40-kymppinen: jos olisit 10/20 v. nuorempi, mitä olisit tehnyt toisin?
10 vuotta nuorempi: olisin tehnyt lapset silloin, kuin se ehkä olisi vielä ollut mahdollista, olisin jättänyt narsisti-miehen nopeammin, kuin tein
20 vuotta nuorempi: olisin ottanut opinnoissa kaikki mahdolliset pätevyydet ihan vain varalle, olisin pitänyt parempaa huolta silloin luoduista tärkeistä ystävyyssuhteista, olisin vähemmän helposti rajannut ihmisiä pois elämästäni eli ollut monien suhteen armollisempi/sovittelevampi riidoista tai erimielisyyksistä huolimatta, olisin matkustellut vielä enemmän, olisin harrastunut seksiä ja/tai ainakin pitänyt hauskaa vielä useamman miehen kanssa ennen avioliittoa
Kommentit (26)
10 vuotta sitten olisin ottanut vielä enemmän ilon elämästä irti enkä teeskennelyt aikuista. Voi voi.. kyllä se on totta että ne asiat kaduttaa mitä jättää tekemättä
15 vuotta sitten olisin opiskellut suorastaan nipottamalla ja lähtenyt vaihtoon. Ja jättänyt aikaisemmin silloisen poikaystävän joka oli ihan kiva muttei sen enempää.
20 vuotta sitten elin kyllä oikein hyvää elämää! Jotain lohtua...
Ehkä tehnyt lapset vähän aiemmin. Olisin ollut "sosiaalisempi" samoin kuin ap, pitänyt ystävistä paremmin kiinni. En katkaissut välejä niin helposti. Olisin aloittanut nykyisen harrastukseni aiemmin. Ehkä valinnut miehen eri perusteilla kuin tuli tehtyä.
Vuosittain en jaksa eritellä.
alaa, jossa työllistyy paremmin, tai rahakkaampaa alaa. Enää en taida kolmatta tutkintoa jaksaa hankkia. Muuten ei tule mieleen kaduttavaa...
En tiedä mitään niin ärsyttävää kirjoitusvirhettä, kuin tuo 40-kymppinen. Aaaarrgggh...
10-18-v nuorempi:
- olisin hakenu mt-ongelmiin apua jo teini-ikäisenä, vaatinut hoitoa ja sitoutunut siihen. syönyt säännöllisesti mielialalääkkeitä, vaikka vointi paranisikin. mahdollinen seuraus: paremmat edellytykset normaalikäytökseen, toimintakykyyn ja sitä kautta laadukkaampaan elämään.
-olisin kääntynyt kristinskoon aikaisemmin, monistakin syistä, mm. samoista kuin em. kohdassa ja olisin välttynyt esiasiolliselta hajottavalta seksiltä.
-olisin pysynyt kaukana kahdesta seurustelukumppanista. eivät he pahoja olleet, mutta eivöt mulle sopivia. ko. suhteet hajottivat minua.
-olisin jatkanut pianonsoiton opisleluja, olisin nyt parempi soittaja. samoin piirtänyt enemmän.
-olisin käynyt lukion loppuun, ei tarvitsisi hävetä huonoa yleistietoutta ja paikkailla sitä näin jälkikäteen wikipedian avulla. olisin voinut siirtyä suoraan korkeakouluun ilman välivaihetta ammattikoulussa (joka ala ei soveltunut mulle kovin hyvin), kuten nyt kävi.
-olisin muutenkin lukenut enemmän
-olisin muutenkin lukenut enemmän
-olisin järjestelly asioita toisin, jotta olisin voinut olla enemmän tiettyjen läheisteni kuolinvuoteella.
-olisin ollut enemmän äitini kanssa kun hän vielä eli
-olisin jättänyt hankkimatta 30 kg ylipainon
-olisin ottanut roaccutane-aknelääkekuurin jo teininä, olisin saanut hyvän ihon jo tuolloin, kun se oli tärkeintä. samoista syistä jättänyt puristelematta finnejä, olisin välttänyt arpia.
-olisin jättänyt väliin erinäisiä raivareita sekä lukuisia noloja ja typeriä tempauksia
Mutta edellytykset ovat olleet mitä ovat, ja kaikesta on jotain oppinut. Ehkä sitä on vähän nöyrempi sekä armollisempi toisia kohtaan, kun omalla kohdalla kaikki ei ole mennyt ihan justiinsa.
Mutta 15-20 vuotta sitten en olisi polttanut tupakkaa ja yrittänyt epätoivoisesti etsiä prinssiäni sammakoiden seasta, jos olisin tiennyt, että saan niin ihanat lapset, joiden vuoksi haluan elää mahdollisimman pitkään ja niin ihanan miehen, jota en tuntenut vielä silloin.
20 vuotta sitten en ollut vielä isoja virheitä tehnyt enkä muuttaisi sen aikaisesta elämästäni mitään.
15 vuotta sitten: olisin mennyt psykoterapiaan kuten yths:n psykologi suositteli. Olisi ollut sitten aikanaan helpompaa olla äiti omille lapsille. Olisin valinnut erilaisen miehen.
