Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen pianonsoitonopettaja, kysymyksiä?

Vierailija
31.07.2012 |

Siis pianonsoitonopettaja/keikkamuusikko/muskariopettaja ja viiden lapsen äiti. Muiden vastaavien kyselyiden innoittamana; haluatko kysyä jotain.

Kommentit (35)

Vierailija
1/35 |
31.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen se numero 16 jonka oma harjoittelu lopahti kesken... ilmeisesti et ap asu pk-seudulla? :(

Mikä olisi mielestäsi paras tapa johdattaa lähes 3 v, pianosta kiinnostunutta tyttölasta pianon maailmaan? Oppii melodiat helposti, niitä? Vai säsestyksellä myös? Asteikkoja? Kadensseja?

Oopperaan/ konsertteihin´kuuntelemaan´minkä ikäisenä? Suosittele jotain opea Vantaan/Hgin seudulta...?

voi ei, alan itkeä :)

terv. se pianohullu FM ja jatko.opiskelija joka jätti omat piano-opinnot kesken ja nyt lapsi etsi sen pianon... miehellä hiton hyvä rytmitaju ja tanssii super-hy in, mekodiat päin p:tä :D kun taas itse aina tarvitsin metronoomia?

Vierailija
2/35 |
31.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole lähellä pk-seutua valitettavasti. Jos tuntisin omasta kokemuksesta niin voisin suositella, mutta en mene arvailemaan. Onneksi teilläpäin onkuitenkin monia yksityisiäkin ja julkisia. Jos kekailette, luota omaan vaistoon mikä hyvä.

Minulla ollut monta musikaalista lasta tuossa iässä. Paras keino kotona opettamiseen noin pienelle on "opettaa" 15 min/vko jostain todella helposta pianokoulusta ja pari kertaa viikossa "tarkistaa" läksy. Jos tämä ei toimi, opetelkaa pari vuotta "ukkonooaa" ja "satumenisaunaan" ja muita korvakuulolta opittavia tosi helppoja. Näin lapsi oppii hahmottamaan pianon koskettimet ja äkkää homman idean. Nuoteista lukeminen ei ole automaattisesti paras tapa aloittaa varsinkaan tosi musikaalisilla lapsilla niinkuin teillä.

Harmittaa v*tusti, etten ole samalla alueella, mutta koittakaa vaikka googlettaa tai jorain. Nykyään julkisella puolellakin opettajat ovat parempia kuin ennen.

Sanoisin, että lapsen aloittaessa ekaluokka, voi nähdä enemmän vaivaa tuntien aloitteluun, jos sopivaa paikkaa ei vielä löydy. Soittele lapsen kanssa korvakuulolta ja leikittele pianolla (ei väliä vaikka sähköpiano) ja lauleskele samoja lauluja. Tyttö ehtii kyllä oppia ja muista olla painostamatta :)

Itse kamppailen samojen asioiden parissa. suutarin lapilla ei ole kenkiä ja omia lapsia vaikeampi opettaa kuin vieraita :D

-ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/35 |
31.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ok, yritetään kaikkea mitä sanoit.

Nyt siis soittaa ja laulaa ukkonoaa, hämähämähäkki, piiri pieni pyörii, it's a small world...

(kaksikielinen siis myös...ikää 2 v 9 kk)

ens vuonna toivottavasti ollaan lähdössä jenkkeihin asumaan... itse kun olin n. 12v kohtasin Kaliforniassa aasialaissyntyisen opettajan joka repi oksat pois, "älä edes kuvittele että osaat yhtään mitään", lähti heti hiomaan mun tekniikkaa kun soitin sille jonkun Sibeliuksen. Silloin en tajunnut, nyt tajuan...

Kiitos ap!!!

Vierailija
4/35 |
31.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla lukee firman seinällä asiakastiloissa isoin kirjaimin: PARASKAAN OPETTAJA EI VOI OPETTAA KENELLEKÄÄN MITÄÄN ,MITÄ HÄN EI JO OSAA.

--ap

Vierailija
5/35 |
31.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

se mun kalif.aasilainen opettaja kyllä osasi.

Se pisti mut ihan maanrakoon :D

ja nyt halusin opettaa omalle lapselle paitsi pianoa, myös "resistance", siis "SILLEEN" että todellakin joku tulee ja sanoo "you SUCK!" Ja tuostahan se kaikki alkaa! :D

Olen myös lukenut tiikeriäidin (Amy Chua) tarinan; samaistun... ANYBODY ELSE?1

Vierailija
6/35 |
07.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

PIANONSOITONOPETUSTA LAHDESSA!

Hei kaikki pianonsoitonopettajaa kaipaavat! Olen 17-vuotias Lahden konservatorion ammatillisen puolen musiikin opiskelija. Olen opiskellut pianonsoittoa 12 vuotta, ja esiintymiskokemusta löytyy ulkomaita myöten. Opetan mielelläni opiskelujeni ohessa kaikenikäisille klassista pianoa tai vapaata säestystä pianolla. 30 min 20€, 45 min 30€.

Jos kiinnostuit, ota yhteyttä sähköpostiosoitteeseen

anton.uotila@edu.concis.fi

Vierailija
7/35 |
31.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voiko aikuisena vielä oppia soittamaan pianoa?

Vierailija
8/35 |
31.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta haluan antaa vinkin. Jotkut lapset ovat vain arkoja, eivätkä kaikki ihan oikeasti halua hakata pianoa niin, että se kuuluu puolen kilometrin päähän.

