Onko sinusta oikein tuo työmarkkinatuen tarveharkinnan poistuminen?
Sillä ei kaikki tosiaankaan tarvitse sitä työmarkkinatukea jos miehen tulot ovat suht. isot mutta silti sen alkaa kaikki saamaan.
Kommentit (34)
Omassa kaveripiirissäni on muutamia "omat rahat perheitä". Yhdessä tällaisessa perheessä rouva on pitkäaikaistyötön. On liian sairas töihin, mutta liian terve eläkkeelle ja siksi on työttömänä työnhakijana. Hän on nyt pari vuotta elänyt täysin ilman tuloja. Ei ole saanut työmarkkinatukea miehensä tulojen takia. Koska heillä on omat rahat joutuu tämä rouva pyytämään rahaa omilta vanhemmiltaan. Ruoan ja asumisen mies maksaa kokonaan. Rouvan vaatteita, puhelinlaskuja, lääkkeitä, kosmetiikkaa tai muuta henkilökohtaista hän ei kuitenkaan ala maksamaan. Näihin tämä rouva joutuu pyytämään rahaa vanhemmiltaan. Siinäkin perheessä miehen tulot ovat suhteellisen suuret, mutta vaimo joutuu elämään köyhyydessä. Näitä tämmöisä tapauksia löytyy tästä maasta paljon.
Aika älytöntä.
ja surullista.
Nelikymppinen nainen joutuu pyytämään vanhemmiltaan rahaa että voi ostaa itselleen ripsivärin tai vaikka migreenilääkkeet :(
Ja sen tiedän omasta kokemuksesta että jos olet työtön etkä saa korvauksia niin sua ei huomioida millään tavoin työkkärissä :( Olet alinta mahdollista pohjasakkaa. Ei niillä ole mitään kiinnostusta sua työllistää taikka edes päästää kursseille. Ja et muuten edes pääse jokaiseen paikkaan "töihin", kokeilemaan erilaisia jttuja työkkärin kautta jos et saa korvauksia. On sellaisia kivoja sääntöjä olemassa...
Olin ilmoittautunut muutamaksi kuukaudeksi työttömäksi työnhakijaksi. Olin tehnyt työsopimuksen seuraavasta työsta jo ennen edellisen päättymistä. Ilmoitin tämän työvoimatoimistoon ilmoittautuessani ja yritinkin löytää vain jotain lyhyttä pätkää niiden työttömyyskuukausien ajalle. Päivärahaa en saanut sillä työssäoloehtoni ei täyttynyt vielä silloin ja miehelläni on kohtuullinen palkka. Sain kuin sainkin työkkäristä kirjeen, jossa minua vaadittiin osallistumaan työnhakukoulutukseen ja uhattiin karenssilla (!?) jos kieltäydyn siitä kurssista :D
Koska etsit töitä sille pätkälle, tarvitsit kaikesta päätellen työnhaun osaamista. Kyse oli kuukausista, ei parista päivästä. Kaltaisiasi on kamalasti eli työkkäriin mennään pelaamaan karenssipäivät pois ja kamala huuto, jos saakin palvelua.
Kun ei saa päivärahaa, niin ei sillä karenssillakaan mitään merkitystä ole :D
Ihan oikeasti kuvittelin että voisin jonkun työpätkän löytää työkkärin avulla.
Huh. Onneks ei enää tarvi sen lafkan kanssa olla tekemisissä.
Esimerkki omasta elämästäni.
Valmistuimme ammattiin vuonna 1991, pahimman laman aikaan. Olimme - tyhmät romantikot - menneet naimisiin keväällä, ja kas vain: syksyllä mies ei saanutkaan kesätyölleen jatkoa. Minä sain pätkäsopimuksia toisensa perään, ja palkka oli nippa nappa sen verran, että miehelle ei tullut latin latia työttömyyskorvausta.
Kas kun ansiosidonaiselle pääseminen olisi edellyttänyt ammattiliiton jäsenyyttä, jota ei pelkällä 3kk kesäsopparilla saa, eikä ansiosidonnaistakaan olisi niin lyhyen työsuhteen katkettua saanut.
Noin kituutettiin sitten kolme talvea. Pikkuisenko vitutti, että oltiin pöhköt menty naimisiin.
Mies joutui kinuamaan joka markan minulta, mikä kyllä otti itsetunnon päälle hänellä, vaikka ei mikään macho-sovinisti olekaan.
