Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

miten teidän 3 1/2 vuotiaat viihtyy kotihoidossa?

Vierailija
05.08.2012 |

Jotkut 3 1/2 v ja siitä isommat viihtyy kotihoidossa. Mitä te oikein teette päivisin, että saatte sen ikäisen viihtymään?

Mulla hajoo pää, sen ikäinen huutaa paljon kovaan ääneen ja koko ajan touhuaa jotain. Ei mulla ainakaan riitä kekseliäisyys virikkeisiin, mitä tuon ikäinen tarvitsee.KAipaa myös kavereita, eikä niitä naapurustossa ole.

Ainoa vaihtoehto tämän ikäiselle on päiväkoti?

Kertokaa nyt miten jaksatte, joilla lapsi ei ole päivähoidossa? vai onko isovanhemmat niin isona apuna että touhuavat paljon lapsen kanssa?

Kommentit (6)

Vierailija
1/6 |
05.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

eivät meidän lapset kyllä muusta tiedäkään.

Meidän virikkeet vaihtelee paljon. Mutta noin pääpiirteissään päiviin kuuluu ulkoilua aamupäivällä, jos ei ole srk:n kerhoa. Molemmilla lapsilla on kahdesti viikossa kerho 2,5 h kerrallaan. Mut siis eri aikaan molemmilla. Mä olen lasten kanssa kotona, joten ehdin raijata niitä eri kerhoihin, niin saavat molemmat olla oman ikäisten kanssa ja välillä ilman sisarustaan. Ulkoillaan kolmisen tuntia. Ollaan omassa pihassa, puistossa, pyöräilemässä, ongella. Tai pyöräillään kaupungin keskustaan ja käydään kirjastossa, museossa, kaupoilla ja jossain puistossa, missä ei normaalisti käydä. Joskus mennään uimahalliin. Sitten päivällä pidetään lepotauko, jolloin luetaan kirjoja. Askarrellaan tai vaikka leivotaan sämpylöitä melkein päivittäin. Ulkoillessa kerätään materiaalia askarteluihin. Aika paljon meidän lapset jo osaavat leikkiä keskenään, jolloin teen ruokaa, tai siivoan. Lapsetkin tykkää imuroida tms. Ruokailuihin tietysti menee aika paljon aikaa päivittäin. Kesällä ollaan paljon uimarannalla, ja muutenkin ulkona melkein koko ajan. Kohta alkaa harrastukset (molemmilla 1 kerta/vko). Mutta niinä iltoina, kun ei oo harrastuksia, lapset ulkoilee vielä illalla isänsä kanssa. Tai käydään ystävillä kylässä/meille tulee vieraita.

Minun mielestä päivät menee aika nopeasti. Tietysti elämä joskus tuntuu vähemmän hohdokkaalta, mutta niin se varmaan tuntuisi muissakin elämäntilanteissa.

Vierailija
2/6 |
05.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

onhan tosiaan kerhoja. Mulla on tähän asti ollut aina sisaruksia kotona myös pienempiä siis tai isompia, mutta nyt 4 v on ainoa kotona oleva. Kerhossa käy myös sen 2 x vko. Hyvin on riittänyt kaikille virikkeeksi ulkoilu (kyllä, itsekin saatan innostua pelaamaan pelejä), askartelu - en juurikaan ohjaa vaan annan materiaalit ja lapsi itse tekee mitä tekee, maalaaminen, kirjojen lukeminen, leikkiminen - toki pääsääntösesti lapset leikkineet yhdessä tai minä lasten kanssa ainakin hetkittäin. Ruokakaupassa kerran viikossa käyminen ja muut arjen puuhat on ollut ihan riittävästi aktiviteettia. Kesällä on tosi helppoa kun voi olla käytännössä koko ajan ulkona, syksyllä ja talvella ei niin paljon viihdy. Mutta siis en suinkaan ole lapsen kaverina koko ajan, vaan teen paljon omia juttuja myös päivän aikana, aina välillä vaan osallistun leikkeihin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/6 |
05.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

eskariin asti ovat kotona. 3v:nä pääsevät 2h kerran viikossa kerhoon ja 4v:nä 2x 2,5h.

käymme leikkipuistoissa, uimassa, kaupoilla, omalla pihalla (kerrostalo), äiti-lapsi piirissä. Leikkiseuraa on helppo löytää aamupäiviksi ja illoiksi. Iltapäivä on välillä pitkä mut sit rauhoitutaan esim katsomaan joku dvd, tehdään tehtäväkirjoja, luetaan, käydään asioilla tms.

ei oo kyllä ongelmia ollut.

Vierailija
4/6 |
05.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käy kaksi kertaa viikossa srk:n kerhossa ja isosiskot on eskarin ja koulun jälkeen kaverina.

Mä en ole koskaan ollut lapsille sellainen ohjelmatoimisto, joka valmiiksi miettii ja järjestää joka päivälle ohjelmaa.

Vierailija
5/6 |
05.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja pian menossa päivähoitoon, mutta siis tähän asti ollut kotihoidossa. Ihan hyvin on mennyt. Kyseessä melko vilkas poika. Hän on käynyt 2-vuotiaasta asti pari kertaa viikossa kerhossa, mutta en ole kokenut sitä hänelle erityisen tärkeäksi tai edes mielekkääksi. En juuri keksi mitään sen kummempaa virikettä kuin kerran tai joskus jopa kaksi kertaa viikossa kyläilyt jonkun lapsiperheen luo. Viikottain hoidettiin yhdessä myös ruokaostokset ja aika usein (1krt/kk) on ollut neuvolakäynti. En ole mikään askartelija, joten sitä ei olla juuri harrastettu. Joskus leivotaan ja päivittäin laitetaan tietenkin ruokaa yhdessä.

Paljon on varmaan silläkin vaikutusta, että hänellä on 1,5 vuotta nuorempi sisarus (ja vajaa 1v), jonka kanssa leikkivät. Lisäksi meillä saa lapset aika vapaasti touhuta, rakentaa majoja, hyppiä sängyssä ja sohvalla, pelata sisällä (hallitusti) sählyä jne.

Isovanhemmat eivät ole apuna.

Vierailija
6/6 |
05.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosin 6v lähtee viikon päästä eskariin. Hyvin viihtyvät, koskaan ei ole ollut ongelmia. Käydään joka aamupäivä eri leikkipuistoissa..ja tämän aamupäiväisen actionin olen huomannut erittäin tärkeäksi, kun joskus on tullut muuta eikä olla päästy ulos puistoon niin energia lähtee lapsilla purkautumaan ihan eri tavalla kun äiti toivoisi;) pari tuntia siis aamusta puistossa, ruoka ja tunti lastenohjelmia puoliltapäivin sohvalla lötköillen (enempää eivät päivän aikana katso) sitten vapaata leikkiä ja kahden jälkeen uudestaan ulos, joskus toistamiseen puistoon, joskus pihatöitä, joskus kävellen kauppaan/kirpparille tms. Sisälle syömään viideksi ja jos alkaa loppuillasta mennä hulinaksi niin ohjaan lapset vielä muovailemaan tai askertelemaan..nukkumaan käyvät kahdeksan-yhdeksän maissa. Lapset ovat eri sukupuolta ja välillä leikit sujuvat välillä eivät. Molemmilla yksi harrastus viikossa. Ei isovanhempia osallistumassa lasten hoitoon.