ENERGIANSÄÄSTÖLAMPPU? Ei kiitos!
Saksalainen "lämpöpallo" kiertää EU:n hehkulamppukiellon
julkaistu tänään klo 04:38, päivitetty tänään klo 05:26
Saksalainen liikemies on keksinyt keinon kiertää EU:n asettaman yli 60 watin hehkulamppujen markkinointikiellon. Siegfried Rotthäuser maahantuo ja myy lankonsa kanssa 75 ja 100 watin hehkulamppuja "lämpöpalloina".
EU on kieltänyt hehkulamppujen myynnin energiatehokkuuden nimissä. Koska vanhat hehkulamput tuottavat enemmän lämpöä kuin valoa, niitä voidaan kuitenkin myydä laillisesti lämmittiminä.
Kiinassa valmistetut lämmittimet ovat myyneet hyvin. Ensimmäinen 4000 kappaleen erä myytiin loppuun kolmessa päivässä. Yhden lämmittimen hinta on 1,69 euroa. Jokaisesta myydystä lämpöpallosta lahjoitetaan 30 senttiä sademetsien pelastamiseen, mikä on Rotthäuserin mukaan parempi luonnonsuojelukeino kuin energialamppuihin sijoittaminen.
Roitters
http://yle.fi/uutiset/saksalainen_quotlampopalloquot_kiertaa_eun_hehkulamppukiellon/2069472
Ja saahan Suomestakin vielä ostaa wanhoja kunnon hehkulamppuja! Niitä myydään rautakaupoissa ja megagigamarketeissa nimillä "vasaralamppu" ja "saunalamppu". Hehkulamppua ei jätetä. Keskisormea ilmastonmuutoshihhuleille. Itse ostin niitä aikoinani pari kuutiometriä hehkulampuuja, että riittää ainakin seuraavan sadan vuoden ajaksi.
Jopa niinsanottuja ikiwanhoja "Edisonin lamppuja" saa ostaa ulkomailta, ja ne ovat niiiin steampunk-tyylisuuntaa:
https://www.etsy.com/au/search?q=edison%20lamp
Viherhörhöillä on huolestuttavan paljon valtaa EU:n päätöksenteossa... Ja sitä kautta koko maailmassa...
Kommentit (71)
[quote author="Vierailija" time="08.03.2015 klo 22:57"]
Itsekin käytän vain hehkulamppuja edelleen.
Maailmassa on joitain asioita, joista en luovu ennen kuin henki lähtee: nuori pillu, polttomoottori ja olkoot hehkulamppu nyt myös yksi niistä.
[/quote]
No kaikki nyt ei voi ymmärtää kehityksen kulkua!
Mä eläisin muuten energiansäästölamppujen kanssa sovussa, mutta kun niillä kestää ikuisuus syttyä. Vituttaa talvella koettaa kello 3 yöllä hämärässä ja puoli unessa saada vaatteet päälle. Hehkulamput räpsähti kerralla päälle eikä tälleen kirkastunut vähitellen...
En ole mikään viherhihhuli (mulle on yhdentekevää maapallon tulevaisuus) Mutta mikä vika niissä energiansäästölampuissa muka on? Nykyään niitä saa parilla eurolla ja kestävät vuosia. Sähkön kulutuskin pienentynyt ja laskut toki myös.
[quote author="Vierailija" time="08.03.2015 klo 23:03"]Mä eläisin muuten energiansäästölamppujen kanssa sovussa, mutta kun niillä kestää ikuisuus syttyä. Vituttaa talvella koettaa kello 3 yöllä hämärässä ja puoli unessa saada vaatteet päälle. Hehkulamput räpsähti kerralla päälle eikä tälleen kirkastunut vähitellen...
[/quote] Kyllä nuo meidän lamput syttyvät samantien. Muistan kyllä alkuaikoina olleen tuollaisia hitaasti syttyviä.
Kyllä uudet syttyy samantien, aikaisemmin oli niitä hitaasti syttyviä, meillä on vieläkin kylppärissä sellainen kun kestää ja kestää ja kestää... en viitsisi heittää poiskaan, sehän tuhlausta olisi.
Mä ostan hehkulamput venäjällä käydessäni.
Kaikki kiellot ärsyttävät. Suomessa sitäpaitsi ei energiaa menisi paljoa hukkaan. Hehkulampuy lämmitti huoneilmaa talvella ja kesällä ei tarvittu.
No lediin minäkin voisin siirtyä jahka hehkulamppuvarastoni aikanaan ehtyvät.
