Hassua, miten joku meille itsestäänselvä asia on niin vieras ulkomaalaisille :)
Olin eilen juhlissa, joissa oli karjalanpiirakoita ja munavoita. Englantilainen vieras meinasi laittaa munavoita ässäkeksille :) Ihana :)
Kommentit (43)
hämmästyksen siitä, että hän ei voinut vaan mennä terveyskeskukseen kun olisi tarvinnut Suomessa lääkäriä, vaan piti ajaa pitkä matka, jotta päästiin yksityislääkärille. Ei tajunnut, koska Englannissa kaikki saavat lääkärinhoitoa terveyskeskuksessa.
Toisaalta ihan hyvä, että vietiin hänet yksityiselle, koska olisi varmaan järkyttynyt töykeästä tk-palvelusta tosi paljon.
kun ei ollut kela-korttia joten ajoivat ulos. Tosin on ihan mahdollista, että halusivat vaan eroon ulkkarista, koska ehkä sen kanssa olisi joutunut puhumaan englantia.
sitä, jos laittaa maitoa kahviin puolen päivän jälkeen. Minusta se taas on naurettava sääntö, koska kahvin pitää maistua hyvältä ja maidon kanssa sen haluan, oli kello mitä tahansa.
hämmästyksen siitä, että hän ei voinut vaan mennä terveyskeskukseen kun olisi tarvinnut Suomessa lääkäriä, vaan piti ajaa pitkä matka, jotta päästiin yksityislääkärille. Ei tajunnut, koska Englannissa kaikki saavat lääkärinhoitoa terveyskeskuksessa.
Toisaalta ihan hyvä, että vietiin hänet yksityiselle, koska olisi varmaan järkyttynyt töykeästä tk-palvelusta tosi paljon.
kun ei ollut kela-korttia joten ajoivat ulos. Tosin on ihan mahdollista, että halusivat vaan eroon ulkkarista, koska ehkä sen kanssa olisi joutunut puhumaan englantia.
ihan pelkillä henkkareilla, kun on kerran EU-kansalainen. Maksoi tietysti normaalisti palvelumaksun.
kun joku vaihtari laittoi hernekeittoa kastikkeeksi riisin päälle :)
Mä taas näin kerran hernaripäivänä, kun joku vaihtari laitto sipulisilppua pannukakun ja mansikkahillon kyytiläiseksi. NAM! :)
sitä, jos laittaa maitoa kahviin puolen päivän jälkeen. Minusta se taas on naurettava sääntö, koska kahvin pitää maistua hyvältä ja maidon kanssa sen haluan, oli kello mitä tahansa.
maitokahvia kuin aamuisin, mutta eipä siihen oikeasti kukaan mitenkään reagoi, jos tuota "sääntöä" rikkoo.
Tosin itsekin olen alkanut juoda maitokahvia vain aamuisin ja muuten espressoa mustana.
Varsinkin jos Eurooppalaisen Sairasvakuutuskortin kanssa menee apua hakemaan, niin terveyskeskus tai sairaala (yleinen, ei yksityinen) on paikka johon yleensä lääkäripalveluita varten hakeudutaan.
kun sain korvatulehduksen eräässä ulkomaassa ja ennen kuin paikallinen kaverini lähti viemään minua päivystykseen, pyysin häntä pysäyttämään auton kaupan kohdalla, että pystyin hakemaan evästä ja rahaa automaatista. Jotenkin olin ajatellut, että päivystyksessä kestää tunteja, ja joudun hakemaan vielä lääkkeet apteekista. Kaverini ei sanonut mitään, mutta taisi vähän ihmetellä. Suuren sairaalan päivystyksessä kesti 15 minuuttia päästä lääkärille, ja hän antoi antibiootit ilmaiseksi mukaan...
Varsinkin jos Eurooppalaisen Sairasvakuutuskortin kanssa menee apua hakemaan, niin terveyskeskus tai sairaala (yleinen, ei yksityinen) on paikka johon yleensä lääkäripalveluita varten hakeudutaan.