Minulle muinoin ostettu piano oli tosi kovaääninen, mutta musiikkikoulun piano on hiljaisempaa sorttia. Kotona opin soittamaan sillä lailla hillitysti (en vieläkään pidä kovista äänistä), ja tietysti musiikkikoulussa opettaja aina ihmetteli, kun soitin "hipaisemalla" koskettimia. Riitasoinnuistakaan en pitänyt ja soitin ne vielä hillitymmin, ettei omaan korvaan ottanut. Soitonopettaja teki melkein lastensuojeluilmoituksen, hänen nähdäkseen minua pahoinpideltiin kotona. Just joo.

Eli: älä tee johtopäätöksiä oppilaittesi kotioloista sen perusteella, miten he soittavat!

Vierailija
9/35 |
31.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja olen opettanutkin monta. Rehellisyyden nimissä aikuisena ei voi enää konserttipianiksi kehittyä, vaikka harjoittelisi yötä-päivää (biologia tulee vastaan), mutta monta olen opettanut hyväksi harrastajaksi. Niin ja yksityisellä sektorilla suosittelisin palveluita käyttämään; saa haluamansalaista opetusta.

-ap

Vierailija
10/35 |
31.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä luokkaa yksityistunnit joko kotona tai opettajan kotona nykyään ovat hinnaltaan?

Vierailija
11/35 |
31.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

... kenelle niitä johtopäätöksiä tekisin...? Sinulla ollut paska/vittumainen opettaja;älä yleistä. Itsellä oma firma, en ole laitosten palveluksessa ja opetan lasten ja aikuisten lisäksi myös erityislapsia ja teinejä. Koen tekeväni enemmänkin asiakaspalvelutyötä. Ja olen kyllä huomannut, että NIIN monilla traumoja aikaisemmista soittotunneista.

Vierailija
12/35 |
31.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Edes aluksi? Jos voi, millainen syntikan pitäisi olla?

Haluaisin näin aikuisena oppia soittamaan, lisäksi meillä kaksi lasta jolla jonkinmoista musikaalisuutta mahdollisesti on :-) Pianolle paikan löytäminen olisi kovin haasteellista.

Kiitos vastauksesta jo etukäteen!

Vierailija
13/35 |
31.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja harjoittelee ahkeraa, voisiko hän jonain päivänä päästä sille tasolle että soittaa Rahmaninovin pianokonserton nro 3? Siis omaksi ilokseen, mutta niin että sen tunnistaa kyseiseksi kappaleeksi.

Vierailija
14/35 |
31.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

pakkoteoriatunneista ja pakkoyhteismusisoinneista lapsille?

Vierailija
15/35 |
31.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi tsiisus, minkälainen opettaja sinulla on ollut! Minulla yksityinen firma ja opetan aikuisten ja lasten lisäksi teinejä, erityislapsia, vammaisia jne... Mutta ihan oikeasti olen monesti törmännyt siihen, että monilla "trauma" aikaisemmista pianotunneista ;) ;/ Muistakaa, että nykyään myös palvelevia yrityksiä opetusta tarjoamassa!

-ap

Vierailija
16/35 |
31.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja harjoittelee ahkeraa, voisiko hän jonain päivänä päästä sille tasolle että soittaa Rahmaninovin pianokonserton nro 3? Siis omaksi ilokseen, mutta niin että sen tunnistaa kyseiseksi kappaleeksi.

Vierailija
17/35 |
31.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alussa voi olla minkälainen soitin hyvänsä. Ennen sanottiin, että "tatsi" menee pilalle, jos ei ole oikeaa pianoa; niin ei ole. Käytän itse keikoilla sähköoianoa ja muuten normaalia. tunneilla pääsee käyttämään normipianoa ja se riittää, jos ei tahdo välttämättömästi ammattilaiseksi.

Toiseen kysymykseen. Itse pidän "teoriatunnit" huomaamattomasti soittotunnin lomassa. Lasten kanssa teemme pienen tehtävän tai aikuisten kanssa juttelemme aiheesta aina esimerkkibiisin lomassa. Teoriatunneissa erikseen ei ole mieltä, vanhanaikaista.

Vierailija
18/35 |
31.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä luokkaa yksityistunnit joko kotona tai opettajan kotona nykyään ovat hinnaltaan?

Vierailija
19/35 |
31.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me konsertotkin voi soittaa monella lailla.... tunnistettavasti ja 45-v oppii varmasti, jos on vähän musikaalinen ja näkee jumalattoman vaivan. Aikaisemmasta musiikkiharrastuksesta on tietysti hyötyä. Mutta itse kokemuksesta sanon, että miksi haluta oppia jokin yksittäinen juttu? Se on harvoin mahdollista ja yleensä kertoo asiakkaan epärealistisista toiveista. tietty motoriikka, nuotinluku ja kokemus vaaditaan tiettyihin suorituksiin. Väkisin ei kannata vääntää; nimenomaan EI KANNATA.

Vierailija
20/35 |
31.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

muskariopetuttava: äideillä (tähän mennessä ei yhdelläkään isällä) on kova tarve tuoda muskariopettajan tietoon, että isillä on kotona kitara?

Menee aina samalla kaavalla: lapsi konttaa/kävelee kohti opettajan pianoa/kitaraa / muuta instrumenttia, ja äiti perässä kailottaen, että "Onko se samanlainen kuin isin OMA kitara kotona, onko, niin isillähän on ihan OMA kitara MEIDÄN KOTONA". Samalla äippä koettaa vimmatusti saada katsekohtaktin opettajaan ja toistelee sitä OMAA kitaraa - aina samalla toiveikkaalla äänensävyllä - kunnes on varma, että hänet on kuultu.

Taustalla on kuulemma se, että opettajan pitäisi huomata juuri siinä lapsessa olevan ihmeellistä musikaalisuutta, kun kerran on OMIA instrumentteja kotona ja se isikin on kiistatta musikaalinen nero :).

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kaksi neljä