[quote author="Vierailija" time="08.03.2015 klo 23:04"][quote author="Vierailija" time="08.03.2015 klo 23:03"]Mä eläisin muuten energiansäästölamppujen kanssa sovussa, mutta kun niillä kestää ikuisuus syttyä. Vituttaa talvella koettaa kello 3 yöllä hämärässä ja puoli unessa saada vaatteet päälle. Hehkulamput räpsähti kerralla päälle eikä tälleen kirkastunut vähitellen...
[/quote] Kyllä nuo meidän lamput syttyvät samantien. Muistan kyllä alkuaikoina olleen tuollaisia hitaasti syttyviä.
[/quote]
Hyvä tietää että sellaisiakin on. Taidanpa lähtä heti huomenna lamppukaupoille! :) Mä en ostanut näitä vaan mies, kun hän muutti tähän viikkoa ennen mua. Vanhassa kämpässäni oli loisteputket, joten ei tarvinnut ikinä miettiä näitä lamppuja. Osti vaan oikeat putket ja pöytälamppuun pieni hehkulamppu. -4
[quote author="Vierailija" time="08.03.2015 klo 23:12"][quote author="Vierailija" time="08.03.2015 klo 23:04"][quote author="Vierailija" time="08.03.2015 klo 23:03"]Mä eläisin muuten energiansäästölamppujen kanssa sovussa, mutta kun niillä kestää ikuisuus syttyä. Vituttaa talvella koettaa kello 3 yöllä hämärässä ja puoli unessa saada vaatteet päälle. Hehkulamput räpsähti kerralla päälle eikä tälleen kirkastunut vähitellen...
[/quote]
Hyvä tietää että sellaisiakin on. Taidanpa lähtä heti huomenna lamppukaupoille! :) Mä en ostanut näitä vaan mies, kun hän muutti tähän viikkoa ennen mua. Vanhassa kämpässäni oli loisteputket, joten ei tarvinnut ikinä miettiä näitä lamppuja. Osti vaan oikeat putket ja pöytälamppuun pieni hehkulamppu. -4
[/quote]
Tai siis osti/toi mukanaan. En tiedä niiden alkuperää. :D -4
[quote author="Vierailija" time="08.03.2015 klo 23:03"]
Mä eläisin muuten energiansäästölamppujen kanssa sovussa, mutta kun niillä kestää ikuisuus syttyä. Vituttaa talvella koettaa kello 3 yöllä hämärässä ja puoli unessa saada vaatteet päälle. Hehkulamput räpsähti kerralla päälle eikä tälleen kirkastunut vähitellen...
[/quote]
Juuri näin. Kun menen vessaan ja laitan valon päälle, valo syttyy siinä vaiheessa, kun olen jo pimeässä kussut pöntön ohi. T: Muuan mies
[quote author="Vierailija" time="08.03.2015 klo 23:08"]
Mä ostan hehkulamput venäjällä käydessäni.
[/quote]
Oletko ajatellut asettua sinne pysyvämmin?!
Olen kyllä onnellinen ettei tarvitse hehkulamppuja enään käyttää. Sai olla jatkuvasti vaihtamassa. Nyt käytössä energiansäästölamput ja ledeihin siirryn kunhan hinnat vielä laskee.
Olen käyttänyt ledejä jo viitisen vuotta, nykyisin tosi hyviä ja jopa edullisia!
Voin kyllä rautakaupassa työskentelevänä sanoa että näitä vasaralamppuja menee HYVIN vähän. Meiltäkin löytyy vain kaksi mallia, 60W ja 100W tehoissa, kun taas halogeenilamput/energiansäästölamput/ledit on hyvin esillä hyllyssä ja vaihtoehtoja on satoja erilaisia. Tilataan vasaralamppuja tosi vähän verrattuna muihin polttimoratkaisuihin.
Käytän päreitä ja kynttilöitä, hyvin pelittävät!
No kertokaa nyt mikä vika niissä energiansäästölampuissa on!! Nyt on vasta mainittu hidas syttyvyys, mutta sekään ei enään pidä paikkaansa, kuten pari vastaajaa on jo maininnutkin.
Ja te jotka valititte loistelamppujen hitaasta syttymisestä, uusissa tosiaan on merkitty sekunteina kuinka kauan kestää että kirkkaus on sataprosenttinen. Ne ajat on nykyään tosi lyhyitä, ja muutenkin kirkkaus on muistaakseni 80-90 prosenttinen heti kun räpsäyttää päälle, eli kirkastumista ei edes huomaa.
Itsekin käytän vain hehkulamppuja edelleen.
Maailmassa on joitain asioita, joista en luovu ennen kuin henki lähtee: nuori pillu, polttomoottori ja olkoot hehkulamppu nyt myös yksi niistä.