Työttömänä ja kummilapsen ripijuhlat.
Ne on vielä toisella paikkakunnalla, eli siihenkin menee rahaa. Onko lahjaksi 40e liian vähän? sekin on minulle iso raha. Ei ole herkkua olla pitkäaikaissairas ja työtön.
Kommentit (16)
varmasti vallan hyvin. Saa tuolla hinnalla varmaan jo rippiristinkin.
ostaisin mielummin ristin+ketjun.tuolla rahalla saa jo vaikka kuinka kivan.Ristin antaminenhan on perinteisesti kummin lahja.
ostaisin mielummin ristin+ketjun.tuolla rahalla saa jo vaikka kuinka kivan.Ristin antaminenhan on perinteisesti kummin lahja.
ja vaikka olen vähävarainen haluan kunnioittaa toivetta. Oli kyllä ajatus mielessä että en olisi mennyt juhliin ollenkaan ja näin ollen olisi voinut osallistua isommalla summalla. Mutta kun olen kummi, on tärkeää että olen paikalla.
ei missään nimessä noin vähää. Teini kokee häpeää ja kaverit nauraa. Normisumma kummilta on meidän lapsien (5kpl) rippijuhlissa ollut ainakin 100e.
mutta onko ihan liian hankalaa säästää jostain vielä kymppi ja laittaa 50 €. Se näyttäis jotenkin kivemmalta, ja on ihan tarpeeksi todellakin.
Meidän viidellä lapsella sekä rikkaita että köyhiä kummeja ja ei niiltä rikkailtakaan aina enempää tule. Minusta 40e ok, koska perheellä luultavasti aavistus, että rahat ei sinulla puussa kasva vai? Itse ainakin ymmärtäisin. Ja antaisin ehdottomasti rahana; jos summa ei ole hirveän suuri, lahjan arvoa lisää se, että rippilapsi saa sen käyttää haluamaansa tarpeeseen.
ei missään nimessä noin vähää. Teini kokee häpeää ja kaverit nauraa. Normisumma kummilta on meidän lapsien (5kpl) rippijuhlissa ollut ainakin 100e.
Hyvän ystäväperheen lapselle rippilahjaksi olisi huomiotaherättävän paljon?
mutta kun olet työttömän, rahaa ei ole liikoja. Olisihan se mukavaa laittaa 100e mutta kun menee matkoihin jo rahaa... ei vaan ole mistä laittaa. Eriasia jos olisin töissä, mutta en valitettavasti ole nyt enkä ihan heti tulevaisuudessakaan.
Enemmin on lapsella käytöstavoissa vikaa jos kovaan ääneen kailottaa että minun kummitätini toi vaan 40e.
Ei kaikki ole vaan hyvätuloisia, varakkaita.
jos fiksu lapsi ja tietää tilanteesi, arvostaa sitäkin että pääset paikalle
mutta kun olet työttömän, rahaa ei ole liikoja. Olisihan se mukavaa laittaa 100e mutta kun menee matkoihin jo rahaa... ei vaan ole mistä laittaa. Eriasia jos olisin töissä, mutta en valitettavasti ole nyt enkä ihan heti tulevaisuudessakaan.
Mun mielestäni tärkeintä on, että olet paikalla, jos vain mahdollista. Ei kummin velvollisuus ole olla se eniten lahjova ja kalleimmin lahjova. Kyllä mä ajattelen, että tärkeintä on olla mahdollisimman läheinen sille kummilapselle. :)
Tuo 40€ on sulle yhtä suuri, kuin jollekin toiselle 100€ tai vaikka 200€. Kukin varojensa mukaan. Näin mä ajattelen. Mulle ja meidän lapsille riittäisi pienempikin summa. Mutta me ei ollakaan ahneita.
Itse olen lapseni opettanut niin, että tärkeintä on läsnäolo, ei lahjan suuruus. He ovat olleet aidosti kiitollisia pienemmästäkin summasta. Itselläni on myös tilanne, ettei ylimääräistä rahaa ole (yh ja pitkällä sairaslomalla) enkä ole ressannut lahjojen kanssa, sen olen anatanut, mitä olen pystynyt
Menossa 5 henkilöä syömään seisovaan pöytään, että ihan pientä lahjaa en kehtaisi viedä. Terkuin se, joka veisi ystäväperheen lapselle 150 €.
kyllä ihmisten täytyy tajuta ja ymmärtää et jollain ei yksinkertaisesti ole varaa laittaa mitään satasia lahjoihin.