.08.2012 |

Jos olet syönyt kyseisen estolääkityksen loppuraskaudesta, millä viikoilla se aloitettiin? Tuliko lääkkeestä sivuvaikutuksia?

Itselle tulee päänsärkyä ja pahoinvointia tuosta lääkkeestä ja kaikenlisäksi pelottaa, ettei vaan vaikuta negatiivisesti sikiöön (vaikka onkin muka turvalliseksi todettu).

Voi niitä onnellisia jotka saa nauttia loppuraskaudestakin ilman tällaista murhetta. Minkäs teet, se on huonoa omatuntoa kannettava viruksesta, jonka on mennyt saamaan jostain ihmeestä vuosia, vuosia sitten..:´( Kukaan ei uskalla näistä avoimesti puhua, niin tuntee olevan ainut suomessa, joka tätä salaisuutta kantaa.

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
11.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Söin 6 viikkoa, koska lapsi syntyi h.42.

Vierailija
2/14 |
11.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

... estolääkitys melko alkuvaiheessa raskautta, kun sanoin, että minulla on hespes. Synnytin kuitenkin sektiolla, joten sen puolesta koko estolääkitys oli vähän turha. Oli siitä kuitenkin se hyöty, ettei tarvinnut kärsiä raskauden aikana ollenkaan uusiutuvista rakkuloista. Stressihän sitä aktivoi välillä...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/14 |
06.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taas taidan olla ainut joka kärsii tästä...

Vierailija
4/14 |
06.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

vielä nostan

Vierailija
5/14 |
06.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ENSIMMÄISTÄ kertaa raskausaikana, ja synnytyksen aikoihin. Mulla on ollut 2 kertaa aktiivisen herpes, ja olen synnyttänyt alakautta, Naistenklinikalla. Olin aivan hermona ekalla kerralla, mutta näin mulle sanottiin. Stressaan muutenkin synnytyksiä, ja se ilmeisesti aktivoi ton herpeksen.

Vierailija
6/14 |
06.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis kyllähän uusiutuvakin herpes on yhtä vaarallinen vauvalle tarttuessaan, tartunnan mahdollisuuus on toki paljon pienempi kuin ensimmäisessä herpeksessä. Mutta tosiaan nykyään annetaan synnyttää alakautta vaikka olisi aktiivisena kunhan ei ole tuo eka kerta. Sait varmaan herpeslääkkeet suoneen synnytyksen aikana? Tai ainakin yleensä se laitetaan. Voin uskoa että on pelottanut.

Vierailija
7/14 |
06.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kokemuksia?

Vierailija
8/14 |
06.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on kai tuo herpes,ei tosin ole todettu lekurilla tms.

Voiko sitä edes todeta jos se ei ole aktiivinen?

En tajunnut neuvolassa edes sanoa mitään tuosta

Vierailija
9/14 |
06.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä sen periaatteessa voi todeta verikokeesta, näkee jos se virus on olemassa. Lääkäri tekee diagnoosin yleensä ihan näkemällä. Ja kyllähän sen usein itse tietää jos siitä on kärsinyt.

Eri sairaanhoitopiireissä on vähän eri ohjeita. Yleensä lääkäri laittaa estolääkityksen loppuraskauteen jos herpes on oireillut usein raskauden aikana, tai etenkin jos on oireillut viimeisellä kolmanneksella. Synnytyksen aikana uusiutuva herpes tuo mukanaan 1-5% riskin sille että vauva saisi sen...:( Se on tosi paha juttu sitten. Mutta onneksi melko harvinaista (jollekin tosin sekin paha tuuri sattuu).

Herpes on siitä katala, että voi erittää virusta vaikka itse ei tuntisi oireita juuri sillä hetkellä. Siksi "haluan" syödä tuon estolääkityksen niin vähentää oireetontakin eritystä.

Vierailija
10/14 |
06.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse söin estolääkettä raskauden loppupuolella, muistaakseni aloitin 2-3 kuukautta ennen laskettua aikaa.

En juuri raskaana oireillut, mutta varmuuden vuoksi...

Vierailija
11/14 |
06.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

2-3 kk? Vai tarkoitatko 2-3 viikkoa?

Vierailija
12/14 |
06.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloitin estolääkityksen muistaakseni noin kuukausi ennen laskettua aikaa.

Vierailija
13/14 |
07.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmeisesti käytännöt vaihtelevat paljon. Oma stoorini:

Itse huolestuin ihan todella paljon siitä että herpes tarttuisi lapseeni synnytyksessä. Tästä syystä joka neuvolakäynnillä puhuin että hei entäs kun mulla on tää herpes.

Lääkäri ja hoitsu kumpikin vähättelivät asiaa, että ei sulla ole todennettua herpestä, ootko nyt ihan varma. Että tuut sitte käymään jos se puhkeaa rakkulaksi. Marssin sitten tuohtuneena heti rakkulan puhjettua terkkarille, joka ei tiennyt herpeksestä mitään. Katseli vain alapäätäni ja surffasi tietokantaa, sanoi että voipi olla että näyttää herpekseltä, mutta ei ole varma. Pitää mennä labraan seuraavana päivänä. Labrassa otettiin rakkulasta kivuliahko näyte, josta todennettiin herpes ja kirjattiin tietoihini.

Seuraavalla neuvolakäynnillä otin asian Taaas puheeksi. Että miten kun mulla puhkeilee rakkulat kuukauden välein, että pitäiskö se estolääkitys ottaa. Kirjoittivat sitten reseptin Aclovirille ohjein, että se pitää aloittaa aina heti kun ilmenee rakkulaa.

Eipä sit ollut rakkuloita synnärille mennessäni ja itseasiassa unohtui koko juttu siinä poltellessa.

Yhteenvetona - toivottavasti asiantuntevat kätilöt tietävät miten toimia jos synnyttäjällä on herpes. Ja siinä auttaa tietysti että asia on merkattu papereihinkin.

Vierailija
14/14 |
10.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

minustakin tuntuu että asiaa vähätellään! Vaikka tartuntoja vastasyntyneelle on alle 10 vuodessa, niin en halua oman lapseni olevan yksi heistä. Seurauksena voi olla vammautuminen/kuolema. Tuo on kärjistetysti sanottu, mutta totuus. Toki muitakin pöpöjä on jotka aiheuttaa vauvalle vakavia juttuja, mutta jos tällainen on tiedossa, niin miksi lääkärit ei ota vakavasti ja hoida kaikki sitä samalla tavalla! Toiset antaa esolääkityksen heti kun joskus on oireillut, vaikka siitä olisi 10 vuotta. Toiset ei anna kuuria vaikka oireita olisi ollut koko raskauden ajan.