Mies anto lapsen nukkua liian pitkät päikkärit ja nyt mä sit kärvistelen tässä seurausten kanssa :(
Eli 2 v 4 kk lapsi on vielä hereillä. Koululainen meni nukkuun jo puol ysin aikaan. Olis kyllä nukahtanut vähän aiemminkin jos tämä nuorimmainen ei olisi häirinnyt...
Pyysin mieheltä, että ei antais lapsen nukkua kuin korkeintaan puol kolmeen, mutta oli kuitenkin antanut nukkua kolmeen asti, pari tuntia.
Mun pitäis olla ittenikin aikasin nukkumassa ja tää valvominen ottaa aivoon.
Pitäisköhän huomenna yrittää herättää lapsi jo 1 h päikkäreitten jälkeen, vaikkapa kahden aikaan? Unta ei tunnu muuten riittävän.
Aamulla on kuitenkin puol kasin jälkeen herännyt.
Kommentit (39)
Omat vanhemmat varmaan tietävät mikä tyyli on heille ja heidän lapselleen paras.
Tiukasta rytmistä voi olla hyötyäkin, mutta minusta pitää mennä aina tilanteiden mukaan. Olen huomannut että lapset tarvitsevat enemmän unta jos ovat aktiivisempia, viimeksi meillä kävin näin reissun jälkeen, kun 1-ja 3-v olivat koko aamun leikkineet junan leikkivaunussa, nukkuneet päikkärit mutta olleet aktiivisempia kuin normaalisti ja siellä hälinässä saaneet runsaasti ärsykkeitä.
Pääsääntöisesti annan lasten nukkua niin pitkään kun haluavat, koska olen heidän kanssaan kotona, eikä heitä ole pakko herätellä aamuisin hoitoon. Isompi nukkuu yleensä klo21-7:30ja pienempi klo21:30-08. Molemmat nukkuvat myös parin tunnin päikkärit. Jostain syystä pienempi ei tunnu tarvitsevan sen enempää unta kuin isompikaan, hän on ollut vauvasta asti huonompiuninen kun isompi sisarus.
sillä en ikinä ole herättänyt lapsia päiväuniltaan, vaikka ehkä joskus olisi ollut hyvä näin tehdä, mutta mun lapset ovatkin olleet ns huonoja nukkujia.
että eräs yleisistä kidutuskeinoista maailmalla on herättää ihminen kesken sikeimmän unen...
Miettikää, mistä johtuu nykyjan lasten levottomuus...Tuskin pelkästään vähäisestä/katkonaisesta unesta, mutta silti...Veikkaan, että unettomuus pikkulapsilla on enemmänkin nyky-yhteiskunnan vitsaus ja osittain myös kuuluu lapsen uhmaan...
Ap, hiljeneekö koko talo silloin kunnukutat lastasi, vai myllääkö toisessa huoneessa telkkari tms? Iltarutiinit ovat tärkeitä, ne tulee aloittaa ajoissa, rauhallisesti, valoja himmennetään vähitellen, rauhoitutaan. Myös vanhempien tulee rauhoittua:) Lapsi ei nukahda taatusti, jos äiti kätisee isälle ärtyisenä, että sun syy, kun nukui päivällä liian kauan:0 jamitäsiotten,josnousee ylös sängystä, tuskin se pimeässä talossa touhuamaan jää...Mutta tavat vaativat pitkäjänteisyyttä!
Yliväsymys on paljon suurempi univaikeuksien aiheuttaja lapsilla, kuin pirteys. Kun kehittyvät aivot eivät saa tarpeeksi lepoa, niin aivot käyvät ylikierroksilla ja alkaa esiintyä levottomuutta, uniongelmia ja muita käyttäytymishäiriöitä..
Ja vielä...ihan pakko lainata tekstiä " Pienet päivähoidossa - Alle kolmivuotiaiden lasten varhaiskasvatuksen perusteita",Helena Siren-Tiusasen ja Erkki Tiusasen kirjoittama kohta " Unen merkitys kasvulle ja oppimiselle" .
