Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Saanko minä määrätä, että mieheni ei saa juoda alkoholia

Vierailija
03.08.2012 |

joka päivä? Saanko määrätä, että mies saa juoda vain yhden? Vai voinko vain hyväksyä miehen tavat tai hakea eroa?

Mieheni tulee humalaan jo parista kaljasta (kyllä, se on totta) eikä hänestä ole sitten enää seuraksi. Meidän avioliitto on ihan karilla tuon juomisen vuoksi.

Kommentit (37)

Vierailija
21/37 |
03.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

merkittävästi, eli humaltuu. Kolmesta hän on jo selvästi juovuksissa. Yhdestä vielä ei. Mutta mies juo monesti enemmän ja saattaa lähteä illalla baariin ja jäädä sinne (lomalla ja viikonloppuna) ja tulee sitten yöllä aivan kännissä kotiin. Tai vasta aamulla.

Jos mies juo launtaina saunakaljan tai kaksi ja ruoan kanssa lasin viiniä, tietää se minulle yksinäistä iltaa. Romantiikkaa ei meiltä siis löydy, koska silloin, kun on aikaa olla kahdestaan, mies on enemmän tai vähemmän humalassa.

Mietin kovasti, kuinka suuri osa ongelmasta on aitoa ongelmaa ja kuinka suuri osa minun päässäni. Mitä tarkoittaa joskus baarissa käyminen tai joskus vähän enemmän juominen? Kerran kuussa? Viikossa? Minusta kuitenkin pitäisi olla myös iltoja kokonaan ilman alkoholia, sitä yhtäkin. En vaadi absolutismia, en ole sitä itsekään.

-ap

Vierailija
22/37 |
03.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin sinun on pakko löysätä vaatimuksia yhteisestä kivasta jos miehen juominen noin paljon vaivaa. Itse en kyllä yhtä päivässä pidä isona määränä. Mutta ekaksi lopeta asiasta jankkaaminen, se vaan pahentaa ja hanki omaa elämää, harrastuksia, lähe lenkille, jumppaan, kavereiden kanssa viihteelle. Kotona jos vaan katselet sitä miestä joka mielestäsi juo liikaa ja on ärsyttävä niin siitä ei hyvää seuraa. Pieni etäisyyden otto tilanteeseen tekisi varmasti hyvää, jos ei asumusero mutta entäpä lomamatka ystävien kanssa tms? Toista ei voi muuttaa mutta omaa suhtautumistaan asioihin voi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/37 |
03.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja alkoholisti ei tietenkään itse nää ongelmaa tai voi tunnustaa sitä, ei vaikka kuinka tunteistasi kerrot.

Ei pelkkä juominen vaan alkoholin vaikutus. Jos mies ei ole selväpäinen, vaikka ottaisi vain sen yhden oluen, niin ei vaatimuksesi ole kohtuuton.

Etkö sinä oikeasti käsitä, että MIES ja hänen juomisensa on se, joka perheenne hajottaisi.

Et sinä, joka edellyttäisit tavallista perhearkea, johon ei todellakaan minkään mittapuun mukaan kuulu humala, ei edes lievä olutkänni.

Vierailija
24/37 |
03.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

merkittävästi, eli humaltuu. Kolmesta hän on jo selvästi juovuksissa. Yhdestä vielä ei. Mutta mies juo monesti enemmän ja saattaa lähteä illalla baariin ja jäädä sinne (lomalla ja viikonloppuna) ja tulee sitten yöllä aivan kännissä kotiin. Tai vasta aamulla.

Mietin kovasti, kuinka suuri osa ongelmasta on aitoa ongelmaa ja kuinka suuri osa minun päässäni.

-ap

Sinä jäät toiseksi alkoholin rinnalla.

Mies valitsee mieluummin juomisen kuin sinut, jos ja kun siihen on mahdollisuus.

Tunnusta tämän tosiasia, ja olet ongelman ytimessä. Kun alkoholi on tärkeämpi kuin perhe, niin ei siinä enää lasketa kerta viikossa vai kerta vuodessa.

Teillä ei ole enää hyvä olla yhdessä. Mies lähtee omille reissuilleen, ja sinä jäät odottamaan. Ja sinä vielä ihmettelet ja tunnet syyllisyyttä siitä, että raittiusvaatimuksesi voisi hajottaa perheen!

