Kysymys rivarin takapihalla tupakoinnista
HOX! Heti kärkeen sanon, että TIEDETÄÄN tupakoinnin olevan epäterveellistä ja haisevan pahalta niistä jotka ei polta! Eli siihen EI tarvitse ottaa kantaa.
Mutta siihen, että onko luvallista polttaa rivarin omalla takapihan terassilla?
Naapurin mummo vaatii meitä polttamaan vain etupihalla, koska se haisee hänestä pahalta. Ja valittaa siitä, että me poltetaan muka niin paljon, eikä hän voi tietää kummalla puolella me sauhutellaan. Toisen puolen naapuria ei haittaa yhtään, mutta tämä hyökkää räkyttämään joka ainoa kerta, kun takapihalle vaan mennään savukkeiden kanssa. Ja tasan ollaan omalla puolella, ihan selkä melkein ovessa kiinni polteltu. Pitäisi olla luvallista?!
Kommentit (49)
Mutta enemmän ymmärrän teitä. Sano mummolle ystävällisesti että niin kauan kun ei maksa teidän vuokraa/lainanlyhennyksiä niin ei myöskään määrää missä poltatte. Tässä on toki hyvin todennäköistä se, että saatte aikaan kunnon naapurisodan.
Nää on vaikeita asioita, molemmilla kun on oikeutensa. Tupakoitsijalla tupakointiin omalla pihalla ja mummolla oikeus raittiiseen ilmaan.
Ja sisätiloista saivartelijat, älkää viitsikö. Kyllä varmaan itsekin tajuatte sen että se savu ei siellä pihalla haittaa kun muutaman minuutin kerrallaan. Sisätiloissa jatkuvasti.
naapurin kanssa ja tietysti savu tulee meille kun on ilmavaihto joka vetää sen sisään jos toinen polttaa oman katoksensa alla.
Laitoin lapun, että polttaisivat muualla kuin terassikaton alla, ja hyvin meni perille. Onneksi vielä tajusivat lopettaa tupakoinnin kokonaan jossain vaiheessa
Mikä on että ihmisellä ei kotonaan ole oikeutta raittiiseen ilmaan. Minäkin olen samalla lailla maksanut asunnostani ja pihastani ja sitten naapuri tuottaa savusastetta, jonka leviämistä on ahdotonta estää omaan huoneistoon.
HOX! Heti kärkeen sanon, että TIEDETÄÄN tupakoinnin olevan epäterveellistä ja haisevan pahalta niistä jotka ei polta! Eli siihen EI tarvitse ottaa kantaa.
Mutta siihen, että onko luvallista polttaa rivarin omalla takapihan terassilla?
Naapurin mummo vaatii meitä polttamaan vain etupihalla, koska se haisee hänestä pahalta. Ja valittaa siitä, että me poltetaan muka niin paljon, eikä hän voi tietää kummalla puolella me sauhutellaan. Toisen puolen naapuria ei haittaa yhtään, mutta tämä hyökkää räkyttämään joka ainoa kerta, kun takapihalle vaan mennään savukkeiden kanssa. Ja tasan ollaan omalla puolella, ihan selkä melkein ovessa kiinni polteltu. Pitäisi olla luvallista?!
te tuotatte savusaastetta naapurin mummo sitte nteille melusaastetta. Mun sympatiat on mummon puolella.
ap pääsisi niin paljon helpommalla, kun siirtyisi tupakoimaan sinne etupihan puolelle. Naapurin mummo voi heittäytyä hyvinkin hankalaksi missä tahansa asiassa, koska jatkuva tupakansavun haistelu kiristää mummelin pinnaa liikaa...
Meillä on onneksi fiksut naapurit; polttavat aina etupihan puolella, joten kaikki saavat pitää parvekkeiden ja terassien ovet huoletta auki, samoin makuuhuoneiden ikkunat vaikka ympäri vuorokauden.
Ilmanvaihdon kautta meille ei tule mitään hajuja naapureista, jokaisen asunnon ilmastointi toimii erillisenä yksikkönä, kerrostalossa näin ei yleensä ole ja silloin se asunnon sisällä tupakointi on vielä pahempi kuin parvekkeella käryttely.