Joten: minusta on erinomaista, että työmarkkinatuesta poistuu tuollainen kyykytys, koska sitä ei ole ansiosidonnaisessakaan työtömyysturvassa.
kun ei saa työttömyyskorvausta, ei työkkäriäkään paskaakaan kiinnosta työllistää. Mies pääsi muistaakseni KERRAN työkkäriin neuvontaan, ja silloinkin hänelle tarjottiin pokkana sieltä jotain vitun hommaa, joka käytännössä olikin yksityisyrittäjyyttä, olisi pitänyt vuokrata työtilaa ja ryhtyä freeksi.
Eli kun ei maksa yhteiskunnalle mitään työttömyystukean, ei työkkäriä kiinnosta nähdä sellaisen eteen vaivaakaan.
No, tuo siis oli 20 vuotta sitten, toivottavasti tilanne on jo parempi... tai sitten ei?
-35-
...eli kaikki eivät saa jatkossakaan. Olen itse jonkin aikaa sitä saanut, ja tuntui sen verran vittumaiselta se hakeminen että en todella hae mitään tukia ellen aidosti niitä tarvitse.
Suomessa asuu jonkin verran naisia, joiden puoliso on suurituloinen, mutta pakottaa silti vaimonsa tulemaan toimeen omillaan. Koska näitä ei oikein saa kuriinkaan, on parempi että puolison tulot eivät vaikuta työmarkkinatukeen.
Harkitsen tässä, kannattaako mennä naimisiin.
Olet yhden asian ymmärtänyt väärin.
Monesti ne miehen tulot ei ole isot, koska se tuloraja on vedetty alas.
Mieheni palkka nyt 3400 euroa- miinus verot ja minä en saa mitään työkkäristä.
En saanut silloinkaan kun mies sai palkkaa 2500 ja siitä verot pois.
Mies elättää 4 ihmistä ja rahat on meillä aina loppu.
Omaa rahaa ei mulla ole.
Ja sen tiedän omasta kokemuksesta että jos olet työtön etkä saa korvauksia niin sua ei huomioida millään tavoin työkkärissä :( Olet alinta mahdollista pohjasakkaa. Ei niillä ole mitään kiinnostusta sua työllistää taikka edes päästää kursseille. Ja et muuten edes pääse jokaiseen paikkaan "töihin", kokeilemaan erilaisia jttuja työkkärin kautta jos et saa korvauksia. On sellaisia kivoja sääntöjä olemassa...
Olin ilmoittautunut muutamaksi kuukaudeksi työttömäksi työnhakijaksi. Olin tehnyt työsopimuksen seuraavasta työsta jo ennen edellisen päättymistä. Ilmoitin tämän työvoimatoimistoon ilmoittautuessani ja yritinkin löytää vain jotain lyhyttä pätkää niiden työttömyyskuukausien ajalle. Päivärahaa en saanut sillä työssäoloehtoni ei täyttynyt vielä silloin ja miehelläni on kohtuullinen palkka. Sain kuin sainkin työkkäristä kirjeen, jossa minua vaadittiin osallistumaan työnhakukoulutukseen ja uhattiin karenssilla (!?) jos kieltäydyn siitä kurssista :D
Koska etsit töitä sille pätkälle, tarvitsit kaikesta päätellen työnhaun osaamista. Kyse oli kuukausista, ei parista päivästä. Kaltaisiasi on kamalasti eli työkkäriin mennään pelaamaan karenssipäivät pois ja kamala huuto, jos saakin palvelua.
Olet yhden asian ymmärtänyt väärin.
Monesti ne miehen tulot ei ole isot, koska se tuloraja on vedetty alas.
Mieheni palkka nyt 3400 euroa- miinus verot ja minä en saa mitään työkkäristä.
En saanut silloinkaan kun mies sai palkkaa 2500 ja siitä verot pois.
Mies elättää 4 ihmistä ja rahat on meillä aina loppu.
Omaa rahaa ei mulla ole.
TÖIHIN VAIKKA RAHAT ON AINA LOPPU?
