ei työssäolovelvoitetta. Voinko
aloittaa uudessa työpaikassa "päällekkäin"?
Eli minulla on 6kk irtisanomisaika ja kun tuo lappu kohta kolahtaa, nii mietin mitä kannattaa tehdä.
Ottaako vapaaehtoisen lähtijän paketti 12kk palkka. Vaiko notkua 6kk työnantajan listoilla ilman työvelvoitetta. Jos onnistun uuden paikan saamaan niin voinko aloittaa siinä tuon 6kk aikana?
Kommentit (8)
Tuo paketti siirtää ansiosidonnaista. Jos saat uuden työn niin ota tuo 12.
Saat kuitenkin potkut joten ota mieluummin 12 kk kuin 6.
12 kk jälkeen sinulla on 3 kk karenssia työttömyyskorvaukseen, 6 paketilla pääset suoraan ansiosidonnaiselle. 12 kk paketilla pitää siis pärjätä oikeasti 15 kk.
KARENSSI KULUU PAKETIN AIKANA, eli jaksotuksen kuluttua alkaa päivärahat juosta.
Kokemusta on:)
itseäni tuo paketti ei houkuta jos en oikeasti ole varma, että saan uuden paikan.
Tuosta paketista menee niin älyttömästi veroja + eläkettä ei kerry.
Jos olen "töissä" 6kk, olen todnäk oikeutettu muutosturvan myötä isompaan päivärahaan ja karenssi on paljon lyhyempi. Lisäksi eläke kertyy kokoajan.
Sitä lähinnä mietin, että kun nyt haen töitä ja jos satun saamaan niin voinko aloittaa uudessa ja saada silti tuon palkan kun kerta työvelvoitetta ei ole.
Toki selvitän nämä asiat vielä virallisestikin mutta tilanne tuli vähän yllättäen ja nyt etukäteen mietin/laskeskelen-
niin uuden työn saa aloittaa sen 6kk aikana, jolloin saa ns tuplaliksaa, eli ihan hyvä homma!
noista paketeista! Riippuu ihan firmasta ja paketista, miten esim. karenssia tulee ja kertyykö eläkettä. Itse olen ottanut vapaaehtoisen lähtijän paketin, jossa irtisanomisaikani tuplaantui (4 kk:sta 8 kk:teen) ja paketti maksettiin minulle kuukausittain normaalina palkanmaksuna. Kaikki edut säilyivät koko tuon ajan ja eläkettä kertyi ihan normaalisti. Ja kun sain uuden työpaikan viiden kuukauden "pakettijakson" jälkeen, sain lopun paketista könttänä tililleni. Jos en olisi saanut työtä tuona aikana, olisin alkanut saada työttömyyskorvausta ilman erillisiä karensseja, sillä minulla oli työnantajan todistus, jossa kerrottiin työsuhteeni päättyneen tuotannollisista ja taloudellisista syistä.
mikä pulju kyseessä eli Nokia. Ja täällä Oulussa meitä on useampi sata rynnimässä työnhakuun yhtäaikaa.
Mutta paketti siis maksetaan kerralla ja se EI kerrytä eläkettä. Jaksotetaan tuloksi 12kk ajaksi.
Karenssit tulee samalla laillu kuin itse irtisanoudut työstä. Se,että kuluuko jaksotuksen aikana vai ei päättää työkkäri.
Mut olenko ihan hullu jos en pakettia ota vaan jään notkumaan irtisanomisajalle?
vastaan uutta työpaikkaa, vaikka työvelvoitetta ei olisikaan. Eli sun on saatava lupa nykyiseltä työnantajaltasi. Todnäk. katosvat että olet irtisanoutunut ja silloin irtisanomisaika on max 1kk.
mikä pulju kyseessä eli Nokia. Ja täällä Oulussa meitä on useampi sata rynnimässä työnhakuun yhtäaikaa.
Mutta paketti siis maksetaan kerralla ja se EI kerrytä eläkettä. Jaksotetaan tuloksi 12kk ajaksi.
Karenssit tulee samalla laillu kuin itse irtisanoudut työstä. Se,että kuluuko jaksotuksen aikana vai ei päättää työkkäri.Mut olenko ihan hullu jos en pakettia ota vaan jään notkumaan irtisanomisajalle?
Kaikille samalla tavoin, ei mitään tapauskohtaisia erillispäätöksiä tietenkään ole!
Tuo paketti siirtää ansiosidonnaista. Jos saat uuden työn niin ota tuo 12.
Saat kuitenkin potkut joten ota mieluummin 12 kk kuin 6.
12 kk jälkeen sinulla on 3 kk karenssia työttömyyskorvaukseen, 6 paketilla pääset suoraan ansiosidonnaiselle. 12 kk paketilla pitää siis pärjätä oikeasti 15 kk.