Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mulla on joka kesä 2-8 punkkia ihossani

Vierailija
25.07.2012 |

minkäs teet, kun joudun työssäni olemaan paljon ruohikoissa, metsiköissä, ulkotöissä ja aina niitä punkkeja tulee. En jaksa oikein välittää. Otan ne pois, kirjaan puremispaikan ja seurailen, tuleeko jotain iho-oiretta ja sitten unohdan koko jutun. Näin jo 15 vuotta.

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
04.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tauti ei tartu heti. Muistaakseni tartunnan riski on hyvin pieni mikäli punkin poistaa vuorokauden aikana kiinnittymisestä. Tässä täytyy toki muistaa että punkki on poistettava oikein eli sitä ei saa puristaa lainkaan.

Riippuu taudista. Puutiaiskuume voi tarttua heti.

Vierailija
2/22 |
05.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Iltaisin saunassa punkkipihdeillä poistettiin . Turun saaristossa oltiin kesät. En osaa pelätä ötököitä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
05.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

lopettamaan punkin pureman takia opiskelun vuodeksi eikä terveys palannut ihan entiselleen enää. Että en mä ton jälkeen ihan huoleton kyllä pystyisi olemaan.

Vierailija
4/22 |
05.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tauti ei tartu heti. Muistaakseni tartunnan riski on hyvin pieni mikäli punkin poistaa vuorokauden aikana kiinnittymisestä. Tässä täytyy toki muistaa että punkki on poistettava oikein eli sitä ei saa puristaa lainkaan.

Riippuu taudista. Puutiaiskuume voi tarttua heti.

Onneksi puutiaisaivokuume on borrelioosia harvinaisempi (n. 20 tapausta vuodessa Suomessa). Toisaalta riskialueella asuvat ovat tod. näk. rokotettuja puutiaisaivokuumetta vastaan.

Vierailija
5/22 |
25.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos joka 4 punkki kantaa kuitenkin borrelioosia.

Vierailija
6/22 |
25.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitkät housut ja kahkeet sukan sisään.

Sä oo varmaan altistunu borrelialle niin monta kertaa että sulla on sillemhyvä vastustuskyky.

Vierailija
7/22 |
25.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun kuljeksin rantakaislikoissa ja lehtimetsän pusikoissa Etelä-Suomessa... En enää välitä pätkääkään koko punkeista, ovat ihan täyttä arkea enkä niitä punkkitautejakaan pelkää.

Vierailija
8/22 |
25.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on aina suojaava vaatetus. Mutta silti ne vaan kiipeää ylös iholleni. Aika sitkeitä otuksia :(

Vierailija
9/22 |
25.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä teen myös ulkotöitä, mutta kun varusteena on saappaat + housut + pitkähihainen takki + kypärä + hanskat eli suojaamattomana on vain kasvot ja niska, niin en ole vielä koskaan punkkia itsestäni löytänyt.

Vierailija
10/22 |
25.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan sama koko punkit, nautin kesästä ja kölliskelen shortseissa ja topeissa ruohikossa kun tykkään, tai istun rantakalliolla... Saan myös punkkeja usein koiristani, tänä aamuna nappasin yhden päänahasta, ilmeisesti tullut niin että on punkki ollut koirassa joka nukkuu sängyssäni, ja siirtynyt siitä minuun - en meinaan ole useampaan päivään makaillut ulkona maassa eli ei todennäköistä että olisi punkki suoraan minuun ulkoa päässyt.

Vierailija
11/22 |
25.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Iskevät ihan minne vain, mutta yleensä aika ylös. Kai ne kulkevat vaatteita pitkin kaikessa rauhassa, kunnes iho tulee vastaan?

Vierailija
12/22 |
25.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

(toinen vasta etsi kiinnittymispaikkaa)

on ihan arkipäivää täällä lounaisrannikolla.

Borrelioosi on epätodennäköistä jos punkin saa irti alle 12h siitä kun punkki on kiinnittynyt.

Puutiaisaivokuumeeseen meillä on rokotus.