Grillauksen ajaksi voitte pyytää mummelia poistumaan vaikka sisätiloihin, jos niin kovin häiritsee. Se "hajuhaitta" on niin lyhytaikainen ettei voi olla ylivoimaista hänellekään yrittää elää sovussa ja muut huomioon ottaen.
Me poltettiin aikanaan rivarissa ja enimmäkseen takapihalla. Jos huomasin naapurin oven olevan auki (näkyi ovelta suoraan) tai heidän istuvan siinä, niin menin etupihalle tai vaihtoehtoisesti ihan takapihan perälle metsän reunaan. Varmaan he välillä kärsivät asiasta, mutta yritettiin ainakin huomioida. Jos huomasin omalta pihalta heillä avonaisen ikkunan, niin kävelin heti kauemmaksi. Mitään sanomista ei koskaan tullut ja hyvissä väleissä pysyttiin.
ei ole helvetinkään merkitystä: se yököttävä röökinhaju leijuu pitkän matkan ja sen kyllä tupakoimaton haistaa aina. Symppaan täysillä naapurianne, sillä meillä oli aiemmin röökaava naapuri joka kävi sauhuilla keskimäärin kymmenen minuutin välein, ja tätä teki myös öiseen aikaan helposti aamukolmeen asti. Tottakai niin, että esim. kesän kovimmilla helteillä emme lainkaan voineet laittaa ristivetoa asuntoon, sillä naapurin röökinkatku leijui sisälle jatkuvasti. Makuuhuone meillä sattumoisin oli juuri sillä puolella missä naapuri savutteli (ei ollut ko. asunnossa muuta mahdollisuutta ellei olisi polttanut sisällä).
Teinä hankkisin sähkötupakan ja polttelisin sitä pihalla. Kitkekää syöpäkääryleitänne sitten jossain muualla, vaikka kaupan parkkipaikalla ja työpaikan taukopaikalla. Mielestäni parveke- ja pihatupakointi pitäisi kieltää kaikissa taloyhtiöissä, ja kyllä se vielä kielletäänkin. Ei tosin välttämättä minun elinaikanani mutta uskon että vielä tulevaisuudessa.
kaikki pihamaa on oikeasti talonyhtiön eikä suoraan kenenkään osakkaan. Eli siinä mielessä ap:kaan tuskin "omalla" pihallaan vaan pihalla johon hänellä on käyttöoikeus.
Kirjoittaja 25 on oikeassa. Pihalla tupakointi on ihan eri juttu, kuin sisätiloissa.
Kyllä menee epäreiluksi elämä, jos talossa kaikki muut saavat polttaa takapihoillaan, paitsi ne yhdet, jotka sattuvat asumaan valittavan mummon naapurissa. Mummon räkytyksenkin saa varmasti loppumaan, kun tekee siitä ilmoituksen vaikka taloyhtiölle. Tai jos menee oikein pahaksi se suun soitto, nostaa syytteen kotirauhan jatkuvasta häirinnästä. Ei ole oikein puuttua jatkuvasti toisten ihmisten elämään, jos nämä elävät täysin taloyhtiön sääntöjen mukaan.
jotka eivät valita vaikka kärsivätkin. Kaikkien tupakoivien naapurit kärsivät siitä olen varma. Ja joku sanoi, että se kestää pari minuuttia kerrallaan..niin minun kahvihetkenikin kestää ja jos se on sinun kanssa samaan aikaan niin minä sitten haistelen sen ajan sinun tupakan savua, kiitti vaan.
Kyllä sitä kärsii monista muistakin naapureiden toimista kuin tupakoinnista. Aina löytyy jotain syytä valittaa jos haluaa.
Kirjoittaja 25 on oikeassa. Pihalla tupakointi on ihan eri juttu, kuin sisätiloissa.
