Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

BMI 43, elämänmuutos alussa. Kommentoi ruokailusuunnitelmaa.

Vierailija
01.08.2012 |

Uusien elämäntapojen opettelu on alkanut. Suurin ongelmani on ollut syöminen, siis lähinnä valtavat annokset ja epäsäännöllinen ruokailu. Olen nyt viikon verran mennyt tällaisella rytmillä, miltä kuulostaa?

- n. klo 8 smoothie: 1/2 purkkia rahkaa, pieni banaani, rkl vehnäleiseitä, marjoja/menukeittoa ja rkl turkkilaista jugurttia (jos sitä on) TAI puuro+mehukeitto/marjat ja raejuusto

- tässä välissä omppu välipalaksi jos on nälkä, ehkä 2 kertaa viikossa

- n. klo 11:30 lounas: lautasellinen "laitosruokaa" (vähintään puolet lautasesta salaattia, ei sal.kastiketta), lasi rasvatonta maitoa/piimää, 1-2 näkkäriä Oivariinilla

- n. klo 15 välipala: omppu/ruisleipä+levite+tomaatti tms./pähkinöitä/rahkaa+marjoja tms

- n. klo 18-19 annos kotiruokaa/ruokaisa salaatti

- n. klo 21 iltapala: rahkaa+marjoja/ruisleipä/omppu tai muu hedelmä

Juomaksi muuten vesi/kivennäisvesi, mutta lounaalla ja päivällisellä lasi rasvatonta maitoa ja piimää. Herkkupäivä kerran viikossa. Yritän ensin saada tämän ruokailurytmin kuntoon ja sen jälkeen kiinnittää erityistä huomiota annoskokoihin. Liikunnan lisääminen on vuorossa sen jälkeen.

Miltä vaikuttaa? Viikon verran tosiaan menty näin enkä ole käynyt puntarilla katsomassa miten painon suhteen on käynyt.

Kommentit (25)

Vierailija
1/25 |
01.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juomaksi muuten vesi/kivennäisvesi, mutta lounaalla ja päivällisellä lasi rasvatonta maitoa ja piimää.

Vierailija
2/25 |
01.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

miksi rahkaan pitää sekoittaa vielä turkkilaista jugurttiakin? Marjat/banaani riittää sekaan, eikä mehukeittoakaan tartte lisäksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/25 |
01.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

aika samalta millä mä aloin aikanaan laihduttamaan kun BMI oli 42. Ensimmäinen 10kg tippui helposti, sit alkoi tahti hidastumaan ja mä karsin reilusti kaloreita. Sitten olikin jo helppoa syödä päivässä vaan 2 omenaa, 1 näkkäri ilman mitään ja pari desiä makaroonia. Muutama kuukausi vielä noilla eväillä ja kokonaistulos oli -30kg. Varo ettei sulla käy samalla tavalla, syömishäiriö siitä alkoi kehittymään kun näki miten "helposti" saa tuloksia aikaan. Eli pidä tollanen järkevä rytmi niin varmasti onnistuu noilla eväillä:) Tsemppiä!

Vierailija
4/25 |
01.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Marjat ja mehukeitto on vaihtoehtoisia, molempia en laita ellei jostain syystä smoothie ole marjojen kanssa tosi paksua. Silloin loraus mehukeittoa notkistamaan. Turkkilaista jugurttia on joskus kaapissa, sillä mies tykkää siitä. Yleensä ei kyllä syö kaikkea ja koska en halua heittää ruokaa menemään, laitan sitä vähän smoothien joukkoon jos sitä on. Pääasiassa mennään ilman sitä.

Vierailija
5/25 |
01.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

varsinkaan oivariinin kanssa. Varo myös pähkinöitä, niissä on hurjasti kaloreita! Pari kourallista vastaa jo suklaapatukkaa. Muutenhan tuossa näyttäis kaikki olevan kunnossa :) Tuon jälkeen annoskoot ratkaisevat. Tsemppiä!

