Halolla päähän
-mentaliteetti jyrää täällä palstalla. Itse olen sen verran vanha, että korkeintaan yleensä huvitun siitä ehdottomuudesta, millä täällä asioita kommentoidaan, mutta voin hyvin kuvitella monien myös ahdistuvan saamaastaan palautteestaan.
Olen täällä ymmärtänyt, että täydellinen äiti synnyttää lapsensa synnytyslaulun ja kaurapussin turvin, eikä ennen puolen vuoden ikää edes harkitse muuta ravitsemustapaa kuin imetystä tuli sitä maitoa tai ei. Täydellinen äiti hoitaa aina lastaan itse eikä missään tapauksessa anna lastaan ainakaan yöksi hoitoon. Täydellinen äiti ei enää kaipaa muita menoja, baarielämä kuuluu ehdottomasti aikaan ennen lapsia ja jos ei osaa pysyä pois baareista, olisi kannattanut jättää lapset tekemättä. Siis jos aikoo olla täydellinen äiti. Täydellinen äiti ei myöskään nauti alkoholia edes kotioloissa. Täydellinen äiti ei pröystäile ihmisten ilmoille mennessään, siis ei vedä itselleen tahi lapselleen parhaita päälle jne...
Mielipiteitä ei kannata tulla kyselemään, sillä nimimerkin suojissa äidit tuntuvat purkavan täällä patoumiaan hyvinkin kärkkäillä ja ilkeillä vastauksilla. Mielipiteisiin kaikilla on oikeus, mutta olisi jotenkin reilumpaa pelottelun sijaan kertoa oman mielipiteen taustat tyyliin, koska olen alkoholistiperheestä kammoan alkoholin käyttöä, eikä väittää ihmisten aiheuttavan lapselleen jotain peruuttamatonta haittaa nauttimalla imetysaikana alkoholia tai sillä että jättää pienen lapsen yön yli hoitoon.
Täydellisiä äitejä on aika harvassa eikä sekään varmasti pidä paikkaansa, että jokainen olisi lapselleen juuri se paras äiti, mutta mitä jos ei tavoiteltaisi niitä palkontosijoja vaan sitä tarpeeksi hyvää vanhemmuutta. Sen sisällön voi kukin sitten omalla kohdallaan määritellä.
Kommentit (29)
Kyllä tuosta ihan selkeästi ymmärsi, että kirjoittaja tarkoitti vertauksella lehmästä, sitä että harvalla maitoa tulee litratolkulla. Joten ei välttämättä todellakaan oma maitontuotanto kaikilla todellakaan aina riitä vauvan nälkää pitämään poissa.
Ei pidä paikkaansa. Ainoastaan noin parilla prosentilla ei tule jonkun hormonivajeen takia tarpeeksi maitoa. Yleensä äideillä, jotka eivät imetä lastaan kyse on muunlaisista ongelmista kuin maidon riittämättömyydestä.
ensimmäinen kappale oli siis lainausta Virva-nimimerkin kommentista.
...vaikka ei kai se ollu tän ketjun tarkoitus. Tai mä ymmärsin, että aihe käsittelee palstan yleistä ilmapiiriä, eikä tässä tarvitse kenenkään puolustaa omaa lapsenruokintatapaansa. On muuten pirun kaunista ulkona, huomasitteko mammat! Ainakin täällä Hämeen sydämessä.
Lumi-74:
Ainoastaan noin parilla prosentilla ei tule jonkun hormonivajeen takia tarpeeksi maitoa. Yleensä äideillä, jotka eivät imetä lastaan kyse on muunlaisista ongelmista kuin maidon riittämättömyydestä.
musta tämä on hyva palsta!olen saanut vinkkejä monenlaisiin juttuihin ja kertonut myös omia oivaluksiani....mitä siitä, vaik joku on eri mieltä, tai vastaa vähän ilkeästi, tämähän palsta on must just sitä varten , et puretaan tunteitamme, kysytään tietoa jne..eihän tätä nyt voi ottaa niin vakavasti...sehän on vain haskaa musta lukea kaikista skitsoimmat vastaukset!
imetyksestä, itse jo imettänyt 7kk(pumpannu niistä 3kk)...lopettaisin mielelläni jsa antaisin korviketta, mutta tulee vain sitä maitoa paljon..mitä hemmetin väliä, mitä maitoa se lapsi nyt juo, kunhan on tyytyväinen!
jaksamista kaikille meille äideille!..eikä turhaan kiusata viesteillämme niitä , jotka ovat vähän herkempiä pillastumaan niistä, ..joillakin ei ehkä tukea ja turvaa muualta kun keskustelupalstoilta, en tiiä...
mä vähän peesaisin satua siinä, että palsta voi olla joittenkin ainoa paikka, josta tukea saa, joten vähän vois panostaa omaan käyttäytymiseen ja kirjoitustapaan.
