Tylytystä synnytyssairaalan päivystyksessä
Menin sitten tyhmänä soittamaan synnytyssairaalani päivystävälle kätilölle. Olen viikolla 35 ja mietin tässä mökille lähtöä, mutta kun on tänään kovasti supistellut, vähän arveluttaa.
Ajattelin kysäistä, voisinko mahdollisesti mennä käymään sairaalassa / polilla ja voisiko joku vilkaista, mitä tuolla "alastarossa" oikein on meneillään, eli onko kohdunsuu pehmennyt, auennut tms. Että pitääkö tässä jo pakata sairaalakamat valmiiksi vai voisiko ajatella mökille lähtöä.
Vastaus oli kyllä ihan puhdasta v****ilua tyyliin "mökille lähtö ei ole mikään syy tulla tänne" jne.
Kyllähän minä sen ymmärrän, että heillä on siellä kiire, eikä sinne haluta varmaan yhtään ylimääräistä potilasta, mutta eikö sitä asiaa voisi esittää hieman ystävällisemmin ja diplomaattisemmin, Saako kunnallisella puolella tosiaan olla ivallinen ja alentuva asiakkaita kohtaan? Jos minä olisin tuollainen työssäni, johan alkaisi rekkulaa pukkaamaan esimiehelleni.
Tämä on kolmas lapseni ja isompien syntymästä on jo sen verran aikaa, että olinkin jo unohtanut sen kätilöiden ivallisuuden, mikä varmaan taas sairaalassa odottaa. Alkoi oikein tökkiä koko synnyttämään meno, Taidan synnyttää kotona.
Kommentit (8)
kun et saa seuraavan kerran päivystyksessä hoitoa - oikeassa hätätilanteessa.
Ei tarvita päivystyskäyntejä, ja sitäpaitsi eiväthän ne voi synnytystä ennustaa vaikka supistelisikin.
Mutta en sitä ivallista ja alentuvaa sävyä, jolla asia esitettiin.
Tuli mieleen mm. toisen lapseni syntymä - kätilö ivallisesti valisti minua siitä, milloin supistukset ovat säännöllisiä ja milloin sairaalaan siis pitää tulla. Olin kuulemma tullut liian aikaisin.
Kas kummaa, tunnin päästä olin jo salissa tositoimissa. Mutta kotona olisi siinä välissä pitänyt kuitenkin käydä...
Noilla viikoilla jokainen raskaana oleva laskee jo supistuksia ja miettii jatkuvasti, mikä alapään tilanne pehmeyksineen ja lyhentymisineen on. Kaikki miettii, että jokohan kohta on oika, ja kuinkahan kauan vielä. Ja voinkohan vielä tehdä sitä ja tätä.
Jos noilla sinun motiiveillasi alkaisivat synnärillä tarkastamaan kohdunsuita, eivät siellä muuta joutaisi tekemäänkään. Kaikkihan siellä kävisi asiaa tarkistelemassa vähän väliä!
35 viikoilla supistelee jo varmasti ja väliin paljonkin. Tilanne etenee tai sitten ei. Onko mökkinne satojen kilometrien päässä lähimmästä synnäristä vai miksi sinne ei voisi mennä, vaikka lähtö ois lähellä?
Mutta onko teidän mielestänne hyväksyttävää, että kätilö ei osaa esittää asiaa neutraalisti ja ystävällisesti, vaan ivalliseen sävyyn? Sitä tässä vaan ihmettelen.
ap
Eiköhän tuo ollut vain yksittäistapaus. Ihmisiä sielläkin ollaan ja kiire tai huono päivä saa tiuskimaan ym. potilaalle.
Itselläni on ollut lähinnä päinvastaisia kokemuksia. On aina kehotettu soittamaan, jos mikään asia huolestuttaa.
Mene yksityiselle.