Kyseisellä ihmisellä ei ollut mitään eurooppalaista sairasvakuutuskorttia, jota tietenkin tivattiin. Englannissa ilmeisesti päivystykseen kävellään ilman mitään papereita tai maksuja.
aikoinaan perheessä virolainen nuori majoitettuna viikon verran. Hän ei koskaan ollut nähnyt juustohöylää, eikä osannut käyttää sitä.
kun joku vaihtari laittoi hernekeittoa kastikkeeksi riisin päälle :)
Mä taas näin kerran hernaripäivänä, kun joku vaihtari laitto sipulisilppua pannukakun ja mansikkahillon kyytiläiseksi. NAM! :)
nähnyt yhden kiinalaisen vaihtarin laittavan sitä hernekeittoa pannarin päälle :)
Aika outo tk teille sattunut! Minä olen toiminut vastaavassa tilantessa antamalla henkilötiedot ja käymällä myöhemmin esittämässä eurooppalaisen sairasvaakuutuskortin. Jos se kortti olisi kokonaan jäänyt pyytämättä kotimaassa, niin jälkikäteen saa paikallisesta (Englannin) "Kelasta" todistuksen (paperin) siitä, että ko. tk-käyntipäivänä on ollut Englannin sosiaaliturvan alla ja siten oikeutettu myös eurooppalaiseen sairasv.korttiin. Paperin voi faksata tai lähettää Suomeen ja käydä jälkikäteen esittämässä tk:lla. Siksi aikaa voi jättää vaikka passin pantiksi, jos siellä eivät muuten usko että aikoo palata.
todellinen kompastuskivi ulkomaalaisille. Minä olen kerran nähnyt, miten hernekeiton joukkoon meni mansikkahilloa.
aikoinaan perheessä virolainen nuori majoitettuna viikon verran. Hän ei koskaan ollut nähnyt juustohöylää, eikä osannut käyttää sitä.
Virossa syödään pehmeämpiä juustoja, joita leikataan veitsellä.
Kun en osannut käyttää sähkökäyttöistä leipäveistä :D se oli siis sellanen sähkövatkaimen kokonen valkonen pönikkä, missä oli sahalaitanen veitsi päässä, ja se laitettiin käyntiin ni se toimi vähä ku moottorisaha siihen leipään :) En ollut ikinä edes tajunnut kaivata leipäveitseen säkömahdollisuutta :D
keittiön lavuaarissa olevan roskamyllyn käyttö. Ei meinannu pohjolan plikka millään tajuta mikä se oli ja miten se toimi. Taisivat paikalliset pitää minua ihan kehitysmaalaisena.
Salaattibuffee, jossa salaatti rakennetaan itse syvälle lautaselle on aikamoinen kompastus, koska tiskin lopussa on keittolounaslaisille keitto. Useampikin aasialainen vieras on joko ottanut keitot pohjille ja lapannut sitten salaatteja päälle tai salaatit pohjille ja kauhonut keittoa päälle.
Itse ollessani kiinassa käymässä oli ihmetys, kun riisiä ei tullutkaan ruoan kanssa. Tilasin sitä useamman kerran erikseen ja yhdistin ruokaani. Joku sitten jossain vaiheessa reissua paljasti, että kyseisellä alueella on tapana syödä ensin muu ruoka ja jos jää nälkä niin sitten syödään riisiä päälle.
olin nuorena unkarissa kansainvälisellä leirillä. päivälliseksi oli aina keittoa. pöytään tuotiin iso kippo kuumaa lientä, ja seisovasta pöydästä piti käydä itse valkkaamassa siihen litkuun lisukkeet (leipäkuutioita, salaattia, kasviksia..). kesti meiltä suomalaisilta kauan tajuta tämä. rakenneltiin niistä lisukkeista salaatteja ja mietittiin että mitä hittoa tuo liemi oikein on. Unkarilaiset sitten naureskeli selän takana.
Ravintolaan kun mentiin niin tuotiin salaatti pöytään heti alkuun. ajateltiin tietysti että kyseessä on alkusalaatti, ja alettiin syömään. Saatiin piitkiä katseita muilta ihmisiltä, ja hetken päästä tarjoilija tuli sanomaan että sori, ei sitä vielä kuulu syödä, vaan vasta ruuan kanssa.. siinä se salaatti sitten seisoi yli tunnin, ennen kuin saatiin ruoka. en ymmärrä mikä logiikka siinä oli.
duunissa aamupalabuffetissa intialaiset laittoivat kaurapuuroonsa ketsuppia, ja taisi sinne mennä hp:tä tai tabascoa tai jotain muuta vastaavaa soosiakin. Eihän se muuten miltään maistukaan. :D
että OIKEASTIKO jäätä on muuallakin kuin pakastimessa!
Eivät paikalliset uskoneet, että talviaikaan täällä kylmässä pohjolassa sataa lunta ja maa on jäässä. Olivat tosin viettäneet kerran juhannuksen lapissa, joten kuvittelivat, että Suomessa paistaa aurinko yötäpäivää 365 päivää vuodessa :D
mansikkahillolla.