Työkaveri kutsui meidän 5-henkisen perheen häihinsä. Toiveena raha.
Yllättävää sinänsä, heillä on "vanhaa rahaa" molemmilta puolin, ei tunnu pikkusumma missään.
Mikä olisi sovelias summa viideltä hengeltä, me olemme aika tiukilla, mutta joku 50 euroa taitaisi olla lähinnä naurettava?
Kommentit (35)
Yllättävää sinänsä, heillä on "vanhaa rahaa" molemmilta puolin, ei tunnu pikkusumma missään.
Mikä olisi sovelias summa viideltä hengeltä, me olemme aika tiukilla, mutta joku 50 euroa taitaisi olla lähinnä naurettava?
varmaan suhteuttaa, että mitä viideltä hengeltä maksaisi syömiset ja juomiset.
Antaisin 100 euroa.20 e per nokka.
itse en ainakaan ikinä osta häälahjaa sen mukaan vaan ostan sen mukaan mihin omat varat riittävät ja kuinka läheisestä hlöstä kyse...noloa tollanen laskelmointi ja ahneus!
jonkun työkaverin häihin enkä etenkään jos olisi elätettävänä 5-henkinen perhe :D
luojalle kiitos ei usein tarvi osallistua noin kalliisiin ja yleensä niin hemmetin tylsiin juhliin. enkä muuten todellakaan laskisi mun lapsista mitään hintaa sinne koska eivät juuri mitään syökään ja jouduttais ostamaan vielä vaatteetkin sinne. En todellakaan!
Eihän se nyt mikään pääsymaksu ole! Kun järjestän juhlat, kutsun tärkeitä ihmisiä paikalle. Aivan sama tuovatko lahjaa vai eivät. Ihan oikeasti! Lahjaksi annetaan, mitä halutaan antaa. Jos toiveena on raha, niin antaja antaa mitä haluaa ja pystyy antamaan. Pääsymaksu...Kaikkea kanssa! Häät pidetään, kun halutaan naimisiin. Ei se hääjuhla ole se pointti. Hääpari pitää sellaiset juhlat, joihin sillä on varaa. Ei niitä tietenkään lahjoilla makseta.
En enää yhtään ihmettele, että Suomessa järjestetään yhä enemmän pienen osallistujamäärän häitä ...
150 alkaa olla ok. Miettikää yhden ravintolaillan kustannuksia yhdeltä hengeltä
Vai pitääkö juhlijoiden nykyään maksaa ne juhlat? Aika noloa.
että paljon turheempaankin voi laittaa järjettömän määrän rahaa. Ravintolailta kännäten on todella turha verrattuna siihen, että voi koko perheen voimin mennä yhteiseen juhlaan, joka on vaivalla järjestetty.Jos römpöttelyyn voi laittaa iloisesti yli 100 illassa menemään, niin 150 on tosi pikku summa KOKONAISELTA perheeltä
Itse sinkkuna en kehtaisi antaa alle 100, se olisi tosi kitupiikkimäistä, oli vastaanottaja sitten rikas tai köyhä.
Onkohan tässä nyt iällä merkitystä miten tämän asian kokee. Itse olen 43-vuotias ja minun mielestäni lahajn tarkoitus on muistaa/ilahduttaa hääparia, eikä sitä tarvitse miettiä pääsymaksuna häihin tai ylipäätään miettiä onko summa nyt varmasti tarpeeksi suuri. Ja kyllä mielestäni 50 euroa on ihan riittävä. Jos nyt menisin naimisiin en todellakaan odottaisia arvokkaampia lahjoja.
Oltiin jokunen vuosi sitten työkaverini (perheinemme)kanssa toisen työkaverimme häissä ja heillä oli toiveissa myös raha ja sillä he kustansivat häämatkansa. Ihan kiva, mutta me päätimme toisen työkaverin kanssa, että emme anna rahaa, vaan ostimme Pentikiltä molemmat samaa sarjaa olevia juttuja, joista tiesimme työkaverimme pitävän. Minun ja miehen lahja taisi pelkästään maksaa jo 75€, joten lähtisin teidän kohdalla siitä satasesta.