Kyllä menee epäreiluksi elämä, jos talossa kaikki muut saavat polttaa takapihoillaan, paitsi ne yhdet, jotka sattuvat asumaan valittavan mummon naapurissa. Mummon räkytyksenkin saa varmasti loppumaan, kun tekee siitä ilmoituksen vaikka taloyhtiölle. Tai jos menee oikein pahaksi se suun soitto, nostaa syytteen kotirauhan jatkuvasta häirinnästä. Ei ole oikein puuttua jatkuvasti toisten ihmisten elämään, jos nämä elävät täysin taloyhtiön sääntöjen mukaan.
toivottavasti saat vielä sellaisen naapurin, joka tekee jotain sellaista joka sinusta on sietämätöntä, esim. soittaa kovaa musiikkia, pistää sut haistelemaan mätänevää kompostipussia jne.
On vain HISTORIALLISET syyt sille, että tupakoijat saavat häiriköidä savulla muita. Hajusaaste on yhtä paha, pahemipikin häiriö kuin melusaaste. SIlti toista saa rajoittamatta harrastaa, toiseen puututaan heti. Miksi? Ei siinä ole järkä, mutta kun ennen wanhaan ne isäntämiehet saivat polttaa tupakkaa kaupassakin, tähän erikoisoikeuteen ei ole rohjettu puuttua. Mitään JÄRKISYITÄ SILLE EI OLE.
Passiivinen tupakointi on ABSOLUUTTINEN TERVEYSHAITTA.
Kyllä sitä kärsii monista muistakin naapureiden toimista kuin tupakoinnista. Aina löytyy jotain syytä valittaa jos haluaa.
että oikeus savustaa omia ja naapureiden keuhkoja on suurempi kuin oikeus puhtaaseen ilmaan.
Meidän kaikki luuserinaapurit polttaa jatkuvasti, monta kertaa tunnissa (paitsi työaikana tietenkään) ja meidän on ihan mahdotonta nauttia parvekkeesta kesällä kun myrkkysavut leviää sinne. Tulee myös lastenhuoneeseen. Tosi terveellistä lapsille. Hyvästi parveke, hyvästi ikkunoiden aukipitäminen kuumimmillakaan helteillä.
Onneksi teillä on oikeus polttaa niin että asioissa on jokin kohtuus
Mitä ajattelit tehdä, ettet häiritsisi?
Tupakan savuakin inhottavampi haitta on naapurien vapaana juoksevat kissat, jotka käyvät sotkemassa tarpeillaan toisten pihoja ja hiekkalaatikoita!!!
Tuo tupakoitsijoiden vainoaminen on mennyt ihan naurettavuuksiin. Moni asia häiritsee tuollaisessa rivariasumisessa, mutta kyllä pitää antaa toisillekin tilaa, eikä ruveta räksyttämään joka asiasta, josta ei itse tykkää.
Tuo räksyttäminen on hyvä resepti naapurisotaan, missä sitten haukutaan toista puolin ja tosin - ja kaikki on loppujen lopuksi samanlaisia kusipäitä :D
Tupakan savuakin inhottavampi haitta on naapurien vapaana juoksevat kissat, jotka käyvät sotkemassa tarpeillaan toisten pihoja ja hiekkalaatikoita!!!
Ja siitä kuinka tupakoitsijat eivät ymmärrä, miten haju voi haitata kanssaihmisiä. Eivät vaan ymmärrä. Mietitään tekemisen laillisuutta, vaikka haju häiritsee vaikka olisikin laillista.
että itsekkkyytensä vuoksi VAHINGOITTAA toisten ihmisten terveyttä. Miten kukaan kehtaa elää siten, että ehdoin tahdoin tuottaa muille terveyshaittaa?
Ja tätä vielä puolustellaan jotenkin ylpeänä, että mulla on oikeus, koska taloyhtiön säännöissä jne.
On moraalisesti väärin vahingoittaa muita. MIten joku kehtaa tehdä niin?
SAanko mä suihkia jotain lemuavaa hyttysmyrkkyä tupakoitsijan päälle? Mutta tupakoitsija saa terveyttä todistettavasti vahingoittavalla savulla terrorisoida mua, pahimmillaan monta vuotta joka päivä, jollen minä, kärsivä osapuoli, pakkaa kamppeitani ja muuta pois?
Eihän tässä ole mitään järkeä. Jos mä suihkisin hyttysmyrkkyä, mä saisin varoituksen ja häädön. Silti hajuhaittana molemmat samaa luokkaa.
pois tupakoivien naapureiden takia. Kaikki sympatia mummolle.