Miksi haluat omistaa asuntosi?G
Minä haluan siksi että maksan sitä itselle en muille, minulla on enemmän päätösvaltaa oman kotini suhteen ja se vaan tuntuu kodilta vasta kun on oma.
Vuokralla asuessani oli olo että asun vaan toisten nurkissa maksua vastaan.
Kommentit (24)
Korot on olleet todella pitkään alhaalla, meillä tällä hetkellä asuntolainan korko 0,8% marginaalin kanssa... Asumiskustannukset meillä kuussa 130m2 rivarista 920€. Siitä lainanlyhennykset on tällä hetkellä noin 550€, loput vastiketta, sähköä ja korkoa. Jos siis ajatellaan, että maksetaan asumiskuluja kuussa ilman lyhennystä 370€, niin ei me millään saatais sillä edes yksiötä vuokrattua... Itse en siis laske lyhennyksen osuutta asumiskuluihin, se on rahan säästöön laittamista.
eikä kärsii inflaatiosta tilille sijoitettuna. Toki järkevitä olisi ollut ostaa joku pienempi asunto sijoitus asunnoksi, joka sitten tuottaisi. Nyt minulla on kuitenkin vielä vähän velkaa asunnostani, joten ei se asuminen sen halvempaa ole kuin vuokrallakaan. Yhtiövastike+ korot ovat aikalailla edellisen asuntoni vuokran verran.
Maksoi siitä jotain reilu 40 tuhatta, oliskohan siitä 5-6 vuotta, nyt hänellä on velkaa jäljellä 35 tuhatta. Nyt myydään vastaavia asuntoja yli 70 tuhannella. Hän on suunnitellut muuttoa toiseen vähän isompaan kaupunkiin. Katsoin netistä että siellä myydään sopivia kaksioita alkaen 50 tuhatta. Veljeni sanoi että ei aikoisi ostaa enää omistusasuntoa kun häntä stressaa velka ja jos sattuu asunnossa joku vesivahinko tms.
Mielestäni on hullu ajatus olla ostamatta sieltä uudesta asuinpaikasta omistusasuntoa. Jos hän myisi nykyisen asuntonsa 70 tuhannella, ja ostaisi uuden 50 tuhannella. Hänelle jäisi asuntolainaa enää 15 tuhatta, sitä maksaa kyllä pois täysin "huomaamatta", kuin jos olisi vuokralla 500€/kk, ja maksaisi jonkun toisen asuntolainaa. Hänellä olisi lähes maksettu asunto alle kolmekymppisenä.
Minun mielestäni olisi aika hienoa että olisi omaisuutta jo niin nuorena, ei tarvitsisi sitten kitkuttaa niin vähällä kun alkaa perustamaan perhettä. Ja kun ajattelee että mikä etu se on jos jää vaikka työttömäksi, ei tarvi maksaa kuin vastikkeet.
Voithan vaikka myydä asunnon ennen remonttia.
Tai voit laittaa sen vuokralle, saat vuokratuloja jolla voi rahoittaa remonttia.
Mikä sua vaivaa kun ei raha kelpaa :-)??