10 vuotta sitten: olisin ostanut oman asunnon enkä asunut vuokralla. Tai olisin elänyt säästäväisesti ja laittanut rahaa säästöön/sijoittanut.
10-20.v sitten asioita teki spontaanisti nyt sitä tekis kaikki varman päälle ja jäis monta kokemusta pois elämästä. Tylsä ja kaavamainen elämä ei kiehdo vieläkään. Oikein ihailen nyt itseäni miten uskalsin tehdä aiemmin kaikkea muiden länkytyksestä viis.
Olisi kannattanut reissata vieläkin enemmän. Mulla olis ollut mahdollista New Yorkiin harjoitteluun, en idari mennyt.
Sama juttu 30, joka vuosi kuukausi palkatonta töistä ja reissata. Yksi asunto olisi kannattanut jättää ostamatta, tai ainakin myydä nopeammin pois. Asuttiin muutama vuosi paikassa, josta ei niin tykätty.
Mä sain esikoisen 34 ja nyt 39 kolme lasta. Nyt on hyvä elämä.
haluaa minun tyyppiseni naisen, vaan sen sijaan olisin ensin aikuistunut ja sitten etsinyt sen tyypistä kumppania jollaisen ITSE HALUAN.
Olisin käyttänyt vähän enemmän aikaa siihen että opin millainen ihminen olen etten olisi uhrannut nuoruuttani itseäni huomattavasti vanhemman miehen kanssa ja jättänyt hänen toiveidensa vuoksi kaikkia omia "lapsellisia" ystäviäni. Harmittaa.
t. nainen joka alkoi seurustella 14-vuotiaana 31-vuotiaan miehen kanssa ja eli suhteessa 20 vuotta ennen kuin itsenäistyi
Hakenut jostain apua, olisinpa tiennyt!
Join 20-30 vuotiaana melkein päivittäin.
Siihen jäi mahdolliset jatko-opinnot, urheiluharrastus ja paljon muuta.
Olisin opiskellut vallan muuta alaa (mennyt Taikiin). Olisin hakenut apua ahdistuneisuuteeni jo silloin.
mun mielestä tekstistäsi tulee esiin nöyryys ja elämänviisaus. Siis semmonen elämänmakuinen rehellisyys. Eli se on totta, mitä viimeisessä lauseissasi toteat itsestäsi. Kaikkee hyvää sulle tulevaisuudessa.
ja asumista miehen kanssa. Hän raiskasi minut monta kertaa seurustelumme ja myöhemmin avioliittomme aikana, vei itseluottamukseni, karkotti ystäväni, nujersi henkisesti.
Jos olisin 20v sitten nähnyt kaiken, mitä hän minulle teki, olisin toivottavasti ollut riittävän vahva lähtemään.
Toisaalta, nyt tiedän että olen kestänyt senkin ja jatkan elämääni lasten kanssa entistä vahvempana.
10 v. nuorempi:
- Etsisin määrätietoisesti miestä joka haluaa myös perheen. Etsin kyllä nyt nelikymppisenäkin mutta helpompaa olisi ollut aloittaa 30 v:nä.
- Vaihtaisin alaa, koska tiesin jo tuolloin että vihaan nykyistä alaani. Nyt enää en viitsi alkaa koulunpenkille lähteä.
20 v. nuorempi:
- En varmaan muuttaisi mitään. Opiskelin, juhlin ja sekoilin, mutta se oli hauskaa enkä vaihtaisi siitä hetkeäkään pois niin sanotun "järkevämmän" elämän takia.
tekemiäni valintoja en olisi minä. Kaikki, myös kaikki hirveätkin asiat, ovat varmasti olleet tarpeen siinä, että olen nyt tässä tällaisena. Ihan hullu ajatuskin, että olisin muuttanut jotakin. Olen käyttänyt huumeita, tehnyt tyhmyyksiä, kestänyt pettävää miestä ja hirveitä valheita, taistellut joka sekunnin, joutunut melkein mielisairaalaan kun pää ei enää kestänyt, mutta mitään, mitään en kadu enkä tekisi toisin. Sillä on ollut tarkoitus, muutoin asiat voisivat olla vaikka vielä huonommin!
Ai niin, tosiaan, olisin pistänyt itseni ehtimään teholle ja eräälle kuolinvuoteelle ja viettänyt enemmän aikaa erään toisen "kuolemaan tuomitun" läheisen kanssa.
20 vuotta sitten en ollut vielä isoja virheitä tehnyt enkä muuttaisi sen aikaisesta elämästäni mitään.
15 vuotta sitten: olisin mennyt psykoterapiaan kuten yths:n psykologi suositteli. Olisi ollut sitten aikanaan helpompaa olla äiti omille lapsille. Olisin valinnut erilaisen miehen.
10 vuotta sitten: olisin ostanut oman asunnon enkä asunut vuokralla. Tai olisin elänyt säästäväisesti ja laittanut rahaa säästöön/sijoittanut.
Ensimmäinen oma asunto, vaikka 20m2, olisi pitänyt hankkia 20 vuotta sitten opintojen alussa keinolla, mikä hyvänsä.
muiden vastauksia?