Tuntuu, että punkkihysteriaa on siellä, missä niistä punkeista ei ole kokemusta. Eräs ei-punkkialueella asuva tuttu on näiden tv-ohjelmien jälkeen hysteerisessä tilassa eikä ikinä aio mennä saaristoon. Me taas olemme eläneet koko elämämme rannikolla ja saaristossa ja tajuamme, että asian kanssa pystyy elämään.

Punkit ovat kyllä lisääntyneet parissa kymmenessä vuodessa.

Vierailija
13/22 |
25.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kasvoissa ei ole koskaan ollut, mutta esim. korvan takana, hartioissa, käsivarren yläosassa, rinnassa jne. Eli kyllä jaksavat kipittää, kunnes ihoa tulee vastaan :/

Vierailija
14/22 |
25.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on vaatteissa varmaan niin tiukat resorit + suljettu kaulus, että olen saanut olla rauhassa, vaikka punkkialueella töitä teenkin.

Vierailija
15/22 |
25.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mielipide muuttuu. Itse olen menettänyt kaksi lähisukulaista borrelioosin takia. Toinen oli 2 vuotta neliraajahalvaantunut ennen kuolemaansa. Toisella tauti eteni paljon hitaammin.

Punkki"hysteriaa" on siellä missä borrelioosi on koettu, on minun mielipiteeni.

Tuntuu, että punkkihysteriaa on siellä, missä niistä punkeista ei ole kokemusta. Eräs ei-punkkialueella asuva tuttu on näiden tv-ohjelmien jälkeen hysteerisessä tilassa eikä ikinä aio mennä saaristoon. Me taas olemme eläneet koko elämämme rannikolla ja saaristossa ja tajuamme, että asian kanssa pystyy elämään.

Vierailija
16/22 |
25.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

(toinen vasta etsi kiinnittymispaikkaa)

on ihan arkipäivää täällä lounaisrannikolla.

Borrelioosi on epätodennäköistä jos punkin saa irti alle 12h siitä kun punkki on kiinnittynyt.

Puutiaisaivokuumeeseen meillä on rokotus.

En pidä punkeista, mutta eivät ne aiheuta mitään hysteriaa. Punkkeja tarttuu ihan pihalla ja rannassa ollessa (vaikka ei ole pitkää heinikkoa tms), enkä niiden vuoksi ala kesäisin käyttämään mitään suojavaatteita. Päivittäiset punkkitarkastukset ovat toki itsestäänselvyys, jotta kaikki punkit saadaan mahdollisimman nopeasti pois ( ennen kuin mahdollinen borrelioosi ehtii tarttua). Emme asu puutiaisaivokuumeen riskialueella (vaan Uudenmaan rannikolla), joten meillä ei ole edes rokotteita.

Tänä kesänä onkin ollut paljon punkkeja. Lapsilta on löytynyt yhteensä 5, itseltäni olen löytänyt yhden.

Vierailija
17/22 |
25.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

iholla ja vielä porautuu siihen. Oliko se niin että punkkissa on jotain puuduttavaa ainetta.

Vierailija
18/22 |
25.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mielipide muuttuu. Itse olen menettänyt kaksi lähisukulaista borrelioosin takia. Toinen oli 2 vuotta neliraajahalvaantunut ennen kuolemaansa. Toisella tauti eteni paljon hitaammin.

Punkki"hysteriaa" on siellä missä borrelioosi on koettu, on minun mielipiteeni.

Borrelioosin ehkäisemiseksi on tärkeää tehdä joka ilta punkkitarkastus, meillä alakouluikäiset lapsetkin tarkastavat itsensä oma-aloitteisesti. Borrelioosihan vaatii tarttuakseen sen 12h kiinniolon (joidenkin lähteiden mukaan jopa 24h) joten hysteriaan ei todellakaan ole tarvetta.

Vierailija
19/22 |
25.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen menettänyt kaksi lähisukulaista borrelioosin takia.

Vierailija
20/22 |
25.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yksi yhdeksän