Pojalle puukko
Minkä ikäiselle pojalle voi antaa puukon vuoluhommiin? Kaverin lapsi sai synttärilahjaksi puukon kun täytti 8v! Eikö tuon ikäinen ole vähän liian pieni puukon käyttäjäksi?
Kommentit (22)
Nykyään pojat eivät enää tarvitse puukkoja. Kännykkä tai joku pelikone on nykyaikaa.
Meillä on puukon käytön opettelu aloitettu joskus viiden vuoden tienoilla. Nyt 8- ja 9- vuotiaat lapset osaavat vanhoja erätaitoja enemmän kuin keskiverto kaupunkilainen ikinä tulee oppimaan, molemmat osaavat tehdä nuotion metsästä löytyvästä märästä puusta, tai rakentaa havulaavun suojaksi. Lumikuopassakin yövyttiin viime talvena, pakkasta oli ulkona -28. Suunnistaminenkin on hallussa, kompassin kanssa ja ilman. Mitä hyötyä tästä sitten on? Ei välttämättä mitään mutta mitä haittaakaan? Lapset ovat tykänneet itse opetella eri juttuja ja mitään ei ole pakolla tehty. Huvipuistoissakin ollaan käyty joten ihan metsäläisiä ei olla.
Meillä kaikki, niin tyttö kuin pojatkin, ovat saaneet oman puukon seitsemän vuotiaana.
Toki puukon käyttöä; samoin kuin muidenkin työkalujen; on harjoiteltu jo paljon aiemmin.
Kesän mökkireissula parantamaan, omalla puukolla on kivempi vuoleskella :)
Mun poika sai ekan puukkonsa muistaakseni 5- tai 6-vuotiaana - toki se oli lapsille tarkoitettu malli, jossa on pyöristetty kärki, mutta muuten siis terävä. Yhtään ainutta vahinkoa ei ole sattunut! Käyttöä pitää tietysti harjoitella vanhemman kanssa, mutta mitään haittaa ei puukon saamisesta ole ollut.
Sama poika sai ensimmäisen oikean vasaran ja sahan 2-vuotiaana :)
Minkä ikäiselle pojalle voi antaa puukon vuoluhommiin? Kaverin lapsi sai synttärilahjaksi puukon kun täytti 8v! Eikö tuon ikäinen ole vähän liian pieni puukon käyttäjäksi?
Jos "umpikaupunkilaislapsi" jolla ei mitään aiempaa kokemusta niin sitten varmaan ihan hyvä ikä aloitella harjoittelua, on jo vähän järkeä päässä.
Meillä tosin on lapset saaneet harjoitella papan ohjauksessa heti kun on homma alkanut kiinnostaa ja puukko on kädessä pysynyt. Omat puukot ovat saaneet joskus 5 vanhana (ihan kaupunkilaisia ollaan mekin). Käyttöä puukoille on ollut paljon, jo ihan kotioloissa keksivät jos vaikka ja mitä vuoltavaa, mutta erityisesti retkillä, kalastaessa ja vaelluksilla puukon hallinta on ollut tarpeen. Lapset 7- ja 9-vuotta.
mä taisin olla viis, kun sain ekaa kertaa puukon käteen... 8-vuotiaalla alkaa seuraavana vuonna (kolmannella) veisto, joten en nyt ihan kovin pikkuisena pitäisi.
poika sai ensimmäisen puukkonsa 5v lahjaksi. Se on Marttiinin Condor Junior lasten puukko eli tylppäkärkinen. Myyjä sanoi että n kouluikäisenä yleensä siirrytään teräväkärkiseen ja tuon puukon terän saa sitten muutettua sellaiseksi (liikkeessä sen hiovat). poika on nyt vuoden veistellyt eikä ole pahempia tapaturmia sattunut. Olemme erähenkinen perhe, liikumme metsässä ja poika myös kalastaa innokkaasti joten puukko on kovassa käytössä. Kotona tykkää istua pihalla vuolemassa erilaisia puunpalikoita. Ko puukko on kätevä pienen kokonsa puolesta ja itse lainaan sitä aina kun menen vihtoja tekemään, on paljon näppärämpi kuin aikuisten puukko. Tästä poika on erittäin ylpeä:)
http://www.marttiini.fi/Condor-Junior
Sai ekan puukkosnsa siinä 7-8vuotiaana :D sitä ennen oli linkkuveistä käyttäny varmaan jostai viisvuotiaasta.
