Miten lapsen sukupuoli vaikuttaa kasvatustyyliinne?
Kommentit (7)
Sanoisin myös , että luonne vaikuttaa , ei sukupuoli. En minä äitinä ajttele lapsia sen kummemmin tyttöinä ja poikina, vaan omanlaisinaan yksilöinä. Toinen tyttö on raju ja urheilullinen, toinen pedantti ja rauhallinen. Poika on arka ja pohtiva.
Ihmisiltä itseltään kysyttäessä saa kovin toisenlaisia vastauksia kuin videoimalla tai koeasetelmilla. Omaa käyttäytymistään on kovin vaikea ihan oikeasti analysoida neutraalisti.
Minulla on kaksi poikaa, ja ihan tietoisesti mietin usein, miten juuri poikia pitäisi kasvattaa, että pärjäävät siellä poikien maailmassa. Tuntuu, että poikien kesken esimerkiksi pallopelien osaaminen on tosi tärkeää, ja panostan lasten liikuntaharrastuksiin.
Kaksi vanhempaa lasta ovat tyttöjä ja todella lyhyellä ikäerolla. Heillä on ollut tiukka kuri ja odotan ehkä liiankin fiksua käytöstä. Tiukka kuri ja tarkka rytmi oli pakko pitää, koska esikoinen oli hyvin vilkas lapsi. Ovat teinejä ja edelleen käyttäytyvät fiksusti ja menestyvät hyvin koulussa.
Kuopus on poika ja hänen kanssaan on menty rennommin. Luulen, että se johtuu enemmänkin tuosta ikäerosta (ja mun iästä) kuin sukupuolesta. Aika tiukka kuri on hänelläkin ja odotan hyvää käytöstä, mutta en ole niin tarkka monista käytännönasioista. Ja ehkä kokemuksesta opetan lapsen myös pitämään puoliaan.
koska meillä tyttö on sellainen jota usein poikien sanotaan olevan (raju, fyysinen, vilkas, kovapäinen, äänekäs) ja poika sellainen kuin tytöt usein (varovainen, ujo, kiltti, hiljainen). Luonteen mukaan sitä on pakko lapsia kasvattaa ja kohdella tai ei tule mitään, ja koska meillä poika on "tyttömäinen" ja tyttö "poikamainen" niin ei ainakaan ne stereotyyppiset mallit ole käytössä.
meillä kylläkin kaikki lapset samaa sukupuolta niin sitä helpommin ottaa lapset yksillöinä eikä sukupuolina.
Luonne vaikuttaa eniten. Opetan arvostamaan omaa ja toista sukupuolta, ja puhun myös siltä väliltä olevista myönteisesti :). Kuitenkin myönnän, että tytärtä suojelen hiukan enemmän, koska esim. pedofiilit ovat useammin kiinnostuneita tytöistä.