" Pienille lapsille täysimittaisiin päiväuniin ja yöuniin - joita aikuiset eivät jatkuvasti keskeytä herättelemällä - sisältyvä REM-uni on tärkeää keskushermostoenergian, keskittymiskyvyn ja kohdennetun tarkkaavaisuuden sekä mielialojen, itseluottamuksen ja ympäristöön sopeutumiskyvyn elvyttämistä ja huoltoa."
Kaikki kunnioitus av-mammojen asiantuntijuudelle,mutta tuskin siinä ihan koko totuus kuitenkaan lepää:)
Nimim. Omiakin lapsia on...
Kukaan ei kiistä, etteikö hyvät unet ole tärkeät.
Kuitenkin samalle lapselle voi rakentaa useamman erilaisen unirymin, joko pikillä päiväunilla ja lyhyillä yöunilla tai lyhyillä päiväunilla ja pidemmillä yöunilla.
te ammatti-ihmiset opastaa, miten toimin, kun taapero nukkuu kolmen tunnin päikkäreitä ja öisin vain 6-7 tuntia. Vanhemmilla hajoaa pää unenpuutteeseen eikä yhteistä aikaa illalla ole, kun mennään tietysti kaikki samaan aikaan nukkumaan, jotta saataisiin edes nuo tunnit nukkua.
Yöunillekin mennään yleensä klo 22-24 välillä. Vaikka on sitten koululaisiakin talossa.
Tossa sen taas huomaa, kun eletään minuttiaikataululla, niin maailma on heti sekasin yhden päivän poikkeaman takia :D
"ilmankos niitä avioerojakin on alvariinsa"
Peesaan niin tätä! En tajua, missä jossain perheissä kaikki pitää suorittaa minuutin tarkasti. Mitä ihmettä se puoli tuntia enemmän päikkäreitä voi ketään haitata?
Meillä lapset nukkuu kun niitä väsyttää, eikä tartte mennä nukkumaa, jos ei väsytä. Kaikki pysyvät tyytyväisinä näin. Mua ei haittaa pätkääkään, vaikka joskus lapset menee nukkumaan vasta klo 23.
tulet itse toimeen vähällä unella tai sitten ei ole taaperoita talossa. Ei parivuotiasta voi jättää yksin asuntoon touhuilemaan ja mennä itse nukkumaan! Sehän on sama kuin jättäisi yksin kotiin kauppareissun ajaksi. Vai miten te toimitte? Minä en jaksa nousta aamulla töihin, jos menen nukkumaan vasta klo 24.
Yöunillekin mennään yleensä klo 22-24 välillä. Vaikka on sitten koululaisiakin talossa.
Tossa sen taas huomaa, kun eletään minuttiaikataululla, niin maailma on heti sekasin yhden päivän poikkeaman takia :D
"ilmankos niitä avioerojakin on alvariinsa"
Peesaan niin tätä! En tajua, missä jossain perheissä kaikki pitää suorittaa minuutin tarkasti. Mitä ihmettä se puoli tuntia enemmän päikkäreitä voi ketään haitata?
Meillä lapset nukkuu kun niitä väsyttää, eikä tartte mennä nukkumaa, jos ei väsytä. Kaikki pysyvät tyytyväisinä näin. Mua ei haittaa pätkääkään, vaikka joskus lapset menee nukkumaan vasta klo 23.
http://www.mll.fi/vanhempainnetti/tietokulma/uni_ja_ravitsemus/uni/leik…
Ps. valtaa on aina yhtä paljon, eri asia vaan,kuka saa siitä vallasta yliotteen:)
Eli lapsi on nukkunut pienestä vauvasta asti ihan itse täysin kellontarkasti. Ei ole tarvinnut herätellä eikä nukutella sen kummemmin. Puolentoistavuoden iässä tuli kausi, kun jostain syystä unirytmit meni sekaisin. Silloin saatettiin illalla kukkua puolillepäivin ja herättiin aamu kahdeksalta ja päiväunilla pieni torkahdus. Päivät olivat yhtä huutoa ja itkua ja äidin hermojen kiristelyä. Väsy oli, mutta päiväunet ei kiinnostaneet. Tai kiinnostivat ne sitten vasta neljän jälkeen ja jos nukkui vasta sitten niin yö unet taas siirtyivät puolillepäivin.