Vierailija
6/25 |
01.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä ei kyllä syö kaikkea ja koska en halua heittää ruokaa menemään, laitan sitä vähän smoothien joukkoon jos sitä on.

Kuulostaa tosi vähältä mun mielestä. Mulla bmi n.30, enkä kyllä heti alkuun pärjäisi noin pienillä määrillä. Hienoa siis, jos pärjäät, mutta varo yrittämästä liikaa liian nopeasti. Jos tuntuu, että on nälkä, niin syö esim. aamulla ja päivällisellä lisänä jotain runsaskuituista leipää + kasviksia päälle.

Ja tuo ylläoleva ajatus on sellainen, jollaisista sinun tulisi päästä eroon! Sinä et voi syödä kaikkea jääkaapista löytyvää vain siksi, ettei sitä tarvitse heittää pois...

Vierailija
7/25 |
01.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tsemppiä uuden elämän alkuun!

Kuten joku aikaisemmissa vastauksissa taisikin huomauttaa, ruokasi on hyvin vähäproteiinista. Esim. Kananmunan valkuaisista saat helposti ja edullisesti proteiinia. Ilman protskuja ei nälkä pysy tiessään.

Vierailija
8/25 |
01.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse jättäisin lounaalta näkkärit pois, enkä muutenkaan söisi lounaan yhteydessä leipätuotteita.

Salaattiin laittaisin hieman oliiviöljyä.

Vierailija
9/25 |
01.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruokailu on todellakin kunnossa. Erittäin terveellistä ja varmasti saat kaikki ravintoaineet tuosta. Lisäksi suosittelen ainakin 20 ug D-vitamiinia päivittäin pillerin muodossa nautittuna.

MUTTA: elämäntapamuutos ei koskaa liity pelkästään ruokaan. Kuulin eräässä ohjelmassa, että laihduttajan on kysyttävä itseltään nämä kolme tärkeää (ja vaikeaa) kysymystä:

1) Miksi olen tämän kokoinen kuin olen? Ja vastaus ei tähän ole koskaan, että pidän makeasta / sipseistä tms. Syyt ovat aina jossain ihan muualla.

2) Kenen vuoksi haluan laihtua?

3) Olenko valmis tähän?

Suosittelen sinua miettimään näitä asioita ennen kaikkea. Lisäksi järjestä elämäsi sellaiseksi, että ruokavalion + liikunnan noudattaminen onnistuu. Älä siis osta kotiin ns. roskaruokaa, mutta älä myöskään ala fanaattiseksi asian suhteen. Hamppari, jäätelö ja karkki kuuluvat meidän kaikkien elämään silloin tällöin.

Järjestä aikaa liikunnalle, muuten se ei ikinä onnistu.

Tsemppiä sinulle muutokseen!!

Vierailija
10/25 |
01.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

että saatkohan tarpeeksi proteiinia? Riittävän proteiinin syöminen laihduttaessa on tärkeää, jotta laihtuminen tapahtuisi siitä läskistä eikä lihaksesta.

Mä en karsisi ainakaan siitä oivariinista, sillä sitä rasvaakin on tärkeää saada vähän, ja oivariini on ihan hyvänlaatuista rasvaa.

Vierailija
11/25 |
01.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulin eräässä ohjelmassa, että laihduttajan on kysyttävä itseltään nämä kolme tärkeää (ja vaikeaa) kysymystä:

1) Miksi olen tämän kokoinen kuin olen? Ja vastaus ei tähän ole koskaan, että pidän makeasta / sipseistä tms. Syyt ovat aina jossain ihan muualla.

3) Olenko valmis tähän?

No eivät kai nuo nyt ihan välttämättömiä ole. ;P

Vierailija
12/25 |
01.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvältä näyttää =)

Takertuakseni tähän.

laihduttajan on kysyttävä itseltään nämä kolme tärkeää (ja vaikeaa) kysymystä:

3) Olenko valmis tähän?