Tämä on viime vuonna tehdystä tutkimuksesta.
"Nordean teettämän tutkimuksen mukaan vanhemmat kuluttavat oman lapsen häälahjaan keskimäärin 510 euroa, ja lapsenlapsen häissä annetaan yleensä 280 euron lahja.
Muille sukulaisille suomalaiset antavat yleensä noin 90 euron häälahjan, läheisille ystäville 70 euron ja tuttaville 50 euron lahjan."
Ihan ymmärrettävä toive. Ihmiset haluavat antaa lahjan, mutta morsiuspari jolla siis on rahaa ovat jo hankkineet kaiken haluamansa, ja eivät halua mitään halpis kodinkoneita kaappeihin (tai lisää mitään iittalaa).
Kyllä 200-300euroa lahjasta on sopiva jos vaan kekkereet ovat mainoita, anna vaikka hyväntekeväisyyteen heidän puolesta. Anna niin paljon että tulee hyvä mieli.
Mitä järkeä on antaa vain 50? Eihän se edes kata ruokia jos on ravintolan pitopalvelu.
Voitte myös antaa esim. palevuita, esim. lapsien hoitoa, golfkerhon jäsenyyksiä, konserttilippuja jne. Pitää vain osata lukea rivien välistä mitä he oikeasti haluavat kertoa toiveellaan (siis: ei tavaroita).
antajalle kuin saajalle, miten ahneita sitä oikein ollaan? jos siis tekee tiukkaa, saa hääpari olla sitten ilman jos ei kelpaa
En enää yhtään ihmettele, että Suomessa järjestetään yhä enemmän pienen osallistujamäärän häitä ...
etiketistä, ja missään todellisessa lähteessä ei neuvota maksamaan häistä, eikä aseteta minimiarvoa lahjalle.
Näytäpä oma 'etiketti'lähteesi.
150 alkaa olla ok. Miettikää yhden ravintolaillan kustannuksia yhdeltä hengeltä
Vai pitääkö juhlijoiden nykyään maksaa ne juhlat? Aika noloa.
että paljon turheempaankin voi laittaa järjettömän määrän rahaa. Ravintolailta kännäten on todella turha verrattuna siihen, että voi koko perheen voimin mennä yhteiseen juhlaan, joka on vaivalla järjestetty. Jos römpöttelyyn voi laittaa iloisesti yli 100 illassa menemään, niin 150 on tosi pikku summa KOKONAISELTA perheeltä Itse sinkkuna en kehtaisi antaa alle 100, se olisi tosi kitupiikkimäistä, oli vastaanottaja sitten rikas tai köyhä.
tuskin ap:kaan, kun kerran talous on tiukilla. Eli 150 on iso summa, joten edelleen olen sitä mieltä, että 50 on sopiva.
En kyllä ala maksamaan kenenkään juhlia. En kyllä ole onnekseni sellaisissa joutunut käymäänkään.
Olen lukenut täältä ihan riittävästi tästä lahjarahasompasta. Menen jatkossa vain häihin, joissa hääpari on todella läheinen, enkä ole kutsutuissa vain johonkin joukkoon lukeutumisen vuoksi (kuten nyt kaikki serkut kutsuttu). Kyseiset häät olivat suhteellisen kaukana ja vaatineet majoituksen. Stressasin todella miten saisin matkat ja yöpymiset järjestymään mahdollisimman halvalla ja olisiko silti varaa reissuun ja minkä verran lahjaksi pitäisi sitten antaa että kehtaa mennä. Totesin ettei kukaan menetä mitään jos jäämme kotiin.
että paljon turheempaankin voi laittaa järjettömän määrän rahaa. Ravintolailta kännäten on todella turha verrattuna siihen, että voi koko perheen voimin mennä yhteiseen juhlaan, joka on vaivalla järjestetty.
Jos römpöttelyyn voi laittaa iloisesti yli 100 illassa menemään, niin 150 on tosi pikku summa KOKONAISELTA perheeltä
Itse sinkkuna en kehtaisi antaa alle 100, se olisi tosi kitupiikkimäistä, oli vastaanottaja sitten rikas tai köyhä.