Joten aloin herättää lapsen aamulla seitsemältä niin sain lapsen nukkumaan päiväunia 12-13 aikaan ja illalla taas nukkumaan 20-21 aikaan. Herättelin viikon aamuisin ja nyt ei ole tarvinnut taas pariin kuukauteen herättää ollenkaan, koska herää normaaliin aikaan itse aamulla. Päiväunilta herätän jos meinaa nukkua reilusti yli 2 tuntia.
Eli kumpi on hermostolle ja rem-unelle tärkeämpää? 9 tunnin yö unet plus 0-30min päiväunet vai n.11 tunnin yöunet ja 1,5-2 tunnin päiväunet (jotka saatiin aikaan viikon herättelyllä)?
-9
Eli lapsi on nukkunut pienestä vauvasta asti ihan itse täysin kellontarkasti. Ei ole tarvinnut herätellä eikä nukutella sen kummemmin. Puolentoistavuoden iässä tuli kausi, kun jostain syystä unirytmit meni sekaisin. Silloin saatettiin illalla kukkua puolillepäivin ja herättiin aamu kahdeksalta ja päiväunilla pieni torkahdus. Päivät olivat yhtä huutoa ja itkua ja äidin hermojen kiristelyä. Väsy oli, mutta päiväunet ei kiinnostaneet. Tai kiinnostivat ne sitten vasta neljän jälkeen ja jos nukkui vasta sitten niin yö unet taas siirtyivät puolillepäivin.
Joten aloin herättää lapsen aamulla seitsemältä niin sain lapsen nukkumaan päiväunia 12-13 aikaan ja illalla taas nukkumaan 20-21 aikaan. Herättelin viikon aamuisin ja nyt ei ole tarvinnut taas pariin kuukauteen herättää ollenkaan, koska herää normaaliin aikaan itse aamulla. Päiväunilta herätän jos meinaa nukkua reilusti yli 2 tuntia.
Eli kumpi on hermostolle ja rem-unelle tärkeämpää? 9 tunnin yö unet plus 0-30min päiväunet vai n.11 tunnin yöunet ja 1,5-2 tunnin päiväunet (jotka saatiin aikaan viikon herättelyllä)?
-9
Ja kun joku ihmettelee sitä mitä puolentunnin ylimääräiset unet haittaa, niin se haittaa nimenomaan sitä, että sitten nukkumaan meno illalla siirtyy ja noidankehä on pian valmis. Itse haluan myös ehtiä päivän aikana tehdä jotain muutakin kuin odotella että lapsi nukkuu aamulla myöhään. Ja pian tästä on töihinkin mentävä, joten en halua aloittaa uutta työtä rättiväsyneenä sen takia, että lapsen unirytmi on sekaisin.
-9
kumpi nyt tuhoaa keskushermostoa enemmän: päiväunilta herättäminen vai kuuden tunnin yöunet? Tuolla MLL:n sivuilla sanottiin, että leikki-ikäisen unentarve on 10-13 tuntia!
Meillä yöt jäävät niin lyhyiksi päiväunien venyessä, ettei 10 tuntia tule millään täyteen. Ja oma univajeenikin kasvaa...
Voisiko joku tietävä kommentoida? Huolestuttaa.
meillä joskus täytyy lapsi herättää päikkäreiltä. Yleensä herää itse ennen puoli kolmea, mutta jollei niin kyllä mä menen herättelemään. Muuten illan nukkumaanmeno tulee olemaan yhtä tuskaa. Nyt kun viimeistään lapsi nousee päikkäreiltä puol 3 aikoissa, ollaan illalla viimeistään klo 21 nukkumassa. Tämä rytmi toimii meillä hyvin. Lapsi ei oikeastaan koskaan ole ollut kiukkuinen, kun on herätetty. Naureskelee vain. Meillä päikkäreille mennään viimeistään puol 12 maissa. Joten kolmisen tuntia päikkäreitä on aikaa nukkua. Mikä sitten taas riittää.
