Minkäikäisiä lapsia vielä "nukutatte"?
Kaverin lapset on mun mielestä jo aika vanhoja nukutettaviksi. Toinen on 3 ja toinen menee eskariin. Joka ikinen ilta lapset pitää "nukuttaa". Heitä ei jätetä yksin nukahtamaan vaan vaativat läsnäoloa ja silittelyä. kaveri on jo ihan väsynytkin tähän. Öisin lapset tulevat väliin. Edelleen!
Tästä viisastuneena olen ollut aika tarkka omien lasteni kanssa. Taapero nukahtaa omaan sänkyynsä iltarutiinien jälkeen. Iltapala, pesu, kirjan luku ja sänkyyn. Odottaa siellä unta. Joskus huutelee perään ja täytyy käydä laittamassa uudelleen sänkyyn. Toisinaan jää nätisti nukkumaan. Vauva nukahtaa viemällä sänkyyn ja tutti suuhun. pitää käydä laittamassa tutti ehkä pari kertaa, mutta nukahtaa kuitenkin itse. Tissille nukahtaa yöaikaan, ei juuri päivisin. Vauva pelkästään vielä rintaruokinnassa.
Ihmettelen vaan tuota kaveriani miksei ota asiakseen sitä, että opettaisi lapset nukahtamaan "itse". Kun vie ihan hirveästi aikaa illoista nukuttamalla nukuttaa lapsia. Meillä tuo mielestäni käy useimmiten ainakin ihan ok ja voin kertoa, ettei taaperokaan aina ole/ole ollut millään lailla helppo nukutettava vaan olemme askel askeleelta päässeet tähän pisteeseen. Työn tulos siis.
Kommentit (29)
No en varsinaisesti nukuta, mutta menen iltaisin vuorotellen viereen, jutellaan jotain ja rauhoitutaan, ihana hetki. Välillä tulee juteltua tosi syvällisiäkin.
Vauvasta saakka ovat nukahtaneet itsekseen. Ei ole ollut työtä tai tuskaa koskaan. Iltarutiinit on tärkeitä. Rutiinihan se "nukuttaminenkin" on, sitä saa mitä tilaa.
Vauvasta saakka ovat nukahtaneet itsekseen.
Meillä äiti nukuttaa edelleen meidän ekaaluokkaa käyvän 7v pojan. Eli on huoneessa niin kauan, et poika nukahtaa.
13-vuotiasta nukutan. Toinen hieman nuorempi lapsi meillä nukahtaa itse, mutta tämä ei. Temperamenttikysymys... kai. On jotenkin taipuvainen ahdistumaan tms tämä joka kaipaa nukuttajaa. Helposti hermostuva, stressaantuva.
Vierailija kirjoitti:
Miten lapsi opetetaan nukahtamaan yksin? Vauva nukahtaa aina rinnalle. Miten sen muka voi estää? Yksin omaan sänkyyn ei nukahda, vaan itku alkaa aina.
Siis miten lapsi opetetaan siihen että jonkun pitää nukuttaa??? :O Meillä molemmat lapset on viety sänkyyn, tutti suuhun, hyvän yön toivotukset ja se siitä. Niin on nukuttu aamuun saakka muutaman kk:n ikåisestä..
Jos ei kaipaa perään niin hyvä sitten, noihan se kait menee. Levollisella, rauhallisella lapsella.
Meillä jo vauvasta saakka lapsi jäi omaan huoneeseensa, eikä iltasatua enempää "nukutettu". Lapsi oppi käytännön nopeasti ja tajusi että on täysin turvassa, vaikka vanhemmat ovatkin eri huoneessa.
Siskon perhe toimi taas täysin päinvastoin. Pitkiä iltarutiineja, jäätiin viereen makaamaan ennen kuin lapsi nukahti ja niin edelleen. Tilanne äityi niin pahaksi, että heidän lapsensa alkoivat "vaatia" että isä tai äiti nukkuu vieressä sitten koko yön. Kun lapset oli eri ikäisiä, niin se meni niin että isä sitten nukkui kuusivuotiaan kanssa lapsen huoneessa ja äiti pienemmän kanssa makuuhuoneessa. Ei tarvitse varmaan olla mikään Einstein tajutakseen mitä tuo teki heidän avioliitolleen. Isä muuttikin sitten vanhemman lapsen kanssa eri osoitteeseen ja sen pituinen se tarina.
Että ei tuo lapsen liika "nukuttaminen" ihan riskitöntäkään ole.
En ole koskaan nukuttanut lapsia (3 omaa), eikä lapsenlapsianikaan (kaikkiaan 6) ole nukutettu. Joko meidän poppoossa on 9 helposti nukahtavaa lasta tai sitten ollaan tehty jotain oikein. Jos lapsi ei osaa nukahtaa itsekseen, se on vaikeaa myös öisin, kun hän havahtuu unesta. Tottakai lapsissa on eroja!
Siis miten lapsi opetetaan siihen että jonkun pitää nukuttaa??? :O Meillä molemmat lapset on viety sänkyyn, tutti suuhun, hyvän yön toivotukset ja se siitä. Niin on nukuttu aamuun saakka muutaman kk:n ikåisestä..