Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jatkuvaa henkistä väkivaltaa kotona

Vierailija
25.06.2023 |

Olen ollut aivan lopussa ja elinvoimaton pitkään. Nyt sain olla vähän aikaa yksin kotona viikonloppuna ja olin onnellinen ja energinen. Kun mies ja teini tulivat kotiin, sama p@sk@ tunnelma palasi. Ennen edes tervehtimistä ovesta sisään astuessaan teini alkoi arvostella minua rumasti ja komennella. Tajusin että olen päivittäin ihan törkeän henkisen väkivallan kohteena kotonani.

Miten tuollainen teini saadaan käyttäytymään kunnioittavammin minua kohtaan? On varmaan myöhäistä jo ja olen kasvattanut hänet huonosti, mutta mitä voi tehdä enää/vielä? Olen ollut pitkäpinnainen ja yrittänyt ymmärtää, että kaikki murrosikäiset ovat sellaisia ja että hän tarvitsee pohjimmiltaan rakkautta.

Olen nyt kuitenkin siinä pisteessä, että haluaisin jättää perheeni ja muuttaa pois yksin. Jotain muutosta pitää siis tulla. Miten?

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
25.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisiko mies ohjata teiniä käyttäytymään paremmin - tai ehkä teinin paikka ei ole kotona, vaan kasvatuslaitoksessa tai sijoituksessa?

Vierailija
2/21 |
25.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis onko tää teini sinun oma lapsi vai miehen? Oli miten oli, hakeutuisin perheneuvolaan ja puhuisin siellä psykologin kuullen teinille että miltä hänen käytöksensä tuntuu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
25.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko kokeillut sanoa teinille suoraan, että toi on henkistä väkivaltaa eikä minun eikä kenenkään muun tarvitse sietää sitä omassa kodissa. Kertonut, että pidemmän päälle henkinen väkivalta voi aiheuttaa itsetunnon laskua, masennusta ja ahdistuneisuutta. Opeta myös mitä on väärä vallankäyttö sekä tee selväksi, että nämä eivät kuulu mihinkään terveeseen suhteeseen. Sano teinille, että hän saa olla vihainen ja vaikka vihata sinua jos tarvitsee, mutta hän ei todellakaan voi käyttäytyä miten vain.

Itsenäistymiseen tarvitaan aggressiota, mutta käytöksen ei tarvitse silti olla mitä tahansa.

Vierailija
4/21 |
25.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletko kokeillut sanoa teinille suoraan, että toi on henkistä väkivaltaa eikä minun eikä kenenkään muun tarvitse sietää sitä omassa kodissa. Kertonut, että pidemmän päälle henkinen väkivalta voi aiheuttaa itsetunnon laskua, masennusta ja ahdistuneisuutta. Opeta myös mitä on väärä vallankäyttö sekä tee selväksi, että nämä eivät kuulu mihinkään terveeseen suhteeseen. Sano teinille, että hän saa olla vihainen ja vaikka vihata sinua jos tarvitsee, mutta hän ei todellakaan voi käyttäytyä miten vain.

Itsenäistymiseen tarvitaan aggressiota, mutta käytöksen ei tarvitse silti olla mitä tahansa.

Täytyy kokeilla tätä.

Teini tosin luultavasti kokee minun sitten olevan vihainen hänelle, joten olen ajatellut, että se johtuu aivojen muutoksesta murrosiässå. Jos vaikka sanon, että ruoka on valmista, hän kokee minun v/ttu/levan hänelle. Oikeasti en ole lähes ikinä vihainen.

Ap

Vierailija
5/21 |
25.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Kun mies ja teini tulivat kotiin"

Jos mies kohtelee sinua huonosti, niin se ei ole teinin vika.

Kohtelet huonosti teiniä olemalla väkivaltaisessa parisuhteessa jossa lapsi joutuu elämään ristiriitojen keskellä.

Sua saa kohdella huonosti jos on aikuinen, mutta kuvittelet että teinin pitäisi ymmärtää että ei saa? Siihenhän sä neuvoja kysyit että miten voida vaikuttaa teinin käytökseen.

Jos lapsi on oma niin miksi jättäisit hänetkin väkivaltaisen puolison vuoksi?

Vierailija
6/21 |
25.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Kun mies ja teini tulivat kotiin"

Jos mies kohtelee sinua huonosti, niin se ei ole teinin vika.

Kohtelet huonosti teiniä olemalla väkivaltaisessa parisuhteessa jossa lapsi joutuu elämään ristiriitojen keskellä.

Sua saa kohdella huonosti jos on aikuinen, mutta kuvittelet että teinin pitäisi ymmärtää että ei saa? Siihenhän sä neuvoja kysyit että miten voida vaikuttaa teinin käytökseen.

Jos lapsi on oma niin miksi jättäisit hänetkin väkivaltaisen puolison vuoksi?

Teini on se huonosti käyttäytyvä.

Mies ei puhu lähes mitään koskaan kenellekään, on joko pois kotoa tai yksin takkahuoneessa tms.

Ap

Vierailija
7/21 |
25.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Murrosikään kuuluu kapinointi vanhempia kohtaan. Nuori itsenäistyy ja kolistelee rajoja.