Kuka auttaisin näihin vastaamaan? Pohtimalla näitä yksin täällä kotona ei pääse mihinkään, vastaus on aina; 'En tiedä'. Helppo heittää ilmaan tällaisia mutta kukaan ei osaa sanoa miten saan noihin kaivettua vastaukset.

Ammattiapua? En sentään ole miljonääri ja jos tämä on ainut taho joka osaa auttaa, jään lopuksikin ikää ylipainoiseksi.

Tiedän vain että haluan joskus saavuttaa sen terveellisen painon, mutta miksi kerta toisensa jälkeen löydän itseni hakkaamassa päätä seinään, siihen haluan vastauksen. Itse en sitä löydä.

Vierailija
13/25 |
01.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos mä söisin noin paljon mä lihoisin :)

Tarkista noiden mehukeittojen sokerit. Ja paljonko tuosta tulee kaloreita.

Jos haluat laihtua n. 0,5 kg /viikossa tahtia pitäisi päivittäinen energiansaantisi olla noin 500 kcal pienempi kuin normaali energiansaantisi jolla et siis liho tai laihdu. Minulla se on noin 1600kcal/vrk, joten laihduttaessa saa mennä noin 1100-1200 kcal/vrk.

Vierailija
14/25 |
01.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa tosi paljolta

huomioon se, että aloittajalla tuota massaakin on ihan kiitettävästi (mittoja en muista, että onko laittanut, mutta ihan esimerkkinä 165 cm pitkä nainen painaisi 117 kg, jos bmi on 43) niin se kulutuskin on vähän eri luokkaa kuin pienemmällä laihduttajalla, joten syödäkin saa ja pitää enemmän.

Vierailija
15/25 |
01.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syö mitä haluat saat siitä psykologista tukea laihduttamiseen .... tsemppiä. Mulla olis sama edessä.

Vierailija
16/25 |
01.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei,

itse jättäisin banaanin ja turkkilaisen pois..

Vierailija
17/25 |
01.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kai noilla määrillä kukaan laihdu?

Vierailija
18/25 |
01.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei,

itse jättäisin banaanin ja turkkilaisen pois..

minusta ovat vähän hassuja nämä neuvot, joissa käsketään jättämään hirveästi kaikkea pois. Normaalikokoinen laihduttaja kyllä joutuu karsimaan ruokavaliotaan aika reippaasti, ellei sitten urheile paljon, mutta noin ison laihduttajan energiantarvekin on isompi ja hän laihtuukin, vaikka söisi enemmänkin.

Vierailija
19/25 |
01.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis selkeästi nuo sinun suunnitelmat kuulostaa oikein järkeviltä. Oleellista on tietää myös oikeat määrät. Suosittelen liittymään johonkin kalorilaskuriin / kiloklubiin, koska oleellista on se, että saat mahasi täyteen eli et nää nälkää, sillä muuten sorrut helposti johonkin tarpeettomaan. Tuollainen kalorilaskuri tai vastaava paljastaa helposti, että mistä niitä tarpeettomia kaloreita tulee.

Tsemppiä kovasti laihdutusurakkaan!

Vierailija
20/25 |
01.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osa sanoo, että ruokaa on ihan liikaa, osa että on ok. Mitä tässä nyt uskoisi :D

Proteiinin saantia aion kyllä seurata. Yleensä syön yhden purkin rahkaa päivässä (aamiaisella/välipaloilla), juon maitoa/piimää ja päivällisellä kotona yritän painottaa proteiineja. Lounas on valitettavasti yleensä aika hiilaripitoinen kuten laitosruualla on tapana olla. Näkkäreitä syön keittolounaan kanssa 2, muun lounaan kanssa yleensä 1 (joskus en lainkaan).

N. viikko nyt tätä rytmiä takana ja olo on aika hyvä. Kamala nälkä ei ole tullut enkä ole repsahtanut, mutten myöskään ole ollut ähkyssä. Tuo Kiloklubi täytyy ottaa käyttöön ja tosiaan myös kiinnittää huomiota annoskokoihin.

Ap.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kolme seitsemän