Vierailija
25/37 |
03.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies sanoi, että täällä on "tällaista" eli aina tulee tuollainen saarna (en sentään saarnannut) ja minä sanoin, että ei minulla olisi mitään sanomista ellei mies olisi juonut.

Haluaisin, että me sovimme yhdessä tavoista viettää iltaa, sillä sitähän se alkoholin käyttökin on, kun se persoonaan vaikuttaa.

-ap

Ja alkoholisti ei tietenkään itse nää ongelmaa tai voi tunnustaa sitä, ei vaikka kuinka tunteistasi kerrot.

Ei pelkkä juominen vaan alkoholin vaikutus. Jos mies ei ole selväpäinen, vaikka ottaisi vain sen yhden oluen, niin ei vaatimuksesi ole kohtuuton. Etkö sinä oikeasti käsitä, että MIES ja hänen juomisensa on se, joka perheenne hajottaisi. Et sinä, joka edellyttäisit tavallista perhearkea, johon ei todellakaan minkään mittapuun mukaan kuulu humala, ei edes lievä olutkänni.

Vierailija
26/37 |
03.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

siis joko olet hiljaa ja annat miehen juoda TAI sitten otat itseäsi niskasta kiinni ja eroat. Sinä ET voi muuttaa toisen juomatapoja vaikka miten haluaisit (tätä sinun tuntuu olevan mahdoton käsittää) ja tästä seuraa vaan riitaa ja pahaamieltä. Joten vaihtoehdot ovat tosiaankin hyväksyä tilanne ja alkaa elää omaa elämäänsä vaikka näennäisesti yhdessä olisittekin. Parempi tietysti olisi erota mutta se tuntuu olevan sinulle liian vaikeaa. Teillä on ongelma. Suostuisiko miehesi hakemaan ulkopuolista apua, jos ei a-klinikalta (koska hänellä ei mielestään ole alkoholiongelmaa) vaan vaikkapa esimerkiksi parisuhdeterapiaa?

Vierailija
27/37 |
03.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hän sanoo, että minä olen tärkeämpi, mutta ei silti valitse minun toivomuksiani. Hän kieltää minua tekemästä tästä kilpailutilannetta, kun sanon, että minä häviän sille kaljalle.

-ap

merkittävästi, eli humaltuu. Kolmesta hän on jo selvästi juovuksissa. Yhdestä vielä ei. Mutta mies juo monesti enemmän ja saattaa lähteä illalla baariin ja jäädä sinne (lomalla ja viikonloppuna) ja tulee sitten yöllä aivan kännissä kotiin. Tai vasta aamulla. Mietin kovasti, kuinka suuri osa ongelmasta on aitoa ongelmaa ja kuinka suuri osa minun päässäni. -ap

Sinä jäät toiseksi alkoholin rinnalla. Mies valitsee mieluummin juomisen kuin sinut, jos ja kun siihen on mahdollisuus. Tunnusta tämän tosiasia, ja olet ongelman ytimessä. Kun alkoholi on tärkeämpi kuin perhe, niin ei siinä enää lasketa kerta viikossa vai kerta vuodessa. Teillä ei ole enää hyvä olla yhdessä. Mies lähtee omille reissuilleen, ja sinä jäät odottamaan. Ja sinä vielä ihmettelet ja tunnet syyllisyyttä siitä, että raittiusvaatimuksesi voisi hajottaa perheen!

Vierailija
28/37 |
03.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

halua elää sopusoinnussa ja uhrata sitä rakasta oluttaan meidän vuoksemme. En voi ymmärtää, miksi hän ei ole juomatta, koska sanoo, että pystyisi ihan hyvin. Pariterapiaan meillä ei taida juuri nyt kassakriisin takia olla varaa eikä julkiselle puolella varmaan pääse kuukausiin.

-ap

siis joko olet hiljaa ja annat miehen juoda TAI sitten otat itseäsi niskasta kiinni ja eroat. Sinä ET voi muuttaa toisen juomatapoja vaikka miten haluaisit (tätä sinun tuntuu olevan mahdoton käsittää) ja tästä seuraa vaan riitaa ja pahaamieltä. Joten vaihtoehdot ovat tosiaankin hyväksyä tilanne ja alkaa elää omaa elämäänsä vaikka näennäisesti yhdessä olisittekin. Parempi tietysti olisi erota mutta se tuntuu olevan sinulle liian vaikeaa. Teillä on ongelma. Suostuisiko miehesi hakemaan ulkopuolista apua, jos ei a-klinikalta (koska hänellä ei mielestään ole alkoholiongelmaa) vaan vaikkapa esimerkiksi parisuhdeterapiaa?

