Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mies anto lapsen nukkua liian pitkät päikkärit ja nyt mä sit kärvistelen tässä seurausten kanssa :(

Vierailija
25.07.2012 |

Eli 2 v 4 kk lapsi on vielä hereillä. Koululainen meni nukkuun jo puol ysin aikaan. Olis kyllä nukahtanut vähän aiemminkin jos tämä nuorimmainen ei olisi häirinnyt...

Pyysin mieheltä, että ei antais lapsen nukkua kuin korkeintaan puol kolmeen, mutta oli kuitenkin antanut nukkua kolmeen asti, pari tuntia.

Mun pitäis olla ittenikin aikasin nukkumassa ja tää valvominen ottaa aivoon.

Pitäisköhän huomenna yrittää herättää lapsi jo 1 h päikkäreitten jälkeen, vaikkapa kahden aikaan? Unta ei tunnu muuten riittävän.

Aamulla on kuitenkin puol kasin jälkeen herännyt.

Kommentit (39)

Vierailija
1/39 |
25.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on mennyt 1,5 v tytön nukkumiset ihan sekaisin. Eilen nukutin n. 3 h eli lopulta simahti klo 23.30. Aamulla heräsi 6.30 eikä suostunut nukkumaan enää. Päikkäreille nukutin 1,5h ja nukkui 1,5h. Ei varmasti saa tarpeeksi unta mutta minkäs teet kun ei nuku! Se on kyllä rasittavaa jos itsellä pitäisi päästä nukkumaan ja lapsi vain keijaa ylhäällä.. Koita jaksaa ja pidä ukolle puhuttelu kun ilmeisesti lapsen voi herättää päikkäreiltä ilman raivareita (meillä ei voi) ja asia olisi sillä ratkaistu..

Vierailija
2/39 |
25.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

yks päivä ja koko elämä on sekaisin. On se hirveetä olla lapsi kun koskaan ei saa nukkua silloin kun väsyttää ja jossei väsytä pitäisi mennä nukkumaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/39 |
25.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen niin vihainen, jos mies antaa lasten nukahtaa vielä illalla. Ne on pidettävä hereillä, että ne saa ajoissa nukkumaan! Eikä se ole edes iso homma, ei vaan jätä niitä tuijottamaan telkkaria vaan tekee niiden kanssa jotain. Törkeän itsekästä antaa lasten nukahtaa vain, koska hän saa sillä lailla itselleen rauhallisen tunnin. Minä sitten maksan siitä koko illan ja katselen näitä epämääräisessä välitilassa ärtyneinä vinkuvia tenavia...:(

Vierailija
4/39 |
25.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi sinä sen lapsen kans yksin valvot?

Vierailija
5/39 |
25.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta olen sitä mieltä, ettei lapsen päiväunia saisi keskeyttää...Oikeesti ei ole hyvä hermostolle...

Jos valvoo niin anna valvoa, mutta pidä huolta, että koko muu talo on pimeänä ja kaikki nukkumassa. Ei se kauan jaksa yksikseen riekkua...

T. Ammattikasvattaja

Vierailija
6/39 |
25.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ammattikasvattaja my ass! hermostot ja kaikki.. jepjep.

Vierailija
7/39 |
25.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta olen sitä mieltä, ettei lapsen päiväunia saisi keskeyttää...Oikeesti ei ole hyvä hermostolle...

Jos valvoo niin anna valvoa, mutta pidä huolta, että koko muu talo on pimeänä ja kaikki nukkumassa. Ei se kauan jaksa yksikseen riekkua...

T. Ammattikasvattaja

Toivottavasti pidät mielipiteesi omana tietonasi, jos lapsen vanhemmat esimerkiksi päiväkodissa pyytävät herättämään kesken päiväunien. Meillä viisivuotiaskin nukkui täydet kaksi tuntia, jos häntä ei herätetty. Sitten valvottiin puolille öin ja jopa ylikin. Se söi jo vanhempienkin yöunia.

Näissä asioissa ei aina kannata mennä sen mukaan, mitä joku jossain koulutuksessa on joskus sanonut. Tuskin tämä "mielipiteesi" kuitenkaan perustuu omiin tutkimuksiisi, vaan on ihan oppikirjatietoa.

Vierailija
8/39 |
25.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuin kakkosvastaajalla. Siihen auttoi lopuksi se, että herätään aamulla viimeistään seitsemältä ja päiväunet max 2h. mielellään vähemmän. Päästiin rytmiin takaisin ja kaikki on taas iloisia.

En sitten tiedä kuinka kovaa lapsen hermosto kärsii tästä herättelystä, mutta tuskin se kovasti tykkää siitäkään, että lapsi on alituisesti väsynyt ja kärttyinen.

Vierailija
9/39 |
26.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuli takaisin kun lapsi oli vielä hereillä.

Ammattikasvattajalle: talo oli pimeenä ja hiljasena, isosiskonsa nukkui yläsängyssä ja äiti istui vieressä odottaen unen tuloa. Aina välillä lapsi lähti silti vaeltelemaan ympäri kämppää.

Varttia vaille seiskaa olen yrittänyt säännöllisesti herättää. Eilen meni vähän myöhäisemmäksi, mutta ei mene enää.

Mäkin olen aina ennen ollut sitä mieltä, että lasta ei saa herättää, mutta en todellakaan ole enää. Älkää todellakaan "ammattikasvattajat" syyllistäkö vanhempia tällaisesta asiasta.

Vierailija
10/39 |
26.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä näen sieluni silmin, kuinka ammattikasvattaja katselee lauhkea hymy huulillaan lapsiensa temmellystä, kun kello tikittää puoltayötä ja aamulla pitää nousta kuudelta ja jaksaa töissä. Minkäs teet, kun lapsen tahtiin mennään, ainahan sitä aikuinen ilman unta pärjää sen parikymmentä vuotta mitä kasvatusurakka kestää!

