Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Halolla päähän

25.11.2005 |

-mentaliteetti jyrää täällä palstalla. Itse olen sen verran vanha, että korkeintaan yleensä huvitun siitä ehdottomuudesta, millä täällä asioita kommentoidaan, mutta voin hyvin kuvitella monien myös ahdistuvan saamaastaan palautteestaan.

Olen täällä ymmärtänyt, että täydellinen äiti synnyttää lapsensa synnytyslaulun ja kaurapussin turvin, eikä ennen puolen vuoden ikää edes harkitse muuta ravitsemustapaa kuin imetystä tuli sitä maitoa tai ei. Täydellinen äiti hoitaa aina lastaan itse eikä missään tapauksessa anna lastaan ainakaan yöksi hoitoon. Täydellinen äiti ei enää kaipaa muita menoja, baarielämä kuuluu ehdottomasti aikaan ennen lapsia ja jos ei osaa pysyä pois baareista, olisi kannattanut jättää lapset tekemättä. Siis jos aikoo olla täydellinen äiti. Täydellinen äiti ei myöskään nauti alkoholia edes kotioloissa. Täydellinen äiti ei pröystäile ihmisten ilmoille mennessään, siis ei vedä itselleen tahi lapselleen parhaita päälle jne...

Mielipiteitä ei kannata tulla kyselemään, sillä nimimerkin suojissa äidit tuntuvat purkavan täällä patoumiaan hyvinkin kärkkäillä ja ilkeillä vastauksilla. Mielipiteisiin kaikilla on oikeus, mutta olisi jotenkin reilumpaa pelottelun sijaan kertoa oman mielipiteen taustat tyyliin, koska olen alkoholistiperheestä kammoan alkoholin käyttöä, eikä väittää ihmisten aiheuttavan lapselleen jotain peruuttamatonta haittaa nauttimalla imetysaikana alkoholia tai sillä että jättää pienen lapsen yön yli hoitoon.

Täydellisiä äitejä on aika harvassa eikä sekään varmasti pidä paikkaansa, että jokainen olisi lapselleen juuri se paras äiti, mutta mitä jos ei tavoiteltaisi niitä palkontosijoja vaan sitä tarpeeksi hyvää vanhemmuutta. Sen sisällön voi kukin sitten omalla kohdallaan määritellä.

Kommentit (29)

Vierailija
1/29 |
25.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua on alkanut kanssa ihmetyttää viime viikkoina tää lynkkaus-meininki täällä. Ihan näin raivoisaa ei keskustelu ole ollut aikoihin. Mielipiteensä saa toki sanoa, mutta sen voi sanoa ilman toisen solvaamista ja haistatteluakin. Netiketin lukeminen voisi palauttaa mieliin hyvän nettikeskustelun alkeet. Iloista joulunalusaikaa kaikille palstailijoille.

Kaisu

Vierailija
2/29 |
25.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

(mutta ullamaarinkin teksti oli minusta vähän ilkeä, koin sen kohdistuvan (meihin) 6 kk täysimettäjiin... Mutta ehkä olen vain herkkänahkainen.)

Rauhaa :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/29 |
25.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

En itsekään " kannata" toisten lynkkausta ja pystyyn haukkumista, mutta mielestäni mielipiteensä saa ilmaista ilman kovin suurta sensuuria. Eiköhän jokainen meistä halua olla täydellinen (jos sillä nyt tässä yhteydessä tarkoitetaan lapsen parasta) äiti. Mutta meillä vaan on niin erilaiset täydellisyyden kriteerit! Siitähän ne kiistat syntyy, kun toinen kertoo tekevänsä niin ja näin, ja toisen ajatusmaailmassa se toisen " niin ja näin" on jotain aivan järkyttävää. Ymmärrän hyvin sen että toinen ei voi ymmärtää.

Tulipahan sepustusta... =)

Vierailija
4/29 |
25.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täysin samaa mieltä. Mielipiteitä saa vaihtaa, mutta pitää muistaa, ettei ne äidit, joiden maailmankuva ja kasvatusperiaatteet eroavat omistamme ole yhtään huonompia äitejä. Kuinkahan moni sanoisi samat asiat kasvokkain kuin täällä nimimerkkien suojassa.

