Te, joila hormonikierukka!
Oletteko olleet tyytyväisiä? Sattuiko laittaminen ja oliko vuotoa sen jälkeen. Ehkäisyksi olen harkinnut nyt sen laittamista. Nää kaksi lasta pienellä ikäerolla riittää vähäksi aikaa! ;)
Kommentit (17)
asennuksen jlkeen tuli kaksi päivää vuotoa (menkkojen aika). Seuraavaa vuotoa (tuhruttelua) tuli kuukauden päästä. Ja näin jatkui aina vuoden ajan jolloin taas vuodot koventuneet :(
Itse asentaminen ei sattunut yhtään, pikku supistuksia (tuleva orgasmi tunne) oli kun laite työnnettiin paikalleen.
Laittaminen tuntui epämiellyttävältä mutta oli ohi todella nopeasti. Voi olla että olisi ollut helpompaa jos minulla olisi ollut menkat silloin kun se laitettiin, nyt ei ollut. Vuotoa oli parisen päivää, tuntui ihan tavallisilta menkoilta.
Sen jälkeen ei olekaan sitten menkkoja ollut pariin vuoteen, eikä mitään muitakaan oireita. Tämä on ollut mahtavaa.
27-vuotiaana jolloin kivut ja vuodot hävisivät täydellisesti. Ihan täydellinen valinta. Laittaminen ei tehnyt mitenkään kipeää, mutta saman päivän ajan pientä alavatsakipua. Burana riitti. (Kuparikierukka sen sijaan vei minut sairaalaan, vuodin aneemiseksi ja kipukrampit veivät huonoon kuntoon)
Toinen laitettiin 36-vuotiaana ja sen kanssa oli alkuun 7kk jatkuvaa tuhruvuotoa. Laittaminen sattui, mutta antauduin tietoisesti kokemattoman lääkärin käsiin. Ensikertalaista ohjasi varsinainen gynekologi.
Tämä kierukka on ollut vähän ongelmallinen, se on vaikuttanut erittäin paljon seksuaalisiin haluihin. Vuodot ovat pysyneet melkein kokonaan pois, ei ihan aina kuitenkaan täydellisesti.
Olen nyt menossa poistattamaan sen, langat ovat uineet sisälle kohtuonteloon- En tiedä tarvitaanko poistoon ultraääntä tms. Hirvittää. Pitäisi myös ratkaista miten ehkäistä tästä eteenpäin, kun ikää on jo 42.
ELi: suosittelen ehdottomasti. Veikkaan, että ylipaino tai ikä voivat tehdä tepposia, jos jokin.
Ekan viikon oli menkkamaista jomotusta. Tiputtelua kesti n. kuukauden. Aluksi oli kaikenlaista pientä sivuoiretta, päätä särki, oksetti, rinnat aristi jne. Mutta ne helpotti n. 3-4kk kuluttua laitosta.
Kannattaa kokeilla, eihän se kaikille sovi, mutta monelle sopii ja onkin sitten helppo ja vaivaton ehkäisy pitkäksi aikaa. Ja etuna on vielä se, että mulla ei enää ole kuukautisia juuri ollenkaan, parina päivänä tulee muutama tippa (just sen verran että huomaa).
ollut nyt yli kuusi vuotta ja alussa taisi olla jotain vuotoa ja sen jälkeen ei ole ollut kuukausia ollenkaan. Tosi luksusta. Pitäisi kohta vaihtaa kun hormooni periaatteessa kestää vai viisi vuotta.
Ja mä oon niin pettynyt kun p***e vuotaa edelleen, mieli on kuin raivohullulla, laittaminen sattui yhtä paljon kuin synnyttäminen :/ en olisi huolinut jos olisin tiennyt ettei menkat lopu!
Mulla ei sattunut kierukan laitto, mutta tottahan se epämukavalta tuntui. otin sitä ennen särkylääkettä, se saattoi auttaa.
Mutta sen jälkeen vuoto kesti 3 kk. Se oli raivostuttavaa. Koko ajan side housussa ja piti jo mennä uudelleen tutkittavaksi, ottivat hemoglobiininkin. Ei tuntunut loppuvan ollenkaan, lisäksi mahaan sattui koko ajan jatkuvan vuodon takia. Särkylääkettä meni tuhottomasti.
Mutta sen jälkeen vuoto loppui ja olen ollut tyytyväinen. Sitä ei tarvi muistaa eikä vahinkoja ole sattunut ;) Suosittelen kyllä vaikka alku olikin kamalaa.