Vierailija
29/37 |
03.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

samalla tavalla kuin sinä. Ei hän ymmärrä että hänellä on ongelma. Hänen mielestään ongelma on luultavammin sinun valitus asiasta. Ja valitettavasti hän tuskin muuttaa tapojaan. Sinun on oltava tiukkana ja laitettava mies valitsemaan joko olut tai sinä. Valitettavan usein se olut vie voiton. Tai mies on kaksi viikkoa juomatta ja huomaa että olet rauhoittunut ja aloittaa taas. On näitä nähty, alkaen isästäni. Joten edelleen olen sitä mieltä että mies tiukan eteen ja jos ei asiat muutu niin ero TAI sitten vaan hyväksyt tilanteen. Toista ei voi pakolla muuttaa,vaikka miten haluaisi,asiasta jatkuvasti jauhaminen vaan pahentaa tilannetta.

Vierailija
30/37 |
03.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei halua sitä juomista lopettaa niin ei halua. Et sä voi sitä raitistaa.

Toista et voi muuttaa, ainoastaan itsesi.

Ja miten voit muuttaa itseäsi tässä tilanteessa: päätät ettet ole enää juopon vaimo, ja teet kaiken mitä se muutos vaatii.

Tai sitten päätät jatkaa juopon vaimona, itsehän sen päätöksen teet, ei kukaan muu.

Mutta sanottakoon vielä, että kenelläkään tällä av:lla ei ole taikasanoja joilla alkoholisti muutetaan kohtuukäyttäjäksi. Sellaista apua jos odotit löytäväsi, niin ei löydy.

Vierailija
31/37 |
03.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hän sanoi, että ei hän saa pilata minun iltojani eikä hän ole se, joka päättää, ovatko iltani pilalla, vaan minä. Tämä kuulostaa nyt paremmalta kuin aikoihin. Kunpa se vain pitäisi.

-ap

Vierailija
32/37 |
03.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja mies on totellut. Eikä ole valittanut.

Vierailija
33/37 |
03.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

se on jees ja ansaittua. Ei viimeistä sanaa vaimoille.

Vierailija
34/37 |
04.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sinä olet perheessänne se, joka nalkuttaa ja riitelee, niin lopeta se.

Olet varmaan huomannut, että ei se nalkutus kuitenkaan johda mihinkään muuhun kuin riitelyyn.

Miksi siis nalkutat?

Lopeta se ja kerro miehellesi ihan omana päätöksenä, että sinä et enää vietä aikaasi enemmän tai vähemmän humalassa sönkkäävän miehen kanssa.

Se on sitten miehen oma valinta, viettääkö aikaasi sinun seurassasi selvin päin, meneekö muualle juomaan ja mikä tärkeintä - haastaako sinut etsimään mieleistään, selvää seuraa.

Vierailija
35/37 |
05.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mies joi kuusi olutta ja lasin viiniä (kertoi määrän aamulla). Se on hänelle tosi iso määrä. Kamala ilta. Aamulla hän oma-aloitteisesti taas lupaili lopettaa. En usko sanaakaan.

En voi lähteä ja hakea muuta seuraa, koska minun on oltava täällä. Kotona on oltava yhden selväpäisen vanhemman.

Ongelma ei ole yksi tai kaksi olutta vaan jokapäiväinen juominen ja liika juominen.

Olen (vasta) nyt tajunnut, että ei tässä ole kyse minusta. Minulle voi riittää ne hyvät päivät ja voin antaa anteeksi tuhat kertaa, mutta lapset eivät voi elää riitaisessa kodissa. En voi olla itsekeskeinen ja pitää kiinni rakkaudesta mieheeni. Toivon olevani niin vahva, että nyt lähti käyntiin viimeinen kierros.

-ap

Vierailija
36/37 |
06.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heititkö miehen pihalle?

Vierailija
37/37 |
06.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heititkö miehen pihalle?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kolme neljä