Vierailija
5/29 |
25.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä on tosiaan " minä olen aina oikeassa" -meininki. Keskustelupalstan tarkoitus on toki herättää keskustelua, mutta asiat voi todellakin ilmaista monella tavalla!

Hyvää viikonloppua kaikille mammoille!

Vierailija
6/29 |
25.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

jossa keskustelu huomattavasti sivistyneempää ja suvaitsevaisempaa kuin täällä. Johtuu osittain siitä, että moderaattorit valvovat palstaa.

http://perheklubi.net

Vierailija
7/29 |
25.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuo Aihe vapaa-palsta. Tuntuu, kuin se olisi todella nuorten höpöttelypalsta, niin lapsellisia juttuja siellä on. Ihmetyttää vaan, että eikö " coolimpaa" palstaa nuorille ole, kuin Vauva-lehden palsta? Siis että miten ihmeessä ovat tänne löytäneetkään? :)

Sieltä saa joihinkin pikaisiin kysymyksiin nopeasti vastauksen, mutta jo minuutin sisällä oma kysymys on sivulla 10, eli vilinää pitää siellä :)

Pitääpä tutustua tuohon perheklubiin.

Vierailija
8/29 |
25.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosi ikävää, ullamaari, että olet kokenut näin! Jos olet juuri alkanut lukea palstaa, niin yhdyn näihin mielipiteisiin, että nyt on jostain syystä ollut kovin epäkypsää ja suvaitsematonta viestittelyä. Yleensä kyllä keskustelu on ollut kohtalaisen rakentavaa muutamaa nimimerkkiä lukuunottamatta, ja näiden muutaman jutut olenkin sitten jättänyt omaan arvoonsa. Mielipiteensä saa olla kullakin, mutta asiat voi sanoa nin monella tavalla, ja joka asiassa on monta näkökulmaa. Ihmettelen aina, että miksi joillakin ihmisillä on niin HIRVITTÄVÄ oikeassaolemisen ja toisten mollaamisen tarve! Kyllähän määkin aina välillä olen ihan eri mieltä joistakin asioista, mutta ei tulisi mieleenikään kirjoittaa tänne ja haukkua toista pystyyn " Minä olen parempi äiti kuin sinä" -mentaliteetilla. Joskus kyllä tulee mieleen, että toisilla tuo ulosanti ei ole ihan niin sujuvaa, joten tulee sanottua töksähtäen, varsinkin kun näin netissä ei nuo sävyt kovin helposti tule esiin. Itekin joskus kirjoittaa kiireellä ja myöhemmin lukee, että toihan kuulostaa ihan muulta kuin miten sen tarkoitin.

Jotkut aiheethan ovat tulenarkoja. Jos haluaa oikein kunnolla sontaa niskaansa, voisi aloittaa provoketjun esim. " Miksi ihmeessä kukaan haluaa riiputtaa penskaansa tississä kiinni kolmea kuukautta kauempaa" , " Haluaisin dokata joka viikonloppu, mutta kun tuo kaksikuinen takertuu lahkeeseen" , " Jättäisinkö kaksiviikkoisen vauvani hoitoon pikkujoulujen vuoksi?" , " Eivätkö uraäidit ajattele oman lapsensa etua?" , " Hitto, kun nukuttaa, aion unikouluttaa nelikuisen kakarani" ja tietysti klassikko " Velliä 2-kuiselle" . No joo. Vitsit sikseen.

Mutta kyllä tosiaan tuo Aihe vapaa-palsta on paitsi ruokoton, niin myös hassu. Joku mm. taannoin kyseli, että missä ihmiset pitää SEINÄKELLOJA. Siis että missä huoneissa. Oli aatellut laittaa johonkin uuteenkin huoneeseen kämpässään ja kyseli, että missä muilla palstalaisilla kellot on. Siihen sitten muut vastailemaan että " Meillä on keittiössä ja makkarissa ja yksi vessassakin" ... Helei. Anteeksi vaan jos kyseinen kellotyyppi on täällä puolellakin, toivottavasti on saanut tiukunsa seinään.