Se on tarpeen, jotta hän voi kehittyä autonomiseksi yksilöksi eikä jää vanhempiensa myötäilijäksi.

On tärkeää, että negatiivisiakin tunteita saa näyttää.

Vanhempi on tavallaan se rajamuuri. Hänen omasta itsetunnostaan riippuu, kuinka hän pystyy kohtaamaan nuoren kapinan.

Jos vanhempi on itse heikko eikä tiedosta omaa tilannettaan, nuori vaistoaa tämän eikä saa kapinoitua ja itsenäistyttyä.

Ehkä miehesi ei ole kykenevä tähän, koska vetäytyy. Silloin sinä saat ottaa kaiken kapinan vastaan. Niin hullulta kuin se kuulostaakin, tämä kertoo siis siitä, että nuori luottaa sinuun, koska uskaltaa kapinoida. Niistä, jotka eivät saa kapinoitua, tulee usein alkoholisoituneita pankonpäällyspoikia, jotka eivät irtaannu lapsuudenkodistaan.

Mannerheimin Lastensuojeluliiton sivuilta löytyy tietoa murrosiän kehityksestä. Heillä taitaa olla puhelinneuvontaakin ja tukiryhmiä.

Tsemppiä, hae rohkeasti sieltä neuvoja.

Vierailija
8/21 |
25.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teineillä tunteet heittelee laidasta laitaan. Ei kannata ottaa pienestä itseensä. Lohduttaudu sillä, että tämä kehitysvaihe menee aikanaan ohi.

Vierailija
9/21 |
25.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täytyy kokeilla tätä.

Teini tosin luultavasti kokee minun sitten olevan vihainen hänelle, joten olen ajatellut, että se johtuu aivojen muutoksesta murrosiässå. Jos vaikka sanon, että ruoka on valmista, hän kokee minun v/ttu/levan hänelle. Oikeasti en ole lähes ikinä vihainen.

Ap

Kyllä sinä saat olla vihainen teinille ja kannattaakin, niin teini oppii sinun rajasi ja saa mallia kuinka omista rajoista huolehditaan. Aggressio on tärkeää, kunhan muistaa käyttäytyä silti rakentavasti.

Jos taas teini turhaan luulee sinun olevan vihainen, on aina vain jaksettava sanoa, että nyt en ole vihainen. Tsemppiä.

Ps. Tuo on mielestäni hieman huolestuttavaa, jos teini syyttä kuvittelee sinun v i ttuilevan. Kannattaa kysyä onko hän kokenut tällaista paljon esim.koulussa itse vai mistä hänelle tällainen kuvitelma syntyy. Omaa lastani koulukiusattiin ja hän sen takia tulkitsi minunkin v ittuilevan hänelle ja, kun asia selvisi, pystyin opettamaan omalle teinilleni, että kaikki omat tulkinnat ei aina ole luotettavia vaan ihmiset tulkitsee asioita usein joko pelkojensa tai toiveidensa pohjalta. Usein menee väärin, vuorovaikutus on lähes jatkuvia väärinkäsityksiä.. phuuh.

10/21 |
25.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huoli-ilmoitus sossuun?

Vierailija
11/21 |
25.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Murrosikään kuuluu kapinointi vanhempia kohtaan. Nuori itsenäistyy ja kolistelee rajoja.

Se on tarpeen, jotta hän voi kehittyä autonomiseksi yksilöksi eikä jää vanhempiensa myötäilijäksi.

Vanhempi on tavallaan se rajamuuri. Hänen omasta itsetunnostaan riippuu, kuinka hän pystyy kohtaamaan nuoren kapinan.

Jos vanhempi on itse heikko eikä tiedosta omaa tilannettaan, nuori vaistoaa tämän eikä saa kapinoitua ja itsenäistyttyä.

Ehkä miehesi ei ole kykenevä tähän, koska vetäytyy. Silloin sinä saat ottaa kaiken kapinan vastaan. Niin hullulta kuin se kuulostaakin, tämä kertoo siis siitä, että nuori luottaa sinuun, koska uskaltaa kapinoida. Niistä, jotka eivät saa kapinoitua, tulee usein alkoholisoituneita pankonpäällyspoikia, jotka eivät irtaannu lapsuudenkodistaan.

Mannerheimin Lastensuojeluliiton sivuilta löytyy tietoa murrosiän kehityksestä. Heillä taitaa olla puhelinneuvontaakin ja tukiryhmiä.

Näin olen sen ajatellutkin. Pitää vaan yrittää jaksaa.

Itse en ole kai pystynyt irtaantumaan aikoinaan. Äitini on narsisti ja hän hylkää kaiki, jotka eivät ole myötäsukaisia. Olen siksi ehkä liian pitkäpinnainen, kun en halua lapselleni vastaavia hylkäyskokemuksia.

Pitää kysyä koulukiusaamisesta tms. Voiko se olla todella huolestuttavaa että hån luulee minun ärsyttävän tahallaan? Teinillä on paljon kavereita, ei ole yksinäinen sen puoleen. Lisäksi hän ei kerro mitään asioitaan enää, ei yhtään mitään, ihan periaatteesta ei vastaa mihinkään kysymyksiin, kun kokee, että yritäin kontrolloida tms tuppaudun.