Lisäksi peräänkuuluttaisin empatiaa. Siis sitä, että osaisi ajatella toisten asioita muustakin kuin omasta näkökulmasta. Kaikki lapset kun ei kuitenkaan ole keskivertoja, joten samat suositukset (taikasana, josta keskustelu yleensä villiintyy) ja muut toimintatavat ei vaan voi toimia kaikilla. Nimenomaan tarkoitan, että jos esim. imetys on onnistunut tai saatu onnistumaan suurellakin työllä, niin tilanne ei ole toisella asian kanssa kamppailevalla samanlainen, eikä onnistuneeseen lopputulokseen välttämättä päästä. Vaikka kuinka yrittäisi.
Lopuksi osoitan syyttävän sormen hormooneihin. Ne saavat meidät ihan sekaisin. Itse olen ensimmäisenä ilmoittautumassa tähän sekopääsakkiin. Ihan selvästi huomaa, kun imetyksen loppumisesta on koohta 6kk, niin olo on hiukka tasaantunut.
Kai se on tarkoitettukin, että äiti on emoleijona, ajattelee vain oman lapsensa parasta ja elää vahvasti siinä lapsensa kanssa ja tietää, mikä on parasta... Mutta se ei oikein toimi keskustelupalstalla, kun kyse onkin muiden lapsista ja ongelmista. Sitten kaikki ovat parhaita äitejä ehdottomine neuvoineen ja rajoituksineen... Räyh!
Tälläisiä mietiskelee MrsH
Minä olen suht uusi tulokas, jokusen kuukauden palstaillut ja opin kyllä hyvin nopeasti, että kaikista asioista en todellakaan kaipaa muiden mielipiteitä, niitä asioita en siis tule tänne toitottamaan vaan teen niin kuin parhaaksi näen ja koen. Turha tulla hakemaan haukkuja ja pahaa mieltä täältä, kun se ei kuitenkaan muuttaisi toimintaani. Tämä äitiys kun on niin mystinen juttu, että sitä yhtä oikeata tapaa ei voi olla.
Minä olen kanssa imettänyt yli nelikiloistani alusta lähtien, mutta on tyttö pullostakin lypsettyä maitoa jokusen kerran saanut, ja tämä siksi että olen imetyksen kokenu itsekkäästi helpoimmaksi itselleni, vaikka tässähän sillä itsekkyydellä ei taas monen mielestä ole mitään väliä, kun se on " lapsen parhaaksi" . Itselleni sen sijaan on rehellisesti sanottuna aivan sama, mistä muiden vauvat sen maitonsa juovat...
Vaikka olen itsekin nuori ja esikoisen vasta saanut, niin sentään sen verran varma äitiydestäni, ettei sitä voi täällä nujertaa, mutta kaikilla ei luottamus itseensä ole yhtä vahva ja mietityttää vaan kanssa, että miten nämä " neuvojat" heihin vaikuttavat. Kaikki kun ei ole ihan niin mustavalkoista kun voisi tämän palstan perusteella luulla. Tarkoitan että kaikille asioilla on puolensa, joten sitä yhtä ja oikeaa ei voi olla näissä asioissa olemassa...Kokkonaisuus kun ratkaisee aika paljon.
Hyvää pikkujouluaikaa vaan kaikille...
maaly
Eli miten tämä nyt taas muuttui imetyspoliittiseksi jutuksi?
Ite käytän ohjenuorana tämmöistä: en koskaan kirjoita tänne mitään, mitä en pystyisi sanomaan ventovieraalle ihmiselle päin naamaa.
Edelleen; ERIÄVÄNKIN mielipiteen voi kirjoittaa rakentavasti tai ilkeillen. Ilkeily ei ole huumoria eikä se, ettei siitä pottuilusta pidä, ole tosikkoutta.
Ja; jos mulla ois ollut imetykseen tai johonkin muuhun " herkkään aiheeseen" liittyvä ongelma, en olisi apua kysynyt täältä, kun vastauksia tulisi kumminkin 15 erilaista ja lisäksi saisin kaikki erilailla ajattelevien sonnat niskaani, ja semmoisista leikeistä en tykkää. Jos mulla on oikea ongelma, soitan lääkärille tai neuvolaan tai kokeneille äitikavereille. Täältä haen kyllä joissain asioissa vertaistukea ja kokemuksia, mutta sellaisista TODELLISISTA ongelmista puhun kyllä ihan naamakkain jonkun empaattisen ihmisen kanssa. Tietysti koko palstasta tulis aika lattea, jos tosiaan puhuttais pelkästään kantoliinasidonnoista tai työntöaisan korkeuksista, mutta tapelkoon ne, jotka siittä kicksinsä saa!
Teetä ja sympatiaa!
Tosiaan, huumoria kehiin :) Mutta jos totta puhutaan, on tän palstan jutut menneet niin ilkeiksi ja ehdottomiksi, etten minäkään enää kovin usein täällä kirjoittele... Ei oo kiva lukea, kun taistellaan jostain sellaisesta asiasta, jonka yksi tekee yhdellä tavalla ja toinen toisella.
Uusimmassa kaksplussassa oli hyvä kommentti vikan sivun kolumnissa: " kasvata sinä omat lapsesi, niin minä kasvatan omani" :D