Ja kyllähän täälläkin joku moderaattori valvoo, tosin hoitaa työnsä aika huonosti. Ilmeisesti Seksi-palstan valvomiseen kuluu niin paljon aikaa, ettei tänne kerkiä.

Niin että pliis, koittakaa nyt hyvät ihmiset kirjoittaa nätisti. Voi sitä mielipiteensä - täysin eriävänkin - sanoa nätistikin, tai ainakin jotenkin fiksusti.

Vierailija
9/29 |
25.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjoitit 100% asiaa. Myös muutkin tässä ketjussa ovat kirjoittaneet asiallisia ja fiksuja viestejä.

No itse olen lähdössä RYYPPÄÄMÄÄN. Ikävä puoli on että jo nyt väsyttää ja kolmen kaljan jälkeen tuntuu olevan ihan perseet =(

Odottellen taas miestä seuraksi iänikuiselta firman pyörittämisletä ja vauvakin meni hoitoon jo kolmelta. Kieltämättä vähän tylsää. Tätä palstaa on paljon helpompi lukea muuten kun ei ole humalassa, rivit ovat selkeämpiä eivätkä hypi silmissä =D

Sitä se pitkä aika totaalikieltäytymistä teettää =(

Mutta hauskaa pikkujoulua kaikille =)

Vierailija
10/29 |
25.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

on täysimettänyt max.2kk ja osittaisimettänyt max.8-10kk tai ollut alusta alkaen korvikkeella, aloittanut kiinteät perunalla ja vellit mahd aikaisin, haluaa ja kaipaa tuulettumista ja mieluiten ravintolassa viim kun vauva on 2-3kk ikäinen ja antaa vauvan yöhoitoon viim kun vauva on ½v, kokee tarpeelliseksi lähteä miehen kanssa lomamatkalle hoitamaan parisuhdetta vauvan ollessa max.1v jne.

Ei myöskään parane sanoa valtavirrasta poikkeavia kommentteja koska silloinhan on sellainen " mikä sinäkin luulet olevasi, nlan th on sentään ammattilainen" -äiti ja ylenkatsoo parempiaan ja viisampiaan ja mitätöi muita äitejä.

Ja ennenkaikkea jokainen äiti on se paras äiti lapsellensa ja tietää ihan vain sillä äidinvaistolla että " kyllä minun 1½-3kk vauvani jo tarvitsee pottuja ja viljaa ja kohta lihaakin" .

No joo, hyvää vkonloppua.

Vierailija
11/29 |
25.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

itseäsi tällä: parempiaan ja viisampiaan ja mitätöi muita äitejä.

Vierailija
12/29 |
26.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onkohan meillä mammoilla Joulustressiä, kun ollaan niin kireällä...joku jo laittoikin tosta ulosannista, eli itsekin syyllistyn välillä töksähtävään ja " kärkkääseen" kirjoitteluun kun yritän jotenkin lyhyesti ja ytimekkäästi ilmaista asiani. Hetken päästä huomaan, että juttu ei näytäkään ihan siltä kuin pitäisi. Mielestäni tällä palstalla on tosi hyviä väittelyitä, olisi tylsää keskustelua, jos kaikki kehuis toisten tekemisiä ja mielipiteitä. Mutta noi haukkumiset ja toisten lyttäämiset on niin turhia. OIkein mukavaa Joulunalusaikaa kaikille!

Vierailija
13/29 |
27.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli kireys ilmeisesti tarttuvaa.

Itsehän kärsin raskausaikana kaikki vaivat raskausmyrkytyksestä kolestaasiin, synnytin sektiolla ja en ole imettänyt 2 1/2 kk vauvaani kertaakaan. Olen siis monen mielestä kovin epäonnistunut äiti ja vauva olisi varmasti kannattanut kokonaan jättää tekemättä, kun keho ei siihen mukautunut, uloskaan sitä ei asianmukaista kanavaa pitkin saatu ja ruokaakaan sille ei olisi, jos ei supermarketista saisi.

