PCO:sta kysyisin...
Täällä taitaa asiantuntijoita olla tämän asian suhteen?! :)
[color=blueviolet]Elikkä onko pco-rakenne munasarjoissa pysyvä tilanne, vai voiko se vaihdella kierrosta toiseen?[/color]
Mulla nimittäin yksi gynekologi sanoi olevan ainakin toisessa munasarjassa pco-rakenteen (ja toinenkin oli " multifollikulaarinen" mitä sitten tarkoittaakin). Muutamaa kiertoa myöhemmin toinen gynekologi sanoi, että pco-kriteerit ei täyty, koska munasarjassa oli vain 9 munasolua, kun pco:ssa pitäisi olla 10.
Olen nyt tässä epäsäännöllisten kiertojeni kanssa miettinyt kuitenkin tuota pco:n mahdollisuutta, vaikka se kerran siis kumottiin.
Osaisiko joku kommentoida jotenkin?
Nimim. " Vastauksista kiitollinen" :)
Kommentit (2)
Olihan tuosta apua. Itekkin pähkälin, että tilanne tosiaan voisi olla erilainen eri kierroissa. Ja lääkäreiden näkemyksen erilaisia.
Onpas mielenkiintoinen diagnosointitapa tuolla toisella lääkärillä - että ihan tietty lukumäärä pitäisi olla follikkeleja. (Multifollikulaarinen tarkoittaa sitä, että munasarjassasi on useampia munasoluja kypsymässä kerralla eikä selvää johtofollikkelia.)
Minulla diagnosoitiin myös aluksi pco, mutta myöhemmin lapsettomuuspolin lääkäri kumosi diagnoosin ja sanoi, että minulla on pco-tyyppiset munasarjat. Käsittääkseni se tarkoittaa sitä, että johtofollikkeleita ei ole itsestään, mutta munasoluja ei kypsy kerralla myöskään kovin montaa.
En kyllä siis ole mikään asiantuntija pco:n suhteen, mutta luulisin, että ne munasarjat voivat olla hyvinkin erilaiset eri kierroissa. Olikohan tästä nyt mitään apua... :)