Omassa kaveripiirissäni on muutamia "omat rahat perheitä". Yhdessä tällaisessa perheessä rouva on pitkäaikaistyötön. On liian sairas töihin, mutta liian terve eläkkeelle ja siksi on työttömänä työnhakijana. Hän on nyt pari vuotta elänyt täysin ilman tuloja. Ei ole saanut työmarkkinatukea miehensä tulojen takia. Koska heillä on omat rahat joutuu tämä rouva pyytämään rahaa omilta vanhemmiltaan. Ruoan ja asumisen mies maksaa kokonaan. Rouvan vaatteita, puhelinlaskuja, lääkkeitä, kosmetiikkaa tai muuta henkilökohtaista hän ei kuitenkaan ala maksamaan. Näihin tämä rouva joutuu pyytämään rahaa vanhemmiltaan. Siinäkin perheessä miehen tulot ovat suhteellisen suuret, mutta vaimo joutuu elämään köyhyydessä. Näitä tämmöisä tapauksia löytyy tästä maasta paljon.
jos on tuo tilanne, niin yleensä päätyy vajaakuntoisten palveluihin eikä jää kotiin.
Omassa kaveripiirissäni on muutamia "omat rahat perheitä". Yhdessä tällaisessa perheessä rouva on pitkäaikaistyötön. On liian sairas töihin, mutta liian terve eläkkeelle ja siksi on työttömänä työnhakijana.
Hän on nyt pari vuotta elänyt täysin ilman tuloja. Ei ole saanut työmarkkinatukea miehensä tulojen takia. Koska heillä on omat rahat joutuu tämä rouva pyytämään rahaa omilta vanhemmiltaan.
Ruoan ja asumisen mies maksaa kokonaan. Rouvan vaatteita, puhelinlaskuja, lääkkeitä, kosmetiikkaa tai muuta henkilökohtaista hän ei kuitenkaan ala maksamaan. Näihin tämä rouva joutuu pyytämään rahaa vanhemmiltaan.
Siinäkin perheessä miehen tulot ovat suhteellisen suuret, mutta vaimo joutuu elämään köyhyydessä.Näitä tämmöisä tapauksia löytyy tästä maasta paljon.
Tuollaiseen ei saisi kukaan nainen suostua. Avioliitossa puolisoilla on elatusvelvollisuus toisiaan kohtaan ja siksi joka paikassa kysytään perheen yhteisiä tuloja, ei vain hlön omia tuloja. Perhe on yksikkö, jossa pitäisi vähintään käyttövarojen olla yhteisiä. Älkää naiset suostuko tuollaiseen.
ja kyllähän tuo on hiertänyt monessa tuoreessa suhteessa kivenä kun yhtäkkiä joutuu toisen elättäjäksi. Ihan taatusti ajanut ihmisiä muuttamaan erilleen. Puolison tulojen ei tarvi olla kuin n. 3000 luokkaa kun jo työtön putoaa nollatuloille.
Se myös on aikuiselle ihmiselle aika karu kokemus kun ei yhtäkkiä olekaan lainkaan omaa rahaa, et voi ostaa edes kuukautissiteitäsi vaan nekin pitää kerjätä puolisolta.
Omassa kaveripiirissäni on muutamia "omat rahat perheitä". Yhdessä tällaisessa perheessä rouva on pitkäaikaistyötön. On liian sairas töihin, mutta liian terve eläkkeelle ja siksi on työttömänä työnhakijana.
Hän on nyt pari vuotta elänyt täysin ilman tuloja. Ei ole saanut työmarkkinatukea miehensä tulojen takia. Koska heillä on omat rahat joutuu tämä rouva pyytämään rahaa omilta vanhemmiltaan.
Ruoan ja asumisen mies maksaa kokonaan. Rouvan vaatteita, puhelinlaskuja, lääkkeitä, kosmetiikkaa tai muuta henkilökohtaista hän ei kuitenkaan ala maksamaan. Näihin tämä rouva joutuu pyytämään rahaa vanhemmiltaan.
Siinäkin perheessä miehen tulot ovat suhteellisen suuret, mutta vaimo joutuu elämään köyhyydessä.Näitä tämmöisä tapauksia löytyy tästä maasta paljon.
Tuollaiseen ei saisi kukaan nainen suostua. Avioliitossa puolisoilla on elatusvelvollisuus toisiaan kohtaan ja siksi joka paikassa kysytään perheen yhteisiä tuloja, ei vain hlön omia tuloja. Perhe on yksikkö, jossa pitäisi vähintään käyttövarojen olla yhteisiä. Älkää naiset suostuko tuollaiseen.
Tämä on tätä länsimaista yksilön ihannointia, viis siitä, miten muilla menee. Edes sillä elämän tärkeimmällä ihmisellä. Kuvottavaa. Voi kyllä appivanhemmat katsoa vävyään kuin halpaa makkaraa ja oikein onkin!
Harkitsen tässä, kannattaako mennä naimisiin.