Minulle saa kuka tahansa luomuäiti, joka on synnyttänyt hymisemällä Haikaranpesän altaassa ja imettää tunnin kerrallaan kahden tunnin välein, kauhistella Tuttelin syöttämistä, ja monesti olen ihan ventovieraalle ihmiselle saanut vastailla vaikkapa kahvilassa (kirjamessuilla, kaupassa, neuvolassa jne jne jne.) miksi pieni vauvani syö pullosta. Ensimmäisinä kertoina nieleskelin vaan, että " kun ei maitoa tule..." , nyttemmin laukaisen jotakin nasevampaa, enkä sössötä anteeksipyytävään sävyyn. Poikani syö nyt neljä-viisi kertaa päivässä noin kaksi ja puoli desiä kerrallaan, on kovasti kehittyneempi ja jäntevämpi kuin monet ikäisensä vauvat, seurustelee mielellään, nukkuu neljän tunnin yhtämittaiset päiväunet ja noin kymmenen tunnin yhtämittaiset yöunet. Yksinhuoltajana kumarran joka päivä kiitosta Tuttelille ja Nuk-pulloille, joita ilman tuskailisin varmaan jatkuvasti, riittääkö maito jo syntyessään 5 kiloa painaneelle pojalle, nyyhkisin päivät väsyneenä kun poika heräilisi syömään useamman kerran yössä, en saisi mitään aikaiseksi kun joutuisin vaan istumaan imetystyynyn ja pojan kanssa sohvannurkassa ja leikkimään elävää tuttia. Kätilö sanoi Kätilöopistolla, että ison vauvan kanssa imetys olisi saattanut olla ihan yhtä helvettiä, sillä harva äiti saa ensi päivistä alkaen desin maitoa tulemaan, ja sitä tämä mies ainakin kaipasi - kun muut viikonvanhat vetelivät 50 milliä kerrallaan, ukkeli söi 120.

Äiti voi olla niin monella tapaa, myös hyvä äiti, ja kiintymystä, hellyyttä ja rakkautta voi lapselleen antaa ja osoittaa myös monin muin tavoin kuin imettämällä - lapsi saa läheisyyttä myös muuten kuin tissi suussa.

Nyt jo viisissäkymmenissä oleva ystävä, kahden äiti ja isoäiti, totesi todella ihanasti, kun aloin selitellä tuttipullon käyttöä: " kuule, minullakin oli viisikiloiset lapset, ja oisinhan mie heitä imettäny vaikka miten, jos olisin ollu lehmä" . Niinpä.

Sainpahan sanottua.

Vierailija
14/29 |
27.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

tänne haukkumaan imettäviä lehmiksi. Todella fiksua. Imettävän äidin täytyy olla lehmä, muuten hän hankkisi lapsensa maidot siwasta!

Ammuuuuuuuuuuuuuuuuuu

Vierailija
15/29 |
27.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

mujerita:

tänne haukkumaan imettäviä lehmiksi. Todella fiksua. Imettävän äidin täytyy olla lehmä, muuten hän hankkisi lapsensa maidot siwasta!

Ammuuuuuuuuuuuuuuuuuu

Vierailija
16/29 |
27.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi jaksoit tahallisi noin väärin ymmärtääkkin ja vielä kommettia heittää.

Kyllä tuosta ihan selkeästi ymmärsi, että kirjoittaja tarkoitti vertauksella lehmästä, sitä että harvalla maitoa tulee litratolkulla. Joten ei välttämättä todellakaan oma maitontuotanto kaikilla todellakaan aina riitä vauvan nälkää pitämään poissa.