Se voi kuule olla lapsen hermostolle hyväksi elää kuin possukka pellossa ja nukkua miten sattuu, mut äidin hermostolle se ei tosiaan ole hyväksi...

Vierailija
11/39 |
26.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin olen sitä mieltä, että päiväunilta ei pidä herättää, jos voi antaa nukkua. Eli sen takia ei tarvitse herättää, että tämän ikäisen lapsen pitää nukkua x määrä eikä yhtään enempää.

Sen sijaan jos päiväunien pidentyminen vaikuttaa lapsen ja perheenjäsenten yöunien pituuteen niin, että aamulla pitää herättää väkisin sekä lapsi että muut perheenjäsenet, olen kyllä vahvasti sitä mieltä, että päiväunien pituuteen yritetään vaikuttaa.

Päivä on kaikilla tuntemillani ihmisillä parempi, jos aamulla saa herätä omaan tahtiin ilman herätyskelloa. Se taas onnistuu vain, kun illalla on päästy ajoissa nukkumaan, jos aamulla pitää herätä töiden, koulun tai päiväkodin takia.

Itse en voi ymmärtää, miksi joidenkin ammattikasvattajien mielestä päiväunilta herättäminen on hermostolle vaarallista, mutta yöunilta herättäminen onkin tosi jees.

Vierailija
12/39 |
26.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta saahan se lapsi nukkua ne yöunet rauhassa. Kyllä minä herätän kohta kaksivuotiaani, jos meinaa yli 2,5h nukkua. Koska muuten menee yöt ja aamut hankalaksi, eikä se ole hyvä lapsellekaan.

Todellakin lapsia voi herätellä päiväunilta, jotta yöunet saadaan riittäviksi. Muuten aamut ovat kamalaa huutoa, kun taas sitten silloin joutuu heräämään kesken.

t. toinen ammattikasvattaja.

Vierailija
13/39 |
26.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yöunillekin mennään yleensä klo 22-24 välillä. Vaikka on sitten koululaisiakin talossa.

Tossa sen taas huomaa, kun eletään minuttiaikataululla, niin maailma on heti sekasin yhden päivän poikkeaman takia :D

"ilmankos niitä avioerojakin on alvariinsa"

Vierailija
14/39 |
26.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitten on niitäkin lapsia, jotka EIVÄT HERÄÄ päiväunilta vaikka kuinka herättäisi. Minä yritin aikoinaan lyhentää esikoisen päiväunia, mutta tämä nukkui seisaaltaan eteisessä seinään nojaten, jos yritti tuoda sängystä ylös omaan makuunsa liian aikaisin. Oli mallia pitkät päikkärit (2-vuotiaana vielä 3h) ja lyhyet yöunet (9h). Väkivaltaisesti en koskaan viitsinyt herättää, oli todella vihainen jos herätti kesken unien (huusi tunnin). Toiset heräävät sitten kai helpommin.

Vierailija
15/39 |
26.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yöunillekin mennään yleensä klo 22-24 välillä. Vaikka on sitten koululaisiakin talossa.

Tossa sen taas huomaa, kun eletään minuttiaikataululla, niin maailma on heti sekasin yhden päivän poikkeaman takia :D

"ilmankos niitä avioerojakin on alvariinsa"

mun mielestä tää ei ole minuuttiaikatauluasia. Mun lapsilla voi ainakin jonkun vartin ylimääräisen torkahduksen takia siirtyä yöunille meno parilla tunnilla.

Mun lapset käy nukkumaan kun heitä nukuttaa, yleensä 19:30-21 välillä. Ei mennä minuuttiaikataululla, mutta en myöskään mielellään anna nukkua liikaa.

Vierailija
16/39 |
26.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se tosiaan ei tee hyvää lapsien hermostolle.

Se vaan on niin.

Aika paljon nykyään näitä kellottaja-äitejä joilla on kaikkeen hirveän tarkat ajat. Suorittamista!

T: Myös ammattikasvattaja

Vierailija
17/39 |
26.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

vuosikausia muutaman tunnin yöunilla? Koska sellaistahan se elämä on, että ne lapsen (liian pitkät) päikkärit on aina pois äidin yöunista (tai isän). Meillä ainakin on iltaisin sellaista tehtävää, jota ei voi tehdä kun lapset on hereillä. Jos minä annan lapsen nukkua liian pitkään, ja hän valvoo vaikka kymmeneen, pääsen itse vasta puolilta öin nukkumaan, kun olen saanut kaikki hommat tehtyä.

Kyllä lapseltakin voi vaatia jonkinlaista sopeutumista. Ei se mene niin, että kaikki pyörii siinä tahdissa, milloin lasta sattuu nukuttamaan ja milloin ei.

Vierailija
18/39 |
26.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä toisella lapsella päiväunet lopetettiin n.3.5 vuotiaana, toisella jo vuotta aikaisemmin.

Jos lapsi ei nukahtanut 20min lepäilyn jälkeen, niin sai nousta. Illalla sitten aikasemmin nukkumaan.

Täysin mutua, mutta itse pidän hyvää yöunta ykkösenä, ja mielellään siitä omaan tahtiin heräilyä. Päiväunet voivat olla ihan pikkutorkut, monelle tuon ikäiselle riittää 15min automatkan aikana tms jos yö on jo nukuttu hyvin.

Vierailija
19/39 |
26.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja lapsi nukuu kuin murmeli

Vierailija
20/39 |
26.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

...meneekö joku KOULULAINEN kesällä nukkumaan jo puoli yhdeksältä? Meidän naapurustossa koululaiset juoksee vielä pitkin pihoja tuohon aikaan...