Punkki puri!
saatiin kyllä heti irti mutta pitääks asialle tehdä jotain?
Kommentit (10)
Mä oon niitä jo kymmeniä nyppinyt itsestäni tänä vuonna. En niistä enää huolehdi yhtään kun ovat niin arkea (asun Helsingin Viikissä ja kuljeksin koirieni kanssa paljon rantakaislikoissa ja heinikoissa, joissa punkkeja on tosi paljon).
Miltä se punkki näyttää iholla, näkyykö hyvin?Millainen jälki ihossa?
ENsin kun se on imenyt vasta vähän, se on kuin pieni pyöreä parimillinen tumma hämähäkki. Pienet jalat pienen litteän keskiruumiin sivuilla. Sitten kun se on imenyt paljon, se muuttuu aika ihonväriseksi ja helposti voi erehtyä että on tullut joku näppylä - paitsi että sillä näppylällä on pienet mustat jalat sivulla.
Ihoon mulla tulee semmoinen hyttysenpuremaa muistuttava pieni paukama joka lähtee päivässä-parissa pois. Ei ole koskaan tullut semmoista borrelioosirinkiä.
jos se oli kiinni alle 24 h niin ei hätää.
poika sai Ahvenanmaalta punkinpureman, josta seurasi iso renkasmainen ihottuma, mikä taas näytti ihan mustelmalle (45 m x 35 cm) ja imusolukkeet turposi kaulalla ja kainalossa. Poika sai tosi vahvan ja pitkän anttibiottikuurin. Jälkitarkastukisissa käytiin monta kertaa.
Punkki voi levittää taudin heti purressaan, jos niikseen on. Ei sen irrottaminen enää tartuntaa poista.
Minä sain borrelioosin 2v sitten Viikin puskissa kolutessa. Hallainvuorten metsässä ehkä tullut? Viime kesän olin todella sairas. Nyt jo hyvässä voinnissa. Toivottavasti jatkuu näin.
Punkki voi levittää taudin heti purressaan, jos niikseen on. Ei sen irrottaminen enää tartuntaa poista.
mutta borrelioosin suhteen on merkityksellistä, kuinka kauan punkki on ehtinyt olla kiinni, eli tartuntariski on vasta jos punkki on ollut kiinni yli 12h (joidenkin lähteiden mukaan 24h, mutta itse pelaan varman päälle ja uskon tuohon 12h).
terveiset punkkialueelta
lääkärille.