tosin, veli onnistu heti ekana päivänä lyömää itelleen syvän haavan sormeen suoraan hermoon. arpi näky viel pari vuot sitten vaik veli on jo 22v nyt x)
itse sain oman puukon muistaakseni kans siinä 8-10 vuotiaana. ja sitä linkkaria olin jo pitkää käytelly kans.
kyl tyttöjenki pitää saada puukko jos poikineki, jos kiinnostusta on :D
Meikä poika sai ekan puukon 4 vuotiaana. Tosin koko perhe ulkoilee.
Meikä poika sai ekan puukon 4 vuotiaana. Tosin koko perhe ulkoilee.
Eiköhän suurin osa lappilaispojista ja tytöistäkin saa "puukon" käteensä jokseenkin samaan aikaan kun oppii kävelemään.
Sitä on vaan opittava käsittelemään teräaseita, ja elämään muutenkin vaarallisten asioiden kanssa.
Todistettavasti suomalaiset eivät ole kuolleet sukupuuttoon, vaikka puukko on ollut aikanaan jokapojan varuste vaan pikemminkin päin vastoin, sen ansiosta on pysytty hengissä (erinäisiä puukolla tehtyjä tappoja huomioimatta).
Eräille meistä on varmaan täysin vieras ajatus, että alle kouluikäisellä voisi olla käsissään puukko ja tulitikut, että saa tehdä itse tulet. Ihan tavallista sellaisilla seuduilla, joilla harrastetaan ulkoilua, metsästystä ja kaikenlaisia muitakin erätaitoja.
Kesäisin mökillä jo päiväkoti-ikäisenä. Niitä voiveitsiä on vanhemmillani vieläkin käytössä. :) Muistan, kun joskus jossain sukulaisten mökillä ei ollut mitään tekemistä. Olin 10-vuotias ja pyysin puukkoa, että voisin veistellä. Tädit ei uskaltaneet antaa. Tuntui todella oudolta. :)
Eikö tuon ikäiset tee jo käsitöitä koulussakin?
Kesäisin mökillä jo päiväkoti-ikäisenä. Niitä voiveitsiä on vanhemmillani vieläkin käytössä. :) Muistan, kun joskus jossain sukulaisten mökillä ei ollut mitään tekemistä. Olin 10-vuotias ja pyysin puukkoa, että voisin veistellä. Tädit ei uskaltaneet antaa. Tuntui todella oudolta. :)
sai kaksivuotiaana. Siitä tuli puuseppä.
ekan puukkonsa. Nyt on kuusvee ja taitava tekijä puukkonsa kanssa.
Meillä puukko luvattu 7v:lle ja rauhallisempi 5v saanee omansa samalla. Kaupunkilainen mutta partiolainen on tämä äiti ja sai itse ekan oman puukon 8v:nä. - Sukulaispoika maalta 8v omistaa parikin omaa kirvestä ja tietää miten niitä käyteyään turvallisesti, ja isoisänsä on opettanut tuon pojan rakentamaan vaikka mitä.
Kunhan muistaa että lapsi ei puukkoa käytä kuin aikuisen valvonnassa, niin hyvin voi ostaa vaikka 8vuotiaalle
Kuusivuotislahjaksi ovat jokainen omansa saaneet, sukupuolesta riippumatta. Vain yksi neljästä on tarvinnut laastaria puukon kanssa toimiessaan, mutta onkin noista se varomattomin. Jokainen pitää puukkonsa tallessa ja kunnossa ja heillä on lupa sitä käyttää aina kun tarvitsevat.
Toki tämä vaatii sen, että lapsille neuvotaan miten sen kanssa ollaan.
Ja kaupungissa ei sitten kuljeskella puukot povarissa leikkimässä kovaa jätkää. Se on lailla kiellettyä.
On nyt jo jo 17v. ja ei itseään telonut. Tai yhden naarmun muistan. Tietysti lapsissa on eroja.