Ekan laitto pikkuisen sattui, kun minulle ei ollut huomattu sanoa, että kannattaisi syödä buranaa ennen operaatiota. Toinen ei tuntunut juuri missään, pikkuisen nippaisi, kun vanha poistettiin. Nyt oli vahingosta viisastuneena ottanut buranan ennen operaatiota. Laittaminen kesti molemmilla kerroilla pienen hetken.
Minulle on sopinut mainiosti. Ensimmäisestä tuli joitain tuhruvuotoja pari kuukautta, sitten kuukautiset loppuivat kokonaan. Kierukka oli 6 vuotta (ohjeaika 5 v., mutta gyne sanoi, että jos ei ala vuotaa, voi olla pitempäänkin, jopa 7 v. - toki omalla riskillä). Toisesta tuli parina päivänä laiton jälkeen tuhruvuotoa, sen jälkeen ei mitään. Kuukautisten loppuminen on ollut ihan taivaallista - ennen vuodin aina 7 vrk kuin seula, mikään side-tamponi-yhdistelmä ei pitänyt. Nyt siis ei mitään.
Halujakin on riittänyt, pillerit veivät halut, mutta kierukalla ei ole tuota vaikutusta.
Oman kokemuksen perusteella siis suosittelen lämpimästi.
Taidan uskaltautua laitattamaan sen. ;)
ap
molemmilla kerroilla on laitto ollut hyvin nopea ja kivuton, toisella kertaa tuntui ehkä saman päivän ajan. Kummallakaa kerralla ei ollut juuri mitään ylimääräsiä vuotoja, menkat kyllä tuli ajallaan, tosin tosi niukkoina. Mulle siis sopinut hyvin ja kokemukset positiiviset.
Hiukset rasvoittuu päivässä. Pahinta on karvojen kasvu, joka päivä sheivaan kainaloita ja sääriä. Leukaa joudun myös nyppimään enkä ikinä ennen ole joutunut.
En päässyt edes menkoita, nekin kestää vähintään 7vrk ja ihan kunnolla vuotaa. Tässä kuussa vuodin kaksi viikkoa putkeen. En oikein keksi mitään positiivista...
laittaminen vaan sattui ihan hirveästi. Olin tosi vihainen, kun siitä ei varoitettu. " Nyt voi vähän tuntua" my ass. Hyvä etten lyönyt, melkein silmissä pimeni.
Mitä kierukka maksaa? siis noin hinta?
Minä taisin maksaa kierukasta n.160€. Viidelle vuodelle jaettuna ei paha hinta ehkäisystä.
Itellä ollu vajaa 3vuotta. Ristiriitaiset tunteet on ominaisuuksista. Vuoto on vähentyny, mutta vuotaa milloin sattuu, ei voi laskea etukäteen.
Korvien väli on pysyny kunnossa. =) Ei ylimääräistä hermojen kiristelyä, semmoista normaalia 3 pienen lapsen äidin "väsymystä".
Pidän tämän vielä kaksi vuotta. Sitten joko vaihto tai kokeilee onnea.. ;)
Laitto sattui aika paljon, tiputtelutvuotoa oli viikon ajan ja sen jälkeen ei mitään. Ei menkkoja, iho on ollut todella hyvä. Sopii mulle täydellisesti.
Laitto sattui vähän mutta ei mitenkään ylivoimaisesti. Otin pohjille pari buranaa kuten kehoittivat. Asennuspäivän iltana piti vielä yksi burana ottaa. Muita kipuja ei ole ollut.
Tiputteluvuotoa oli pikkasen reilut 3 kuukautta. Neljät menkat tulivat ajallaan. Jokainen toistaan niukemmat. Nyt ei ole enää koko kesänä minkäänlaista vuotoa. Ihanaa!
Jonkin verran on iho akneutunut mutta muuta sivuoiretta ei ole tullut.
on ollut nyt 10 kk. Laittaminen ei mielestäni sattunut, vähän nipisteli ja tuntui epämukavalta muutaman minuutin ajan kun sitä laitettiin.
Alkuun oli vuotoa kuuden viikon ajan, pärjäsin pikkuhousunsuojalla. Sittemmin tullut vielä kuukautiset, mutta todella niukat ja max 3 päivää. Halut on pysyneet ennallaan eikä ole ollut pitkään aikaan enää mitään valittamista.
Eli mä suosittelen ainakin :-)