Ap

Vierailija
12/21 |
25.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näin olen sen ajatellutkin. Pitää vaan yrittää jaksaa.

Itse en ole kai pystynyt irtaantumaan aikoinaan. Äitini on narsisti ja hän hylkää kaiki, jotka eivät ole myötäsukaisia. Olen siksi ehkä liian pitkäpinnainen, kun en halua lapselleni vastaavia hylkäyskokemuksia.

Pitää kysyä koulukiusaamisesta tms. Voiko se olla todella huolestuttavaa että hån luulee minun ärsyttävän tahallaan? Teinillä on paljon kavereita, ei ole yksinäinen sen puoleen. Lisäksi hän ei kerro mitään asioitaan enää, ei yhtään mitään, ihan periaatteesta ei vastaa mihinkään kysymyksiin, kun kokee, että yritäin kontrolloida tms tuppaudun.

Ap

Minusta se on merkillepantavaa, jos kuka tahansa tulkitsee hänelle v ittuiltavan, kun sitä ei todellisuudessa tapahdu. Ei kyse ole välttämättä koulukiusaamisesta, valitettavasti jotkut kaveriporukatkin ovat kulttuuriltaan ilkeitä ja kaikki v i ttuilevat toisilleen, koska se on tuon ryhmän tapa. Tämäkin vain yksi esimerkki.

Kolmas esimerkki on projisointi; v i ttuileeko teini itse paljon ja projisoi sen sinuun? Toivottavasti keskusteluyhteytenne vielä paranee. Siihen asti pitäisin tiukasti kiinni siitä, että vanhempana minun kuuluukin olla kiinnostunut teinin asioista ja antaisin toki silti hänelle omaa tilaakin. En lakkaisi kyselemässä, koska se voi lopulta tuntua emotionaaliselta hylkäykseltä.

Vierailija
13/21 |
25.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhempana on oikeus vaatia hyvää käytöstä lapseltaan.

Miksi mies pakoilee vastuutaan?

Vierailija
14/21 |
25.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perhekokous, jossa tuot ilmi tänne kirjoittamasi asiat. Ilmoitat tiuksti, että tämä käytös on nyt loppu. Sovitte yhdessä perheen säännöt.

Jos et opeta lastasi käyttäytymään hyvin teet hänelle karhunpalveluksen. Kun lähtee maailmalle niin se kyllä opettaa ellei äiti ole sitä tehnyt.

Ellei mene jakeluun irtiotto vaikuttaa hyvältä väliaikaisratkaisulta. Kesällä lienee kaikenlaista viikon kurssia, jonne voi mennä hengittämään.

Vierailija
15/21 |
25.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Usein nuori käyttäytyy muualla hyvin mutta kotona antaa tulla täysillä. Kertoo siitä, että ymmärtää kyllä rajat, mutta murrosikä painaa päälle. Hyvä tukee lopulta. Suuremmassa vaarassa ovat ylikiltit. Heille helpolla tulee mielenterveyden kanssa ongelmaa.

Vierailija
16/21 |
25.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuoret tulkitsee aikuisten puheet usein vittuiluksi, kuuluu ehkä sukupolvien välinen kuilu-juttuun.

Vierailija
17/21 |
25.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teini avautuu itse asioistaan helpommin vaikka automatkalla. Jos liikaa kuulustelee,menee lukkoon.

Vierailija
18/21 |
25.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai se teidän teini hakee niitä hyväksyttävän käytöksen rajoja mutta kumpikaan vanhempi ei niitä kykene asettamaan. Äiti nielee mitä vaan paskaa ja isä pakenee tilanteesta pois.

Vierailija
19/21 |
25.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täytyy kokeilla tätä.

Ap

Mutta sinähän olet (syystäkin) vihainen hänelle! Sinä olet äiti ja sinua pitää kunnioittaa. Jos vittuilee esim ruuasta jätät lautasen kattamatta. Ei ole pakko syödä jos ei kelpaa.

Näytä se ettei sinun nenällesi hypitä! Ja miehesi pitää olla sinun puolellasi. Tottakai hemmoteltu lapsi raivoaa kun olet niin epis mutta nyt on viimeinen hetki koittaa saada järjestys aikaan. Kerrot mitä tunnet ja miten sinua vituttaa tuollainen kohtelu.

Jos mies ja lapsi liittoutuvat samalle puolelle pakkaisin itse laukun ja lähtisin.

Vierailija
20/21 |
25.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki teinit eivät todellakaan ole tuollaisia! Itseasiassa en edes osaa kuvitella tilannetta, että omalta pojaltani (15v) tulisi jotain painokelvotonta. Vanhin lapsista jo 18v eikä hänkään ole kokaan "käyttäytynyt kuin teini". Ja joku taas huolestuu tästäkin, mutta jos minä olen aikoinaan ollut kesy teini, kuten miehenikin, niin miksi meidän lapsetkaan olisi mitään raivohulluja.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan viisi yksi