Mutta mitäs tuosta. Meillä ei ollut minkäänlaisia imetysongelmia, kunnes yhden viikonlopun stressi tyrehdytti sihkutissit lähes kokonaan, vauvan ollessa 2kk. Vaikka sehän ei kaikkien mielestä ole mahdollista :)

Oma mielipiteeni on ettei imettämisestä kannata ottaa mitään murehdittavaa. Tärkeintä että vauva saa ruokaa, joko pullosta tai tissistä. Itseäni jotenkin vieläkin hämmästyttää tämä hirveä hulabaloo mikä imetyksen ympärille on muodostunut. Itselläni kun on aika neutraali asenne imetykseen, enkä mitenkään osaa ajatella että " hyvällä" äitiydellä olisi jotain tekemistä imetyksen kanssa.

Vierailija
17/29 |
27.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Annetaan, joo, kaikkien kukkien kukkia...

Lehmä on ihmisen upea kumppani, ei aivoton maitoautomaatti.

Joitakin ensikoita joudutaan avittamaan oksitosiinilla alkuun lypsyn yhteydessä: ei se maidontuotto aina niin helppoa ole, vaikka olisi kuinka jalostettu siihen. ;)

Ymmärrän Väinönäitiä täysin. Onnea upean lapsen johdosta! :)

Minä imetän vastaavan kokoista lasta ja myönnän, että ensimmäiset kaksi viikkoa annoin kyllä miehen tehdä kaiken muun.. Poika on ikäistään jäntevämpi, isompi, jne, mutta johtunee pikemminkin siitä, että oli iso jo syntyjään, kuin siitä, että imetän.. ;P

Minä pidän kovin imettämisestä. Minusta se on loistotoiminto, kätevä tapa ja sopii meille. Imettäminen ei tee minusta parempaa ihmistä.

Alkuun imetin tiuhaan tahtiin, että sain tuotannon vastaamaan jälkikasvun tarpeita. Nythän jo (3 kk) imetykseen kuluu vähemmän aikaa kuin pullolla syöttämiseen, yöt ehkä poikkeuksena. Voisin kuvitella, että joku saattaisi imettää jopa laiskuuttaan ja nuukuuttaan.. ! ;)

Lämpimiä terveisiä kaikille! Täällä on ulkona talven ihmemaa, harvinaista herkkua etelän kaupungissa.. Joten, over and out.

Vierailija
18/29 |
27.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erilaisia mielipiteitä ja käsityksiä tulikin jo esiin. Kyllä sitä hyväksymättömyyttä kokee yksi sun toinen jopa täysin vastakkaisista tavoista toimia. Eiköhän täällä sentään mielipiteen ilmaisu ole sallittu? Tässä ketjussa ei ainakaan vielä ollut kovin pahaa haukkumista, vai onko joku näistä jo ehtinyt loukkaantua?

Jokaisella meistä voi olla eri käsityksiä palstan käytöstä ja sen tarpeesta meille. Eiköhän hyväksytä erilainen tapamme ilmaista asioita ja käyttää tätä keskustelukanavaa?

Vierailija
19/29 |
27.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse tunnustan nyt olevani " huono äiti" .

Meinaan pitää pojalleni (nyt 5 viikkoa vanha) viikon päästä pullokoulun, jotta pääsen kahden viikon päästä duunin pikkujouluihin!

Poika siis imee vaan tissii, eikä osaa imeä pulloa tai tuttia.

Oon pahis kun meinaan pikkujouluissa jopa juoda alkoholia muutaman lasin (viimeeksi join uutenavuotena).

Poika saa hoidon aikana korviketta, eikä pumpattua tissimaitoa! Kauhiaa!

Tulipas hyvä olo kun tulin tunnustamaan huonouteni!

" Antaa kaikkien kukkien kukkia!"

Vierailija
20/29 |
27.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiset, järki käteen ja suodatin päälle. Kai tän keskustelupalstan idea on kuitenkin myös eriävät mielipiteet.

HERKÄT JA TOSIKOT, kannattaa hakea tukea jostain muualta. Siihen tämä foorumi liian valvomaton ja niin kaukana professionaalista informaatiosta!

Karrikoitua, tiedän, mutta joskus tuntuu että omat aivot unohtuu kun kuuntelee liikaa toisten aivotuksia.

Huumorilla äitiyteen(kin) suhtautuva.