Lopetin imetyksen ja nyt se vasta väsyttääkin :(
Ennen oli niin helppoa yöllä antaa vain tissi toisen suuhun ja jatkaa unia. Nyt lapsi nukkuu omassa sängyssä, itkee ja herättää yöllä useamman kerran ja rauhoittuu vain silittelyllä tai sängyn hytkyttämisellä. Olen ihan poikki. Nukahtaa kyllä itse omaan sänkyyn. On jo 1,5 vuotias.
En saa nukuttua ja heräilen kaikkiin ääniin, olen koko ajan kuin sumun takana. Tuntuu, ettei minulla ole enää hallinnassa tämä lapsen hoito, lapsi vaatii ja vaatii ja minua itkettää ja tekisi mieli huutaa hänelle. Olen tähän mennessä hillinnyt itseni mutta tuntuu että romahdan. Ja lopetin imetyksen, koska neuvolassa suositeltiin siksi, että lapseni heräsi kahdesti yöllä syömään. Tuolloin en kuitenkaan koskaan ollut väsynyt.
Mitä teen :'( en jaksa. vaikka saisin nukkua toisessa huoneessa, ja mieheni hoitasi yön, en osaa nukkua. Olen nukkunut alle 6h kahden viikon ajan ja joinakin öinä unta vain 3h. Herään ja en saa enää nukuttua.
Kommentit (7)
Lopetin imetyksen lapsen ollessa 1v 8kk, lapsi nukkui edelleen perhepedissä. Minä olin vaihtanut tiukkaan t-paitaan, joten hän ei päässyt vapaasi hamuamaan rintaa. Pakko sanoa, etten tarkkaan muista miten ekat yöt menivät, tästä on aikaa jo 8 vuotta. Mutta perhepedissä hän nukkuin vielä pari kuukautta. (tai jos tarkkoja ollaan meillä oli lastensänky meidän sängyn vieressä)
Mutta neuvola ei tiennyt yöimetyksistä mitään. En kertonut, olisivat kuitenkin käskeneet lopettamaan. Neuvola tiesi että imetän pari kertaa päivässä ja yöt nukutaan hyvin. Ei ehkä koko totuus, mutta riittävä heille.
Neuvolassa ei ymmärretty, että ensin pitää opettaa lapsi nukkumaan yönsä eikä sellainen onnistu, jos on helteitä. Itseäni on nyt yöheräily alkanut kyllästyttää (1,5v., neljäs lapsi), mutta vasta kun lämpötilat tasaantuu edes ajattelen yöstä vieroittamista. Itse olen hoitanut sen puolukalla eli rintaan puolukkaan ja ihmeen helposti on mennyt edellisillä. Lisäksi vierotusvaiheessa on niitä öitä, jolloin sitä maitoa vielä annetaan. Huomaa taas, ettei neuvoloissa neuvota loppuun asti. Imetystä aina pidetään jonain pahana.
Puolukkavinkistä, pitää muistaa kun vieroitus tulee ajankohtaiseksi.
T.yksivuotiasta imettävä, öisin 1-2x.
se imetys öisin on pahasta jos jatkuvasti tulee happohyökkäys ja yöllä ei edes sylki huuhtele suuta niinkuin päivällä.
se imetys öisin on pahasta jos jatkuvasti tulee happohyökkäys ja yöllä ei edes sylki huuhtele suuta niinkuin päivällä.
Yöimetys ei tee pahaa hampaille, jos hampaat vain on harjattu ennen nukkumaanmenoa. Kannattaa lukea enemmän vaikka imetystuki ry:n sivuilta, siellä on pitkät pätkät aiheesta. Hammaspeikot eivät osaa käyttää äidinmaitoa ravinnokseen, että no worries!
Imetys auttaa nukahtamaan uudelleen herätyksen jälkeen.
Oletko kokeillut unilääkkeitä, saisit edes joskus nukuttua kokonaan.