Illalla 8 aikoissa tai 7, riippuen siitä miten me vanhemmat menemme töihin, niin ruvetaan rauhoittumaan. Syödään iltapala, hoidetaan iltarutiinit ja toivotellaan hyviä öitä ja mennään nukkumaan. Klo 21.00 lapsi on sängyssä ja vetelee sikeitä.
Mun mielestä on jokaisen oma asia, miten toimitaan. Jossain perheissä toimii toisenlainen tapa ja jossain toinen. Ketään ei pitäisi sen takia lähteä arvostelemaan. Lapsia on kuitenkin niin erilaisia. Meillä lapselle on siunaantunut erittäin hyvät unen lahjat. Tämä rutiini toimii meillä, toisilla toisenlainen.
jollain tarkkaa. Paljon enemmän väsyttää turha stressaaminen ja kireys kuin tunnin "valvominen".
jollain tarkkaa. Paljon enemmän väsyttää turha stressaaminen ja kireys kuin tunnin "valvominen".
mitään tunnin valvomista, jos antaa päikkäreitten venyä. Se on monen tunnin valvomista ja itse herään 4 aikaa aamusta, jos työt alkavat 6. Siinä vaiheessa ei kyllä kiinnostaisi joka ilta tapella lapsen kanssa nukkumaan menosta ja valvoa vielä 12 yöllä ja odottaa, että no meidän muksua ei nyt väsytä, eihän sitä nyt voi nukkumaan laittaa.
vaan lapsen jatkuva, kokopäiväinen kätinä, kitinä, huuto ja valitus, kun kaikki asiat ovat vaikeita ja kurjia kun väsyttää.
Esikoinen on aina ollut vähäunisempi kuin kuopus. Esikoinen jätti itse päiväunet pois 2v iässä, ja yöuni alkoi parantua. Sitä ennen karjuttiin illat ja hilluttiin yöt. Päiväkodissa nukkui vielä jonkin aikaa lyhyemmät päikkärit, sovittiin yhdessä että puolesta tunnista tuntiin saa nukkua. Nekin jätti parissa kuukaudessa pois, eivät vain saaneet lasta nukkumaan.
Kuopuksella on ollut isompi unentarve. Hän on nyt 3,5 v ja kesä on mennyt ilman yksiäkään päikkäreitä, koska ei ole väsynyt. Nukkuu yön 20-08 välillä hyvin. Häneltäkin alettiin keväällä lyhentämään päiväunia päiväkodissa, koska alkoi heräillä aamulla tosi aikaisin ja illat meni hillumiseksi.
Itse koen, että jos lapsen iltavalvomisen vuoksi koko perhe väsyy, lapsi itse on aamulla heräämishetkellä ärtynyt ja väsynyt jne on syytä muokata päiväunia. Herättelyt on meillä tehty aina hyvin hellävaraisesti ja asteittain, ei sen tarvitse olla mitään kidutusta. Ja kun päiväkotiin täytyy herätä klo 7, näen tärkeämpänä että lapsi nukkuu hyvät yöunet kuin päiväunet ja huonot yöunet. Jostain luinkin, että yöuni on tärkeämpi.
Tehkää, niinkuin teidän perheessä parhaaksi nähdään.
stressaa ja väsyttää kuuden tunnin yöunet.
Edelleen neuvoja odottava...
Saa nukkua päivällä miten tahtoo ja kuinka pitkään tahtoo. En kellota tai vie väkisin nukkumaan. Aina ollaan oltu yöunilla viimeistään kymmeneltä, yleensä kahdeksalta. Ja unta aamukuuteen, herään lapsen kanssa aikaisin siis.