Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi nykylapset eivät suoriudu samoista koulumatkoista, kuin esim.

Vierailija
01.08.2012 |

Vuosikymmen sitten? Vielä 90-luvun loppupuolella ja 2000-luvun alussa oli ihan normaalia, että kouluun käveltiin/pyöräiltiin ekaluokalta lähtien (Tosin pyörälläkään ei saanut aina mennä > käveltiin)

Olen itse varmaan tämän palstan kriteerien mukaan liian nuori, 19-vuotias.

Mutta omat koulumatkani kuljin ekaluokalla aikoinani näin:

Ensin aamulla 1,5 km kouluun. Koulun jälkeen käveltiin 3km seurankunnan iltapäiväkerholle. Päivän päätteeksi kävelin kotiin (3km + 1,5 km)

Myöhemmin tosin pääsin vaihtamaan toiseen iltapäiväkerhoon, jonne oli matkaa vain n. 2 km

En tosin vaihtanut pitkän matkan takia, vaan koska en viijtynyt seurakunnan kerhossa.

Ja kyllä, täällä oli siihenkin aikaan paljon liikennettä, piti ylittää monta tietä ja varoa humalaisia ihmisiä illalla. :)

Miksi nykyään ekaluokkalainen ei saa kävellä edes kilometriä?

Kommentit (47)

Vierailija
41/47 |
01.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

rapakunnossa oleva sairaalloisen ylipainoinen.

Koulumatkat ala-asteelle 3km, yläasteelle ja lukioon 4km. Jokapäivä pyöräiltiin, satoi tai paistoi, pyrytti tai salamoi.

En omista vieläkään autoa ja kävelen tai pyöräilen jokapaikkaan. Joten ei se liikunnallisuus lapsena takaa terveitä elämäntapoja ja hyvää fyysistä kuntoa aikuisena. Siihen vaikuttaa niin monet muutkin asiat.

Itsekkin kyllä ihmettelen nykyajan meininkiä, että lapsia kuskataan isoiksi jässeiksi saakka kouluuun ja takaisin. Ei se lapsia tapa se pyöräily tai kävely, kun on liikennesäännöt opetettu ja turvallisuus kunnossa.

Vierailija
42/47 |
01.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

faija vetäisi aikanaan kansakouluun suksilla talvella, kävellen sulalla kelillä. Matkaa taisi olla 11 km/suunta. Eikä bussista puhettakaan siellä Savon korvessa.

Minä sain ala-asteikäisenä faijalta kolikon, jossa pakkasta oli 20 astetta. Menin bussilla. Muuten kävelin 3 km matkan ja pyöräilin. Tuli hiihdeltyäkin, pyörätien vieressä meni latu.

Mutta itse olen ollut omien koululaisten matkoista huolissani, varsinkin tyttölasten. Liukuva työaika ja mieheni vuorotyö on mahdollistanut saattamisen. Lasten kouluteiden varsilla liikkuu nykyään aika sairaita tyyppejä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/47 |
01.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on vanhimmalla lapsella ala-aste pian takana ja KERRAN olen vienyt kouluun, kun oli monta eri urheiluharrastusta päivän aikana, oli jokin erikoispäivä. Ihan sen vuoksi että pyörän selässä lapsen olis ollut hankala kuskata kaikki välineet koululle.

Lisäksi kerran kävin vartavasten hakemassa lapsen koulusta, kun soitti että oli käynyt pissavahinko eikä kehtaa tulla koulun wc:stä pois (oli mitattu hieman aiemmin kouluterkkarilla että on hieman kuumeinen, oli siis kipeäksi tulossa). Vein puhdasta sinne vessaan ja toin lapsen kotiin.

Seuraavienkin lasten kanssa aion toimia samoin, enkä aio aloittaa kuskaamista yläasteikäisillekään lapsille. Koulumatkat on vähin liikunta mitä lapselleen voi tarjota.

Vierailija
44/47 |
01.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

on ala-asteelle matkaa noin 2,2 km ja sen lapset ovat kulkeneet ja kulkevat joko pyörällä tai jalkaisin, ekaluokasta lähtien. Ainoastaan kovalla sateella on saanut pyytää kyytiä naapurilta joka kuskaa lapsensa kouluun oli sitten sää mikä tahansa.

Minusta tuo ei ole ollenkaan pitkä matka ja hyvin lapset sen jaksavat mennä. Se on kuulkaa ihan siitä kiinni mihin ne lapsukaiset opetetaan. Meillä ei ole ollut vaihtoehtoja, joten he ovat oppineet kulkemaan itse.

Vierailija
45/47 |
01.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa olen ihmetellyt. Mihinkään ei päästä ilman kuljetusta, vaikka matka olisi lyhytkin eikä tavaroita kannettavana.

Reilu 2km ei ole normaalille ekaluokkalaiselle liian pitkä matka kävellä. Eri asia tietysti on jos on joku erityisvaikeus liikkumisessa tai ympäristön hahmottamisessa.

Keväällä tuli telkusta ohjelma, jossa vanhemmat olivat huolestuneet koululaisten vähäisestä liikkumisesta ja koulukyytien lisääntymisestä. Olivat perustaneet "kävelykuljetuksen" pienimmille koululaisille. Eli joku aikuinen käveli lapsijoukon mukana koulumatkat. Minusta hieno systeemi. Ymmärrän toki ettei tämä kaikkialla onnistu eikä monellakaan ole mahdollisuutta tähän varsinkaan iltapäivisin, mutta tässä oli mukana iso joukko vanhempia ja aina joku pystyi iltapäivällä olemaan koululaisten matkan turvana.

Vierailija
46/47 |
01.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Epäilenpä ettei yksikään tähän ketjuun kirjoittaja ole uskovainen. Ovat varmasti kirkkoon kuuluvia vain tavan vuoksi. Ja samoiten lapset menee ussan tunnille kun niin on aina ollut. Ei taida tehdä vielä uskovaiseksi?

Kyllä voi ateistikin olla sitten tyhmä..Miten edes keksit liittää tämän ketjun uskovaisiin..

Ei ole meidän vika, jos kunta järjestää tyhmästi et:n opetuksen ja lapsi laitetaan kunnan tóimesta myöhästymään tunneilta kerran viikossa. Asia ratkeaisi sillä että tuossa olisi kuljetus, mtuta sitä kunta ei ole valmis maksamaan. Opettaja sitten joutuu neuvomaan lasta erikseen, jos on kerennyt jo ohjeet muile antamaan.

Kai sitä jonkin sortin uskovainen on jos lapsensa uskontotunnille laittaa.

Vierailija
47/47 |
15.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

on ala-asteelle matkaa noin 2,2 km ja sen lapset ovat kulkeneet ja kulkevat joko pyörällä tai jalkaisin, ekaluokasta lähtien. Ainoastaan kovalla sateella on saanut pyytää kyytiä naapurilta joka kuskaa lapsensa kouluun oli sitten sää mikä tahansa.

Minusta tuo ei ole ollenkaan pitkä matka ja hyvin lapset sen jaksavat mennä. Se on kuulkaa ihan siitä kiinni mihin ne lapsukaiset opetetaan. Meillä ei ole ollut vaihtoehtoja, joten he ovat oppineet kulkemaan itse.

Näin juuri!! Itsekin vasta "naiivi ja typerä" 19-vuotias tyttö, joka ei vissiin maailman menoista tiedä yhtään mitään (:D), mutta sen verran tiedän omasta kokemuksestakin, että on tämä lasten paapomiskulttuuri on muuttunut melko radikaalisti tässä viime vuosikymmenen aikana. Tällä hetkellä olen ruotsissa au pairina ja kyllä saa ihmetellä miten avutonta tää meininki täällä on! Ekaluokkalainen pitää viedä kouluun SISÄLLE, jossa kaikki vanhemmat suurin piirtein riisuu lapsensa ulkovaatteet yms.! Ja myöskin hakea sisältä kun koulu loppuu! Ja ei puhettakaan, että kouluun käveltäisiin tai mentäisiin pyörällä, autolla kaikki matkat.. Uimakouluunkin viedään autolla vaikka matkaa hallille on max. 500m... Eikä sielläkään lapsi pärjää yksin vaan pitää odottaa, että uimakoulu loppuu.. Myös astiat jää aina pöydälle ja likaiset vaatteet lattioille, vaikka ihan hyvin osaisivat viedä astiat keittiöön ja vaatteet pyykkikoriin. Ja kyllä mä itse jo 7 vuotiaana tein joitain kevyitä kotitöitä, siitähän se viikkoraha maksettiin.. En tajuu..

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yhdeksän viisi